Annons:
Etikettdejting
Läst 1577 ggr
Majtassen
2018-05-12 13:15

Hur gör man lättast slut?

Hej,

har varit ihop med en kille nu i typ 4 år och vill göra slut . Men vet inte hur man "lättast" gör slut :/ Snabba svar gärna för vi ska träffas ikväll 😃

Men hur tycker ni man lättast gör slut?

Lättast är väl på sms (?) men det känns liksom så lågt att göra det.

Något bra tips?

Annons:
Herveaux
2018-05-12 13:23
#1

Personligen tycker jag det är fegt att göra det på annat sätt än face-to-face. 
Men det är bara min åsikt. 

Edit: Sen finns det som alltid undantag från regeln, tex om man vill göra slut med en person som kan bli våldsam eller hotfull.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Milkshake
2018-05-12 13:29
#2

Håller med #1 till 100%.

Calcifer
2018-05-12 14:08
#3

Finns det ingen fara för att de ska reagera aggressivt är det extremt elakt och omoget i mina ögon att göra slut via sms, text på fb, eller telefon. Speciellt efter fyra år. Att man vill göra slut är inget fel i sig, ibland förändras våra känslor. Däremot tycker jag man ska visa respekt för personen i fråga ändå och vara så ärlig som möjligt. T:ex säga att man inte är kär längre, att man är ledsen för situationen, men att man tyvärr känner att man vill göra slut.

Lätt är det inte, men allt är inte lätt i livet och ibland måste man göra svåra saker speciellt när det involverar andra människor. Hur skulle du själv känna om fyra års förhållande försvann med ett kort sms på din telefon?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2018-05-12 15:16
#4

4 år och du undrar hur man gör??? Man visar respekt.

Majtassen
2018-05-12 20:33
#5

#4 att visa respekt hur? Sist jag gjorde slut med någon var i sexårs när allting var lätt som en dans men som jag skrev Hur gör man Lättast slut? Hur enligt Dig gör man lättast/snällast slut med någon? Ditt "Man visar respekt" hjälper inte någonting :)

Sindri
2018-05-12 20:43
#6

Man tar ett allvarligt snack, säger att man är ledsen, att man inte vill såra, men att…..
Inget bullshit om att "vara vänner ändå" - det är ännu mer sårande. Då visar man bara hur lätt man själv har att avsluta förhållandet.

Annons:
Calcifer
2018-05-12 21:16
#7

#5 Genom att vara ärlig och inte vara så feg att man skiver ett sms - så gör man slut med respekt. Vill du verkligen LÄTTAST göra slut så skriv ett meddelande på fb och blockera honom efteråt och spärra hans nummer. Däremot är det totalt respektlöst, extremt barnsligt, fegt som bara den och dessutom elakt bortom rim och reson.

Det är inte lätt att göra slut, det får man leva med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2018-05-13 11:34
#8

#5 Respekt genom att vara ärlig.

Känns ärligt talat pinsamt att en vuxen människa måste fråga om hur man gör efter 4 år.

sp0ngeb0b
2018-05-13 11:49
#9

Kanske för sent nu, men jag bidrar ändå. Det snällaste är väl bara att möta upp personen och säga som det är. Säga att man vill göra slut och förklara varför. Personen kommer förmodligen bli ledsen men det finns inte så mycket att göra åt det. Krångla inte till det. Det är skitjobbigt dock, inte alls en "enkel" situation men det är så det bör göras.

pyromanen
2018-05-13 13:32
#10

Tänka igenom en formulering som utgår från dig själv och dina känslor, eftersom det är du som vill göra slut. Att du inte är kär eller att du inte längre har samma känslor eller liknande. Inte tx vad som är "fel' på den andra. Berätta detta lugnt och respektfullt.

OlgaMaria
2018-05-14 09:46
#11

#8 Vi kan väl inte veta hur pass vuxen hon är? Man kan vara väldigt ung och ändå hunnit vara tillsammans med någon i fyra år. Tycker det är bra att folk frågar. Det brukar kännas skönt att bolla saker när man ska göra något för första gången.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Majtassen
2018-05-14 20:13
#12

#8  Alla här på iFokus är inte 50 år eller halvägs till döden. Vissa är faktiskt 13! vissa till och med yngre. Om du tycker det känns pinsamt eller ska bete dig på det visat för att en 13 åring frågar hur man gör slut lättast så kan du sticka direkt för då önskas inte din hjälp. På denna tråd kan du vara trevlig eller inte vara här alls :)

OlgaMaria
2018-05-14 20:16
#13

#12 Hur gick det när du skulle göra slut?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
2018-05-14 20:30
#14

#12 Det är min sajt så mig blir du inte av med dessvärre.

tiger tok
2018-05-14 20:40
#15

#8 otroligt klumpigt skrivet. Sånt där gör ju att människor inte kommer vilja fråga saker i framtiden, vilket jag antar är ganska negativt för sajtvärden?

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2018-05-14 21:06
#17

Så återgår vi till ämnet fler personangrepp resulterar i blockering.

Majtassen
2018-05-14 21:19
#18

#17 okej :) men det var inte menat som ett "person angrepp" utan mer att det uppfattades inte trevligt att du tycker att jag är pinsam för jag frågar hur man gör slut utan att såra någon.

ny.här
2018-05-15 10:16
#19

Jag tycker det är viktigt att prata om varför man vill göra slut. Jag skulle inte vilja bli dumpad efter fyra år bara utan vidare utan att min partner berättar vad som inte känns bra i förhållandet.

[SuperNaturalBeing]
2018-05-15 13:33
#20

*borttaget*

Annons:
[SuperNaturalBeing]
2018-05-15 13:37
#21

Ts jag hoppas det gick bra att göra slut.  Tyvvärr är det så att oftast är uppbrott jobbigt känslomässigt och det är bara så det är.  Finns inget sätt att undgå det. Det enda du kan göra är att vara ärlig och respektfull.  Var rak på sak, inte komma med ursäkter eller försöka släta över.  "Jag vill tyvärr göra slut för jag känner att det här inte fungerar längre.  Förlåt."   typ. Något sånt. Och så berätta varför du känner så. Om det är något speciellt som har hänt eller om det bara är så att känslorna tagit slut.   Och du har rätt att sms är väldigt lågt. Det ska man undvika så långt det går om det inte finns speciella omständigheter. Face to face är snällare mot partnern.

Gaara
2018-05-18 13:53
#22

Vet inte om du gjort slut eller ej men jag kan berätta hur jag gjorde när jag gjorde slut med min förra kille. Vi hade varit tillsammans i straxt över 5 år.

För det första tänkte jag mycket på det, vilket så klart gjorde att jag knappt vågade ta beslutet. Jag vet ju att det snällaste man kan göra är att göra slut när man känner att man inte längre vill vara ett par. Men samtidigt är man så jävla rädd för att såra den andra. Han hade dessutom inga vänner han umgicks med osv, så kändes extra jobbigt av den anledningen. Vi bodde inte ihop och det gjorde det enklare för mig.

För att jag inte skulle kunna komma ur det så skickade jag ett sms till honom när jag var på väg dit. Jag brukade alltid smsa när jag klev på tunnelbanan så i det smset inkluderade jag också att "Vi behöver prata, jag ber om ursäkt redan nu." Då var han beredd på ett jobbigt samtal med mig och jag kunde inte backa undan. När jag kom dit så löft han upp mig som vanligt och jag frågade vad han gjorde. "Lyfter dig, får jag inte det?" - "Joo, fick du inte mitt sms?" Han svarade att han fått det och undrade vad som hänt varpå jag svarade att "Det är väl inget som hänt egentligen och det är väl det som är grejen. Jag tror vi skulle behöva gå vidare." "Hur menar du?" svarade han. "Ja att göra slut" sa jag. Med andra ord så drog jag plåstret rätt fort för att inte uppröra mer. Vi båda grät men han förstod och höll med om det jag sa, angående att vi var för olika och ville för olika i livet för att det skulle fungera. Vi satt nog ute i gräset och pratade i en 40 minuter och visst var han ledsen men han förstod och tyckte inte heller att det var något konstigt att det skedde. Vi kramade om varandra och skojade lite med varandra till och med. Sedan gick vi skilda vägar.

Hur din kille reagerar kan ingen veta i förväg. Förhoppningsvis så tar han det på ett liknande sätt som mitt ex gjorde.

Det viktigaste är att vara rak och ärlig. Det sårar minst. Och att ta det face to face. Visa respekt. :)

Upp till toppen
Annons: