Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3294 ggr
klotterplank
2018-06-13 12:35

Utbildning framför partner, eller tvärtom?

jag har ett litet problem..

Jag har sökt till skolor på annan ort då de utbildningar jag vill gå inte finns där jag och min pojkvän bor. det tar ca 10-11h att åka till den nya orten med båt och tåg, vilket med andra ord betyder att skolan ligger långt borta.Jag får sån himla ångest över detta för den här utbildningen är verkligen min dröm och något jag verkligen vill göra, men jag vet på samma gång att mitt förhållande med min pojkvän kommer ta slut förr eller senare om jag flyttar dit…

 Om jag flyttar kan inte min kille flytta med mig då han  måste vara hemma och lära sig ta över sin familjs företag.  Jag förstår verkligen det här och det är inget problem för min del. Det enda problemet som då uppkommer är att jag inte kommer kunna komma hem sådär jätteofta då det är långt bort, kanske 1-2 gånger i månaden. Min pojkvän kan ju komma över en helg och så,  men ibland kan det hända att man behöver ta en fredag ledig för att hinna umgås ordentligt. Han har inte sagt något men jag vet att han aldrig kommer vilja hälsa på mig, och aldrig i livet ta ledigt en dag för att kunna ses lite mer… pengar, hans dator, vänner, fest och hans arbete betyder så mycket mer… och att resa en hel dag tar för honom allt för mycket tid och pengar…. 

Han har och andra sidan sagt att han vill att jag börjar skolan och att jag inte ska slösa  bort min chans att gå där om jag kommer in.. Jag frågade på samma gång om han är beredd att hälsa på mig då också… han sa "om jag är ledig kanske jag kommer". Vi har också pratat flyktigt om hur det blir då jag flyttar, och han menar att vi iallafall borde ge det ett försök och att det kan gå bra. Men jag vet ju hur alla distansförhållanden slutar…

jag ska prata mer ingående om det här med honom bara jag får besked från skolan…

Men med andra ord så kan jag välja mellan att flytta bort i 5 år och förlora den person jag älskar mest i världen men få min drömutbildning, eller stanna kvar utan den utbildningen men kunna leva med honom…

För många låter nog valet självklart men det är det inte… Förhållandet kanske kan hålla till jul på sin höjd och nu på senaste har min familj börjat prata om att jag kommer förlova mig, gifta mig och skaffa barn med honom, vilket har satt ytterligare en press eftersom jag vet att min familj tycker om honom så mycket… Jag skulle vilja förlova mig med honom, speciellt innan jag flyttar men han säger att vi tar det när jag kommer hem igen om 5 år…

Vad ska jag göra och hur ska jag tänka? behöver alla tips jag kan få…😕

Annons:
Honestyisdead
2018-06-13 12:43
#1

Alla distansförhållanden tar inte slut. Men om ni inte är beredda  att kämpa så lär det göra det.

Låter märkligt att han verkade ointresserad av att åka till dig.

klotterplank
2018-06-13 12:53
#2

Jag är beredd att kämpa och det har jag även sagt till honom. Jag vill leva med honom men ändå kunna göra karriär. Jag tror att han kanske tänker såhär för att hans mamma inte har utbildning utan alltid varit hemma eller hjälpt till nu och då på företaget..  så han tror att så ska det vara för mig med. Jag vet att han älskar mig och vill vara tillsammans med mig men han är lite lat och tror att det förhållandet sköter sig självt.. jag tror också att han inte drar sig för att göra slut om det blir lite tufft någon gång…

Honestyisdead
2018-06-13 13:07
#3

Måste vara jobbigt att känna så :/

imsuchadiva
2018-06-13 13:14
#4

Du skriver ” Han har inte sagt något men jag vet att han aldrig kommer vilja hälsa på mig, och aldrig i livet ta ledigt en dag för att kunna ses lite mer… pengar, hans dator, vänner, fest och hans arbete betyder så mycket mer… och att resa en hel dag tar för honom allt för mycket tid och pengar…. ”. samt ”… han sa "om jag är ledig kanske jag kommer"” Där tycker jag att du har svaret på dina funderingar. Välj utbildningen och strunta i din omogna egoistiska kille. Även fast du älskar honom mest av allt så verkar han inte känna desamma…

Greta G
2018-06-13 14:21
#5

som imsuchadiva skrev, är de andra sakerna, som fest, pengar och jobb viktigare för honom ska du definitivt satsa på utbildningen!!! Kommer du sist av de sakerna bör han göra detsamma för dig och är ingen kille du ska ha en framtid med.

[134643]
2018-06-13 14:59
#6

Jag bor med min sambo, om jag kommer in på min utbildning så kommer jag att studera i ett annat land än det vi bor i nu. Jag förstår hur du känner, men för min del vet jag att jag måste studera. Det är det enda rätta. Men jag har också en sambo som vill göra allt för att få det att hålla och som vill komma och hälsa på mig. Vi har klarat långdistans i 2 år tidigare och jag kan bara hoppas att vi klarar det igen. Men det innebär uppoffringar, och om din pojkvän inte ens är villig att offra lite dataspel för er skull tycker jag inte att du ens ska tänka tanken på att offra din drömutbildning för hans skull.

Annons:
Sarah
2018-06-13 20:24
#7

Tycker att det är självklart att du ska söka utbildningen. Han verkar dessutom inte vara speciellt intresserad av att saker ska funka mellan er som det är, så varför ska du ge upp en dröm för den killen? Tar det slut så gör det ont ett tag och sen hittar du en bättre kille som faktiskt är beredd att jobba för er relation och för att du ska kunna leva dina drömmar. I det långa loppet kommer du ångra om du inte söker utbildning, men du kommer inte ångra förlusten av killen om det blir så. Han är inte värd dig och det kommer du inse när du börjar plugga. För övrigt har jag aldrig sett en relation mellan unga människor hålla, där den ena börjar plugga. Den som börjar plugga har alltid mognat ifrån den andre och valt att lämna.

[Devya]
2018-06-14 05:44
#8

Du är ju inte särskilt viktig för honom men du är ändå beredd på att kasta bort din drömutbildning på en sådan person? Verkligen? Det här låter bara så tokigt i mina öron. Min man gjorde precis allt för att träffa mig då vi hade ett långdistansförhållande. Han reste 16h för att få träffa mig bara en dag och en natt. Lite så ska det ju vara och därför är han också min man nu idag. Vi har också varit länge tillsammans men han har ännu inte ändrat sig på den punkten efter 5 år. Han saknar mig bara om jag är borta en hel dag. Skulle min man säga något i stil med det din kille sa så skulle vårt förhållande vara slut, för det tyder på att han inte längre älskar mig tillräckligt mycket för att vilja anstränga sig för att träffa mig.

oh-la
2018-06-14 12:47
#9

Ett lyckat förhållande bygget på att ge och ta och låta sin partner få utvecklas. Vissa saker, som utbildning, är verkligen en sak som kommer att färga hela din framtid. Att vägra, eller sätta krokben för sin partners framtid är fruktansvärt fult… ett distansförhållande kan fungera om man vill, och är förhållandet värt att satsa på gör man vad som krävs. Tycker han att festande, spel och kompisar är viktigare än att vårda er, och håller det emot din framtid… fruktansvärt fult och lågt… Min man kom in på sin drömutbildning 40 mil bort. Självklart gjorde jag allt jag kunde för att underlätta för honom, hjälpte med det praktiska och fixade. Det var skittufft, men det var hans framtid. Skulle jag sätta käppar i hjulet för honom är frågan vad vårt förhållande skulle vara värt. Han hoppade tillslut av, för han tyckte inte det kändes bra. Ett halvår senare kom han in på samma utbildning, men i Stockholm. Då flyttade vi allihopa dit för honom. Utbildning är så fruktansvärt viktigt. Välj inte en oförstående och dum partner framför det. Det är en skitsvårt väl, och svårare när man inte får någon stöttning, men jag tycker också det säger en hel del om honom när han hellre beter sig som en barnrumpa än försöker hitta lösningar för att du ska kunna göra det här!

Sarah
2018-06-14 13:08
#10

Läste gamla trådar och det här är alltså samma kille som tänkte dra till ett annat land utan dig. Du fick samma råd då, lämna lämna lämna. Han bryr sig inte om dig.

Honestyisdead
2018-06-15 01:42
#11

#8 Gjorde precis allt? Han hade sex med andra ja!

[Devya]
2018-06-15 05:03
#12

#11 Javisst, men vi pratade inte om det just nu utan viljan att träffas. Finns inte ens den viljan så går det inte ens att försöka. Inte var mitt förhållande problemfritt men åtminstone så ville vi träffas. Vi pratar inte om otrohet utan om något annat så jag skulle vara tacksam om du inte drog upp off topic saker.

[kiko]
2018-06-17 13:15
#13

Män kommer och går, högskolepoäng består

Annons:
klotterplank
2018-06-18 11:28
#14

tack för alla era svar, det har fått mig att fundera över saker och ting.

Jag pratade lite om detta med honom nu här om dagen.Han förstod hur jag kände och sa att han kände på ett liknande sätt när han skulle åka iväg och jobba till ett annat ställe förut, han visade det dock inte för han ville göra det svårare för sig själv. Han älskar mig och vill helst av allt ha mig kvar sa han, men han vill inte att han eller vårt förhållande ska stoppa eller sinka mig i att utbilda mig och bli något bra. Han vill att jag ska skapa min egen framtid och det känns ändå skönt.  det kändes som att han verkligen funderat över detta (han hade också gjort det sa han) och sa att han kommer att hälsa på mig så gott det går men att vi inte nu kan vara rädda för att det ska ta slut, och att det inte betyder att vi kommer göra det heller. Han sa att han var beredd att försöka få det att fungera fast det är tungt och svårt.

Att vi pratade gjorde att jag fick ett lugn i kroppen och jag är inte längre lika rädd för att flytta, även om det inte känns allt för bra. Jag måste dock prata mer med honom om det här och vad en flytt kommer innebära för oss.

224
2018-06-29 19:41
#15

Läste bara de första raderna men jag säger direkt, TA UTBILDNINGEN!

Gaara
2018-07-01 14:56
#16

Alla distansförhållanden tar inte slut. Inte om man har ett mål att flytta tillbaka igen. Men då han enligt dig tycker att hans jobb, vänner, dator och fest är viktigare än dig så verkar han ju inte speciellt intresserad av erat förhållande ändå. Förstår att jobbet är viktigt då det ger pengar att leva för och att vännerna också är viktiga. Men att en dator och fest skulle vara viktigare än att hälsa på sin älskade. Nä, då är han inte speciellt intresserad.

Carmarino
2018-07-02 15:01
#17

Läste precis en bra sak som Anita Schulman sa, när hon blev tillfrågad om det var något hon ångrar (i samband med sin 40-årsdag). Hon svarade då:

För många år sedan kom jag in på en manuskurs i New York, men jag ställde in för att jag var så kär i en kille som jag just hade träffat. Sedan tog det slut mellan oss efter ganska kort tid. Det jag har lärt mig är att man alltid ska gå på vad man själv vill. Är det en bra relation så kommer den att hålla i alla fall.”


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: