Annons:
Etikettförhållande
Läst 2319 ggr
Flicka03
2018-03-31 08:44

Jag är kär i en idiot

Kan någon snälla hjälpa mig!? Jag är en 14 årig tjej som fyller 15 till sommarn. Jag går i 8an och jag är kär i en idiot. Eller hur ska jag förklara han. Han är inte en idiot för mig. Men jag tror han klassas som en idiot av lärare och vissa elever på skolan. Han har haft det tufft genom tiderna vilket han bara berättat för mig, det är därför jag tror att han beter sig som han gör. Han skrev till mig för en månad sedan att han gillade mig, han skrev att han tyckte att jag var helt underbar osv. Jag ska försöka förklara han lite mer. Han har lätt för att bli arg och tvärs över. Han drar lite rasistiska skämt och skämt om transexuella, bögar osv. Han är INTE omtyckt av lärare men de fattar ju inte att han inte mår bra, han gråter varje kväll över hur han beter sig och hans betyg. Han har F i väldigt många av ämnena. Ska jag ge han en chans? Vad tycker ni? För jag gillar han, jag gör det verkligen. Han är den snällaste människan jag träffat. Vi pratar typ 5h/dag. Han skriver varje morgon och varje kväll. Jag har sömnproblem så innan han somnar så skriver han att jag ska ringa han om det är något och att han har ljudet på. Mina vänner tycker att jag ska ge han en chans, men det känns som att lärarna kommer hata mig. Hjälp mig!!! Vad ska jag göra!?!😔

Annons:
_Fisken
2018-03-31 09:44
#1

Lärarna tror jag inte tänker på er relation. Det hade nog varit så om han hade varit "dålig", dvs slagit dig och dragit in dig i ett leverne som varit negativt. Då hade de kanske varit bekymrade. Nu är jag inte lärare och kanske inte ska prata i deras namn. 

Hur som helst, som vuxen tycker jag absolut du ska ge han en chans. Du är nog en positiv ljuspunkt i hans liv.  Du ska gå efter hur HAN är och hur du KÄNNER. Inte efter vad du tror lärarna tycker.
Däremot ska du göra slut om du märker att han utnyttjar dig och är elak.

[134643]
2018-03-31 10:39
#2

Vad lärarna tycker spelar ingen roll. Men jag skulle ändå vara lite försiktig, personer som lätt bli arga och exploderar kan vara ett bekymmer. Även om han inte gör det mot dig nu betyder det inte att han kommer göra det om ett år, och då är du redan ”fast”. Ge det en chans, du verkar ju tycka om honom, men håll lite koll också på hur ni och förhållandet utvecklas :)

Flicka03
2018-03-31 10:43
#3

Jag vet att han aldrig skulle utnyttja mig. Han är rädd för att jag ska utnyttja han eftersom igen någonsin gillat han eller brytt sig om han. Jag tänker fortfarande på det här med lärarna. Det känns som att de kommer börja ”ogilla” mig om jag och han går in i en ”seriösare” relation. Det är ju säkert bara jag som inbillar mig. Borde jag berätta för han att jag är rädd för vad lärarna tycker eller ska jag hålla det för mig själv?

[134643]
2018-03-31 10:49
#4

#3 Fast det är ingen omöjlighet, du är inte den första som sagt så. Allt jag säger är att vissa människor är mer benägna att agera utåt, det behöver inte handla om att utnyttja dig, utan kanske mer stt han inte kan kontrollera sig när han blir arg. Som sagt, jag menar bara att det är bra att hålla lite koll och reagera OM han skulle börja behandla dig på ett sätt du inte tycker om. Jag förstår inte varför lärarna skulle ogilla dig för att du tycker om en annan elev? Otroligt oprofessionellt isåfall. Gör som du själv känner om du vill berätta det för honom eller inte.

Greta G
2018-03-31 10:59
#5

Ingen människa kan jag klassas som en idiot, det är ju bara åsikter. Gör det du tycker känns rätt, han kanske beter sig bättre om han känner sig förstådd. Tror han är missförstådd av väldigt många och agerar ut, alla människor vill i grunden känna tillhörighet och bli sedda och förstådda som de är.

Calcifer
2018-03-31 11:26
#6

Det enda jag skulle se som röda flaggor är rasistiska skämt och kommentarer och liknande. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis gör honom till en rasist, men det skulle oroa MIG, detsamma med homofobiska skämt och dylikt. Finns det ens en snutta sanning bakom skämten skulle jag var väldigt orolig och inte ta chansen. Men det är jag. Han är väldigt ung, i den åldern har man inte alltid filter eller förståelse för att man inte ska skämta om sånt hur som helst. Men det kan ju vara något att prata med honom om? Detsamma när det gäller hans ilska.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
_Fisken
2018-03-31 11:38
#7

Återigen, jag tycker hon inte  ska  fundera på vad lärarna tycker. De tänker nog mest på ordningen i klassen och på elevernas betyg. TS ska gå efter vad hon känner och eventuella varningens ord från sina föräldrar (om de yttrar sig).

Grabben ifråga kan uppfostras vad gäller homo-skämt o sånt. Det är en osäkerhet hos honom. Han vill väl spela tuff? TS kan stärka hans självkänsla.

Kalli
2018-03-31 13:20
#8

Fast män är inte projekt. Jag säger inte åt TS att avstå förhållandet men tankar som "Jag kan förändra honom. Han är bara missförstådd. Om jag älskar honom tillräckligt löser det sig" bör man passa sig noga för.

Flicka03
2018-03-31 14:22
#9

Jag lyssnar på vad ni säger angående att vara försiktig. Borde jag ta upp detta med honom? Han har skrivit att ingen har brytt sig om han angående skola och betyg osv. Jag tror defenitivt att han försöker spela tuff, kanske för att nån ska se han och lägga märke till han?

Calcifer
2018-03-31 14:46
#10

Ja. Jag tycker du ska prata med honom om det. Du behöver ju inte vara otrevlig eller nåt, men att säga nåt i stil med "jag förstår om du inte egentligen är rasist, men jag hoppas du förstår att om du säger xx eller yy så kan det tolkas som det och det är inte så bra".


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2018-03-31 14:47
#11

Jag tror du inte behöver säga nåt. Det är nog mera att DU behöver prata ut. Jag tror du o han ska trivas tillsammans mera utan att du tänker så mkt på lärare o sånt. Framförallt att du inte oroar dig så mkt.  
Däremot kan du ta upp saker som du tkr illa om. Att han säger "homofobiska" o rasistiska saker. Gillar du inte det ska du säga det till honom.

_Fisken
2018-03-31 14:49
#12

Å varför jag yttrar mig i detta är att jag själv har en dotter på 14 år. :-)

Flicka03
2018-03-31 14:59
#13

_fisken Helt ärligt så bryr jag mig inte så mycket eftersom att jag vet att han inte är seriös eller vad man nu ska säga. Det känns bra att du yttrar dig. Jag har ingen mamma som jag kan prata med. Endast en pappa och jag vill ju inte direkt sitta och prata om mina kärleksproblem med han haha.

Annons:
molbojse
2018-04-01 19:34
#14

Go for it!
När jag var 14 var jag dökär i en kristen kille (jag är långt ifrån kristen och svär som en borstbindare) och vi var tillsammans ett par månader. Han bodde dessutom i Sundsvall och jag i Stockholm.

Kör på, jag var själv det där jobbiga problembarnet i skolan som ingen lärare jag gillade, jag var mobbad och väldigt utåtagerande, Det för att jag inte alls mådde bra psykiskt och visste inte hur jag skulle uttrycka det rätt så jag skrek i korridorerna, skolkade från lektioner, klottrade i skolan, stal material förstörde saker och kastade stolar och liknande, och käftade mot lärarna. Tjuvrökte på rasterna och drack utanför skolan och skolan brydde sig egentligen inte jättemycket om det. Min trygghet var mina få vänner och min dåvarande pojkvän.
Jag talar från hans vinkel när jag säger att jag önskar jag hade fler som du i min närhet vid den åldern. Som psykiskt sjuk (oavsett "grad") så är det ovärderligt att ha någon som ser förbi allt det och tycker om en ändå. Speciellt just runt er ålder, när man etablerar sig i samhället som mest och försöker hitta vem man är. Du verkar ha så mycket gott i dig och vill honom väl och det är precis vad man behöver där och då. Någon som omdömeslöst bryr sig om en. MEN du får tänka på också att mår han väldigt dåligt psykiskt så kan man väldigt lätt bli väldigt egoistisk. Var försiktig, för din egen skull, glöm inte bort dig själv mitt i allt för du kan aldrig finnas för honom om du inte finns mer, pga honom. Trots att man kan vara gräslig när man mår dåligt så kan man parallellt vara hur underbar som helst. De mest genuina och varma människor jag träffat är alla psykiskt sjuka på olika vis.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Flicka03
2018-04-02 11:34
#15

Molbojse Det är det jag tänker, han behöver mig nog mer än allt just nu när han mår som han mår!! Tack så sjukt mycket för att du skrev!

[Forest]
2018-04-12 09:17
#16

En person kan vara underbar trots att denna inte framstår som en guldperson hos lärare. Det behöver inte betyda att du gillar att han är bråkig eller säger"olämpliga" skämt. Följ ditt hjärta, jag tycker det låter som att han gillar dig och att han bryr sig om dig.

Gurky
2018-04-18 07:24
#17

Hur är hans relation till andra? Får han ingen hjälp eller stöd hemifrån? När han pratar, pratar han högt? Hur är hans impulskontroll?

Flicka03
2018-06-12 20:47
#18

Tänker bara uppdatera lite. Jag och denna kille är idag i ett förhållande😍 Är hur lycklig som hellst och har aldrig mått bättre. Vi har hållt ihop ca. En månad.

_Fisken
2018-06-12 23:25
#19

Får bli den förste att gratulera då! :-)

Upp till toppen
Annons: