Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1419 ggr
Greta G
5/11/18, 8:49 PM

Förtjänar sexförbrytare en andra chans?

Har just kollat dokumentären  om sexförbrytare med Louis Theroux där dessa i staten Kalifornien aldrig blir helt fria, efter avtjänat straff och fotboja, övervakning, efter ev fängelse är dessa på livstid uppskrivna på en lista så allmänheten kan se vad de är dömda för. Är detta bra eller dåligt? Förtjänar de att få bli "fria" eller är det ett brott som är så oförlåtligt att de inte förtjänar att leva ett fritt liv? Vad tycker ni?

Annons:
Calcifer
5/11/18, 8:52 PM
#1

De flesta som, vad jag förstått, i USA tvingas registrera sig som sex offenders för livet gör det pga att de begått brott mot minderåriga, dvs är fällda för t:ex pedofili. Då forskning verkar visa på att detta är en böjelse som aldrig går att bota, däremot kan man lära sig att leva ett liv där man inte agerar ut det igen, så tycker jag det är fullt rimligt att de t:ex inte får bo nära skolor, skaffa egna barn, vara ensamma med barn, och jag förstår att en del människor inte vill välja att bo i ett område där det finns pedofiler, speciellt om de har barn själva. Ja, jag tycker det är rimligt att kunna se om det finns sexförbrytare i sin omgivning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Jbgs]
5/11/18, 8:52 PM
#2

Nej !

[Hayabusa]
5/11/18, 8:53 PM
#3

En bra och enligt min mening oerhört svår fråga. Sverige har definitivt en annan hållning än t ex Kaliornien.

Greta G
5/11/18, 8:57 PM
#4

#1, ja många handlar om sex med minderåriga men även våldtäkt på vuxna och blottning är vanligt.

Milkshake
5/11/18, 9:08 PM
#5

Jag tycker att det är viktigare att värna om offrens och omvärldens mående, så enligt mig gör de helt rätt i Kalifornien.

Magrat
5/11/18, 10:58 PM
#6

Jag skulle vilja se att de aldrig släpptes ur fängelset. Sexförbrytare är lågliv och förtjänar faktiskt inte en andra chans.

I ärlighetens namn tycker jag att sexualbrott är värre än mord. Att lämna efter sig spillror av en annan människa, för att man vill utöva lite makt och känna sig manlig i en halvtimme.

Nej tack. De kan gott få sitta där de sitter.

Har de förstört någons liv på det sättet så förtjänar inte dem att sitta av ett treårigt straff och sedan få livet tillbaka. Vi som blivit utsatta har många av oss själva fått sår som inte läker. Förstår inte hur samhället tänker, se på Göran Lindberg till exempel. Han är ju en fri man nu 🤮

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
Galenidjur
5/11/18, 11:11 PM
#7

Aldrig! Instämer helt med #6 Går man över en viss gräns då spelar det ingen roll hur ångerfull och ledsen man är. Det enda man förtjänar då är att frysas ut ur samhället för alltid.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Greta G
5/11/18, 11:57 PM
#8

Straffen i Sverige är ju dock ett skämt om man jämför med andra länder där du  lätt kan få upp till 15 år för våldtäkt. Vet inte om det var ovannämnda dokumentär där jag hörde de siffrorna eller om det var en annan dokumentär. Kanske Kalifornien är ett föredöme för att hantera denna typen av brottslingar? Borde ex pedofiler få livstids fotboja?

nypisnina
5/12/18, 12:08 PM
#9

#6 Jag håller med!  Fast ska de sitta inne och bekosta samhället genom att sitta inne för alltid? Det tycker ju inte jag, de är inte värda det heller. 

I övrigt tycker jag att de gör rätt i Kalifornien, vi kunde göra likadant här, särskilt med tanke på hur gött de lever i fängelse här.

Honestyisdead
5/12/18, 3:33 PM
#10

#9 Vad tycker du man borde göra?

nypisnina
5/13/18, 11:33 AM
#11

#10 Jag är för dödsstraff gällande såna avskum.

Calcifer
5/13/18, 1:42 PM
#12

#11 I verklighet kostar dödsstraff oftast mer än att t:ex låta någon sitta i fängelse i 10 år, speciellt i USA. Och det finns risker för att vissa faktiskt är oskyldigt dömda. Minns inte exakt statistiken, men när man genom åren kommit fram till att vissa sorters bevis som förr ansågs vattentäta nu faktiskt inte är det så är det förmodligen säg kanske 2-5% av de som avrättats eller dömts till dödsstraff som faktiskt är oskyldiga. Väldigt låg procent. Men är det okej att siffran är över 0%? För det är den, garanterat. Ska det alltså vara okej att det alltid finns en risk att bland de som avrättas så kommer, förr eller senare, någon vara oskyldig?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
5/13/18, 2:15 PM
#13

Visste ni också att i usa kan en sexförbrytare vara en som har kissat "in public"? Oftast händer det väl de som har druckit för mycket någon kväll. Sen kan man även klassas som sexförbrytare redan då man är 14 år och man har sex med sin 12-åriga flick/pojkvän som just ska bli 13 år inom någon månad. Väldigt ung ålder! Föräldrarna va tydligen ok med det men lagen sa något annat och han är nu dömd som sexförbrytare för resten av hans liv. Ett intressant fall och samtidigt upprörande. Något jag läste om för en tid sedan. Så jag tycker det helt och hållet beror på. Inte alls sexförbrytare har faktiskt våldtagit någon eller gjort sig skyldig till pedofil, om vi nu pratar om USA. Vet ej hur det är i Skandinavien. I usa kan man få reda på om någon i ens område är en sexförbrytare men man får oftast inte vad exakt de har gjort. Jag tycker på basen av det här att man kan inte kasta ut en kommentar om att precis alla sexförbrytare är lågliv och borde avrättas. Det finns även många pedofiler som aldrig gör något mot barn och hatar sig själva otroligt mycket. Det finns en del som tagit livet av sig då de kan inte leva med det faktum att de är pedofiler. Sen har vi de verkligt onda människorna som utnyttjar barn. De ser jag som vedervärdiga och de förtjänar inte en andra chans. Jag ha själv blivit utsatt då jag var liten så jag kan inte ha något medlidande för dem som utnyttjar barn. Usch, jobbigt ämne men jag är tacksam för de pedofiler som aldrig någonsin skulle röra ett barn för att de vet att de är sjuka och vill inte skada någon. Synd bara att det inte tycks vara något som går att bota. Jag förstår de som inte orkar utan väljer att ta livet av sig själva istället. Det finns ingen plats för dem i samhället och de blir ju inte friska.

Annons:
Novachan
5/13/18, 8:07 PM
#14

Intressant tråd, har följt från början men inte kommenterat något själv då det finns så mycket att säga och vissa saker skulle bara bli upprepningar av andra kommentarer. Men USA:s definition av sexförbrytare och Sveriges definition skiljer sig förmodligen åt. Har svårt att tro att de flesta (svenskar) skulle tycka att t.ex. blottare och folk som urinerat på allmän plats/bland folk förtjänar att avrättas eller livstidsfängelse utan det är mer menat åt de de som begår grövre brott och eventuellt personer som försökt eller planerat att begå grövre brott.

Lite kort om mina tankar som berör avrättning:

Om folk ska avrättas måste det finnas i princip 100%-iga bevis, istället för att tänka antingen det ena eller det andra kanske det skulle kunna finnas en standard på att någon som ska avrättas har x antal år på sig att försöka motverka sin skyldighet av brottet, ingen möjlighet till förlängning av tid fram till avrättningstillfället eller att försöka argumentera emot varför personen inte ska avrättas och istället få fängelse eller annat straff. Utfallet kan/ska då bara bli (1) att försöka motverka sin dom om skyldighet och lyckas man inte så blir man avrättad eller (2) bli dömd som oskyldig under någon gång under tiden fram till avrättningsdatumet och då bli frisläppt. I USA kan de ju ha rättegångar igen och igen om tidigare domar som då inkluderar både om personen är skyldig eller ej och om personen är skyldig vad den då förtjänar för straff, samt att rättegångstiderna kan då flytta avrättningsdatumet framåt i tiden. I det påhittade teoretiska förslaget har gärningsmannen då bara rätt till nya rättegångar inom en bestämd tidsram, ej påbörja en ny rättegång inom tidsramen om den ej lär/tros hinna göras klart innan avrättningsdatumet (kan vara lite knepigt men vi pratar ju i teorin), och kan inte påverka sitt straff utan det blir bara "kommer personen få straffet i slutändan eller inte". Ett alternativ skulle kunna vara att personen bara har "rätt till" x antal rättegångar under x-tiden så länge som det är inom x-tiden - förutsatt att det är ett rimligt antal rättegångar som bör hinnas med under den perioden. Men om personen inte förbrukar sitt antal rättegångar inom tidsramen så får personen ändå inte möjlighet till att försöka förbruka ännu en rättegång strax innan avrättningstillfället eller att lägga det vid ett senare tillfälle. Ännu ett alternativ/version på det skulle kunna vara att personen då endast bara har rätt till just den rättegången som ej skulle falla inom tidsramen förutsatt att det är den sista och man får inte förskjuta på dess datum så att den aldrig tar slut - fortfarande lite risk för att det ska bli likt som i USA men förlängnings av tid att leva men samtidigt så blir det ju inte om förkortning av straff eller typ av straff + bara ett förlängningstillfälle, absolut inget mer. Tidsramen är då tänkt att inte vara så att personen hinner leva ut t.ex. halva sitt liv i väntan på avrättning utan låt oss i teorin säga allt ifrån 1år till 10 år från första domen av skyldighet till brottet.

(Det påhittade teoretiska förslaget är också i jämförelse hur jag har uppfattat att det kan gå till i USA så jag kan ju uppfattat saker fel och förslaget kan likna mer hur det går till där än vad jag först trott)

Blev längre, och kanske lite rörigare, än vad jag trodde det skulle bli när jag först började skriva >.<

Calcifer
5/13/18, 10:07 PM
#15

#14 Ungefär därför det är dyrare med dödsstraff i vilka fall.  Många sitter på death row i åratal.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Greta G
5/14/18, 8:02 AM
#16

#13, Har även läst om ett fall där gärningsmannen var 18 och hans flickvän 16 år gammal men då myndighetsåldern för samlag i Kalifornien är 18 år fick han straff såg som sexförbrytare och pedofil, för resten av sitt liv, Allt är inte svart eller vitt, Dock tror jag många som påstår att de pinkat vid en lekpark haft annan agenda men det förekommer också de som faktiskt bara har varit onyktra och pinkat och då hamnat i register över sexförbrytare. Dock kan man se vad personen är fälld för, det är offentliga handlingar men de appar som finns där man enbart kan se vilka sexförbrytare som finns i området tror jag inte har sådan info utan där dras alla över en kam.

Upp till toppen
Annons: