Annons:
Etikettdejting
Läst 2357 ggr
[Romek]
3/31/18, 11:19 AM

Dejting - dömd direkt

Hej, jag är en tjej som undrar om nån mer än jag som känner likadant kring det här, att ofta när man går på ”dejt”, så blir man dömd direkt, alltså att folk drar förhastade slutsatser om en. Man hinner inte lära känna varann alls, man hinner inte få visa vem man verkligen är. Blir ofta 1-2 dejter, och sedan inget mer. Är detta vanligt? Har blivit så less på dejting att jag lagt ner det totalt nu. Less på att bli besviken.

Annons:
Fransu
3/31/18, 11:50 AM
#1

På vilket sätt upplever du att du blir dömd?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Romek]
3/31/18, 12:29 PM
#2

#1 ja men t.ex att personen man träffar känner direkt att det inte ”klickar”, och sällan kan de förklara varför. Oftast så tar det ju lite tid att lära känna varandra. Och då känns det som att personen drar förhastade slutsatser om en.

Sarah
3/31/18, 12:34 PM
#3

Men klicket och suget efter att veta mer kommer snabbt. Känner man att det inte klickar skks efter två dejter, varför fortsätta? När jag träffade min kille visste jag efter en minut att jag ville känna honom bättre.

Calcifer
3/31/18, 12:39 PM
#4

Det är väldigt ofta ett första intryck som avgör, eller åtminstone ett andra intryck. Det behöver ju inte betyda att man dömer personen som något negativt, men man kanske bara inte känner en attraktion och då är det egentligen ganska förståeligt att man velar lite. För en del är en attraktion något de vet kan komma med tiden, genom att man lär känna varandra bättre, men för andra är det något de vet kommer antingen dyka upp åtminstone till viss del direkt, eller annars inte alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
3/31/18, 12:41 PM
#5

Jag håller med. Har det inte uppstått någon kemi på två dejter så är det nog inget att satsa på: Precis som Sarah skriver så känner man ju oftast direkt att det är något särskilt.

Jag fattar inte heller hur du får in ordet "dömd" i det hela. Man kan väl ändå inte hjälpa vad man känner?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
3/31/18, 1:08 PM
#6

Mänsklighetens "parningsritual" innehåller mer biologiska drifter än vad man tror.

Feromoner, som du känner via doften är tex en viktig anledning till om man är attraherad av en person eller inte. Till stor del går det inte att förändra då det till stor del består av hur olik ens immunförsvar är till den andra partnern. När det gäller detta så är det "ju mer olikt ju bättre". En viss del kan förbättras genom träning och god kost eftersom man alltid söker så bra partner som möjligt. Så en hälsosam person som dessutom har olikt immunförsvar än en själv är den genetiska motsvarigheten till storvinsten.

Detta känner man direkt man träffas och finns det iallafall inte lite matchning när det gäller feromoner så blir man inte sexuell partner hur schysst personen än är.

Vi människor dömer dessutom nya människor inom ett par minuter, det är så vi är och det är ofrivilligt. Vi är fördomsfulla även om vi försöker att inte vara det. Det hade iallafall förr en stor vikt för att vi skulle kunna avgöra om en människa är fiende eller inte. Nu är det så djupt rotat att det sker automatiskt (men såklart kan vi försöka att inte vara fördomsfull, det kanske kan hjälpa lite men alla är i grunden fördomsfulla, trots uppfostran osv).

Så du kommer inte komma ifrån att bli dömd på de första par dejterna, förmodligen blev du dömd de första minutrarna personen i fråga visste bara inte om det.

Det är ju också väldigt lite man kan göra, det enda jag kan komma på är då att träna och äta hälsosamt för att öka chansen när det gäller feromonerna, dom reagerar man ju på före fördomarna även om det är knappt så dom tas nog i beaktande när det gäller just fördomarna.

Kanske är tråkigt, jag själv tycker mer det är spännande men då har jag ju min karl redan 🙂

l'm back

Annons:
Åsa S
3/31/18, 1:59 PM
#7

Tyckte också det var jobbigt när jag dejtade det var ju så nervöst första gången och man hann inte ens berätta vem man var utan man förstod att det var utseendet eller nått annat de inte gillade, det tog mig rätt många år av dejtande innan jag hittade min man och då var jag så trött på dejtande att jag förslog att vi bara träffades och hade trevligt på ex parkteater och dyl under sommaren och inte hade så bråttom med nått annat men han var kvar och såsmåningom fick vi känslor för varann, jag tror inte alls på att man måste känna attraktion vi de första dejterna jag är mera sån att jag vill lära känna nån först och känna att jag vet vem personen är innan jag blir attraherad och är man sån är det mera en utmaning att dejta för ofta får man inte en andra chans att lära känna nån utan 15min fika avgör allt.

[Romek]
3/31/18, 2:57 PM
#8

Men jag har aldrig känt att det ”klickat” med någon någonsin i början, sådant brukar komma efterhand när man lär känna varann bättre. Tänker nu på både vänskap och andra typer av relationer. Men alla är olika, tyvärr är väl majoriteten de som gärna vill känna det där ”klicket” direkt, annars vill de inte ge det en chans ens. Det är iaf vad jag har märkt av mina flera års erfarenhet av dejting.

Calcifer
3/31/18, 3:22 PM
#9

Fast det beror ju mycket på hur mycket man pratar innan man ses också. Om man pratat i några veckor sen ses, då är det inte konstigt att man går efter den spontana magkänslan efter att man sets. Om man känner sig attraherad av personen eller inte. Däremot om man kanske pratat i flera månader, verkligen lärt känna varandra, även om man inte fysiskt träffats, då tror jag de flesta är väldigt mycket mer villiga att träffas fler gånger för att se om visst, jag kanske inte omedelbart tänkte wow jag vill vara med x, MEN, vi har klickat så bra online så kanske jag bara måste lära känna dem nu öga mot öga för att få samma känslor här?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gaara
4/3/18, 10:19 AM
#10

Tycker inte det är konstigt alls att veta efter en eller två dejter om det är någon idé att fortsätta ses. Man märker ju rätt fort om man passar ihop eller ej. Jag och min fästman hade väl hälsat på varandra i två års tid men aldrig pratat på nåt djupare plan då tills vi gick på en after work. Vi verkligen drogs till varandra den kvällen och efter det så var vi bästa vänner tills vi lärt känna varandra ordentligt. Men attraktionen fanns ju helt klart från den kvällen. Hade vi inte känt nåt då så hade vi antagligen fortsatt vara vänner, men inte setts så ofta som vi gjorde (varje dag även efter jobbet) och det hade aldrig lett till mer än vänskap. När man går på dejter så är det ju inte vänskap man är ute efter utan ett förhållande, så då har man inte tid att träffa samma människa fler än 2 gånger om man inte känner något mer för den.

[Hayabusa]
4/3/18, 10:21 AM
#11

Saker & ting är sällan som de förfaller vara.

Greta G
4/3/18, 2:44 PM
#12

Håller med många av er, jag slösar inte heller tid och energi på fel person för mig när jag känner att det är en person som jag inte är sugen på att lära känna. Det behöver inte vara omedelbar attraktion men det ska finnas en nyfikenhet hos mig att vilja vet mer om personen och är vi för olika eller inte får någon kemi så finns inte det intresset och det ser jag ingen mening med att fortsätta träffas.

Katti
4/3/18, 7:31 PM
#13

Jag känner helt igen mig i dina funderingar TS. Det har jag också upplevt! För mig kommer aldrig attraktionen innan jag lärt känna någon (är demisexuell!). Jag dejtade i flera år, och med de flesta blev det inte mer än en dejt, trots att vi alltid skrivit med varandra och på så vis "connectat" innan.  Två män träffade jag ett flertal gånger, och var även hemma hos. I det första fallet blev vi inte mer än vänner, fast det var en jättetrevlig kille, och den andra är jag numer gift med 🙂! Vi träffades tre gånger på stan och flera gånger hemma hos honom plus att vi var på teater innan det blev mer än en kram när vi skildes åt. Sjunde gången vi träffades blev jag kär (jag vet exakt i vilken sekund!) och sedan dess är det vi ❤️.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
nypisnina
4/5/18, 10:49 PM
#14

Jag drogs till min sambo direkt, redan innan vi sa hej till varandra, det räckte att vi såg varandra så drogs vi oförklarligt till varandra, man kunde typ ta på spänningen i luften mellan oss. Vi såg varandra på håll på en fest och han gled och in och hälsade direkt. Och efter det har vi hörts varje dag, det var något speciellt. Jag känner alltid på en gång om jag klickar med personer eller inte, det gäller alla relationer, men särskilt på dejter. Jag skulle säga att man gör en bedömning, jag dömer inte någon om det inte klickar, utan jag bedömer att det inte är något för mig.

Sarah
4/5/18, 11:22 PM
#15

#13 syftar du på sexuell attraktion? Det är ju inte riktigt samma sak som att känna att man vill lära känna en person bättre. Det är inte nödvändigt en sexuell attraktion som får en att gå på en andra eller tredje dejt, det är nyfikenhet om personen som gör att man går.

MissClue
4/6/18, 12:23 AM
#16

#0 Hur brukar dejterna se ut? Är det middag?Promenad?Bio? Är du bekväm med sättet du dejtar på?

I love not man the less, but Nature more…

Katti
4/7/18, 11:40 PM
#17

#15 Ja, när jag skriver attraktion syftar jag på ett sexuellt intresse. Intresse att träffa personen igen har jag ganska ofta haft, men en del killar säger tack och hej efter första edjten. Vilket de självklart är i sin fulla rätt att göra; det sparar ju både deras och min tid om de redan vet att relationen inte skulle kunna bli till den parrelation jag var ute efter!

Så jag fungerar precis som du skriver i din sista mening. Jag är ofta nyfiken på att veta mer om personen, även om intresset på det stadiet inte är på något vis varken romantiskt eller sexuellt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VeilofElysium
4/8/18, 12:57 AM
#18

Har nog aldrig hänt mig men 2 dejter in känner man oftast om man vill ses igen.  Då har man haft lite tid att ge varandra eventuella signaler om det. Har haft mindre tur med karlar om man träffat i 3-4 månader och som inte vill gå vidare men det är en annan historia..

Upp till toppen
Annons: