Annons:
Etikettvänskap
Läst 1253 ggr
Lona
4/1/18, 6:48 PM

Dela betalning (kompisar)?

Inspirerad av en annan tråd; Om ni är ett kompisgäng som är ute och käkar middag, hur tycker du att ni bör göra med notan?

OBS, jag skrev fel, alternativ 4 skall givetvis vara "Vi delar lika men om någon beställt något betydligt dyrare så skjuter h*n till extra"


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Hayabusa]
4/1/18, 6:50 PM
#1

Var & en betalar för sig, exakt vad man ätit & druckit.

[Tuulikki]
4/1/18, 6:50 PM
#2

Var och en betalar för sig

tlover
4/1/18, 7:08 PM
#3

Var och en betalar för sig, alla kanske inte har råd att dela lika (dvs man beställer det billigaste för att få följa med ut men om nån beställer något dyrt och dessutom dryck annat än kranvatten så kanske den som beställde det billigaste inte har råd)

l'm back

Surpan
4/1/18, 9:25 PM
#4

Vi delar lika om det inte diffar någon betydande summa. Vi känner ju till varandras ekonomiska situation så om någon det bättre kan den erbjuda sig att betala ibland.

/Surpan

[nevamisse]
4/1/18, 11:15 PM
#5

Var och en betalar för sig.

[Thiah]
4/2/18, 7:31 AM
#6

Var och en betalar eget. Min bästa vän och jag betalar tex maten själva men sen kan någon av oss bjuda den andra på tex dricka. Det brukar gå jämnt ut :)

Annons:
MonicaLagerquist
4/2/18, 8:49 AM
#7

Dela på notan om någon beställt något extra dyrt får den personen lägga lite extra.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
4/2/18, 10:07 AM
#8

Var och en betalar för sig.

Idag är det ju enkelt. En person kan betala hela notan för enkelhetens skull sedan så skickar man pengarna via swish till denne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

citytjejen
4/2/18, 2:46 PM
#9

En betalar och övriga swishar sin andel  av notan till denne. Är varken smidigt eller kul för någon (speciellt inte personalen) när alla ska betala med var sitt kort 😮

/Christina

Maria
4/2/18, 2:57 PM
#10

#9 Ja precis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
4/2/18, 6:48 PM
#11

Jag svarade annat, därför att det för min del beror på. Är man ett gäng som väldigt ofta går ut och äter och alla har rätt god ekonomi och man brukar äta för ungefär samma summa varje gång tycker jag det är helt rimligt att man turas om att betala - det bör ju jämna ut sig på ett ungefär i längden i så fall.

Annars, som när jag bodde i Japan, betalade vi alla lika mycket oavsett exakt vad vi ätit så länge ingen beställt nåt extra dyrt. Dock gällde det oftast izakayor, där man betalar säg 100:- per person, måste beställa två slags maträtter (som kan vara allt från en pizzabit till nachos eller nåt), och sen dricker gratis i två timmar. Då beställde alla ungefär lika dyra maträtter så vi delade totala summan på antal personer. Ibland när någon valt att beställa kanske 4-5 maträtter istället för de två alla andra beställt så la de till extra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[IdaSoren]
4/2/18, 9:22 PM
#12

För mig beror det lite på hur nära man står personerna man äter med. 

Om jag äter med personer som jag inte står supernära utan är mer bekant med, exempelvis mina klasskompisar, så betalar vi oftast exakt för det vi har ätit för att det blir bekvämast för alla (även om det tar längre tid att kolla igenom kvittot osv.).

Om jag äter med mina närmaste kompisar brukar vi dela notan lika och swisha varandra ungefär samma summa, där spelar det ingen roll om någon tagit något lite dyrare, där jämnar det ju ut sig i längden eftersom vi hänger ofta.

vendelay
4/2/18, 9:35 PM
#13

Alla betalar sin del. Antingen genom att en betalar notan och de andra swishar eller att alla helt enkelt betalar sin del.

Klart att det kan vara olika beroende på vem en är med. Om jag är med en vän som jag vet har det knapert ekonomiskt så bjuder jag om jag har råd. Och tvärtom. Men generellt tycker jag att alla betalar för sig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Kalli
4/2/18, 10:14 PM
#14

#31: Samma här. Är jag ute med en vän jag vet har ont om pengar kan det mycket väl hända att jag bjuder. Men var vi ett helt gäng skulle det kännas konstigt att välja ut en enda att betala för (om vi inte firar något) så då känns det mest naturligt att betala för sig själv.

Gaara
4/3/18, 10:04 AM
#15

Var och en betalar för sitt. Om det inte är för att man går ut för att någon i gänget fyller år, då betalar antingen den som kom med idén för den också eller så lägger alla kompisarna ihop en slant för att betala åt den som fyller år.

Upp till toppen
Annons: