Annons:
Etikettkriser
Läst 3505 ggr
Gia91an
5/26/18, 1:38 AM

Min man är nu inlagd på psyk

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget… men kanske är det mest för att känna att jag inte är ensam. Min man sedan snart två år har idag försökt/tänkt ta livet av sig. Han har varit sjukskriven sen november men har jobbat 50 % på jobbet ett tag. Idag var en av hans kollegor ett riktigt svin mot honom och han blev jätteledsen. Fick gå hem och blev där ännu mer suicidal. Ringer mig och skriker att han vill dö och försöker skära sig. Jag jobbar 50 minuter bort och stannar bilen för att ringa 112. De kommer hem till oss och dom tur väl är så har jag "hindrat" honom från att skada sig men akutpsyk blir ordinerat. Jag kör in honom dit när jag kommer hem och vi satt där fram tills 01.00. Nu är han inskriven och ska vara där i ca en vecka och allt känns bara hemskt. Jag är inte så känslig av mig i vanliga fall men idag är det jobbigt. Han känner att han inte orkar leva mer och jag vet inte vad jag ska göra. Hur fan vänder man detta? Hur gör man för att han ska bli bättre? 😭

Annons:
Calcifer
5/26/18, 1:44 AM
#1

Stå bredvid honom och stötta, men försök inte bära honom. Du kan naturligtvis finnas där för honom, men den hjälp han behöver kan inte du ge honom, du kan inte reda ut hans problem eller komma med en lösning. Inte för att du inte älskar honom, utan för att det helt enkelt inte ligger hos dig att kunna göra det. Men som sagt, stötta honom, be även du om en samtalskontakt hos vården för att få hjälp med dina tankar och känslor kring det hela. Och så att du kan få konkreta råd på hur du bör göra och hur ni ska ta er vidare från detta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[134643]
5/27/18, 9:35 PM
#2

Kan inget annat säga än att jag känner för dig, och jag hoppas att allt blir bra för er i slutändan. Din man behöver din kärlek och ditt stöd, resten kan du lämna till hans läkare och psykologer. Jag har själv varit tvångsinlagd och det är en otroligt läskig och omtumlande upplevelse, men förhoppningsvis är det början på en lång väg till förbättring. Glöm inte bort att prata med någon om du själv behöver stöd!

Gia91an
5/28/18, 8:05 AM
#3

Tack båda två. Känns så sjukt hopplöst just nu. Är sjukt rädd att han ska lyckas ta livet av sig. Jag som mår så sjukt bra själv annars bara gråter.. vet knappt vad jag ska göra och allt känns ganska mörkt. Han ska träffa läkare idag och jag hoppas verkligen att de tar detta på allvar så han kan få hjälp. Jag behöver honom så sjukt mycket.. 😭

sp0ngeb0b
5/28/18, 10:48 AM
#4

Åh fy. Vet hur det är att ha en psykiskt sjuk partner, riktigt jobbigt för man vill ju göra allt man kan för att de ska bli bättre, men samtidigt finns det ofta kanske inte så mycket att göra. Min partner har varit deprimerad och självmordsbenägen, dock innan jag träffade honom, nu är det bättre men han kan ha dåliga dagar och då känner jag mig så sjukt hjälplös och maktlös. Jag har liksom inte lärt mig hur jag ska hantera det. Han har även hamnat på psyk en gång under vårt förhållande och det var den värsta kvällen på länge! Jag tror som de andra säger, det enda du (vi) kan göra är att visa vårt stöd, ge kärlek, försäkra dem om att vi kommer finnas här och älska dem hur de än mår.

MonicaLagerquist
5/28/18, 4:14 PM
#5

Förhoppningsvis får han den hjälp ha behöver nu. Ta hand om dig själv. Se till att du har någon att ventilera allt med.

Stolt ägare till fem La permer

Calcifer
5/28/18, 4:21 PM
#6

Tänk på att just nu är han på det bästa stället för hur han mår, så ta hand om dig själv just nu medan han är där och i "säkerhet" så att säga. Se till att du får någon att prata med så att du dels kan få ventilera dina känslor men även så att du kan få hjälp med hur ni ska göra när han får komma hem igen för att ni båda ska kunna må så bra som möjligt. Risken finns ju alltid när man har någon närstående som mår dåligt att man dras ner av dem, även om det inte är någons avsikt, och det är inte nyttigt för någon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Gia91an
5/28/18, 11:39 PM
#7

#4 nej det är så svårt att man inte kan göra något själv. Har sjukt kontrollbehov och just nu kan jag verkligen göra noll! Hur gick det för din partner som var deprimerad? #5 jag försöker ta hand om mig. Men det är ganska svårt nu när jag är själv tycker jag. Känns så sjukt ensamt trots att jag har massor av vänner som ställer upp alla tider på dygnet. #6 jo jag är inte så orolig för min egen del dom tur väl är! Och det är väldigt skönt att han är i säkerhet! Han pratade med läkare idag. Han är nu intagen på obestämd framtid. Känns både bra och dåligt. Men väldigt skönt att de tar det på allvar!

Calcifer
5/28/18, 11:49 PM
#8

#7 Förstår att det är jobbigt att han är intagen på obestämd tid, men bra ändå. Så han inte skickas hem för tidigt så att karusellen bara börjar om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gia91an
5/29/18, 9:34 AM
#9

8# jo precis. Känns ju som att de tar allt på allvar i alla fall! Hade varit mycket värre om han var hemma nu.

sp0ngeb0b
5/29/18, 1:23 PM
#10

#7 Det har gått rätt så bra för min partner, han mår mycket bättre nu än för ett par år sedan. Det som landade honom på psyk var faktiskt inte depressionen utan att han fick en psykos (kanske relaterat, vad vet jag), så det var ju obehagligt men när den var över så var det ju inte så mycket mer som gjordes mer än att han var kvar där under kvällen.

Åh, vet inte vad jag ska säga. Har ju som sagt inte varit med min partner när det var som värst, så har bara erfarenhet av lite "mildare" depression än så. Men jag hoppas verkligen att han mår bättre snart. Ta hand om er.

Upp till toppen
Annons: