Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2796 ggr
Zepto
2018-06-22 11:08

Problem i kollektivboende

Jag bor i en form av kollektivboende över sommaren då jag fick sommarjobb på en ort en bit ifrån där jag bor. Det är en nyrenoverad villa med 8 rum och gemensamt kök, tvättstuga och 2 badrum. Det som blir problem är väl ganska klassiskt, de andra som bor här grisar ner. Det spolas inte i toaletten, kiss på ringen och spår i toan. Stekpannor behöver diskas om, man lämnar matrester i diskhon, bänkarna torkas inte av. Man tömmer inte filtret i torktumlaren så när jag skulle göra det var det brända rester i filtret och hela maskinen luktade cigarettrök. Sen försvinner även mat från min hylla i kylskåpet, vilket inte är jättekul som student när man inte har överdrivet med pengar. Vad gör man åt det här? Alla jobbar olika tider så ser sällan de andra som bor här. Ska man vara den där tjuriga som lämnar arga lappar? Snacka med hyresvärden? Biter ihop då det bara är 2 månader kvar jag ska bo här? Blir bara så trött på att folk inte fattar hur man bör bete sig när man bör med andra

Annons:
Maria
2018-06-22 11:24
#1

Hyresvärden kan knappast hjälpa med sådana här frågor men du kanske kan börja med att skriva en lapp. Den behöver ju inte vara arg😉

Kanske ni kan få ihop ett möte där alla kan samlas och få dryfta sina tankar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepto
2018-06-22 12:18
#2

Ett möte är inget alternativ då alla jobba så olika. Förstår väl själv att lappen inte behöver vara arg men känns inte som att folk idag är så duktiga på att ta kritik så oavsett hur man skriver kommer man anses som tjurig och grinig

Niklas
2018-06-22 12:31
#3

Jag tror tyvärr inte att dina möjligheter att få till en förändring är så stora. Se upp med värdesaker. Om någon tar mat kanske även annat lockar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

-hanna-
2018-06-22 13:55
#4

Är det ingen av dem som bor där som du pratat lite med i alla fall som du kanske vid tillfälle kan ta upp lite försiktigt dina funderingar. Fråga vad h*n tycker om allt det där. Om inte h*n håller med om att det är lite ofräscht att inte rengöra efter sig på toan tex. 

Om h*n håller med kanske ni kan prata med någon av de andra tillsammans. Om h*n däremot inte alls förstår vad du pratar om utan tycker att det är bra som det är så är det nog bara att bita ihop ändå.

sp0ngeb0b
2018-06-23 00:17
#5

Vet hur det är, bodde så i några månader innan jag tröttnade och flyttade till ett mindre ställe. Det var alltid jag som försökte ta tag i saker som städning och inköp av städprodukter, jag lämnade lappar och försökte arrangera möten men ingen brydde sig. Jag tycker sånt är så himla otrevligt och respektlöst. Jag menar, om man inte vill hålla det rent för sin egen skull så får man ju göra det för de andra 8 som bor där. Jag tror inte att lämna lappar är särskilt effektivt, speciellt inte om du aldrig träffar folk för då är det så himla enkelt för dem att bara ignorera. Men det kan ju vara värt ett försök, så jag tycker nog ändå du ska prova. Annars kan du ju prova att prata med någon om det, för någon måste du väl träffa. Snacka lite och se vad den personen tycker. Om det visar sig att det är flera som tycker som du kanske det är lättare att få en förbättring.

Angelfish
2018-06-23 10:40
#6

Skaffa en låda som går att låsa och lägg all din mat där. Om du har ett eget rum som går att låsa så ha det låst varje gång du lämnar huset. Köp plasttallrikar, plastbestick och plastglas och ät på dom, sen släng dom (skulle inte rekommendera det i alla fall men du ska bara bo där i 2 månader till) alternativt ha en tallrik, ett glas, ett bestickset, diska dom på en gång efter du använt dom och sen förvara dom i ditt rum. Då har du i alla fall rena saker att äta på/med. Diska bara prylar du behöver för att laga till din mat. Gör bara rent toalettstolen så mycket att du kan använda den. Gör bara det absoluta minimum av städande som du behöver göra och skit i resten.

Om du kan håll ut i 2 månader och se det här som en erfarenhet. Nu vet du hur det kan vara att dela lägenhet/hus med andra och nästa gång du funderar på att göra det så se till att du får precis allting nedskrivet på papper.  T.ex. om städning, diskning och sånt (hur ofta, vem ska göra det), vilka saker som är ens egna och vilka som är till för alla, vem ser till att gemensamma saker införskaffas, hyra och andra utgifter, mm mm.

Lycka till.

Annons:
Caeli
2018-06-23 15:11
#7

Men finns det ingen ansvarig för kollektivboendet? Någon måste ju ha satt upp reglerna för hur det ska fungera. Vad står i hyresavtalet? Sedan borde det vara i hyresvärdens intresse att allt funkar. Rummen kan ju bli svårare att hyra ut om de gemensamma utrymmena är lortiga…

Zepto
2018-06-23 17:41
#8

Ska testa att skriva ihop någon lapp och se om det blir någon förändring. Mitt rum går att låsa så det är det inga problem med i alla fall. Står tyvärr i köksreglerna från hyresvärden att vi inte får ha disk på rummet, så antar att det inte skulle vara populärt att ha en egen uppsättning av bestick och sånt, men det är en bra idé :) Bor i kollektivboende där jag studerar, där delar jag kök med ca 14 andra och det fungerar bättre än att dela med 2 medelålders män…(Jag känner några av de som bor här och vet att de sköter sig och tycker det är grisigt)

Lona
2018-06-24 00:24
#9

I de flesta fall beror det förmodligen på att folk slarvar/struntar i att hålla rent, i synnerhet om det redan är ganska sunkigt. Tror dock att en del helt enkelt inte SER (eller inte vill se) ränder i toan eller dåligt diskade grejer. Inte för att jag tycker att det är rättvist mot dig, men vad händer om du städar och lämnar något tip-top? Likadant nästa gång igen? Är de andra mer "permanentboende" än du? Tänker att det nog är mer eller mindre omöjligt att få dem att ändra sig i så fall. Men nog borde hyresvärden ha något ansvar? På alla ställen som jag har hyrt bostad, både privat och via bolag, så har det varit krav på att man ska sköta sig och inte lämna gemensamma utrymmen grisiga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-06-24 07:54
#10

Nog måste det gå att få hjälp/råd av uthyraren av studentbostäder. Be denne inspektera när du vet det är grisit.

Zepto
2018-06-24 09:51
#11

Det kommer en städfirma och gör rent de gemensamma ytorna var 3e vecka, men det tog 2 dagar innan toan var lika skitig igen. Jag har inte riktigt koll på hur länge de andra har bott här fler hur länge de kommer bo kvar, men de var här innan oss i alla fall

Niklas
2018-06-24 11:38
#12

#8: Om det står att man inte får ha disk på rummet är det nog just det de menar. Däremot är det säkert okej att ha porslin och bestick på sitt rum. Regeln är nog för att inte all köksutrustning ska hamna odiskad i rummen, inte för att du inte ska få ha dina egna saker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

OlgaMaria
2018-06-25 11:42
#13

Det låter som ett väldigt dåligt fungerande kollektivboende. Förhoppningarna om att få det att funka är nog inte så stora, så jag hade nog mest bara riktat in mig på att stå ut den tid som är kvar. Fy vad trist att folk inte tar lite ansvar. Det är inte lätt att få ett kollektiv att funka om man inte känner varann innan / inte har någon ansvarig och gemensamma möten. Jag bodde i ett kollektiv ett tag och då hade vi alla olika uppgifter som vi skulle sköta, regelbundna möten, gemensam handling och matlagning m.m. 

Att det kommer en städfirma och städar varannan vecka är ju bra men när man bor så många tillsammans är det ju på tok för sällan om ingen städning sker där emellan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zepto
2018-06-25 22:06
#14

Ja det är trist när det inte fungerar, förstår inte att det ska vara så svårt. Men tror jag mest kommer försöka bita ihop och stå ut, känner inte riktigt att jag orkar lägga energi på att försöka ändra situationen när jag bara ska bo där 2 månader till

Zepto
2018-06-25 22:06
#15

Ja det är trist när det inte fungerar, förstår inte att det ska vara så svårt. Men tror jag mest kommer försöka bita ihop och stå ut, känner inte riktigt att jag orkar lägga energi på att försöka ändra situationen när jag bara ska bo där 2 månader till

[Roe Deer]
2018-07-01 20:32
#16

Du är tuff som vågat dig in i ett kollektivt boende med så många olika individer med så olika prioriteringar! 

Tänk såhär: vad är det värsta som kan hända? Det är ju att någon dör, och det lär ingen göra. Sedan så speglar hemmet ens inre mående och som ovan nämnt: prioriteringar. Den som har ett städat inre liv: harmoniska tankar, sunt förhållningssätt till livet, har oftast ett städat hem.

Nu verkar du ha hamnat med oliktänkande individer som dessutom inte respekterar "ditt och mitt", jag skulle ha flytt fältet, eller under dessa två månader: först uttryckt min mening om hur viktigt det är med städning och ett rent hem för allas välmående, sedan låst om mina saker. Haft skafferigrejorna på rummet och köpt färskvaror dagligen. Genom att prata med var och en av alla så får de i alla fall höra din mening. Man behöver inte ha en beskyllande ton utan helt enkelt säga att: så här upplever jag det och det känns trist när vi inte kan samsas om våra gemensamma ytor på ett schysst sätt, har du något förslag på vad vi kan göra åt saken?  På så sätt ger du andra en uppgift som de får känna sig stolta över samt glädjen i att bli tillfrågad och hörd!

Sindri
2018-07-02 23:39
#17

Disk på rummet innebär inte diskade saker. Klart du får ha egna grejer där!
Hyresvärden borde visst vara intresserad av att hyresgäster håller en viss nivå av renlighet i huset. Det kan annars vara svårt att få skötsamma hyresgäster för att några få grisar ner. Tycker absolut du skall prata med hyresvärden. Städpersonalen borde också klaga för det de får göra måste vara med än vanlig veckostädning.

På en lapp kan man skriva nåt i stil med "Vi andra som bor här och som spolar, diskar, torkar och städar efter oss skulle uppskatta om samtliga gjorde det. Att vi respekterar enskild egendom är en självklarhet."

Upp till toppen
Annons: