Annons:
Etikettdjur
Läst 2431 ggr
rebeckalena
2018-03-20 17:08

Kompis vill gärna äga katten?

Jag startar en ny tråd för jag känner att denna fråga var lite OT i mitt inlägg ang problem med inneboende…

Kort sagt så skaffade jag en kattunge åt mig och min pojkvän i höstas, vi har pratat länge om att skaffa katt och tänkte ursprungligen skatta en ragdoll. Men jag vart kär i denna lilla kille :) Vi ska dock skaffa en ragdoll i framtiden så han får en kompis.

Men nu till saken, vi har ju min kompis inneboende här nu och det har ju uppstått andra problem (läs min andra tråd), men vad gäller katten så har jag hört och förstått att hon skickar bilder till sina kompisar och säger att hon har skaffat en katt? Och jag har hört henne prata med kompisar också och att hon då säger att hon har en katt nu.

Jag tog upp det med henne och sa att det är ju faktiskt inte din katt, jag skaffade den och det är min och min pojkväns katt. Och då sa hon att hon ser det som hennes katt också för att hon bor här? Och att det är hennes också så länge hon bor här? Men…va? Jag tänker inte så och jag har som sagt köpt katten åt mig och min pojkvän återigen.

Men det som gjorde mig mest irriterad var väl när jag refererade till min pojkvän som husse och då fnyste hon och sa "husse…" och jag bara "vaddå?" och då sa hon "hur kan han vara husse när han knappt är hemma" (han är och gör utbildning i södra Sverige fram till sommaren, men han kommer hem vissa helger). Och varje gång jag refererar till min kille som husse så ser det ut som att hon blir väldigt sur. Men han är ju husse, det är ju min och hans katt! :)

Alltså jag tycker ju detta är väldigt märkligt, är det jag som överreagerar och är knäpp eller? :D

Annons:
parsley
2018-03-20 17:31
#1

Jag läste din städtråd, men jag har inte kommenterat i den. Det verkar som det är bäst att du ber din inneboende flytta, eftersom ni inte kommer överens och du verkar må dåligt av att ha personen i din bostad.

Milkshake
2018-03-20 18:30
#2

Läste också din andra tråd och reagerade på det där med katten. Vet du varför hon kan ha fått för sig att det är din och hennes katt? Var hon till exempel med när du träffade den? Din kompis verkar resonera oerhört konstigt, ingen vettig människa skulle skaffa en katt (som kan leva i 30 år!) med någon de ska bo med i max ett års tid. Skulle hennes kanin vara din också nu då eftersom ni bor ihop? Och vad tror hon ska hända med katten när hon flyttar ut, förväntar hon sig delad vårdnad?

Jag hade nog pratat med henne om det och frågat henne varför hon fått för sig att det är hennes katt också. Jag antar att hon inte betalar för kattens mat, försäkring eller veterinärbesök. 

Många hade nog inte brytt sig så mycket om vad hon säger eller tror, men jag reagerar väldigt starkt på "mitt & ditt". På grund av min uppväxt är det väldigt viktigt för mig att mina saker är mina, speciellt när det gäller mina djur. Hade hon skämtat om att det var er katt så hade jag inte brytt mig, men eftersom hon seriöst tror att det är hennes också så tycker jag inte det är okej.

[134643]
2018-03-20 19:53
#3

Jag tror att hon bara är avundsjuk/tar tillfället i akt att bli lite mer spännande? Jag gissar på att hon inte faktiskt tycker att det är hennes katt, men det är bara en gissning. Säg till henne att du inte vill att hon ska säga så, oavsett vad hon själv tycker?

rebeckalena
2018-03-20 21:11
#4

#2 Just den här tråden och frågan är ju inte "lika" seriös som ämnet jag tog upp i den andra tråden. Men det är ändå ett irriterande moment för mig, speciellt att hon fnyser åt att min kille är husse och blir skum när man pratar om det? Det gjorde mig riktigt irriterad, det är för fan min och hans katt så han är husse. Oj ursäkta svordomen :)

Ja hon var med när vi kollade på kattungarna och hon var helt ärligt tveksam till en början när jag sa att jag skulle kolla på och köpa en kattunge till mig och min kille och hon frågade om jag inte kunde göra det när hon flyttar ut istället. Men jag var bestämd att jag skulle ha en katt och försökte övertala henne att jag kunde göra det även fast hon bodde här och till slut sa hon okej då.

Så ja hon följde med och kollade på kattungarna, jag köpte min kattunge en bit utanför staden där jag bor och jag har inte bil eller körkort och min kille var ju nere på utbildningen men min kompis erbjöd sig att skjutsa mig vilket var väldigt snällt. Hon körde mig även och hämtade kattungen när jag hade bestämt mig för att jag ville köpa den. Men det är ju inte hennes bara för att hon skjutsar mig och hämta den? Är katten min pappas då också för att han körde mig till veterinären med katten?

Haha kanske konstig jämförelse men jag förstår inte synsättet. Nej jag ser absolut inte hennes kanin som min.  Den är till hundra procent hennes och hon är ganska noga med att markera det och säga "min kanin" ofta vilket inte gör mig något, det är ju hennes kanin! :) Bara för att den bor i samma lägenhet som mig är den inte min för det.

När jag har pratat med henne så säger hon att hon inte skulle be om att ha katten eller något. Jag har även ID-märkt den i mitt namn så den är min på papper också. Och den ska ingenstans, den är min och min pojkväns punkt. :) Men nej jag tror faktiskt inte hon skulle be om att få ta med den helt ärligt. Sen skulle hon inte kunna det heller eftersom hon ska flytta hem till sina föräldrar ett tag när hon flyttar ut härifrån och hennes pappa är väldigt allergisk så.

Och nej hon betalar inte någonting för katten, jag betalar allt. Det är ju min så.

Ja vissa kanske tycker att det här låter löjligt men det blir som sagt extra märkligt när hon påstår att min kille inte kan vara husse? Säger vem, det är väl jag som äger katten? Och jag har sagt att det är våran (min och min killes!) :) Hon har sagt att hon vet att den är min när jag ifrågasatt henne då jag blev less till slut men att det är ändå är våran och hennes också just nu och att vi skaffade katten tillsammans för att vi bor tillsammans?…Fast nej :) Och jag borde ju ändå bestämma hur läget ligger till eftersom jag äger katten!

Oj, orkar du läsa allt det här haha!

rebeckalena
2018-03-20 21:13
#5

#3 Ja det gör hon förmodligen, för hon har ju blivit "kär" i katten och det klandrar jag ju inte henne för ;) Och hon får ju älska katten och leka och kela med den hur mycket hon vill liksom såklart. Men jag vill bara att hon ska förstå att det är inte "hennes" också för att hon bor här och vi "skaffade" inte katten tillsammans bara för det och min kille är visst husse haha? Alltså det blir så löjligt. Men ja hon kanske blir lite avundsjuk.

rebeckalena
2018-03-20 21:15
#6

#2 Och en sak till, där är vi faktiskt två. Utan att gå in på det om du inte är nyfiken varför (om det spelar någon roll) så är jag också väldigt noga med att det är min katt nu och bara min och min pojkväns, ingen annans.

Annons:
Greta G
2018-03-20 21:39
#7

Oj, läste som de andra din andra tråd. Det känns helt enkelt inte sunt något av det. Låter faktiskt som att hon har något problem med mitt och ditt och ansvar. Har hon någon diagnos som gör att hon har svårt att förstå detta? Förstår att det är svårt att kasta ut sin bästa kompis men om du värderar er vänskap bör nog ni inte bo ihop, detta känns som att det kommer att brista när som helst. Avundas inte din situation, hoppas ni kan lösa det!

Surpan
2018-03-21 13:47
#8

Förlåt om jag låter dömande nu, men jag tänker såhär:

Om ni har vart bästa vänner i 16 år så borde ni känna varann rätt så bra. Så du vet väl hur hon är? Om hon är en sån som bara skämtar om sånt här och inte menar nått illa så är det väl bara att ignorera det eller skämta tillbaka? Om hon är en sån som seriöst vill ta er katt ifrån din pojkvän för att hon vill ha den själv… Hur har du kunnat vara bästa vän med henne i 16 år?

/Surpan

Gaara
2018-03-21 15:56
#9

#8 Folk kan ju förändras och det ganska snabbt. Tror inte TS hade skrivit här om kompisen bara skämtat eller alltid haft dålig attityd.

rebeckalena
2018-03-21 17:43
#10

#8 Ingen kommentar, läs allt ordentligt. Jag är CHOCKAD över hennes beteende (främst med städningen och lägenheten, om du tar dig tid att läsa så skrev jag att det är mer seriöst). Jag har aldrig sett den sida av henne! Och det tar jag upp flera gånger… Oj nu blev det en kommentar, men jag blir så less när man skriver i forum och folk inte läser och tänker till ordentligt hur det kan ligga till.

Surpan
2018-03-21 20:01
#11

Oj det var inte meningen att förolämpa någon. Såklart kan folk ändras och det är såklart skillnad att bara vara vänner och att bo ihop. Jag tänkte mest att eftersom de var bra vänner så kanske det skulle gå att lösa på nått sätt. Jag menade verkligen inget illa utan ville väl mest vrida på det i olika vinklar.

/Surpan

rebeckalena
2018-03-22 00:36
#12

#11 Förlåt om jag lät lite väl hård…hela situationen gör mig bara så upprörd så blir väldigt förbannad bara över att prata om det och jag missförstod dig nog, sorry. Ja det hoppas jag också att det skulle gå att lösa på något sätt med tanke på att vi varit bästa vänner så länge och trivts så bra i varandras sällskap under alla dessa år. Hon har alltid ställt upp förut när man behövt en vän och varit helt fantastisk…så det är därför jag är så chockad över hennes beteende. Detta går ju längre än att hon bara "var lite slarvig med städningen" också, hon gör i princip ingenting i hemmet trots att vi upprepade gånger tagit upp detta med henne och hon vet hur vi vill ha det i våran lägenhet. Hon säger att hon har tänkt städa badrummet flera gånger men då har jag redan varit där och städat, hur kommer det sig då att lägenheten bara blev skitigare och skitigare när jag var sjuk och inte orkade göra något, och hon fullt frisk? Det känns som att jag ställt upp för henne så mycket och tagit undan efter henne men jag har inte fått något tillbaka. Och sen även attityden hon har haft mot mig och min pojkvän och säger att han inte borde säga något åt henne och att allt helst ska gå hennes väg, det handlar om vad HON vill.

Det kanske är svårt att förklara allt till 100% för utomstående som inte känner oss personligen men…exempelvis min mamma säger att hon förstår om jag kommer behöva distans från henne ett bra tag när hon flyttar ut härifrån med tanke på hur hon betett sig. Jag hade ingen tvekan om att hon skulle visa hänsyn och respekt när hon flyttade in, tänk vad fel man kan ha.

Carrosh
2018-03-22 10:12
#13

Har du berättat för henne hur du känner? Att du faktiskt är besviken och ledsen över hur hon beter sig? Hon påstår att hon är din bästa vän, men en vän beter sig inte så här. En vän lyssnar och tar till sig, respekterar och visar hänsyn. Det låter inte heller som att hon är mogen att bo med andra heller, hon kanske måste lära sig att helt själv ta hand om ett hem, en helt egen lägenhet?

Om jag var du skulle jag visa henne båda dessa trådar, då kanske det går in till slut.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
molbojse
2018-03-22 11:58
#14

Men gud.. Jag skrev i din förra tråd om att jag var inneboende hos en kvinna vem hade fyra katter. Jag bodde med fyra katter men de var inte mina för det.
Jag har själv en katt och skulle bli smått stött om någon annan ansåg att det var deras katt också. Rent juridiskt är katten enbart min, men jag och min sambo delar på kostnaden för katten så den är vår tillsammans ändå.

Sen kan man känna varandra hur länge som helst och ändå inte hunnit sett vissa sidor. Det här verkar ju vara ett problem som du omöjligt hade kunnat förutse.
Tycker du kan be din vän att flytta omgående, och du kan faktiskt göra en fuling och säga att hon får packa sina saker och dra utan uppsägningstid eftersom ni inte hade skrivit något kontrakt.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[nevamisse]
2018-03-28 00:00
#15

Jag hade inte accepterat det där och när hon dessutom inte förstår och bättrar sig efter att du har sagt ifrån, så hade hon fått flytta ut. 

Har inte läst din andra tråd, men ska göra det nu. Verkar vara en märklig kompis/inneboende.

Greta G
2018-03-28 07:57
#16

Hur har det gått ts?

Aleya
2018-03-31 11:56
#17

Får man som inneboende inte ta bilder på katten eller vad? Jag har bott inneboende med personer som har katter. Och jag kan inte undvika ta bilder på söta katter och jag har även varit kattvakt åt dom om jag ändå varit hemma och familjen borta. Jag har ju dock aldrig trott att det är min katt. Edit: ja jag såg nu att hon påstår att det är hennes katt. Jag tycker ni ska ta in en medlare om ni har även andra problem. Så att ni antingen kan få en lösning eller kunna skiljas som vänner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

taxarärbäst
2018-03-31 15:13
#18

släng ut henne?

[HoneyTorbjörn]
2018-03-31 18:49
#19

Släng ut henne hela köret på en gång

rebeckalena
2018-04-04 19:50
#20

#17

Va? När har jag skrivit att hon inte får ta bilder på dom?? Nu förstår jag inte. Min mamma tar ju bilder på han också när hon hälsar på liksom för att ta ett exempel :) Det är ju att hon tar bild på katten och skickar på Snapchat tex. och skriver "åhh kolla min katt vad söt…" eller liknande och påstår att det är hennes katt, det är DET som stör mig.

Men du kanske förstod det när du skrev "edit" texten sen :)

Annons:
[HoneyTorbjörn]
2018-04-04 20:05
#21

#20 Släng ut henne? Hela köret på en gång. Du har sagt till henne flera gånger. Släng ut henne nu. Strunt i henne

Upp till toppen
Annons: