Annons:
Etikettjobbet
Läst 4406 ggr
BoFlygborg
4/5/18, 9:33 PM

Kär i en brukare via mitt jobb

Hej, jag ber om att jag inte blir dömd eller kallad för elaka saker bara för att jag skriver det här. Alla har vi våra udda preferenser och böjelser. Jag är en rätt så vanlig snubbe i 30-årsåldern bortsett ifrån att jag enbart dras till äldre Kvinnor och nu menar jag riktigt gamla. Som tur är så är det många gamla silverrävar som gillar yngre grabbar som mig och det ger mig mer än någon relation jag någonsin haft med en jämnårig tjej. Har dejtat några tjejer i min egen ålder men det funkar helt enkelt, jag blir aldrig riktigt kär likaså blir jag aldrig sexuellt upphetsad hur mycket jag än försöker.

Min yngsta och enda flickvän sedan jag började acceptera mig själv jag har haft var en riktig italienskamerikansk puma på 77 som jag lärde känna via en amerikansk dejtingsida, jag åkte till och med över till staterna för att träffa henne men det tog tyvärr slut. Det är lite lättare att prata med äldre amerikanska Kvinnor än vad det är här i Sverige men jag gillar att umgås med äldre generellt och jag har många manliga vänner som är i sena 70 och tidiga 80-årsåldern. 

Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende och älskar verkligen mitt jobb, har fått underbara vänner bland dem boende och det är riktigt roligt att komma till jobbet! Skulle aldrig byta jobb oavsett om jag så fick miljoner för det. 

För ett halvår sedan så flyttade det en frånskild änka som tidigare var hemmafru, vi kan kalla henne för Elsa även om det inte är hennes riktiga namn. Hon fyller snart 90 och det klickade bra mellan oss direkt! Hennes kontaktperson är min närmsta kollega som på sistone varit mammaledig så jag har fått gå in i vissa ärenden när hon har varit hemma med bebis eftersom Elsa trivs så bra med mig. Elsa har sagt till mig flera gånger att jag är hennes bästa vän på boendet. I julas när jag var ledig skickade jag julkort till henne bland annat och hon får ofta presenter av mig i form av blommor eller fina inredningsdetaljer till hennes rum. När jag jobbar natt så ringer ofta Elsa på klockan bara för att hon vill prata med mig och vi pratar och skrattar, hon berättar saker ifrån sitt liv och det hon har varit med om, hur det var att växa upp under andra världskriget i det neutrala Sverige och se hela den moderna världen som vi känner till den idag formas. Jag har god kontakt med hennes anhöriga och de tycker om mig jättemycket och har ansökt om att jag ska bli Elsas kontaktperson. 

Jag är uppväxt med alkoholiserade föräldrar som var våldsamma och blev som liten grabb fosterhemsplacerad hos en härlig gammal dam i 70-årsåldern som var frånskild och som påminner jättemycket om Elsa. Först försökte jag trycka undan känslorna men det gick inte. Sade att det här går ju inte eftersom jag hon är en av mina brukare men det går inte att hålla undan längre. Jag älskar Elsa och om vi hade träffats på annat sätt än via jobbet skulle jag föreslå att hon och jag skulle inleda en relation. Jag tycker mig även märka att Elsa har liknande känslor för mig då hon alltid blir lika fnittrig som en liten tonårsflicka så fort hon ser mig och ger mig en och annan kindpuss vilket hon inte ger till någon annan av personalen.

Vad ska jag göra? Även om Elsa är kär i mig vilket jag misstänker så kan vi aldrig ha en relation sålänge jag jobbar på det boendet jag gör. Det skulle aldrig falla mig in att gå över gränsen och jag är en äkta gentleman som äcklas av hur hemska dagens män är som nästan begår sexuella övergrepp. Skulle aldrig ens tänka tanken på att ens röra Elsa på ett annat sätt en det jag gör och hon vill enbart att kvinnlig personal ska hjälpa henne på toaletten och duschen vilket jag respekterar och har aldrig ens tänkt tanken att smygtitta in. Jag är med i ett forum för män som gillar äldre Kvinnor och flera har föreslagit riktigt vidriga saker som bara en psykopat skulle göra och de män som gör sådana saker skulle inte vilja vara ensamma i ett rum med mig!

Jag vågar inte berätta för min chef om det här problemet men jag vet att det här är ytterst oproffsigt. Ett förhållande med en ung man och en äldre kvinna är inget problem i sig, tvärtom, många äldre Kvinnor gillar faktiskt unga män och jag vet flera fall där det verkligen funkar och det är två själsfränder som har funnit varandra.  Jag älskar äldre Kvinnor och blir lycklig av att bara vara i närheten av dem. Att ha sex med riktigt gamla Kvinnor kan vara direkt farligt för dem och det respekterar jag och har jag en äldre flickvän så är jag totalnöjd med enbart kramar och pussar och om hon vill att jag ska ge henne manuell eller oral stimulans så att säga. Skulle dock aldrig ens inleda en kärleksrelation med någon jag jobbar med så det kan ni vara totallugna med!

En god vän till mig som vet om att jag gillar äldre Kvinnor har sagt att han tycker att jag ska byta jobb och skylla på att jag vill ha bättre lön eller att fråga chefen om jag kan få jobba på en annan avdelning. Vad tror ni?

Jag ber än en gång, snälla, inga elaka kommentarer! Ha en fin kväll allihop

Annons:
nypisnina
4/5/18, 10:44 PM
#1

Jag tycker att du borde byta arbetsplats, fortsätt som undersköterska men helst på en helt annan avdelning eller ett annat boende så att du inte träffar Elsa under de omständigheterna som du gör just nu. Det är som du säger väldigt oproffsigt och det hade varit oetiskt av dig att inleda något.

Vixxen
4/5/18, 10:54 PM
#2

#TS Har du fått lov att använda bilden på din Avatar?

[Devya]
4/6/18, 9:45 AM
#3

Jag tror också att du borde byta arbetsplats för det här låter väldigt oprofessionellt. Jag tvivlar på att Elsa skulle uppskatta det om hon fick reda på dina riktiga avsikter.

Maria
4/6/18, 10:07 AM
#4

Jag tycker också att du ska byta jobb. Du ska inte jobba med äldre människor överhuvudtaget som på äldreboenden eller inom geriatrik.

Det finns mängder med andra möjligheter till jobb som undersköterska.

Det känns som att dina böjelser har dragit dig till detta arbete och det är inte sunt. Arbete och privatliv är två skilda saker och får aldrig blandas ihop på det sättet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kalli
4/6/18, 10:36 AM
#5

Får bara hålla med de andra; Du måste byta arbetsplats och eftersom du verkar ha svårt att skilja privatliv från arbetsliv borde du nog fundera på ert karriärbyte också.

MonicaLagerquist
4/6/18, 11:41 AM
#6

Byt arbetsplats.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Fame2018
4/6/18, 11:55 AM
#7

Ja men verkligen; byt jobb, byt bransch. Jag menar att välja jobb på äldreboende när du tänder på damerna där. Ta jobb på ett lager istället. Vika kartonger kanske kan passa. Men inte jobba med människor.

tiger tok
4/6/18, 7:00 PM
#8

Jag måste bara få sticka ut lite, varför är det fel att jobba med människor man tänder på, om man ändå inte gör något med dem. Normen har ju inte så stora åldersskillnader inom sexuella förhållanden (självklart är det inget fel med åldersskillnader!), och säg då att jag tänder på människor i min ungefärliga ålder, i ett yrke som är i min åldersklass, ska jag då sluta mitt jobb bara för att det finns människor i min ålder? (Menar inte att ifrågasätta någons åsikter, bara nyfiken!)

Maria
4/6/18, 7:58 PM
#9

#8 TS själv skriver "udda preferenser och böjelser och redan där så finns ju en självinsikt som innebär att vara utanför normen, så att säga, och då är det olämpligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
4/6/18, 8:55 PM
#10

Håller delvis med #8. Man kan ju inte sluta sitt arbete bara för att man riskerar att träffa någon man kan bli intresserad av. Det kan ju hända inom väldigt många olika yrkesgrupper. Sedan gäller det att kunna skilja på yrkesliv och privatliv på ett professionellt sätt. Tror att damen ifråga skulle bli helt förskräckt om ts avslöjade sina känslor. För att inte tala om hennes anhöriga…

[Devya]
4/6/18, 8:55 PM
#11

#9 Håller inte alls med att det är därför som det är olämpligt. Det hör nog inte till saken alls. Problemet är väl att dessa människor är i beroendeställning till ts. Det är åtminstone det problem jag ser som gör situationen ohållbar. Tänk om ts går för långt och de inleder en relation vid något skede? Det är inte lämpligt oberoende om det är ömsesidigt. Jag tror det skulle bli katastrofalt om folk på jobbet plus brukarens släktingar skulle få reda på det. I mina ögon är dessa åldringar lite lika som barn. Jag har själv jobbat med äldre människor och vet hur sårbara på de kan vara.

tiger tok
4/6/18, 9:02 PM
#12

#9 är det olämpligt att inte följa normer?

Maria
4/6/18, 10:03 PM
#13

#12 Nej inte alls men i det här fallet så är det under arbetstid och med en brukare i beroendeställning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[IdaSoren]
4/7/18, 12:20 AM
#14

Håller helt med #11. Det är ju inte olämpligt på grund av ålder, kön eller något liknande, det som gör det olämpligt är ju att den ena parten är i beroendeställning till den andra. Det är ju inte "jobba med" som i att man är kollegor, utan detta handlar ju om något annat.

Sedan kan jag väl tycka att TS inlägg inte låter så allvarligt eftersom han uppenbarligen är väldigt medveten om problematiken i detta och inte har agerat på några känslor. Om man vill ta något vidare så är väl det bästa alternativet att först byta arbetsplats helt enkelt.

Lona
4/11/18, 12:05 AM
#15

#8, Fast jag skulle tycka att det var fruktansvärt obehagligt om jag var i beroendeställning och den/de jag var beroende av tände på mig eller öht hade den inställningen.
Det är som sagt en sak om det är sina kollegor man tänder på, eller kanske en kund som är i en mer jämlik situation, men brukare vs vårdgivare - nej, det är bara fel.
Är man dessutom medveten om att man lätt får fel slags känslor för en viss typ av människor så är det inte särskilt lämpligt att jobba med just den gruppen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sollar
4/11/18, 6:53 PM
#16

Tycker redan du har gått över gränsen med dina blommor och presenter. Du uppvaktar henne ju.

Xristina
4/19/18, 4:46 PM
#17

Man skulle i extremt fall kunna jämföra det med folk som söker sig till förskolor och skolor för att de tänder på mindreåriga.

OlgaMaria
4/21/18, 8:04 AM
#18

Förutsatt att du aldrig skulle göra något mer än det du beskriver så tycker jag det kan fungera. Du är antagligen en viktig person i Elsas liv som ger henne mycket glädje. Sann vänskap är vad som förgyller livet och många har inte något överflöd av det när man bor på ett ålderdomshem. Givetvis måste du värna enormt om din proffessionalitet, och det låter som att du gör det. Kanske ska du vara försiktigare med gåvor och presenter. Att plocka blommor i det fria och sätta in på hennes rum är en lagom nivå. Man ska vara jätteförsiktig med att ge något som kostat pengar då det kan få brukaren eller deras anhöriga att känna att de står i skuld till dig på något sätt. Men jag tror det skulle vara en stor förlust för Elsa och hennes anhöriga om du bytte arbetsplats. Kanske Elsa känner sig lite ”kär” i dig men hon ser det nog som något som förgyller livet och att det aldrig skulle utvecklas till en riktig relation. Den stora åldersskillnaden kan göra att man vågar släppa fram känslor och flirtigt beteende eftersom en riktig relation är så otänkbar, men samtidigt ger allt det där livsglädje och guldkant på tillvaron. Om du är och förblir så proffesionell som du säger att du vill vara ser jag alltså inte problemet. Håll det på en vänskaplig, varm nivå så kan det vara okej.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: