Annons:
Etikettförhållande
Läst 2330 ggr
molbojse
2018-03-22 08:23

Poly/mono?

Jag ville egentligen inte outa mig själv men iFokus verkar ha tagit bort funktionen att vara anonym…

Hur som helst. Jag har funderingar på om jag kanske inte är så mono som jag trott. Har funderat på det till och från sen jag var 14 ungefär och är idag 26. Lever i dagsläget i en samborelation med katt ihop sen 2½ år tillbaka och jag kan inte tänka mig att leva med någon annan än just honom.
MEN parallellt med min enorma kärlek för min sambo har jag ett halvt intresse för en annan, vem jag dessutom var cyberotrogen med i höstas. Kärleken för min sambo är oförändrad. Sambon vet om otroheten och vet vem killen är. Han och jag spelar dator ihop och vi har spelat även med min sambo. Jag har en annan gamingvän vem är poly och han har hintat om att jag kan vara det. Skrev även en kommentar i en Facebookgrupp för ett tag sen där en annan medlem skrev en liknande kommentar om att jag kan vara poly. Jag vet inte vad jag ska tro, eller känna. Jag litar inte på mig själv helt (har även psykiska problem som ställer till det).

Hur vet man om man är poly? Någon här som är det och kanske kan berätta lite mer ingående? Jag vågar inte säga något till sambon, då han är supermono och jag är rädd att han lämnar mig :/

Lite hjälp tack.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
-hanna-
2018-03-22 10:20
#1

Om du så skulle vara poly eller något annat så spelar det väl ingen roll. Du ska ändå inte utforska den sidan om din sambo är monogam. Då måste du prata med din sambo först om att ni kanske inte ska fortsätta tillsammans.

molbojse
2018-03-22 11:49
#2

Nej, egentligen spelar det ingen roll, jag vill mest veta för egen del. Jag kommer självfallet fortsätta leva monogamt med min sambo eftersom det är så han vill ha det, men det var inte det frågan handlade om.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[134643]
2018-03-22 13:11
#3

#2 Hopps att du inte tar illa upp, men jag undrar lite hur du kan veta att du inte kommer att vara otrogen igen? Med tanke på att du redan varit det mot honom en gång trots att du vet att han inte accepterar det, och som du skrev i din förra tråd så har du varit otrogen mot flera av dina tidigare partners. Är det inte bättre isåfall att vara med någon som accepterar att du är med andra också?

molbojse
2018-03-22 15:33
#4

Kan ingen bara svara på mina frågor istället?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2018-03-22 17:28
#5

Update: släppte bomben till min sambo för en stund sen. Visade sig att de tankar jag hade om det här inte alls stämde. Han var inte så mono som jag trott!

Vi har hittills kommit fram till att flörta med andra är okej, ta emot och be om bilder är okej, men skicka själv eller vara fysisk med andra är INTE okej. Vi berättar inte för den andre vem/vilka vi flörtar/flörtat med eller vad vi skriver, allt sånt sker privat om inte den andre frågar, förstås. So far so good :)

Vi har massor kvar att prata om, saker att diskutera, sätta gränser osv. Vi har lika mycket erfarenhet av det här (inte alls) så vi vet inte hur det kommer gå egentligen. Det får framtiden utvisa :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[134643]
2018-03-22 18:57
#6

#5 Härligt att höra!

Annons:
[AnimeV4]
2018-03-22 19:34
#7

Kul att ni är öppna med det!

Sedan vill jag peta in att man kan vara attraherad sexuellt utan att bli kär i flera samtidigt och tvärtom. Polysexuell och polyromantisk🙂

Jag själv är alltid öppen med att jag vill ha möjligheten att vara nära med andra.

molbojse
2018-03-22 20:10
#8

#6 Ja! Jag har faktiskt haft en kortare polyförhållande tidigare men det höll inte så länge av helt andra orsaker, så hann tyvärr inte uppleva så mycket.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2018-03-22 20:19
#9

#7 Öppna och öppna.. Jag har inte berättat det för vem som helst. Här är jag ändå hyfsat anonym. Jag känner ingen som brukar vara här. Han jag är intresserad av nu, vi kan kalla honom S, har vetat om detta och var den första jag pratade med om det här. Det var han som pushade mig till att prata med min sambo, vi kallar honom D, så han vet självklart. Andra som inte är involverade behöver inte veta känner jag. Enda gångerna jag kunnat få vara mig själv på riktigt har varit bär jag varit singel men då har jag ändå inte kännts nödvändigt att berätta. Jag är väldigt skygg med detta och det här är allra första gången jag alls öppnar mig på 12 år. Jag är ändå en väldigt öppen person som gränslöst kan berätta/prata om allt med i stort sett vem som helst. Hur menar du med "nära varandra"? Har du mer erfarenhet av det här du kan ge mig? Jag är lite bilden, allting är så nytt och lite läskigt, så jag vill veta allt som finns för att liksom veta vad det handlar om.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2018-03-22 20:30
#10

#7 S vill jag inte göra något sexuellt med. Vore jag singel skulle det ju vara en annan femma men det är jag inte och jag har därför inget behov av något sexuellt av någon annan än D. Jag vill mer ha och ge typ meddelanden som "shit, vad fin du är 😘". Vill kunna vara verbalt intim med andra. D är inte så verbal och jag behöver få vara det. Därför räcker det med mysiga meddelanden, personliga snapchats och sånt. Är jag polyromantisk då? 🤔

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

m2studio
2018-03-23 08:51
#11

"Hur vet man om man är poly?"

När man dras till andra medan man är lyckligt. 

När man ibland själv bidrar med att hitta en eller flera till. 

När man kan och har fantasier inom olika scenario med olika personer. 

När man söker ett annat närhet som ger ett extra, mera, annorlunda behag. 

När man fysisk har behov och vågar tillfredsställa behovet.

När man ville testa nytt utan att riskera förstöra förhållandet. 

Man kan svara på flera olika modell och verkligheten är att antalet Kvinnor är betydligt mindre än men att vara poly och mest killars natur är så tycker jag. Men man kan hitta poly i båda könen. 

Du kan vara poly men jag tror denna intresse hos dig kan orsakas av annat som du inte vill att man gå i och ville bara  veta om du är poly?! 

Ja, jag tror du är poly.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

molbojse
2018-03-23 11:13
#12

#11 Vilket bra svar!
Jag har väl inte aktivt bidragit till att hitta någon, utan jag råkade snubbla över den här killen, S, och blev tokintresserad direkt. Det hände i augusti och intresset har inte svalnat trots att jag haft begränsad kontakt me honom sen jag var otrogen.
Jag drömmer ofta om honom och en kille till (vem också är poly), och min sambo är i regel också med i drömmarna. Där är han alltid okej med att jag ligger med andra, men jag har inte det behovet när jag vaknar sen.
Jag blir upphetsad av att prata med S men jag vill inte fullfölja det med honom utan jag har alltid vänt mig till min sambo istället.

Och just det här med att vilja testa något nytt utan att förstöra förhållandet stämmer såååå bra in på mig. Jag vill liksom ha mer, men ändå inte förlora det jag redan har. Det handlar liksom inte om att jag vill ha D kvar för tryggheten i ett förhållande, för jag älskar honom över allt annat och varit kör till och från i ungefär åtta år innan vi faktiskt träffades och blev ett par. Han är mannen i mitt liv, liksom. Det utesluter inte att jag vill ha fler att kunna prata med, prata på andra sätt, kunna vara flörtig som jag känner för, för jag har inte samma flörtbehov med alla människor. Jag flörtar typ på ett sätt med S, ett helt annat med sambon, och ett tredje med min polyvän. S och jag har en väldigt djup kontakt överlag, han är en helt fantastisk vän och är den som hjälpt mig massor med att rädda och laga mitt förhållande, bland annat. Jag kan prata om mina djupaste och mörkaste hemligheter med honom för jag vet att vi delar samma hemligheter. Jo, jag skulle nog kunna ha ett till förhållande med honom med, men i dagsläget känns det inte nödvändigt och inget jag strävar efter. Fantasin av att ha två pojkvänner är onekligen intressant och jag tror helt klart att det är något jag skulle kunna ha.

Ja, jag vet flera Kvinnor som är poly. Jag är med i en grupp där vi har tre olika polypar, varav ett är två Kvinnor och en man, och ett där det är två Kvinnor och två män :) Nu är jag blockad på Facebook så kan inte kontakta dom, men ska göra det och fråga hur det ser ut för dom med, så fort jag får tillgång till FB igen :)

Tack snälla för ett utförligt svar.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Greta G
2018-03-25 11:46
#13

Alltså är inte väääääligt många personer poly då men tanke på alla otrohet som sker i smyg där man inte vill lämna sin partner men ändå vill vara med andra. Har också blivit intresserad av någon annan när jag varit i ett förhållande men låtit det vara och undvikit personen, är jag också poly då? Känns som att i princip varenda kotte är det i dagens samhälle….. sorry för min okunnighet!

Annons:
m2studio
2018-03-25 12:38
#14

molbojse Tyvärr här ville jag påminna dig om ett par saker som kanske du inte gillar liksom, efter din berättelse då ser jag att S vill ha dig i sängen hur som helst, Alltså ville vinna dig och smaka dig minst en gång och han kommer inte att hålla ett bra och lång förhållande med dig tycker jag och angående andra tjejer och killar inte kan säga något märkvärdig men S använder knäppar som precis killar använder när de vill ha en tjej i säng hur som helst och minst en gång.

Att han inte kommer hålla ett bra lång och seriös förhållande är att han tänker att du är poly och alltid kan glida ut ur hans nät och en annan kan vinna dig även för kort tid eller få gånger. Detta är bevisat och är normalt tänkande hos killar som försöker vinna annans Kvinnor.

Du är normal, inget fel att vara poly, samhälles regler skriver vi själva dålig och bra finns inte allt bror på vad vi vill och ville skriva för våran liv. Men angående S han är bra lyssnare, han tål även du berättar du intima stunder, han förstår precis allt du säger, han är med precis allt du tycker, han försöker att prata lugnt med ett djup röst som kan ger dig behag och trygghets känslan, han är enda som du har hittat som kan förstå och analysera allt i våran samhälle, han är poly utan att han säga det, han tycker att Kvinnor ska vara fria även i förhållandet, han har alltid en plats i sin hjärta för dig som du kan räkna med, han är villig att hjälpa dig med allt du behöver, han har lust att ställa upp om vad din kille inte gör, han bjuder på olika tjänster, kanske resor, middagar, udda träfftider och liksom vad du kan fantasierna MEN han ger dig behag.

Jag inte vill säga AKTA dig nej, du gör precis det som du tycker att passar för dig och din förhållande men det finns farliga frestelse som inte är värt att vi förlora vårt förhållande. Jag har varit flera gånger i din skor.  

Lycka till

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

molbojse
2018-03-25 13:53
#15

#13 Fast det är ju stor skillnad på att vara otrogen men inte lämna sin partner för trygghetens skull, och att faktiskt vara poly där kärleken för ens partner är densamma/oförändrad/starkare oavsett vem/om man ligger med någon. Man är inte poly bara för att man är otrogen, vilket är grunden till min fråga från första början. Jag är dökär i min sambo, jag älskar honom mer än nåt annat på jorden och jag har aldrig känt så här för någon annan innan och då har jag ändå haft rätt många förhållanden, men samtidigt som jag är dökär i honom så är jag intresserad av S. På det sätt att jag kan tänka mig att gå längre med honom OCKSÅ. Jag har små små fjärilar i magen när jag pratar med honom osv, TROTS att jag är knäsvag för sambon. Jag har tryckt undan det för jag har känt att det inte är okej, man får inte känna så, jag är konstig som tycker om fler än en, samhäållet accepterar inte sånt, osv. Jag har varit väldigt låst i vad normerna säger och hur man "ska" vara och känna i ett förhållande. Nu när D vet vad jag känner så har mitt intresse för S stigit lite men alla känslor för D är intakta.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Greta G
2018-03-25 14:06
#16

Jag fattar nog inte riktigt skillnaden faktiskt. Förstår ju att det finns "vanlig" otrohet om man kan kalla det och sen att man faktiskt blir kär i någon annan medans man fortfarande är kär i sin partner, är det något som anses som ett begrepp som poly?? Trodde det var rätt vanligt faktiskt, och tillhörde ""normen" . Är  det viktigt att det finns såna begrepp ? Jag är så ny på området och vet inte hur ni känner men för mig behövs det inte i så fall att jag ska beteckna mig som något annat, jag bara är som jag är liksom. Ibland kan begrepp få en att känna sig annorlunda och jag tror inte det är så ovanligt att kunna vara kär i flera personer samtidigt. Men nyfiken på hur andra ser på saken :)

molbojse
2018-03-25 14:19
#17

#14 Jag måste säga att jag blir lite stött över hur du pratar om S.
Ja, S vill ligga med mig, det har han inte stuckt under stol med nån gång. Jag vill ligga med honom också, och det vet han med, liksom D. Alla inblandade vet dock att det inte kommer hända så länge jag har D.
Jag och S skulle absolut kunna ha ett bra och långt förhållande, vi känner varandra nog väl för att veta det. Vi har känt varandra i över ett halvår och pratat nästan dagligen. Vi spelar ihop, både ensamma och med flera andra så vi är bra vänner utöver allt det här. Han förösker inte vinna mig även om han vill, han vet att han inte kommer lyckas och det har jag sagt till honom också. Bara för att man är poly så betyder inte det att man inte kan leva monogamt, även fast jag sagt till honom att det nog inte kommer funka så bra i längden. Jag har sagt att eftersom jag varit otrogen med honom, varför skulle jag inte kunna göra samma sak mot honom? Vi pratade om just det förra veckan och han lät sig inte stoppas av det. D vet om precis hur S känner och allt sånt, S har haft flyktiga känslor för mig i samband med otroheten, det vet D om. S är dock inte poly det minsta och det har jag vetat om hela tiden, Han vet gränserna, han vet vad allt det här innebär, han vet "sin plats" i allt det här och han accepterar det. Varför vi var otrogna var för att jag pushade på det. Jag bad honom om bilder, jag skickade självmant bilder, bad honom skriva vad han ville göra med mig sexuellt, skrev själv vad jag ville göra med honom osv. JAG drev på allting och han följde med. Han är på tok för blyg för att våga göra ett sånt drag själv. Han har otroligt dålig självkänsla och självförtroende och tror inte på att han skulle kunna ge mig eller någon annan något av kvalitet. Jag ger honom scenskräck nästan, för han känner att jag är too good for him.

Men ja, S är en fantastisk lyssnare. Han är ett underbart stöd närhelst jag behöver, är jag ledsen kan han komma med små presenter eller extra snälla ord (nu menar jag ord som "you can do it, det blir bättre <3" eller "kämpa på, jag finns här" och liknande). Vi båda lider av psykisk ohälsa så vi peppar varandra när det är skit. Vi lyfter varandra när vi behöver det. Sen finns han ju för mig på vissa sätt som inte D gör, men det vet D också om. Jag kan få ett utbyte av S som jag inte får av D och det är just det här som allt handlar om. D är inte särskilt verbal, han är inget vidare på att flörta (ironiskt nog) och ingen höjdare på att vara lite snuskig i meddelanden. Det kan S och jag får ett helt annat verbalt utbyte av att prata med honom än med D. Och nej, S tycker inte att Kvinnor ska vara fria på det sätt du skriver. Han är faktiskt väldigt monogam.
Nu har jag och S aldrig träffats (han bor i Dalarna och jag i Sörmland) och vi båda har praktiskt taget obefintlig ekonomi, så några resor eller middagar kommer aldrig bli av, heller inte förslag om udda träfftider. Jag vill förresten inte ha sånt heller, jag gillar inte att vistas ute bland folk och äter oftast inte mat. Självklart har jag en speciell plats i hans hjärta, han har sagt att han aldrig träffat någon som jag, och han vet att han alltid kommer ha en speciell plats i mitt hjärta. Han är den första jag kunnat öppna mig för om mina allra mörkaste och djupaste hemligheter. Saker jag inte ens vågat säga till min sambo först.

Jag och D är väldigt öppna med varandra om saker och ting, och här är vi extra noga med kommunikationen. Ja, S är lite av en frestelse men jag har haft mitt "skoj" med honom, om man säger så. Jag har inget behov av något sexuellt med någon annan än min sambo, och det gör väl egentligen inte nånting efterom S ändå bor flera mil ifrån.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

m2studio
2018-03-25 15:20
#18

#17 av: molbojse , jag ber om ursäkt om du uppfattat mig fel, jag menade inget illa och menade alltså allmänt för dem speciella killar och inte alla heller om du läser igen. Dessutom det är nu du berättar hur situationen är med D är tror jag och han vet allt inom löpet, annans skulle jag inte resumera så. Ta inte illa upp min vän.

Men bara en sak köper jag inte av dig och det är att du säger "att aldrig kan hända", så ska man veta att ingenting i livet kan vara 100%, ingenting.

Senare du skrev att D inte är så hård mono heller, så du gav lite olika info i olika tid så kanske jag missade och då skrev så till dig. Jag menade inget illa om din kära vän.

lycka till

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

molbojse
2018-03-25 15:26
#19

#16 Eftersom du föstår skillnaden så förstår du också vad det är att vara poly.
Som sagt, du är inte automatiskt poly för att du är otrogen. Och nej, jag kan inte påstå att det är särskilt vanligt att vara poly. Framförallt inte bland Kvinnor. Av alla människor jag känt så är endast två poly, en kille och en tjej (de känner inte varandra). Alla andra har sagt att de aldrig skulle kunna tänka sig att ens prata med någon annan än sin partner och är supermonogama och jag har vänner av alla kön.
För mig är det viktigt, eftersom den normativa personen inte vet skillnaden. För mig är det som med sexuella läggningar, det har betydelse om du är homo- bi- eller heterosexuell. Eller pansexuell. Eller asexuell. Eller vilken sexuell tillhörighet man nu kan ha.

Väääldigt många är otrogna bara för att de inte vill lämna sin partner, de vill ha tryggheten men de har inga känslor för personen och därför vänder sig till andra. De vill både ha och äta kakan men är ändå monogama iom att de bara har känslor för en åt gången. Jag har flera vänner och bekanta som gjort/blivit utsatta för det, bland annat min och sambons granne. Han är abssolut inte poly men otrogen stup i kvarten ändå för han har ingen sjävbehärskning. Alla mina otroheter har inte handlat om att jag skulle ha känslor för fler samtidigt, utan några har varit för att jag helt enkelt bara tappat känslorna för dåvarande partner och gått till en ny innan jag dumpat den första. Andra gånger har jag varit otrogen för att jag helt enkelt haft känslor för fler personer samtidigt utan att reflektera över det.

Självklart är jag bara som är ändå, men att veta vad/vem jag är underlättar för alla parter. Speciellt som jag inte tycker jag är så långt gången som poly och känner lite att jag hamnar i en gråzon. Därför frågar jag om hjälp här från folk som kanske kan det här bättre än jag. Google ger mig föga information.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2018-03-25 15:39
#20

#18 Det framkom tyvärr inte. Jag är inte arg på dig, absolut inte! Jg vet dock att jag kan låta hård och arg när jag skriver utan att jag är det egentligen. Jag blir så fokuserad på att få ur mig vad jag har i huvudet att jag glömmer skriva med uttryckssymboler för att förtydliga :)

Jag vet att man aldrig ska säga aldrig, men sen jag pratade med D om allt detta så är det så mycket stress och uppdämd ångest över alla mina känslor och hela det här med att jag känner mig konstig, onormal och missanpassad, allt sånt har släppt nu. Jag visste aldrig riktigt var jag skulle göra av mig själv och allt inom mig kom ut på helt fel sätt (genom att jag var otrogen, alltså).

När jag skrev tråden hade jag ju inte pratat med min sambo alls om det här, och jag skrev för att luska reda på hur saker och ting kan vara, innan jag ens säger något till sambon. Jag vill ju inte oroa honom i onödan. Jag vill liksom vara säker på min sak innan jag släpper en sån här stor bomb eftersom det kan äventyra hela förhållandet. Därför har det blivit helt olika info i trådstarten och vad jag skrivit senare :) Ber om ursäkt ifall det blivit rörigt att förstå.

Jag har senaste dagarna upptäckt massa nya känslor hos mig, nya tankar och nya synsätt på allt det här, som jag aldrig trodde jag skulle ha för en vecka sen. Jag är helt snurrig av allt detta och varit väldigt mycket för alla oss att ta in, så jag har nog skrivit ganska röriga kommentarer, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2018-03-25 18:21
#21

En tanke/känsla jag upptäckt nu (som jag dock tror att jag haft innan men inte riktigt reflekterat över)  är att jag går igång enormt på att D kan få någon annan. Att jag liksom inte har honom helt för mig själv, längre. Att jag får lite konkurrens (D har riktigt bra smak på tjejer och hög standard) . Det är lite som i början igen, med jakten, att veta att han kanske flörtar med någon mer, eller vad man ska säga. Jag blir som nykär igen.

Det är exakt samma med det sexuella. Jag går igång enormt på att föreställa mig honom med någon annan och jag är tredje person som "tittar på", eller vad man ska säga. Att se att han kan tillfredställa fler än mig. Hör allt det här till att vara poly också eller är det helt "normala" tankar som även monos har?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Greta G
2018-03-26 08:00
#22

Ja och jag förstår att det är viktigt för personer att ha ett ord på sin sexualitet, så som bi och pan för att nämna två. Det kan hjälpa en person att känna sig mer "normal" och det är ju fullständigt normalt så för mig att beteckna saker gör att det blir en strörre deal än vad det behöver vara men förstår också om personer upplever det som ett problem och kan då vara skönt att ha ett ord för det och inse att det är fullständigt normalt och kanske t om ganska vanligt. Blev nyfiken, har det betydelse om någon är bi, hetero eller pan? Varför har det betydelse för dig? Kan inte dom bara få ha sin sexualitet utan att behöva "komma ut". Bara få vara en person som kan bli kär i en annan person exempelvis?  Tror jag är lite less på hela normgrejjen, ju mer ord vi skapar åt olika saker desto mer annorlunda känner vi oss, talar i alla fall för egen del. Tycker inte det spelar någon som helst roll vilken sexualitet jag har exempelvis och det berör bara mig och inget jag behöver sätta mig i något "fack" för :) 

Tycker snarare det låter lite sjukligt att inte prata med någon annan än sin partner när man är i en relation, det borde väl vara det som får en en benämning och ska anses lite udde :) Skämt åsido så är då jag och tre av mina närmaste vänner då poly för det har hänt oss alla men jag väljer att inte sätta den benämningen på mig, har tillräckligt med "diagnoser" .

Herveaux
2018-03-26 10:05
#23

[har inte läst alla tidigare inlägg]

RFSU har en bra och enkel text som heter Poly - så funkar det
http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Praktikor/polysafunkardet_72.pdf

Häng inte upp dig så mycket på beteckningar TS, kärlek och sex är sällan svart eller vitt. Finns inga tabun vare sig du/ni är mono eller poly - så länge alla inblandade är med på vad som händer och sker.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

molbojse
2018-03-26 19:37
#24

#22 Okej, good for you att du inte bryr dig om benämningar, men jag gör det och det är exakt det den här tråden handlar om. Var less på normer om du vill men avstå det gnället i min tråd. Att vara poly hör heller inte till normen.

Att vara poly handlar heller inte om att bara prata med andra människor. Jag pratar alltid med andra människor än min sambo, men det finns inga kärlekskänslor för det eller nån hint om att jag vore poly. Jag pratar med min bästa väns sambo, jag och sambon har flera gemensamma vänner av olika kön och jag pratar lika gärna med våra killkompisar som jag pratar med sambon eller min mamma. Jag är inte kär i dom för det och att jag pratar med dom har heller inte ett uns med polygami att göra. Förstår inte relevansen i den biten av din kommentar.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2018-03-26 19:39
#25

#23 Men åh, att jag inte tänkt på att kolla där! Självklart borde ju RFSU ha sån info ☝️ Ska genast gå in och läsa :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

_Fisken
2018-03-27 22:55
#26

Är poly ett rumsrent namn för "vidlyftig", "öppensinnlig", "otrogen", "normal"? På mig låter det som benämningen Poly är nåt alla är mer eller mindre. Kan möjligen passa in för person som är mer för Öppna förhållanden. Upplys mig. Jag förstår inte.

molbojse
2018-03-28 12:32
#27

#26 Att vara poly och att ha ett öppet förhållande är inte samma sak :) Att ha ett öppet förhållande innebär att man får ha sex med vem som helst, enkelt beskrivet, utan att ha några känslomässiga band till sexpartnern.
Är man poly behöver man inte ha någon som helst sexuell kontakt med andra, men man har ett känslomässigt band till andra. "Öppet förhållande" tror jag helt klart passar bättre in på att vara lättfotad.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
[Devya]
2018-03-28 14:15
#28

Om man nu råkar vara poly och vill ingå ett sådant förhållande så hoppas jag att folk förstår hur svårt och utmanande det kan vara. Jag har flera vänner som är poly och de har svårt för att veta hur mycket uppmärksamhet de ska ge sina partners och hur knepigt det kan vara att få dem alla att komma överens. Det uppstår ofta sårade känslor tyvärr, speciellt då i början. De har också sagt hur viktigt det är att inte vara självisk. Man skulle ju kunna tro att om man är poly så får man välja och vraka och ta och ta så mycket man vill men det är helt fel bild. Man måste ge så mycket mer. Man har flera partners man måste ta hänsyn till och sen kan de också ha partners som man måste acceptera och även träffa och kunna umgås med. Det ser förstås olika ut från förhållande till förhållande men det är ingen dans på rosor. Det innebär oftast mera konflikter än vad man råkar ut för i ett mono förhållande och inget fel med det men man måste vara förberedd och hänsynsfull. Kan det vara så att du är poly eller vill du kanske bara ha ett öppet förhållande där du inte behöver arbeta hårt för att ta hänsyn till allas känslor och få allt att passa osv? Som jag har förstått ligger skillnaden där. Att vara poly kräver mycket mera ansvar. Nu baserar jag dock endast det här på vad mina poly vänner har berättat för mig.

molbojse
2018-03-28 14:26
#29

#28 Jag har förstått innebörden av att vara poly. Jag har en annan kompis som också är poly och har gått med på ett monogamt förhållande så bara för att man är poly så är det ju heller inte givet att man har fler partners :)
Jag och D har kommit överens om att endast hålla oss till varandra förhållandemässigt, men fritt fram att flörta med andra, bli intresserad, och hittar man någon som man väldigt gärna vill ha sex med så får båda vara med i så fall. Det kommer endast vara med tjejer och det var det inte några diskussioner om. Jag är mer poly än sambon men jag lyssnar på hans önskemål om saker och ting. Jag låter honom sätta gränserna eftersom han har mer begränsningar än jag. Vi är tydliga med vad som gäller, och jag har förberett sambon på att det.

Jag har i skrivande stund dels enorma känslor för min sambo, jag kan inte tänka mig att leva med någon annan, men sen har vi S också. Jag får fjärilar i magen när jag tänker på honom, pratar med honom, osv. Vi har dock aldrig träffats men den S jag känner är den jag har känslor för också. Jag har inget sexuellt behov med någon annan, min sambo tillfredsställer mig nog bra så allt annat är bara en nedgradering ;) Jag vill alltså inte ha ett öppet förhållande, utan som det är just nu eller tillbaka till begränsningar igen.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Kalli
2018-03-28 17:49
#30

#21: "Det är exakt samma med det sexuella. Jag går igång enormt på att föreställa mig honom med någon annan och jag är tredje person som "tittar på", eller vad man ska säga. Att se att han kan tillfredställa fler än mig. Hör allt det här till att vara poly också eller är det helt "normala" tankar som även monos har?"

Jag skulle säga att det är fristående från att vara polyamorös, mer åt en fetisch som kan innehas av båda polyamorösa och monoamorösa människor.

molbojse
2018-03-29 15:16
#31

#30 Okej! :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Greta G
2018-03-29 15:53
#32

Fast det är ju ändå ett val att ha flera relationer och det är ju självklart att det kan bli mer konflikter och svartsjuka men väljer man det får man även stå ut med dom jobbiga bitarna, som att skaffa barn till exempel, allt är inte guld och gröna skogar man får ta sömnlösa nätter och skrik men det är ändå det man valt och då får man tå ut med de jobbiga bitarna och passar det inte så får man väl vara singel då :)

molbojse
2018-03-29 15:56
#33

#32 Ja men det är inte ett val vem/vilka man blir kär i. Jag har valt att inte ha någon relation med någon annan än min sambo, men jag har inte valt att ha känslor för två personer samtidigt.
Jag kommer aldrig skaffa några barn, jag har steriliserat mig, så kommer aldrig behlöva vara singel pga några ungar i alla fall…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Greta G
2018-03-29 23:38
#34

Jag har också haft känslor för två personer samtidigt men valt att bara ha ett förhållande med en av dom då. Det finns för och nackdelar med allt antar jag.

Annons:
molbojse
2018-03-30 19:16
#35

#34 Jag med? Förtår inte riktigt relevansen i någon av dina kommentarer.. Hittills har de inte bidragit med någon som helst klarhet för mig, tvärtom. Känner mig mest bara ifrågasatt av allt du säger och allt det gör bara att jag tvivalr på mig själv. Jag har redan tvivel så det räcker, jag har diagnos som styrs av inbillning och påhittade känslor. Dina kommentarer spär bara på min ovissshet och jag går tillbaka till att inte veta något alls och må dåligt över vad jag känner. Igen. Som jag redan gjort i 12 år.

Jag undanbeder mig fortsättningsvis dina kommentarer om du inte kan komma med något konstruktivt.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Devya]
2018-03-31 07:54
#36

#35 Du måste dock komma ihåg att det här är ett forum vilket innebär att du lär definitivt få höra mycket som du inte kommer att tycka om. Jag pratar nu av egen erfarenhet. Har man stora problem med psyket och inte klarar av kritik borde man vara ännu försiktigare med att skriva på forum. Jag ser för övrigt inget elakt i det som Gretab har skrivit men du tycks ha tagit det på ett dåligt sätt.

Greta G
2018-03-31 09:36
#37

Nej jag har absolut inte menat något elakt utan att alla val man gör får konsekvenser och tyckte det lät som någon typ av klagomål för den som har två relationer, " lite stackars mig som har två stycken, det är jättejobbigt" men man kanske då ska se vilken tur man har som har två personer som vill vara i relation med den personen och hur älskad den kan känna sig. Jag tycker du ska lite på vad du känner och du har med största sannolikhet så mycket mer kunskap om poly än vad jag har, därav alla mina frågor eftersom jag inte riktigt förstår begreppet så tvivla inte på dig själv, strunt i såna som inte vet bättre( som mig då) för vi har inte insikt i hur det är, och åter igen, ber om ursäkt om du har mått dåligt över mina kommentarer, har absolut inte varit menat som något påhopp utan ville föra en diskussion så jag skulle få mer kunskap.

Upp till toppen
Annons: