Annons:
Etikettdejting
Läst 3251 ggr
tlover
2018-04-01 12:31

Vem betalar middagen?

Om du skulle gå på en första dejt, där du vet var ni ska så det är ingen "överaskningsdejt" så du vet på ett ungefär vad dejten kostar. 

Vem ska, enligt dig, betala för middagen?

Om du inte är singel, låtsas att du är det. 

Denna undersökning vet jag inte passar alla men jag undrar mer generella normer och jag hoppas alla som varken är man el kvinna eller av andra anledningar inte kan svara inte blir upprörd, det är inte meningen så, jag kom bara inte på bättre svarsalternativ.

l'm back

Annons:
tlover
2018-04-01 12:33
#1

Jag skulle vilja att var och en betalar för sig, såklart finns det undantag tex skulle jag mot förmodan gå ut på första dejt på min födelsedag är det mer okej att killen betalar.

Men jag skulle bli förolämpad om en man tog för givet att han skulle betala, det är liksom 2018 inte 1918, jag kan ta hand om mig själv.

När man väl har delad ekonomi är det lite annorlunda, men det har man ju sällan på första dejten

l'm back

[NeferNefer]
2018-04-01 12:38
#2

Om jag var singel och den personen jag var på dejt med väldigt gärna vill betala (och inte väntar sig något för det!) så visst, men generellt tycker jag att var och en ska betala för sig själv. Och om jag vill bjuda förväntar jag mig att den personen är vänlig nog att låta mig göra det.

Maria
2018-04-01 12:41
#3

Om jag var singel och på dejt så hade jag föredragit att var och en betalar för sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[134643]
2018-04-01 12:43
#4

I början tycker jag också att man betalar för sig.. Men efter ett tag brukar jag istället köra att den som bjuder ut betalar, helt enkelt för att ifall jag bjuder ut killen så ska han kunna följa med även om budgeten inte håller för honom. Det har alltid blivit rätt så jämt när vi gjort så, och jag tycker att det är mysigt att båda få bjuda och bli bjuden :)

Lona
2018-04-01 12:45
#5

Middag, absolut att var och en betalar för sig. Enklare fika, det hade varit ok att var och en betalar för sig eller att en betalar för båda, det kan lika gärna vara kvinnan. (Jag är kvinna, om nu någon trott något annat ;-P )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JMW
2018-04-01 13:50
#6

Var och en betalar för sig.

Annons:
pyromanen
2018-04-01 14:10
#7

Utgångspunkt att var o en betalar för sig

Surpan
2018-04-01 14:44
#8

Jag går mot strömmen och säger att en av parterna betalar. Man eller kvinna spelar dock ingen roll, lämpligast är att den som "bjuder ut" betalar. Sen betalar den andra personen nästa gång.en annan variant är en att person betalar middagen och sen går man vidare för drinkar och då bjuder den andra personen.

/Surpan

[AnimeV4]
2018-04-01 14:45
#9

Jag tycker att det här är så löjligt, ungefär som att tvångskvotera föräldraledighet.

Varför ska det vara så svårt för folk att göra upp sådant innan? Det hör ju till vilken kommunikation som helst, människor sinsemellan.

Fransu
2018-04-01 14:51
#10

Jag hade varit bekvämast med att var och en betalar för sig själv.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Milkshake
2018-04-01 15:32
#11

På en första dejt föredrar jag att var och en betalar för sig själv. Blir det sedan fler dejter kan man ju lösa det på annat sätt, men jag som kvinna vill inte känna att jag är "skyldig" en person något (vilket jag inte är, men jag känner så ändå) och den andra personen behöver inte känna att den har "slösat" pengar på något som inte ledde någonstans. Och tvärtom så klart.

Däremot har jag varit med om dejter där personen ville gå till fina restauranger vilket var långt över min budget som student, då kändes det okej att han betalade eftersom vi hade pratat om det i förväg.

[Devya]
2018-04-01 15:46
#12

Man betalar för som egen mat, punkt. Allt annat är oacceptabelt. Sen då man är ett par kan man turas om, men fortsättningsvis hålla det jämt såklart.

tlover
2018-04-01 16:53
#13

Hittills är det bara män som svarat att mannen betalar. Undrar om det är för att dom tror att kvinnan vill det (det verkar ju inte så enligt denna ovetenskapliga undersökning) eller om det är någon annan orsak?

l'm back

Annons:
fruktgumman
2018-04-01 17:55
#14

Var och en betalar för sig tycker jag generellt, men när vi träffades första gången (över en fika) så ville han hemskt gärna bjuda mig så då fick han göra det. Nästa gång betalade jag.

[Hayabusa]
2018-04-01 18:21
#15

En klassisk frågeställning som är nästintill omöjlig att svara på. Varför? Jo, det krävs att du är tankeläsare och VET hur din partner resonerar i frågan. Det finns tre alternativ:

1: Jag tar notan

2: Du tar notan

3: Vi delar notan

Har du tur så blir det "rätt" men det kan också bli helt fel.

tlover
2018-04-01 18:25
#16

#15 Fast jag frågade om ens personliga åsikt inte att nån skulle spå framtiden.

Man kan ju tex anse att killen ska betala men det blir så att man delar på notan.

För mig är det faktiskt en fråga om jämnställdhet eftersom det kom till så att mannen alltid betalar eftersom Kvinnor knappt fick ha ett jobb. Att fortfarande anse att mannen ska betala tycker jag är samma sak som att säga "jamen, lilla du kan ju inte ta hand om dig själv så jag tar hand om det".

l'm back

[Hayabusa]
2018-04-01 18:36
#17

#16 Det där ÄR min personliga åsikt. För min del finns det ingen prestige i frågan, men för andra kan det vara så. Rent principiellt så bör det, år 2018, vara "delad nota" som är utgångsläget, men samtidigt måste man inse att det finns individer som uppskattar att bli bjudna. Ja, t om förväntar sig det. Likaså finns det individer som vill bjuda utan att ha några förödmjukande tankar om partnern, som att denne/denna inte kan ta hand om sig själv. Någon vill bjuda enbart baserat på att det är en vänlig gest och inget annat.

Galenidjur
2018-04-01 21:19
#18

#16  Wow. Så ser jag det inte alls. Jag ser det mer som artighet om någon vill betala för mig och blir bara glad över gesten. 

Som svar på frågan. Jag tycker att man utgår från att man betalar var för sig , men personligen tycker jag bara det är snällt om någon vill betala för mig. Så länge det är en genuint snäll gest och inte för att man vill ha ut något av det.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kalli
2018-04-01 21:26
#19

Om jag dejtar någon jag vill fortsätta dejta tycker jag att det är mysigt att bjuda och ni bjuden. Men som första dejt kan det vara praktiskt att dela för att inte känna att man har en skuld.

Scorpio97
2018-04-01 21:30
#20

Jag vill inte bli bjuden första gångerna jag träffar någon. Oavsett om det är fika, middag, bio eller något annat. Även om personen inte har någon baktanke, anser att jag är skyldig något eller liknande så känner jag fortfarande att jag står i skuld när någon bjudit mig på något. Och jag gillar inte att stå i skuld, speciellt inte till en person jag kanske inte vill träffa igen. Jag kan uppskatta gesten men jag vill betala för mig första gångerna man träffas åtminstone.  Det är inget att diskutera, och om en kille skulle försöka övertala mig att han ska få betala minskar chansen för en andra dejt väldigt mycket. 

Om man gillar varandra och fortsätter träffas har jag inget emot att bli bjuden om jag får bjuda tillbaka sen. Jag skulle även kunna bjuda på första dejten utan problem. Beror på hur det känns i stunden.


//Jessie

Annons:
lisa90
2018-04-02 12:37
#21

Om vi äter middag vill jag dela på notan eller betala var för sig. Det känns som att jag är skyldig mannen något om han betalar (även om det såklart inte är så). Om det däremot bara är en fika och han vill betala så säger jag bara "tack vad snällt", eftersom det är så lite pengar. Jag tycker inte att det känns obehagligt, utan brukar se till att bjuda tillbaka om det blir en andra dejt.

_Fisken
2018-04-02 13:26
#22

Att jag svarade att "mannen betalar" är för jag tycker det hör till god ton. Vi pratar första träffen nu.
Jag måste alltså tänka om. Pinsamt att be henne betala sitt eget men jag får väl luta mig mot denna undersökning. Handlar det om att "stå i skuld"?

tlover
2018-04-02 13:37
#23

#22 för mig är det det och jämställdhet

l'm back

Maria
2018-04-02 13:42
#24

Jag tycker det skulle kännas väldigt konstigt att en "främling" som det faktiskt är vid första dejten skulle betala för mig.

Så det handlar nog inte om att stå i skuld utan självklart att man betalar sin egen mat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
2018-04-02 14:43
#25

Var och en bör betala för sig själv, tycker jag, och det i jämställdhetens namn!

/Christina

Odd
2018-04-02 16:42
#26

Jag svarade "Jag är man: Annan lösning" och tänker att den som bjuder ut betalar, oavsett om man är man eller kvinna. Bjuder jag ut någon vill jag betala, blir jag utbjuden har jag inget emot att betala min del, men jag tar tacksamt emot om de betalar. Jag är dessutom tydlig redan när jag frågar ut någon, säger "Jag bjuder" eller frågar "Bjuder du?", blir personen i fråga stött eller upprörd pga det är det ingen människa som jag vill dela livet med. Då kan vi fortsätta vara vänner istället och betala för vår egen fika =) Sen efter att ha läst flera svar här kan jag tillägga att jag skulle aldrig få för mig att gå på dejt med en främling, jag föredrar att lära känna någon innan jag ens tänker tanken "Dig skulle jag kunna leva tillsammans med", så innan första dejten har vi redan umgåtts som vänner. Har vi varit ute och fikat/ätit då har vi antagligen alltid betalat för oss själva. Om ingen har erbjudit sig att betala dvs. Men jag har kanske en gammalmodig syn på just dejter, många gör det ju för att träffa någon och lära känna dem, jag ser det som en romantisk gest för att visa att man tycker om någon och vill ta ett steg i förhållandet

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

_Fisken
2018-04-02 17:21
#27

Det är väl kanske där jag också hakar på ditt tankesätt. Det är jag som föreslår middag/fika/lunch och då ska ju jag stå för kostnaderna. Så tänker jag. Men jag måste tänka om verkar det som.

Annons:
cinajo
2018-04-02 17:53
#28

Nu har jag aldrig varit på en middag med en "främling" det hade känts skumt att äta middag första gången man ses, men en massa nätdejter har det blivit där vi ofta fikat som första irl-dejt. Och det kvittar fullständigt för mig vem som betalar. Ibland har jag blivit bjuden, ibland har jag känt för att bjuda men ganska ofta har var och en betalat sitt. Det är ingen stor grej för mig.

Anne.K
2018-04-02 18:53
#29

Jag som tjej hade inte kunnat bry mig mindre om hur man gör. Vill jag bjuda så gör jag det. Vill killen bjuda så tar jag tacksamt emot gesten. Vill man betala var för dig så är det också okej. Jag lägger ingen samhällsvärdering i en dejt. Jag känner mig inte förminskad eller ojämnställt behandlad bara för att killen är snäll och bjuder. Får väl dock tillägga att jag aldrig dejtat främlingar heller. Vill alltid lära känna personen någorlunda innan man börjar dejta.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

vendelay
2018-04-02 21:30
#30

Jag är kvinna och på första träffen BETALAR EN FÖR SIN EGEN MAT / AKTIVITET. Något annat är inte ens tänkbart.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kalli
2018-04-02 22:11
#31

#22: Eller så erbjuder du dig att betala om du känner dig mest bekväm med det och tackar hon nej behöver du ju inte be henne betala för sin egen mat. För mig skulle det tvärtom kännas konstigt om någon inte ens erbjöd sig att betala sin del.

Galenidjur
2018-04-03 00:08
#32

#27  jag skulle väl också säga att den som bjuder ut borde betala, (oavsett kön.)  Det heter ju "bjuder" ut…  Men jag uppfattade det som att TS pratade om en situation där man båda har typ.."bjudit ut varandra." Om det makes sense?  När båda pratat om det lite mer och gemensamt kommit fram till att man vill  gå ut på en dejt , snarare än att person 1 går fram till person 2 som aldrig ens tänkt tanken på en dejt och säger "Vill du gå ut med mig?"    (fast jag kanske missuppfattade frågeställningen iofs).

För i en sån situation tycker i alla fall jag att man ska utgå från att man betalar sitt. Är det däremot mest den ene personens initiativ tycker jag som sagt att den personen bör betala…. Jag skulle väl personligen tycka att det var lite snålt om någon plötsligt kom fram och frågade om vi skulle gå på dejt  och sen ville att jag skulle betala för det… Det hade i alla fall inte jag gjort.  Men man ska ändå aldrig anta något. Då är det bäst att fråga, om nu inte den som bjuder ut säger rakt ut att  "jag betalar."

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Surpan
2018-04-03 08:05
#33

#32 Jag håller med. 🙂 Jag skulle inte vilja att en kille tackar nej till en dejt för att han inte känner att han har ekonomin! Sen tycker jag att det är mysigt att bjuda ibland. Som att ge någon man tycker om en present liksom. Men jag skulle aldrig utgå ifrån att någon bjuder, jag ser till att kunna betala själv.

/Surpan

[Hayabusa]
2018-04-03 09:20
#34

En faktor som jag personligen tror spelar in är hur dejten utvecklar sig under middagen. Ett problem är att det inte går att läsa varandras tankar och signaler kan lätt misstolkas. En uppriktigt vänlig gest från ena parten kan uppfattas som något helt annat av den andra parten. Sedan tror jag även att det till stora delar är en generationsfråga.

Annons:
Gaara
2018-04-03 09:26
#35

Jag skulle tänka att mannen nog betalar men jag skulle inte ha något emot att betala min mat själv, så jag skulle definitivt ha pengar med mig så jag kunde betala mitt egna om han skulle vilja det. Att jag säger så här är dels för att de killar jag haft alltid har betalat maten om vi ätit ute men jag tycker inte att det måste vara så.

[Hayabusa]
2018-04-03 09:31
#36

Gissar att det är övervägande Kvinnor som skriver här. Vore intressant att få höra om någon kvinna agerat enligt: "Jag tar notan för att visa att jag äger situationen"?

Gaara
2018-04-03 09:34
#37

Håller med #32 faktiskt. :) Den som bjuder ut bör betala. Kan också vara därför jag tar för givet att killen betalar just för att jag själv aldrig bjudit ut någon. X)

united
2018-04-03 09:47
#38

Jag är kvinna och har alltid blivit bjuden på de första-dejter jag varit på. Naturligtvis är det inget jag tagit för givet utan jag har alltid haft pengar så jag kan betala det jag ätit/druckit. Men killen har alltid sagt ifrån att "nej jag bjuder" men jag har aldrig tolkat det som något annat än en vänlig gest.

[Devya]
2018-04-03 13:20
#39

Men säger folk idag att de vill bjuda ut någon på middag? Jag har aldrig ens hört det här under den tiden jag dejtade. Vi kom överens om att gå ut och äta och det var alltid något vi kom överens om. Alltså varken jag eller någon av killarna som jag har dejtat har använt uttrycket "bjuda ut. Låter lite föråldrat, själva uttrycket och hela konceptet.

Surpan
2018-04-03 13:27
#40

#39 Nej man använder nog inte direkt ordet bjuda ut men det händer att folk frågar om de får bjuda på saker.

/Surpan

ellips
2018-04-03 13:45
#41

Var och en betalar sin egen mat och drýck naturligtvis. En man som står på sig att han vill betala då är det enbart för att han ska få sex sedan.

Annons:
Maria
2018-04-03 13:49
#42

#41 Där tror jag du har fel. Det kan finnas mängder med orsaker. Ren artighet, uppfostran, han tror att det är rätt osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Galenidjur
2018-04-03 13:51
#43

#39  Jag kallar själva fenomenet när någon frågar någon annan om man vill gå på en dejt eller liknande att  "bjuda ut."  (fast det behöver inte vara en dejt nödvändigtvis. det kan vara mellan vänner också). Om någon frågar mig om jag vill gå ut och ta en middag med personen så skulle jag kalla det att jag blivit "utbjuden." 

Sen hur man ställer frågan är en annan sak. Jag skulle nog säga "Vill du gå på en dejt med mig?" eller alternativt "får jag bjuda dig på middag/bio/ ?"  eller vad det nu är man vill "bjuda ut" till.    

Men det är bara som jag tänker :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

_Fisken
2018-04-03 16:22
#44

Bara för jag bjuder betyder det verkligen inte att jag är ute efter sex. Det är grov generalisering och en fördom. Det handlar om uppvaktning. Föråldrat eller inte. Likväl är det en vänlig gest från min sida. Tyvärr har gesten dubbla bottnar. Må så vara. Det är i tiden och se saker från en annan sida. Hädanefter ska jag fråga. Enklast. Men eftersom jag har sambo så tänker jag inte dejta mer om det blir som jag vill.

[Hayabusa]
2018-04-03 16:26
#45

#44 Instämmer. Dessvärre är det inte säkert att det hjälper att fråga - även det kan misstolkas. Man får gå på någon slags magkänsla och hoppas på det bästa.

BoFlygborg
2018-04-05 21:40
#46

Jag är kille och enligt mig ska mannen alltid betala!

Fridaaaa
2018-04-05 21:45
#47

Den som bjuder ut tycker jag ska betala :) Eller delar man lika :)

#41 Håller inte med där

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anne.K
2018-04-06 07:38
#48

#41 Håller verkligen inte med. Känns väldigt fördomsfullt mot killar. Det finns faktiskt ärligt schyssta killar som inte enbart jagar sex.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
-Aida-
2018-04-06 07:45
#49

Jag har varit på dejter där vi betalat var för sig, tycker inte han ska känna press att betala för en tjej han kanske inte ens gillade att umgås med.
Om killen insisterar på att bjuda så får han väl göra det.

VeilofElysium
2018-04-08 01:01
#50

Jag och min sambo när vi dejtade körde att vi bjöd varandra varannan gång. Har även gjort så med andra jag tidigare dejtat. 1-2 dejten var för sig men längre in när man oftast kanske är säker på att man vill ses mer jämnar det ju oftast ut sig som jag ser det.

Greta G
2018-04-09 07:53
#51

Jag har inget emot att bli bjuden om jag känner kemi med den här personen, alltså att jag kan tänka mig något fysiskt, en kyss eller så i slutet av kvällen men känner jag att jag är väldigt osäker på om jag vill ses igen så vill jag hellre betala mitt eget. Jag vet inte, det är inte så att jag menar att jag betalar tillbaka med en kyss men det är en ganska intim gest att bjuda och det låter jag bara nära vänner eller någon man genast känner en kemi med göra tror jag. Det känns också lite som att lura någon om man redan vet från början att jag inte kommer vilja mer, då känns det bäst för mig om jag betalar mitt eget.

Ria74
2018-04-12 16:07
#52

Jag har blivit bjuden på första dejten i båda mina längre förhållanden. Dessa män var inte ute efter sex utan ville helt enkelt vara artiga. På andra dejten har jag bjudit så i längden har det jämnat ut sig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: