Annons:
Etikettallmänt
Läst 4325 ggr
Lona
3/29/18, 8:56 AM

Hur benämner ni er partner?

Vad säger ni när ni ska prata om er partner med andra? Sambo/man/fru eller varianter på det är väl ganska självklart, men om man inte bor ihop? "Partner" är väl ok men känns på något sätt opersonligt, tycker jag! Kille/tjej/pojkvän/flickvän låter lite…omoget eller barnsligt när man passerat 40. Så, vad säger ni? Skriv gärna ungefär hur gamla ni är också :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
3/29/18, 9:02 AM
#1

Nu har jag ju en "man hemma men jag känner flera som kallar sina partners särbo när de pratar om dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
3/29/18, 9:03 AM
#2
Maria
3/29/18, 9:11 AM
#3

#2 Men ni bor väl ihop?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
3/29/18, 9:12 AM
#4

"Karln" eller "Min man" beroende på situation och vi är 30 både två. Han kallar mig vid namn eller "Min fru" vad jag vet

l'm back

MonicaLagerquist
3/29/18, 9:14 AM
#5

Med förnamn eller min man beroende på sammanhang.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
3/29/18, 9:17 AM
#6

Handlar inte tråden om partner man inte bor ihop med eller missuppfattar jag?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
3/29/18, 9:22 AM
#7

#6 Missade det

l'm back

Grace2009
3/29/18, 9:24 AM
#8

Jag är bara 27 och säger pojkvän. Men när jag kallar honom det är det som om andra vill korrigera mig och säger "Du menar din fästman?" så jag kanske börjar bli för gammal för att säga pojkvän 😛

[Rhonda]
3/29/18, 9:37 AM
#9
MonicaLagerquist
3/29/18, 9:56 AM
#10

#6 Sorry missade det.Halkar ur tråden omedelbums.

Stolt ägare till fem La permer

[Rhonda]
3/29/18, 10:01 AM
#11
Katti
3/29/18, 3:38 PM
#12

Numer är jag gift, så då blir det självklart min man, men innan vi bodde ihop sa jag min pojkvän fast vi var 40 plus. En äldre dam korrigerade mig och sa att "det kan man inte ha i er ålder" 😎. Vi var förvisso förlovade, men fästman kommer inte naturligt för mig att säga. Det låter så gammaldags på något sätt!

Jag säger även att min mamma på 75 har pojkvän. Det låter så gulligt! Hon har träfft en gammal ungdomskärlek på äldre dagar, sedan de båda har blivit änka respektive änkling!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Herveaux
3/29/18, 5:24 PM
#13

Jag är 31år, särbo och gift. Brukar säga "min man", "karl´n min" eller "Mattias".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
molbojse
3/29/18, 6:15 PM
#14

Sa pojkvän/gubben/karl'n/David om min (numer) sambo. Vi är 26 bägge två.
Min mamma var särbo ett tag (50+) och kallade sin dåvarande för pojkvän :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

vendelay
3/29/18, 9:43 PM
#15

Vi bor visserligen ihop men i annat fall använder jag det (inte alls opersonliga!!) ordet partner. Det är ett fantastiskt ord tycker jag! Jag undviker alltid att säga min partners kön (eller alla andras kön för den delen också) så länge det inte är relevant - för jag anser inte att det är relevant för någon vad min partner kanske har mellan benen. Vi könar alldeles för mycket i samhället så jag gör ett aktivt val att köna mindre.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Gaara
5/18/18, 3:09 PM
#16

Jag bor ju ihop med min men jag brukar kalla honom för min kille om jag pratar med folk som inte vet vad han heter. Jag är 32, han fyller 26 och vi är förlovade. Här benämner jag ofta honom som min fästman dock och lika så på andra nätsidor när jag pratar med folk jag inte känner på riktigt.

Lona
5/18/18, 7:07 PM
#17

"Särbo" hade jag helt glömt!
Det är nog dags för min partner att flytta upp ett snäpp på skalan, härmed är han min särbo.❤️😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carrosh
5/20/18, 11:16 AM
#18

Beror helt på sällskapet. Jag benämner honom vid namn för alla som känner honom, har träffat honom eller är vänner till mig, men som sambo för de andra.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

citytjejen
5/20/18, 4:43 PM
#19

Innan vi flyttade ihop och inte var gifta så benämnde jag honom vid namn och han gjorde vice versa. Men det är lite knivigt vad man ska kalla den andra om man inte bor ihop/är gifta, pojkvän, njaaa😃Jag är 43 och han är 49 för övrigt.

/Christina

Tiktak697
5/20/18, 10:37 PM
#20

Ja vi är 23-30 . Vi brukar inte benämna så värst men gör vi blir de pojkvän flik vän tills vi flyttat ihop. Då vi är av det yngre slaget . Jag/vi tycker pojk/flickvän är så fjantigt men säger man min man blir det i våra kretsar även för de äldre då vi är yngre att ojj man mm är ni gifta mm ja ni förstår så vi lever med flock och pojkvän tills vidare ;) men de vi också använder är fiancés mycket bättre än det ovanstående

Mvh Tiktak

Annons:
Sarah
5/21/18, 8:25 AM
#21

Innan vi flyttade ihop (då var vi 33) kallade jag honom vid namn eller bara killen /min kille. Tillsammans sen vi var 24. Nu är vi 36, bor ihop och har andra barnet på väg, han är fortfarande killen, oftast.

Thotis90
5/28/18, 12:22 PM
#22

Jag är i ett samboförhållande och kallar min sambo för min karl.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

fruktgumman
5/28/18, 3:53 PM
#23

Innan vi flyttade ihop sa jag min kille, nu säger jag min sambo/sambon. Till de som känner honom säger jag hans namn bara.

Lia
7/19/18, 12:57 PM
#24

När vi gick i högstadiet/gymnasiet var vi pojkvän och flickvän. Sen fram tills vi var 23-24 var vi särbos. Och nu är vi sambos. I framtiden kommer han bli min fästman och till slut min man eller make. Och så blir han kallad sitt namn och diverse smeknamn jag kommer på för stunden.

Scintilla
7/19/18, 6:28 PM
#25

Jag gillar begreppet partner, jag tycker det är fint. Att man är ett par. Min kompanjon, min partner. Men det kanske är lite larvigt att tänka så? Själv gillar jag inte ordet särbo/sambo så mycket, men när jag blir äldre kanske jag uppskattar det mer.

[Tuulikki]
7/21/18, 1:56 AM
#26

Sitt namn, min partner, min sambo, min käraste (+ min kille, min pojkvän). Vi är 23 😊

224
7/25/18, 10:38 PM
#27

Min kille alternativt vid namn, jag är 21 :)

Annons:
Nettan100
7/28/18, 2:03 AM
#28

Säger ibland pojkvän hm lite fel dock är 21 år eller oftast älskling/ babe. Annars då och då fästman. Han säger ibland mitt namn men oftast babe eller fästmö.

taxarärbäst
10/1/18, 12:36 PM
#29

gubben, min yrpotta, pojkvännen, ibland hans namn, knashatten

[Forest]
10/1/18, 8:30 PM
#30

Då vi är gifta så säger jag min man. Är det personer i släkten eller gemensama vänner hans förnamn. Innan vi var gifta var det sambo, innan vi var sambo var det pojkvän. Särbo tycker jag låter som man har separerat men vet att flera säger särbo 😳

eli1991
10/2/18, 10:09 AM
#31

Karln brukar jag säga xD är dock snart gifta så då ändrar jag nog det till Min man.
Min kille benämner mig som "Sambo".

sophiedorothea
10/14/18, 7:44 PM
#32

Jag säger "min sambo". Vi är 21 respektive 25 år gamla

VeilofElysium
10/15/18, 3:52 PM
#33

Vi bor ju ihop åtminstone tillfälligt men säger "karln" ibland drar jag till med "Min gubbe" lite lustigt med sistnämnda eftersom att jag är tre år äldre..

Maria
10/19/18, 9:33 AM
#34

Fast frågan är väl fortfarande hur man benämner en partner som man inte bor ihop med?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tjeja
10/20/18, 5:34 PM
#35

Jag är särbo med min make som jag är gift med. Vi bor på grund av arbetsomständigheter 20 mil ifrån varandra nu och har gjort det i över ett år. 

Jag kallar så klart honom för min man eftersom han är det.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Linn Is The New
10/22/18, 10:10 PM
#36

Jag säger "pojkvännen" eller "min man" trots att vi inte är gifta… Till andra då. Han hör dock "pulver" och "älskling" ibland hemma 😂

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

sally77
10/23/18, 8:22 PM
#37

Säger min särbo och ibland Christer, beror på vem man pratar med. Jag är 41 och han 59 🙂

Upp till toppen
Annons: