Annons:
Etikettförhållande
Läst 2636 ggr
ecino
4/16/18, 7:09 AM

Vad ska jag göra hur hade ni gjort? Är detta ok?

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 3 år. För ett halvår sedan började jag på ett nytt jobb. Jag och en kille om sjukt bra överens, vi pratade mycket både på jobb och fritid över facebook och snapchat.

Första veckan var det först AW med jobbet torsdag på fredag tog vi en AW med aavdelningen. Han sov över hos mig i soffan och min sambo  var hemma och sa att det var ok.

Min sambo åker iväg veckan efter och fredagen är det återigen AW. Kollegan sover över hos mig på fredagen och vi snackar åter igen. Han börjar smeka mig på fötterna och jag säger ifrån.

För att han stötte på mig vill nu inte min sambo att jag ska vara vän med honom och kan inte förstå att jag vill det. Jag har slutat att umgås med honom själv men har haft kryssning, gått på bio etc med han och andra på jobbet.

Han kan inte förstå att jag vill vara vän med honom alls och om så är fallet att jag inte accepterar det längre inte vill ha mig längre? Samtidigt tror han på oss och pratar om barn och en framtid. Vad ska jag göra? Har han rätt I sak? Hur hade ni gjort?

Annons:
Bill&Bull
4/16/18, 7:59 AM
#1

Hur hade du känt om det vore tvärtom?

||My Love For Animals Is Immortal||

angest
4/16/18, 8:58 AM
#2

Jag hade inte velat vara vän med en som stöter på mig och börjar smeka mig och hålla på när jag ju är sambo. Jag hade känt starkt obehag för en sådan person.

[Devya]
4/16/18, 11:13 AM
#3

Usch, det där skulle jag inte själv tolerera från en så kallad vän. Den vännen respekterar varken dig eller din partner. Jag förstår din sambo väldigt väl faktiskt. Vem vet vad din vän hittar på nästa gång? Nej, jag får verkligen inga bra vibbar och jag förstår inte hur du kan vara så chill med det. Din "vän" gick över gränsen, totalt respektlöst faktiskt. Din sambo kan inte förbjuda dig från att vara vän med den här respektlösa killen men visst kan han välja att avsluta förhållandet med dig om han känner att du inte tar hänsyn till hans känslor. Det är inte särskilt trevligt om ens partner föredrar en respektlös vän framför en själv.

-Aida-
4/16/18, 1:03 PM
#4

Håller med ovan. Jag vill inte vara vän med folk som går över gränsen och inkräktar i mitt förhållande, de är totalt respektlöst, man kan uttrycka intresse på annat sätt än att vara fysisk. Förstår inte hur svårt de ska va och bara säga de rakt ut istället för att gå över gränsen, för att inte bryta respekten i erat förhållande.
Förstår din sambo, du får va vän med vem du vill, förhoppningsvis kommer denna vän inte trampa över gränsen igen.

Surpan
4/16/18, 2:12 PM
#5

Jag håller med föregående. Jag hade inte velat vara vän med någon som inte respekterar min sambo utan börjar stöta på mig i vårt eget gemensamma hem! Jag tycker det hade känts lite obehagligt. Varför sover din kollega hos dig? Det är väl olika för alla men jag har nog aldrig vart i en situation där en kollega behöver sova på min soffa och vi måste vara väldigt bra vänner om jag ska bjuda in någon eller sova hos dom. Är du lite förtjust i din kollega? Kanske inte är så bra att umgås så mycket med honom i så fall.

/Surpan

ecino
4/16/18, 3:47 PM
#6

Lite ändring han smekta mig med fötterna mot mins fötter knappt så att jag märkte att han stötte på mig. Blev mer obekväm så sa ifrån. Har pratat med varandra efteråt och sagt att jag bara ser honom som vän. Anledningen till att han sov hos oss är att hans buss inte gick förrän två timmar senare.

Annons:
Surpan
4/17/18, 7:53 AM
#7

Jag kan ändå förstå att din sambo blir lite obekväm när du tar hem andra killar till ert gemensamma hem som sedan stöter på dig. Hur ni ska lösa detta är ju upp till er. Kanske känner sig din sambo lite osäker nu efter incidenten och du behöver hjälpa till för att höja hans självförtroende och tro på förhållandet? 

Sen verkar det som att du är ute och festar en del? Är din sambo det också? Han kanske mer är en familjär hemmatyp och tycker det är tråkigt att du är ute mycket och umgås med andra. Inte för att det är fel, alla människor tycker olika - vissa vill ha mycket egentid med de egna kompisarna, och andra vill umgås mycket hemma med sin partner i lugn och ro. Inget är rätt eller fel. Det viktiga är att ni har en nivå där ni bägge trivs om ni ska leva ihop.

/Surpan

Sarah
4/19/18, 9:59 AM
#8

Jag är inte svartsjuk och många av killens tjejkompisar har sovit över hos honom genom åren. Men, vi båda hade dragit en gräns om det var en tjej som öppet visade sitt intresse för honom. Jag hade förväntat mig att han inte lät en person som stötte på honom sova över. Det ska inte ens behövas diskuteras.

ecino
4/19/18, 10:45 PM
#9

#7 Det handlar inte om att jag festar mycket. När vi nyss blev tillsammans var jag ute nästan varje helg han tyckte bara det var roligt att jag träffade kompisar. Det har inte varit något problem annars att träffa Ex, åka på kryssning med tjejkompisar etc.

#8 Det kan låta dumt, men jag märkte inte att han stötte på mig. Var godtrogen som trodde att han skulle förstå att jag endast ville ha honom som vän. Trodde mer att det var så att han "råkade" hamna för nära kände mig obekväm och sa ifrån.

Det han säger är att jag "flörtade" med han då vi körde tum-brottning och efter det pillade på varandras händer.  Jag har svårt att säga vad detta var. Javisst, utvecklades det någon form av känsla som jag inte visste vad, men var hela tiden säker på att nej jag vill inte göra något med honom, då jag älskar min sambo.

Jag har försökt ta avstånd till honom. Vi jobbar väldigt nära det gör att pratar man om något jobbrelaterat så kan man sedan komma in på att prata filmer, därefter vad man tycker och sedan känslor. Det är trots allt svårt att inte prata med honom trots allt som har hänt.

Det tråkigaste är att jag och kollegan kommer bra överens. Finns ingen som jag har kunnat öppnat upp mig på samma sätt mot. Det gör det ännu svårare att bara bryta kontakten.

Sarah
4/19/18, 11:31 PM
#10

Bryta kontakten behöver du väl inte göra. Det jag tycker är onödigt är att han ska sova hos dig när din kille inte är hemma. Det är det jag förstår att din kille inte gillar. Utöver det så kan ni väl vara vänner som vanligt.

Surpan
4/20/18, 10:39 AM
#11

#9 Jag bara spekulerar. Det viktiga är ju vad ni känner er bekväma med. Vad som är "mycket" och "lagom" är ju såklart olika i alla familjer.

Ni måste prata med varandra och bestämma gränser tillsammans. Vi kommer aldrig kunna säga vad som är rätt och fel. Vissa par gör ingenting med andra och vissa har öppna förhållanden. 

Personligen så hade jag blivit ledsen om min sambo gjorde dom saker du beskriver och sedan försvarar och förklarar bort det. Vi gör inte fysiska saker med våra vänner eller flörtar på det sättet. Men jag vet att i många par så är det helt normalt att pussa på andra, sitta i knät eller mysa med vänner.

/Surpan

OlgaMaria
4/21/18, 7:24 AM
#12

Det är alltid lätt att vara efterklok men jag tror inte det är konstigt att det blivit ett svårt läge för dig och sambon. Det kan gå bra att ha kompisar (av motsatt kön i det här fallet) men det behöver ju hållas på rätt nivå från början. Att han sovit över hos er blev nog för mycket även om det kändes naturligt där och då. Att du tycker så pass bra om honom och känner att du kunnat öppna upp dig mot honom gör det ju bara jobbigare för din sambo. Jag tror du hade behövt vara lite mer avståndstagande från början för att det inte skulle bli en knepig situation. Nu får du nog vara ganska förstående och tillmötesgående mot din sambo för att reparera.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: