Annons:
Etikettallmänt
Läst 2643 ggr
blanca80
6/3/18, 10:46 AM

Om man får en summa pengar

Om man får en summa pengar och givaren säger "Här får du pengar så du kan köpa det och det" Är man då bunden att köpa det givaren sagt att man ska köpa?

Har man inte rätt att göra vad man vill av pengar man fått?

Annons:
Aleya
6/3/18, 10:52 AM
#1

Man kan väl säga ja och nej. Om jag ger pengar och säger: använd dessa till att betala en räkning. Då vill jag ju helst att man gör så också och inte går och spenderar det på strunt. Men jag vet ju inte om personen gör det eller ej. Så som jag ser det så bör man helst använda det man får pengarna till. Men man ska ju inte sen komma och säga: Ne jag köpte aldrig det du tänkte. Kan jag få nya? Man fått tänka med sitt samvete

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

blanca80
6/3/18, 11:10 AM
#2

Ja det förstår jag absolut om det är någon som skiter i att betala sina räkningar och istället spenderar på strunt. Men här är det faktiskt lite tvärtom. Givaren vill att pengarna ska gå till (i mina ögon) strunt medan jag och sambon vill göra vettigare saker för dem.

Aleya
6/3/18, 11:16 AM
#3

#2 nu vet jag inte hur eran ekonomi ser ut. Men när jag inte hade ex ett jobb så då kunde jag under en födelsedag få pengar som var öronmärkta att göra något kul för. Ni kan ju spara dom för att göra nått kul senare eller göra nått kul sen. Visst ni gör som ni vill. Men även om man har en sträng ekonomi måste man ha kul.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Greta G
6/3/18, 11:47 AM
#4

Jag gav en födelsedagspeng till en vän som hade dåligt om pengar och ville att det bara skulle gå till något kul till henne, inte något till barn eller mat och blev glad att hon faktiskt unnade sig lite roligt för dom, det var ju lite livsglädje jag ville ge och inte pengar till vardagen, så jag kan förstå om personen tycker ni inte unnar er saker så ska det gå till något roligt.

Honestyisdead
6/3/18, 11:58 AM
#5

Av respekt mot givaren hade jag antingen köpt det pengarna gavs till eller så hade jag förklarat för denne att det finns saker ni behöver mer och om det är ok att köpa det istället.

chrissy87
6/3/18, 10:06 PM
#6

Nej jag tycker inte man ska vara skyldig att köpa något som någon annan bestämt. Om det inte är något man själv vill ha . Tex min mamma var beredd att ge mig 70-tusen till en lite nyare bil. Hon ville inte att jag skulle köra omkring med en bil från 80-talet men jag trivs bra med min gamla bil och vill inte alls byta. Så hon fick behålla sina pengar.

Annons:
[134643]
6/3/18, 10:39 PM
#7

Jag tycker att man ska lägga det på det personen sagt. Jag tänker att pengarna egentligen är en present men i en annan form, att det av någon anledning inte passade för givaren att köpa saken själv men att den ändå vet vad den vill ge. Min pappa skickade precis över 1000 kronor och sa att jag och sambon skulle ut och äta middag för så nära summan som möjligt. Själv hade jag mycket hellre sparat det (eller hälften i alla fall ;)), men jag tycker att det är lite taskigt när han sagt vad han önskar att jag gör med dem. Det var ju därför han gav det till mig. Men jag kan tycka att det är annorlunda om någon säger typ ”gör något kul” för det kan ju variera från person till person.

Honestyisdead
6/3/18, 10:42 PM
#8

#7 Vilken snäll pappa!

ellips
6/4/18, 2:37 PM
#9

Nej men alltså gör något NI uppskattar för pengarna. Tycker jag. Man kan liksom inte åka utomlands för nån annans skull. Eller byta bil för nån annans skull etc.

Sambons moster sticker åt oss en femhundring titt som tätt och säger "gå ut och ät" Vi tackar så mycket men har inte varit ute och ätit en enda gång för de där pengarna. Hon föreslår ju restaurangbesök för att det är något HON älskar. Själva gillar vi inte alls den miljön. Vi har varit ute och ätit EN gång på 12 års förhållande och vi sa efter den gången. Nej hädanefter äter vi hemma. Vi tycker det är mycket trevligare att laga till maten och sitta i lugn och ro och äta med tända ljus osv. Inget stoj och stim.

Men sen behöver man ju inte säga allt till den som ger pengarna.

[134643]
6/4/18, 2:46 PM
#10

#8 Det var visserligen min födelsedag, men visst var det snällt ändå! #9 Är det inte bättre att säga till den personen då att ”nej tack, vi tycker inte om att äta på restaurang. Men vi tar gärna emot pengarna ändå och gör något som vi tycker om”? Jag tycker att de i alla fall förtjänar ärlighet, så att personen får välja om den fortfarande vill ge pengarna eller inte.

ellips
6/4/18, 2:51 PM
#11

#10 Vi har inte sett någon anledning till att säga det. Det borde ju verkligen kvitta för andra om vi hellre väljer att köpa hem ingredienser, laga till och sitta hemma och äta istället.

anonymtjejen
6/4/18, 10:11 PM
#12

Nu har jag inte läst allas inlägg, men skriver såhär, om det ör för att betala av räkningar man får pengar för, så är det till räkningar först och främst, och sen till mat och medicin mm… nöjen kommer sist.

Calcifer
6/5/18, 8:14 PM
#13

Jag tycker det beror lite på. Om de ger en pengar för att det ska gå till en specifik grej kan jag tycka det är lite fult att i smyg lägga dem på annat. Däremot om man säger att tyvärr är din idé jättebra, men det vore bäst för oss att lägga dem på xx just nu pga det och det. Annars hamnar man ju i en rätt obekväm situation om man t:ex fått pengar för att gå ut och äta specifikt, och man gör nåt annat och sen börjar personen fråga hur man hade det, vart man gick, och andra vanliga följdfrågor.

Fel är det enligt mig bara om man t:ex fått pengar för att de ska gå till något nödvändigt, som räkningar, och så slänger man bort dem på skit. När mamma hjälpt mig med pengar ibland så finns det alltid en strikt regel att det absolut inte får gå till cigg. Och det respekterar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
beem
6/5/18, 9:05 PM
#14

 Om man vill använda pengarna till något annat tycker jag att man ska tala om det  innan man får pengarna.  Det är inte bra att ta emot pengaroch så får givaren i efterhand veta att de användes till något annat. Kanske något som givaren inte alls gillar.

Om jag ger pengar till någon att användas på särskilt sätt och de tackar och tar emot och sen får höra att pengar gick till något annat så ger jag aldrig mer pengar till den personen.

Det är skillnad om någon bara säger "du ska få 1000:- av mig så du kan göra något trevligt som intresserar dig"


Sorg är kärlek som blivit hemlös

OlgaMaria
6/6/18, 8:20 AM
#15

Det beror väl helt på hur givaren har tänkt och med vilket syfte pengarna getts. Jag tänker att man nog kan läsa av detta? Samt hur viktigt det är för givaren att pengarna används så som den tänkt. Ibland har vi fått pengar för ett särskilt syfte men då har det varit en överenskommelse. De vet att vi ska köpa eller behöver någon viss grej och de ger pengar till det. Annars när vi får pengar får vi göra vad vi vill med dem. Eventuellt kan ni ju tacka så mycket för pengarna och fråga om det är ok att använda det till det ni tänkt. Förklara att det skulle betyda mycket för er och passar bättre. Förhoppningsvis vill ju givaren att pengarna ska komma till nytta och glädje för er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
6/6/18, 3:40 PM
#16

Jag skulle aldrig få för mig att använda pengarna för något annat än det de var menade för. Det skulle kännas respektlös så nej tack. :) Om jag skulle vilja använda dem för något annat så skulle jag först fråga om det var ok.

Sara87
6/8/18, 5:34 PM
#17

Jag tycker att det beror på vad pengarna är avsedda för, som många skrivit innan mej, t.ex är de avsedda till räkningar så är det de det ska gå till. Men är det nåt "strunt" som givaren av nån anledning tycker ni ska lägga pengarna på och så gör ni det för att vara snälla men egentligen var det inget ni behövde/roades av, då är ju pengarna kastade i sjön kan jag tycka.
Jag skulle som givare känna att den som får pengar av mej får göra det den vill med pengarna (undantag finns givetvis), varför skulle jag vilja att någon jag tycker om gör något som jag tycker om att göra/tycker den personen ska göra om den hellre vill göra nåt annat?

[Roe Deer]
6/8/18, 8:37 PM
#18

Att ge bort pengar är svårt för en givare, om denne tänker med egot. Alltså att den tror sig veta vad som är bäst för dig, utan att ta dina egna prioriteringar i åtanke.  Att ge bort pengar och samtidigt ha ett krav, det kallar inte jag för en gåva, det kallar jag för en uppgift. Men jag förstår om denne gett bort pengar i tron om att den fyllt igen ett hål i ert liv efter att ha hört dig säga att du saknar detta. 

Du kan ju enkelt säga nej, jag införskaffar/investerar hellre i detta om det går bra, annars kan det få vara =)

-hanna-
6/8/18, 11:04 PM
#19

När jag gett pengar till mina syskonbarn har det varit för att de ska få välja något de själva vill köpa eller göra för pengarna. Inte det jag tycker är kul att göra.

Greta G
6/9/18, 10:15 AM
#20

#18 så det är då alltså alltid egoistiskt att ge bort en present då i stället för pengar då personen inte själv får bestämma vad den får. Det är faktiskt helt upp till givaren vad den vill ge och vad det ska gå till, sen kan man som mottagare kolla om det är okej att det går till något annat men att ge någon annan något kan väl aldrig vara en en egoistisk sak?

Annons:
amandain
6/9/18, 5:53 PM
#21

Tycker inte det är egoistiskt att ge bort saker men är det så viktigt för givaren att pengar i kontanter ska gå till en resa/bil/spa eller what ever så får ju den i så fall ge presentkort till det den vill ge. Pengar man får i kontanter tycker jag man gör vad man vill för såvida det gäller nöjen. Dock naturligtvis om pengarna ska gå till nödvändiga saker typ räkningar mat så ska de användas till det och inte struntsaker.

Tycker jag

Greta G
6/9/18, 8:36 PM
#22

Jag är av den uppfattningen att man ska vara glad åt vad man får, stort som litet och inte klaga över att inte få köpa det man vill. Det känns lite bortskämt och respektlöst. 

Tycker det kan finnas många anledningar att inte köpa ett presentkort, personen kanske inte kan eller haft möjlighet och vill ändå ge men det är enklare att swisha över en slant. Min mamma var handikappad innan hon dog och hade inget internet så hon gjorde banköverföringar via telefonen och sa vad hon ville pengarna skulle gå till och det fick dom också göra.

amandain
6/9/18, 9:04 PM
#23

#22 Då kände säkert din mamma dig så pass väl att hon visste vad du skulle uppskatta att göra/köpa för pengarna. Då är det ju helt ok. Men eftersom TS startat denna tråd så är det ju så att hon fått pengar av någon som vill att hon och hennes sambo ska köpa något som de inte vill skaffa. Och då tycker jag inte man ska vara tvungen att köpa något man inte vill ha eller kommer använda. Lite som att kasta pengarna i sjön att köpa något man inte vill ha men som någon annan vill att man ska ha.

Tycker jag

Greta G
6/9/18, 9:12 PM
#24

Om man inte vill ha det personen vill ge så kan man vara utan om man inte kommer överens om något annat.

Upp till toppen
Annons: