Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1449 ggr
Kallinkan
2018-03-27 09:54

Träffas ni alla hela påsken?

Ni som är vuxna och har egna hem, far ni hem till era föräldrahem och är där under hela påskhelgen?

För mig är inte påsken något särskilt. Man kan träffas en dag under helgen och umgås men för mannen jag lever med och hans familj är det så viktigt att det ska vara alla dagarna. Ja jag ska inte säga att det är viktigt för min partner, det är snarare hans mamma som har en bestämd åsikt över vilka dagar man "ska" umgås. Och det är från morgon till kväll, inte att man träffas i några timmar.

Ifjol fogade jag mig också även om jag inte alls var nöjd med det. Jag och min partner sov i hans pojkrum i hans föräldrahem hela påskhelgen. Men jag trivdes inte alls. Jag minns att min mamma ville bjuda på middag en av dagarna i påsken ifjol men det var otänkbart för svärmor att vi skulle avvika i några timmar.

I år kommer jag göra som jag vill. Träffas EN dag. En annan dag kanske jag vill träffa mina föräldrar och mina syskon. Men min partner är alldeles för konflikträdd för att ställa sig på min sida mot sin mamma. Han kommer bo i sitt pojkrum precis som vanligt för att hans mamma bestämt så.

Det hade väl varit en sak om vi bodde 100 mil ifrån föräldrarna men vi bor ju i samma stad. 

Brukar man flytta hem och bo i sitt pojkrum i flera dagar när man bor bara några kilometer ifrån sina föräldrar?

Annons:
Surpan
2018-03-27 10:09
#1

Jag har aldrig bott hos mina föräldrar eller sambons föräldrar "bara för att". Vi bor i samma stad allihop och enda gången vi bott ihop är om vi vart utan lägenhet en kortare period mellan lägenheter, om vi är på landet eller ute och reser ihop. Tycker det låter konstigt att bo hos dom om ni bor en bit ifrån. 🤔

/Surpan

Gronstedt
2018-03-27 10:17
#2

Det finns väl inga "brukar" i det här, men jag hade ju inte bott över ens en natt i någons gästrum om det varit nära och bekvämt att ta sig hem. Än mindre tre-fyra dagar. Möjligen om det varit så att jag och värdfolket höll på med något projekt som krävde att vi var tillsammans all vaken tid, men inte annars.

Familjer är olika, men när man lämnar föräldrahemmet och bildar egen familj, så skapar man sig ju nya vanor i den nya familjen. Den gamla familjens regler kan inte styra den nya - i alla fall inte utan diskussion.

Fridaaaa
2018-03-27 10:27
#3

Nej firar inte påsk :) 
Men kommer åka till mina föräldrar på söndagen för att äta lite middag så släktingar kan träffa vår lilla gosse samt bara ha trevligt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kallinkan
2018-03-27 10:36
#4

Jag håller helt med er i vad ni skriver. När man skaffar ett eget hem och dessutom träffar en partner så har man ju fler personer man kanske vill träffa på helger mm. Men det känns som denna kvinna vill att allt ska vara som det alltid varit. Hon, hennes man och deras lille son. (som inte är så liten längre)

MonicaLagerquist
2018-03-27 10:37
#5

Vi kommer att äta påsklamm på påskafton och nästan alla ungar (nu vuxna)Kommer hit och äter med oss. En jobbar så han kommer inte.Så dt blir till att duka för åtta personer.

Ingen kommer at sova kvar.Det brukar bara inträffa på midsommar.

Stolt ägare till fem La permer

Zadeira
2018-03-27 10:53
#6

Herregud, jag hade aldrig orkat umgås med varken min egen eller pojkvännens familj hela påsken. Jag hade absolut inte sovit över om vi bodde i samma stad. Om man nu vill fira med båda familjerna separat kan man ta en middag var hos dem, men att umgås flera dagar i rad bara för att det är påsk, eller jul eller annan högtid känns fullständigt meningslöst.

Vi firar inte alls påsk. Jag kommer vara ensam hemma hela påskhelgen. Ska bli jätteskönt!

Annons:
Surpan
2018-03-27 10:57
#7

Vi ska för övrigt åka till en skoterstuga ute på fjället, min familj, min systers familj och våra föräldrar. Där ska vi pimpla, äta god mat, grilla korv utomhus och åka skoter. 🙂 Påsken är lite speciell för mig då vi brukar avsluta snö-säsongen då. 

Men ibland firar vi påsk hemma i Stockholm och då blir det bara middag hos föräldrarna.

/Surpan

Sarah
2018-03-27 12:42
#8

Vi åker på lunch eller middag hos våra familjer. Ibland sover vi över hos min svägerska, men det är bara om vi båda vill dricka alkohol. Att stanna hela helgen när vi lika gärna kan åka hem…? Hell no.

molbojse
2018-03-27 13:15
#9

Jag brukar fylla år på påskafton/runt påsk, så blir ofta ihopslaget firande för mig och påsk. Senaste åren har jag dock inte firat något vidare. Jag och sambon bor 12 mil från våra släkter, så vi ses när vi kan. Då åker vi dit, är där och äter middag, fikar, pratar, sen åker vi hem. Inget tvång att stanna, inget tvång att komma ens.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katti
2018-03-27 13:57
#10

Du och din sambo behöver definiera hur ni vill ha det. Och är det inte exakt som svärmor vill så måste han vara med dig på tåget och verkligen sätta ner foten tillsammans med dig. Utan att tveka! Annars är risken stor att du blir den onda, den som vill splittra honom och hans familj…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Milkshake
2018-03-27 17:25
#11

Bor ni i samma stad förstår jag verkligen inte varför det är så viktigt att ni ska sova där, eller att ni överhuvudtaget spenderar hela påskhelgen där när ni ändå kan ses ofta. 

Sen tycker jag väl som Katti säger, att det är viktigt att din man står på din sida i det hela. Både för att du inte ska bli "den onda" men också för att svärmor aldrig kommer förstå att det är hennes tänk det är fel på om det inte kommer från någon annan. Sedan är det mycket hälsosammare för ert äktenskap om din man kan backa upp dig i framtiden, då jag misstänker att påsken inte är det enda som svärmor är envis med ;)

Spectabile
2018-03-27 18:06
#12

Instämmer till fullo med vad övriga skrivit

Honestyisdead
2018-03-28 02:20
#13

brukar äta middag med mamma och pappa, bror, svägerska och brorson. bor bsra några meter från varandra.

Annons:
Greta G
2018-03-28 08:19
#14

Låter nästan lite sektvarning på att träffas heeeela påsken. Det är 4 dagar! Inte ens under jul brukar man väl umgås så länge? Inte för min del i alla fall. Träffar min syster på påskafton för  påsklunch och sen ska vi på ibo, det är allt. Vet nog ingen som tokfirar hela helgen… hon verkar minst sagt speciell illa svärmor.

pyromanen
2018-03-28 08:37
#15

Det måste vara en egen tradition i den familjen! En gemensam påsklunch har det brukat vara i min släkt. Och även den är ju helt frivillig, några kan ju ha andra planer. Påsk har alldrig varit någon stor grej.

Maria
2018-03-28 18:07
#16

Nu är jag ju en svärmor😉 men när min son skaffade familj/sambo så blev ju traditionerna annorlunda för det fanns ju en part till att ta hänsyn till.

Jag personligen tycker inte att dessa dagar är så viktiga då det finns så många andra dagar att träffas.

Huvudsaken att ens barn är nöjda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flocken
2018-03-28 20:35
#17

Nej. Vi ska äta lite påskmat imorgon hos svärföräldrarna. Sen på fredag åker jag & min familj iväg till vårt andra hus o är borta hela helgen. Min svåger ska till goda vänner påskafton. Så vi träffas inte under påsk.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Torparmor
2018-03-31 11:16
#18

När våra föräldrar levde var vi till dem varsin helgdag och åt påsklunch. När min far blev ensam delade vi syskon upp oss, tog med lite påskmat och hälsade på honom varsin dag så helgen inte skulle bli för ensam för honom. Vi sov aldrig över fast vi aldrig bott i samma stad


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Gaara
2018-04-03 10:22
#19

På långfredagen brukar vi åka till mina föräldrar och fika samt äta påskmiddag, sedan hem efter det och på lördagen åker vi till landet och firar med fästmannens föräldrar, syskon, mormor och morfar samt moster och då övernattar vi där. Jag önskar att de skulle fira på hemmaplan eftersom de flesta av oss bor på samma ort och de andra väldigt nära, men de envisas med att fira på landet. Men ja. Thats it.

Upp till toppen
Annons: