Annons:
Etikettsorg
Läst 3320 ggr
pandan125
2018-06-13 16:49

Jag ville inte men var det ändå mitt fel?

För ett tag sen så blev jag tillsammans med en kille som typ är sån som hoppar från tjej till tjej, men han bevisade sig för mig. Vi hade verkligen något äkta tror jag. En kväll när vi bara hade vart tillsammans i typ 2 dagar så började han bli lite väl på. Han försökte hålla mig i handen o pussa på mig, vilket jag inte ville då. Jag var väl rätt tydlig med det och jag trodde att han skulle fatta det. Men han fortsatte, han började smeka mig på mina inre låre. Och jag mådde så illa, jag ville verkligen bara gå därifrån. Men jag satt kvar? Jag var så jävla dum så jag bara satt kvar där helt frusen men tillslut så bestämde jag mig för att vända mig lite om och skaka av mig honom. Jag vände mig om och sa att jag ville att han skulle sluta. Då tog han hårt tag om mig bakifrån och tryckte mig lite mot hans bröst. Sen kramade han om mig och kom så nära min nacke så hans läppar snuddade vid den, Han tänkte kyssa mig där och då så rörde jag lite på mig igen och då viskade han ''Sluta nu jag älskar dig okej?'' och jag satt bara där medans han fortsatte klänga på mig. Sen när det tog slut gick jag ut och jag kände mig äcklig, jag var inte ledsen, eller glad jag kände mig bara helt tom. Och så sjukt äcklig. Jag gick sen hem och jag bara låg i min säng och kände att jag fortfarande luktade som honom. Mådde ännu mer illa. 

Nästa dag kunde jag inte visa mig i skolan. Jag skämdes, och det kändes och det känns fortfarande som allt var mitt fel. Jag hade så ont i magen.  

Efter nån vecka bestämde jag mig för att prata om det med en av mina närmste kompisar. Han sa att det var mitt fel för att jag bara satt där och att jag får ta risker när jag är i förhållanden. Var det mitt fel? Är det vanligt att sånt händer i bra förhållanden?

I alla fall, jag är bara 12 år (fyller tretton) och många tycker att jag är alldeles för ung för sånt här och ja det är jag. Men jag bad inte om det. Efter jag efter 5 dagar gjorde slut med honom så blev hans killkompisar sura på mig för att jag bara dumpade honom, jag frågade om dom visste varför jag gjorde det och dom svrade med ''Han sa att du bara inte ville vara i ett förhållande'' Vilket inte alls var sanningen. Jag gjorde det pågrund av kvällen men det ville jag inte säga till dom, för dom skulle bara gjort narr av mig som alla andra.

Tycker ni att jag överdriver? Isåfall så snälla skriv det. Jag vet ärligt talat inte om det var mitt fel eller hans. För jag sa liksom aldrig 'Nej'' tydligt till hoonom

Annons:
Boltenskaniner
2018-06-13 16:57
#1

Allt utom ett ja är ett nej, det är absolut inte ditt fel. ❤️
Och även om du sagt ja så är en 12 åring inte gammal nog att ge samtycke.

Cragan
2018-06-13 16:58
#2

låter som sexuelltövergrepp och det var ej ditt fel

Carmarino
2018-06-13 17:26
#3

Du gjorde ju klart för honom att du inte ville, och det är absolut inte ditt fel. Du behöver inte ha skuldkänslor för det, för felet är helt och hållet hans. Det han gjorde är brottsligt eftersom du är under 15 år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

vendelay
2018-06-13 17:53
#4

#3 Det han gjorde är ALLTID brottsligt, oavsett offrets ålder, eftersom det faktiskt är en våldtäkt. Om inte personen samtycker är det våldtäkt. Punkt slut.

Det var inte ditt fel, om du inte visar samtycke och han våldtar dig så är det han som är äcklig och en fruktansvärd person. Allt annat är ett tydligt ja är ett nej. Han märkte ju dessutom att du inte ville eftersom han sa "sluta" när du försökte ta dig loss. Han vet absolut vad han gjorde, och din vän har fel. Prata med en vuxen du litar på, antingen en förälder eller skolsköterska eller liknande. Du kan ringa / chatta med BRIS gratis, och även chatta gratis med Föreningen Storasyster. Båda har tystnadsplikt och du är anonym, det syns inte på din mobilräkning att du ringt och om du renar historiken på datorn kan ingen se att du varit inne på hemsidorna.

http://www.foreningenstorasyster.se/wordpress/

https://www.bris.se/

Om du behöver är du välkommen att skriva privat, du är inte ensam i detta ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Namiko
2018-06-13 17:54
#5

Du har absolut inte gjort något fel. Han tvingade sig på dig. Du ska inte må dåligt över att du satt kvar, man agerar inte alltid som man förväntar sig i såna situationer men det gör det inte till ditt fel över huvud taget. Jättestarkt jobbat av dig att göra slut med honom, han respekterade inte dig och dina gränser och såna killar är inget att ha. 

Förhållanden ska inte innebära att man riskerar övergrepp, man ska känna sig trygg med sin partner och kunna lita på att dom respekterar ens gränser. Säger man nej (med ord eller kroppsspråk) så är det inte mer med det och man ska inte pressas, tjatas eller tvingas till något man inte är bekväm med. Det spelar inte ens någon roll om man var okej med exakt samma sak dagen innan. Så din kompis är helt ute och cyklar med det han sa.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Carmarino
2018-06-13 17:57
#6

#4 Ja, jag uttryckte mig fel. Självklart är det brottsligt oavsett hur gammal TS är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[SuperNaturalBeing]
2018-06-13 19:47
#7

Samma sak har hänt mig. En "vän" började tafsa mot min vilja och jag frös. Kunde inte röra mig. Kunde inte säga nej. (och jag var 22 då)
I efterhand när jag berättade  för honom hur äcklig detta fick mig att känna mig sa han att "vadååå. du skulle sagt ifrån ju."  och under en lång tid trodde jag att ja. Jag skulle sagt ifrån. Då är det väl mitt fel. Men jag hade fel! 

Det är aldrig nånsin offrets fel. Det är alltid den som tafsar och håller på mot ens vilja som gör fel. Och att frysa och inte kunna säga nej eller gå iväg är tyvärr väldigt vanligt.  Men mycket bra att du gjorde slut med honom så han inte kunde utsätta dig för samma sak igen i alla fall. Där gjorde du helt rätt. 

#4 en våldtäkt är det absolut inte. Den korrekta termen är sexuellt ofredande eller möjligtvis sexuellt övergrepp (är inte helt hundra på vart gränsen mellan dessa två dras. ) Våldtäkt är det enbart om det rör sig om samlag  eller annan penetrering (tvingat oralsex t.ex.),  eller en handling som mekaniskt  kan jämföras med samlag…

En våldtäkt är dock också en typ av sexuellt övergrepp, men ett sexuellt övergrepp är inte alltid en våldtäkt.  

Dock är det som hände TS ändå minst lika fel och minst lika olagligt för det , men man ska inte använda begreppet våldtäckt hur som helst. Det urvattnar begreppet,

pandan125
2018-06-14 18:36
#8

Blir så himla glad när jag läser detta❤️ Behövde verkligen höra något sånt här för jag har mått så dåligt över den där händelsen. Tack för allt stöd och ska tips!

vendelay
2018-06-14 21:45
#9

#7 Förlåt mig, jag läste kanske in för mycket i texten. Bra att du ända påpekar att det är lika illa som våldtäkt, för alla offer reagerar olika och alla sexuella ofredanden är olagliga.

#8 Jag hoppas att du mår bättre, eller får hjälp för att må bättre. Du förtjänar så mycket mer än honom!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OlgaMaria
2018-06-15 14:39
#10

Som det redan skrivits så är det väldigt vanligt att man fryser och inte klarar av att avbryta situationen när någon är så påflugen. Det kan hända vuxna Kvinnor och är väldigt förståeligt att det hände dig som är så ung. Om du hamnar i en sådan situation igen hoppas jag att du klarar av att säga nej och gå därifrån för att skydda dig själv, men det var han som gjorde fel som inte slutade fast du var obekväm.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2018-06-15 14:40
#11

Och du har inget att skämmas över. Om någon säger något dumt till dig så ignorera det bara eller säg ifrån. Du har INTE gjort något fel och har absolut inget att skämmas över, så gå stolt och glad till skolan och överallt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pandan125
2018-06-15 20:16
#12

Tack så jätte mycket, det hjälperna med alla fina saker ni skriver❤️

Naiz
2018-06-15 23:23
#13

Du har inte gjort något fel alls!! Är glad när jag läser att du faktiskt gick därifrån och att du sedan gjorde slut med honom! 

Det du gjorde var helt rätt och du ska känna dej stark och duktig som vågar säga ifrån :)

Annons:
Scintilla
2018-06-16 16:36
#14

Vårat nervsystem vi har inom oss kan ibland göra att vi "fryser" när vi blir rädda för våra liv, alltså t.ex. känner oss väldigt hotade. Det är en grej vi har kvar från långt tillbaka i tiden, och t.ex. vid våldtäkter så kanske förövaren inte blir dömd för att offret aldrig sa "nej" eller liknande, men i själva fallet så hade offret frysit och då kunde offret inte göra något. (inte säga nej)

Jag tycker det var bra gjort av dig att signalera att du inte ville, för det tydligaste språket vi har är vårt kroppsspråk, sen kommer "tal-förmågan". Av din text att döma så känns han väldigt creepy och han gick alldeles för långt, redan i början då han försökte hålla din hand och pussa dig borde han fattat att du inte ville. Så det han gjorde var otroligt respektlöst och egoistiskt. Att vara i en relation handlar inte om att behandla varandra som objekt utan som mänskliga individer, att respektera och vara lyhörd (lyssna) på varandra.

Det är bara du som har rätt till din egen kropp, det är ditt tempel, och om du inte vill något så behöver du inte göra det. 

Vet inte om min text hjälper något, kärlek är väldigt svårt och jag hade mitt första förhållande när jag var 17 och ångrar det nu efterhand. (handlar helt om vem som är ens partner). När jag var 12/13år så var jag nog rätt mycket i stallet och på hemsidor som stallet.se eller spelade spel haha, hade inga tankar på pojkar då. :) Men lyckligtvis är vi alla olika.

Lona
2018-06-19 19:01
#15

Som andra redan skrivit, DU har inte gjort något som helst fel, tvärtom! Är den här killen i samma ålder som du eller äldre? Han verkar delvis ha satt det här i system, det kan mycket väl vara fler tjejer som han gjort likadant mot. Kanske även de som inte kunnat säga "nej" överhuvudtaget när han varit på dem. :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

koppargaller
2018-06-19 23:56
#16

Du har blivit våldtagen, brottsrubriceringen kallas för grov o leder oftast till fängelse. Du är brottsoffer, sök hjälp, antingen via skolsköterskan eller ungdomsmottagning. Pratat med dina föräldrar.

OlgaMaria
2018-06-20 09:36
#17

#16 Inte våldtagen. Sexuellt ofredande kan det nog kallas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lona
2018-06-20 11:19
#18

#16 och #17, ja, jag förstod det som att det gällde pussar, tafsande och rent allmänt sexuella smekningar eller vad man nu ska kalla det, inte att det gått längre än så? Det är tillräckligt illa och brottsligt, i synnerhet som det gäller en minderårig, men räknas inte som våldtäkt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

koppargaller
2018-06-20 11:23
#19

Polisen har nog koll på brottsrubriceringen.

[SuperNaturalBeing]
2018-06-20 12:47
#20

#19  läs det jag skrev i inlägg #7

Annons:
Honestyisdead
2018-06-24 11:42
#21

#19 Våldtäkt är det inte.

[Roe Deer]
2018-07-01 19:52
#22

Om man säger nej så ska en andra personen sluta med detsamma.  Jag har varit med om det som i vardagligt tal kallas för "tjatsex" och mina "nej" betydde ingenting då han bara fortsatta tjata. I den ålder var jag dessutom för konflikträdd och rädd för att bli lämnad om jag inte gav med mig. Det enda det födde var en avsky för mig själv och honom. 

Det du var med om är inte okay och jag vet att det kan vara svårt att säga nej och sedan bara gå om man har svårt för konflikter eller att göra andra besvikna/arga.  Nu vet jag ju inte hur scenariot exakt var eller om du kände dig hotad, men jag hoppas att du förstår att han gjorde fel som inte lyssnade på dig med detsamma. Förhoppningsvis slipper du liknande scenarios och om inte så gå med detsamma om det inte känns okay eller skrik SLUTA FÖR FAN! Anmäl annars. <3

Upp till toppen
Annons: