Annons:
Etikettallmänt
Läst 1342 ggr
Blanca90
2018-03-08 13:57

Kontakt med exet

Hur mycket kontakt med hans ex anser ni att jag måste ha då de har barns tillsammans som är 7 och 9? Självklart att han ska ha kontakt med barnens mor men jag som är "den nya" hur mycket anser ni att jag måste ha henne i mitt liv?

Annons:
Gronstedt
2018-03-08 14:08
#1

Så mycket som du vill, men mannen kanske har åsikter som du måste ta ställning till om du vill beakta.

Zadeira
2018-03-08 14:12
#2

Tillräckligt för att barnen ska känna sig trygga och bekväma. Vagt svar, jag vet, men det viktigaste är att barnen känner sig trygga med er alla och situationen ni lever i.

Blanca90
2018-03-08 14:19
#3

#1 Jojo men han tycker ju att jag ska bli kompis med hans ex och jag kan inte direkt bara välja att bli kompis med någon. Om man inte klickar, och det har vi inte gjort de gånger jag träffat henne. Vi är för olika helt enkelt. Jag accepterar och respekterar henne och deras vänskap. Räcker inte det? Måste jag gå på stan på tu man hand med henne och shoppa saker till barnen? Kan jag inte få köpa saker till barnen tillsammans med deras pappa istället. Han tycker inte att det är nödvändigt att han följer med. Han vill att jag en dag i veckan lagar mat till alla, dvs även hans ex

sp0ngeb0b
2018-03-08 14:25
#4

#3 Håller med om att man inte bara kan välja vem man ska bli vän med. Däremot kan man ju välja att vara vänlig. Det vore nog hemskt skönt och roligt för alla inblandade om ni kunde prata, skratta och umgås när ni är i samma rum, typ på barnens födelsedagar osv. Bara ni respekterar varandra och kan prata osv tycker jag att det räcker. Vill ni sedan bli vänner och umgås mer är det ju upp till er men jag tycker absolut att det räcker att vara vänlig.

Zadeira
2018-03-08 14:28
#5

#3 Varför skulle du laga mat åt alla en gång i veckan?

Nej, ni behöver inte vara vänner och umgås ensamma och göra saker ihop, men de gånger ni träffas bör ni ju vara vänliga, prata med varandra och så för barnens skull. Klickar man inte mer än så så gör man inte, det blir troligtvis bara sämre om ni tvingas till umgänge ni inte vill ha.

Fråga din man om han vill umgås med dina ex som vänner.

Katti
2018-03-08 14:36
#6

OM man gillar varandra och fungerar så bra tillsammans (inte bara ni två, utan även han tillsammans med er båda) är det säkert trevligt och bra. Men det är för sjutton inget han  kan sitta och kommendera fram 😮… Det allra flesta separerade har det inte så, och det blir ofta riktigt bra ändå!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Blanca90
2018-03-08 14:44
#7

#5 Det är bara pga barnen som det är viktigt enligt honom. Och det är ju viktigt att vi inte är ovänner håller jag med om, och att vi kan träffas och artighetsprata när det är en sådan speciell dag men jag fattar inte varför det är viktigt att hitta på saker bara hon och jag när jag inte känner för att åka iväg och göra kompis-grejer med henne. Och sedan varje fredag är de tillsammans hela familjen och har "fredagsmys" hos honom (han har större hus o hon har lägenhet nu) Och då tycker han att jag är den som är bäst på att laga mat så därför ska jag göra det.

Katti
2018-03-08 14:53
#8

Det kan han ju tycka. Men det är inte han som bestämmer vad du ska göra! Du behöver sätta ner foten och ni behöver diskutera ert förhållande tycker jag. Du kan ju prova med att hitta på ett antal saker som han är obekväm med och säga att han ska göra det. Bara för att kolla reaktionen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gronstedt
2018-03-08 14:59
#9

#7: Bor du ihop med mannen i huset? Vill du ens vara med på dessa fredagsmys? Vad kommer han och exet att ta för sysslor i utbyte mot att du lagar maten? 

Jag tycker en rimlig "basnivå" är att den nya och exet kan umgås hövligt vid högtider, födelsedagar och liknande, att man kan utbyta information om barnen om det behövs, och att man kan sköta hämtning/lämning om mannen av någon anledning inte kan vara på plats. Allt annat är extra, som man får komma överens om. Att du skulle ha något slags skyldighet att shoppa med hans ex låter totalt bisarrt.

Allt han tycker du ska göra är förstås OK för honom att tycka, men det är upp till dig om du vill göra som han tycker. 

Och vad tycker exet i allt det här? Är hon intresserad av att tvångsshoppa med sin efterträdare?

Blanca90
2018-03-08 15:44
#10

Nej vi bor inte i hop "på riktigt" ännu.  Bara sovit hos varann men jag har ju min lägenhet kvar. Jag tror inte hon vill umgås med mig mer än nödvändigt heller. Känns det som iaf

[134643]
2018-03-08 15:48
#11

Jag tycker att det är lite konstigt att begära något sådant. Mina föräldrars respektive har alltid varit med på typ studenter och andra stora saker, och de har alltid kunnat prata med varandra om något som gäller oss, men jag skulle aldrig förvänta mig att min mamma och min pappas sambo skulle vara nära vänner. Jag ser inte riktigt hur det skulle göra saken bättre för barnen heller helt ärligt. När man är hos pappa så är man med pappa och hans sambo, och tvärtom. Tror att de flesta ungar inte skulle ha några problem med det. Problemen kommer om barnen känner att du inte tycker om deras mamma, men det är ju en helt annan sak.

Upp till toppen
Annons: