Annons:
Etikettallmänt
Läst 9991 ggr
Minnan
2018-04-21 10:22

Säga upp sig och bjuda på fika

Undrar lite hur ni tycker det "ska" vara och vad ni har för egna erfarenheter av situationen.

Om en person säger upp sig från sitt jobb för att göra annat hör det då till att den bjuder sina kolleger på fika, (typ smörgåstårta) Eller är det den som säger upp sig som borde bli bjuden av de andra? Eller tycker ni man struntar i bjudande öht.?

Annons:
Garm
2018-04-21 11:16
#1

Hör till vet jag inte om det gör, man får göra som man vill tycker jag. När jag sade upp mig från mitt jobb för en massa år sedan bjöd jag mina arbetskamrater på fika. Jag ville säga hej då på ett trevligt sätt och tyckte en fika med tårtor och bullar kändes bra. De gav mig en liten avskedspresent.
Jag tyckte om mina arbetskamrater och ville visa uppskattning. Hade jag inte tyckt om dem hade jag nog inte bjudit på fika när jag slutade.

Vissa blir bjudna på fika, andra inte. Vissa bjuder på fika, andra inte. Beror nog väldigt mycket på arbetsplatsen och vilken typ av relation man har till sin arbetskamrater.

TheaV
2018-04-21 11:33
#2

Hos oss har de som slutat bjudit på fika, om de inte jobbat där jättelänge och går i pension eller liknande.

OlgaMaria
2018-04-21 11:58
#3

Det är olika! Går inte att säga hur man ska göra. Framför allt bör man väl isåfall ta hänsyn till hur det brukar gå till på den arbetsplatsen. Jag tycker att man inte behöver göra något ifall personen inte jobbat länge. Är det en person som jobbat länge är det roligt om den tackas av, antingen genom att den bjuder på fika eller att den blir bjuden. Desto längre personen jobbat desto rimligare blir det väl att arbetsplatsen bjuder och tackar av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Minnan
2018-04-21 12:03
#4

Det gäller min partner som snart ska byta jobb. Han har varit på sitt nuvarande i 7 års tid och han säger att alla som slutat under den tiden bjudit alla på smörgåstårta. Det är bara det att det är ett stort företag med drygt 200 anställda. Jag tycker det måste räcka att bjuda sina närmaste kolleger som han jobbar med just nu. Men saken är den att han hoppat mellan olika avdelningar och han känner att han inte kan sålla ut att dig bjuder jag men inte dig eller dig. Så han känner sig tvungen att bjuda drygt 200 pers på smörgåstårta.

Jag tycker det låter hutlöst dyrt för vår ekonomi och han har planer på att jobba över några kvällar för att ha råd att bjuda alla.

OlgaMaria
2018-04-21 12:15
#5

#4 Nej men shit det är helt orimligt! Smörgåstårta är ju inte direkt billigt att bjuda på heller. Om han vill bjuda alla kan han välja ett annat alternativ som är billigare. Man måste inte göra som alla andra. Det vore ju också att sätta orimliga ideal för andra. Man får göra något som är vettigt och det är inte rimligt att bjuda 200 pers på smörgåstårta för att man slutar på ett jobb.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MissClue
2018-04-21 19:23
#6

Låter helt galet faktiskt, orimligt. Hade aldrig slagit mig tanken att bjuda 200 pers på smörgåstårta. Förväntr sig verkligen kollegorna det? Jag har hur som alltid blivit bjuden på fika eller fått blommor typ. Näe i en sådan situation hade jag bara struntat i det. Blir det sura miner så får det väl bli det. Dom vettiga förstår 😉

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Haztparken
2018-04-21 21:26
#7

Går man i pension eller jobbat i flera år så brukar man kunna bli avtackad. Men annars så brukar det nog vara en själv som bjuder.

När jag slutade där jag arbetstränade så bjöd jag bara mina närmsta kollegor som suttit på samma avdelning som mig på hemmagjorda kakor. Dom andra och chefer och så fick inget, både för att vi inte hade samma nära relation och det hade blivit alldeles för mycket att bjuda så många.

_Fisken
2018-04-22 01:25
#8

#4. Helt skruvat. Omdömet måste vara grumlat. Sista avdelningen han jobbar på kan han bjuda på ett gäng rulltårtor och kakor på. Ev. vanliga tårtor. De andra avdelningarna kan han gå dit nån fikarast och ta med nåt enklare kaffebröd. De kan inte förvänta sig mer.

Greta G
2018-04-22 11:06
#9

Han kan ju bara bjuda där han jobbade sist, det är som tidigare skriver helt galet att bjuda alla, det är det ingen som förväntar sig. Han är ju liksom inte tårtgeneralen…;)

[134643]
2018-04-22 12:29
#10

Om han nödvändigtvis vill bjuda alla, måste det vara just smörgåstårta? 12 pack Ica bullar x 15, plus några paket kakor. då pratar vi 300-400 kronor istället för vad smörgåstårta nu kan kosta… Men jag tycker också att det är helt orimligt att bjuda alla!

sp0ngeb0b
2018-04-22 14:46
#11

När jag slutade på mitt jobb (eller, är egentligen bara tjänstledig på pappret då jag planerar att komma tillbaka vid något tillfälle) bjöd jag på lite kakor. Inget speciellt, bara en enkel hemgjord kaka och lite köpta kex. Ca 20 kollegor. De enda som slutat innan mig var förra chefen som då bjöd på världens bullkalas, och någon enstaka annan som inte gjorde någonting. Sen brukade vissa ibland bjuda på kakor bara för att - så det var så det gick till på min arbetsplats. Men hade jag jobbat på ett så stort företag som 200 anställda hade jag aldrig bjudit alla. Man är väl inte gjord av pengar heller?

pyromanen
2018-04-23 10:37
#12

Jag sa upp mig ifjol, efter 20 år på samma arbetsplats. Blev bjuden på tårta och fick blommor och ett presentkort från kollegor och arbetsgivaren. Tänker det beror på både hur länge man jobbat, hur och med hur många/vilka.

Spectabile
2018-04-23 18:41
#13

Jag tror inte att jobbarkompisarna kräver att han ska bjuda 200 pers på smörgåstårta, det är helt orimligt. Det räcker med hembakta kakor, typ kärleksmums, då får man ganska många på varje plåt. Ett annat alternativ är att köpa vetekransar. Man bör hålla det på en vettig nivå

Annons:
Gaara
2018-04-26 19:48
#14

På mitt jobb så är det den som slutar som får avslutningsfika och presenter av kollegorna/chefen. :)

[nevamisse]
2018-05-11 22:55
#15

#4 Det låter helt tokigt. Vad jag vet har ingen på mitt jobb bjudit på smörgåstårta och definitivt inte till så otroligt många personer.

 På mitt jobb har de som gått i pension blivit avtackade. Medan de som säger upp sig brukar bjuda på fika, någon bjöd på gräddtårta, någon bjöd på godis, oftast bjuds det på bulle och kakor (enklare fikabröd). På mitt jobb bjuder man de som jobbar på avdelningen just ens sista dag, inte alla som är anställda och inte folk som arbetar på andra avdelningar.

Jag har sagt upp mig och bjöd på cocosbollar och kakor, färdigköpta till och med 😃

Minnan
2018-05-12 10:03
#16

Det blev att bjuda de närmaste (19 st) på smörgåstårta och en kaksort och de övriga anställda fick arraksbollar och en annan hembakt kaka.

OlgaMaria
2018-05-14 09:39
#17

#16 Det blev säkert ganska dyrt ändå men mycket bra att han hittade en kompromiss :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Greta G
2018-05-14 11:48
#18

Se till att han jobbar med max 5 anställda de kommande 10 åren ;)

Minnan
2018-05-16 10:42
#19

#18 Ja men precis. Han får aldrig säga upp sig mer :)

Greta G
2018-05-16 11:11
#20

#19, ja får bli att han blir avtackad tlll pension nästa gång :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: