Annons:
Etikettvänskap
Läst 4731 ggr
[90hey]
2018-04-16 21:43

Mesig vän? Konflikträdd?

Har en vän som är jätte mesig, låter elakt men det var fint till en början nu börjar jag känna mig elak även när jag bara är mig själv.. personen ifråga vill ha tät kontakt men klarar nästan inget, så illa att hon inte ens vågar säga om hon inte gillar en fim till exempel om hon är osäker på min åsikt, och vet hon min åsikt säger hon det därefter. En gång kommenterade jag att hon sa ett visst ord ofta, då sa hon att hon bara skämtade.. vilket uppenbarligen inte var ett skämt (sen fortsatte hon ändå lite senare använda ordet) hon är jämt rädd för att göra någon upprörd till den nivå att jag känner mig elak bara jag är mig själv med henne.. kan inte ta upp det med henne heller för det har jag redan gjort, går det att ha en vänskap med någon som inte ens är sig själv i rädslan för konflikt?

Annons:
Fien
2018-04-17 06:00
#1

Det går inte att ändra på någon annan. Du kan däremot ändra på dig själv. Dina tankar, sitt bemötande mot andra, du kanske får en annan sida av din vän om du gör på ett annat sätt? Du vet ju inte varför hon är osäker, hon har kanske blivit sårad, aldrig haft en nära vän, jobbig uppväxt…? Huruvida det är värt att ha en sådan vänskap kan du bara själv svara på. Men att prata med henne om varför, på ett icke dömande sätt!!, kan kanske få dig att förstå lite bättre…

Maria
2018-04-17 07:55
#2

Jag kan bara hålla med #1. Bollen ligger hos dig.

Vill du fortsätta en vänskap som bara gör dig irriterad? Även om hon skulle ta illa upp så kanske du skulle ta upp ämnet igen med henne. Det känns mest ärligt.

Skulle hon bli ledsen så är det ju hon som får jobba på det. Du har ju i så fall bara sagt hur du känner och tänker. Man behöver inte säga det på ett elakt vis utan bara konstatera fakta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fame2018
2018-04-17 08:35
#3

Måste bara fråga varför du anmärkte på att hon brukar använda ett visst ord ofta? Om hon redan innan är osäker på sig själv så kommer det garanterat göra henne mer osäker.  Att hon känner att hon måste prata på ett visst sätt för att duga. Nu vet jag ju inte vad det var för ord du hakade upp dig på. Om hon häver ur sig en massa svordomar hela tiden kan jag iofs förstå om du reagerar.

ecino
2018-04-17 14:16
#4

Säg till henne att du inte kommer att tycka annorlunda om henne för att hon inte tycker likadant som dig. Försök uppmuntra henne. Jag har själv varit den osäkra personen tidigare. Som var rädd för vad personer skulle tycka. Det som hjälpte mest var tid och nya vänner som inte brydde sig.

[90hey]
2018-04-18 09:16
#5

Slutar väl bara ha kontakt då. För mig är det jobbigt att personen INTE vågar säga vad hon själv vill, inte har en egen åsikt och håller med mig om precis allt.. hon själv erkänner att hon är extremt konflikträdd, men ja jag påpekade bara att hon upprepade ett ord mycket typ som en kommentar bara var inte alls drygt :) folk har sagt sånt till mig med, man kan säga det på ett drygt eller snällt sätt.

[134643]
2018-04-18 11:03
#6

#5 Helt ärligt så tror jag att hon hellre vill ha en vän som inte tycker att hon är jobbig, så du gör nog helt rätt i att säga upp kontakten.

Annons:
[90hey]
2018-04-18 13:43
#7

hon är ju den som är på mig så att säga, jag tycker hon är väldigt snäll och så men svårt att föra en diskussion med någon som inte vågar stå för sina egna åsikter, självklart tycker jag synd om henne för det.

Sindri
2018-04-19 17:59
#8

Varför skulle det inte gå att ändra på någon annan?  Folk utvecklas väl hela tiden, hoppas jag.

Jag är i grunden samma person som för 40 år sedan, men visst har jag ändrat på mycket om hur jag är och hur jag tänker.

Det går väl att ha en diskussion med kompisen och fråga varför hon är så osäker. Fråga om hon tror att ingen vill vara med henne om hon inte är som en vindflöjel.
Man kan göra en sådan person en stor tjänst genom ett sånt samtal, som naturligtvis skall ske på ett lugnt sätt, med ett trevligt tonfall. 
Man kan gott säga vad man uppskattar hos den personen, men också att man undrar över varför personen gör/säger på vissa sätt.

OnlineCores
2018-04-20 22:13
#9

#8 Det man menar med att man inte kan förändra en annan människa är att det är personen själv som måste förändra på sig. Det handlar om ett personligt ansvar. En person kommer aldrig att ändra på sig om den inte vill det. Det är ett val den personen måste göra själv.

Ja, folk förändras, men ingen förändras om inte personen har insikt om att annat kan vara ett bättre val. Det handlar om insikt, vilket i sin tur handlar till stor del om inlärning. Precis som du nämner om att du har ändrat på hur du tänker och om hur du är som person.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

OlgaMaria
2018-04-21 06:34
#10

Osäkra personer behöver snälla o-dömande vänner som går att lita på. Hon kommer säkerligen bli mer sig själv och säga mer vad hon tycker med tiden ifall hon vågar lita på vänskapen. Sen om du tycker hon är på för mycket och vill ses så får du väl säga ifrån att det blir för mycket?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[90hey]
2018-04-24 16:55
#11

Hon säger jag är hennes bästa vän och skriver konstant, jag är väl inte en "snäll o-dömande vän" då, jag har bara svårt att vara vän med någon som inte vågar stå för något och konstant är rädd(vilket jag upprepat många gånger) kanske därför - precis som hon behöver en "snällare" vän behöver jag en som vågar stå upp för sig själv mer. Men denna diskussionen leder typ ingen vart jag har sagt det jag ville säga. Självklart tycker jag hon är väldigt snäll och förtjänar det bästa.

Blanca90
2018-04-24 20:40
#12

Hur kan det komma sig att ni ens blivit vänner då? Om du behöver en mer självständig vän som inte är "mesig" och rädd för att säga sin åsikt osv. Jag tycker det är konstigt hur ni blivit vänner då ni är så olika.

[Devya]
2018-04-25 05:53
#13

#12 Så konstigt är det väl ändå inte. Det kan ta ett tag innan man lär känna varandra och kanske man sen mitti kommer underfund med att det här är inte någon man passar bra tillsammans med. Sådant händer och jag tycker inte alls att det är konstigt. Jag har också lyckats få oönskade vänner bara genom att vara vänlig. Mittiallt så ser de mig som en nära vän fast jag har bara varit artig och vänlig.

Annons:
[90hey]
2018-04-25 18:02
#14

Precis som #13 säger det är inte konstigt, man kan bli ihop med helt fel partner eller få en helt fel vän. Jag säger inte att hon är elak hon är en supersnäll person, som verkar behöva mig mer än jag behöver henne vilket blir fel, och eftersom  vi har extremt olika personligheter skiljer vi oss åt vilket jag inte såg hos henne i början det blev bara uppenbart med tiden.

Scintilla
2018-04-26 18:35
#15

#14 tipsa henne om boken "Att växa som vuxen" med Anders Enquist. :) Tror det kan hjälpa din vän ofantligt mycket.

Vi alla utvecklas hela tiden och växer. :)

[90hey]
2018-05-05 20:38
#16

tack #15

Upp till toppen
Annons: