Annons:
Etikettallmänt
Läst 1688 ggr
Stinian
6/23/18, 5:02 PM

Falskt?

Är det falskt att låtsas vara glad, krama om en person och säga att man är glad att se/träffa personen, om det inte alls är någon man gillar egentligen?

Annons:
[Devya]
6/23/18, 5:35 PM
#1

Jepp, det är väldigt falskt. Jag träffade ett par sådana människor då jag var yngre. Jag fick senare reda på vad de egentligen då de pratade skit om mig. Jag var typ 8 år vid det skedet. Jag avskyr sådan falskhet. Det är så obehagligt. Jag låtsas aldrig tycka om någon som jag inte gillar. Jag kan helt enkelt inte fake it. Jag kan vara artig men inte falsk och krama någon jag inte gillar.

Stinian
6/23/18, 5:46 PM
#2

Tack jag håller med. 

Jag äcklas numera av min väninna som gör så och i nästa sekund när personen vi mötte gått iväg så vänder hon sig till mig och snackar skit om den hon nyss var så "glad att träffa" 

Jag sa att jag tyckte det var falskt. Men hon säger att hon bara är "socialt kompetent" och "beter sig som man bör göra i sociala sammanhang"

Jag frågade hur jag vet att hon verkligen genuint tycker om att umgås med mig då men fick till svar "var inte dum nu, du är ju min vän, det är ju nåt annat"

Men den andra personen kanske också tror att den är hennes vän?

Caeli
6/23/18, 7:39 PM
#3

Svårt att lita på den som hela tiden pratar skit om andra. Kan ju handla om dig nästa gång… Socialt kompetent är hon definitivt inte, långt därifrån!

OlgaMaria
6/25/18, 11:51 AM
#4

Problemet är ju inte att man beter sig vänligt och hälsar snällt utan att man snackar skit om personen sen. Jag har inget problem med folk som är lite överdrivet vänliga så länge de respekterar min integritet. Däremot har jag problem med folk som är dömande, skitsnackande och falska. Om man har svårt för en person är det inte fel att ändå försöka bete sig vänligt. Men man kan också försöka låta bli att snacka skit. Att försöka "get along" är en mycket positiv egenskap. Man behöver inte bete sig illa mot folk bara för att man har lite svårt för dem. Om man är snäll kan andras bästa egenskaper komma fram och man kanske börjar gilla varann till slut.

#2 Det kanske inte ens är så att din vän tycker så värst illa om den där personen. Det kanske bara är så att hon tycker om att snacka skit och känner att det är ett bra sätt att knyta an till folk. Många snackar skit FÖR ATT skapa kontakt med den de snackar med. Men sen kanske hon skulle kunna snacka skit om dig med den vännen också, eller med någon annan vän. Det är ju så det är med folk som snackar skit… man har ingen aning om man själv kanske är föremål för skitsnacket när man inte är där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Stinian
6/25/18, 2:38 PM
#5

#4. Och det är det som är så obehagligt. Man ska inte behöva tänka om sin vän "Undrar vad hon säger till den och den nu när jag inte är med. Undrar om hon snackar skit om mig nu"  Man ska ju kunna känna sig trygg  med att hon inte säger en sak TILL mig och en helt annan sak OM mig.

Självklart ska man bete sig på ett bra sätt även mot de man tycker mindre bra om men jag kände obehag av att se de där snabba svängarna mellan överdrivet trevlig och kramas till att i nästa sekund få höra hur hon "störde sig på henne" och "inte kunde med sådana människor"

Calcifer
6/25/18, 4:11 PM
#6

En regel jag brukar leva efter är att är någon kapabel till att snacka skit om andra med mig snackar de garanterat skit om mig med andra.

Sen är det väl skillnad på snacka skit och snacka skit. Dvs, om jag har en vän som nyligen blivit fult dumpad av en person och de är arga och sårade så tycker jag det är ganska förståeligt att de säger inte så snälla saker om dem. De är ledsna och behöver få prata av sig. Däremot om det är någon de faktiskt umgås med, går på bio med, fikar med, eller annat som de också gör med mig, men så fort den personen är utom hörhåll så börjar de snacka skit om helt irrelevanta saker (typ hur de klär sig, hur de ser ut, om de dejtar ofta, etc) då måste jag ta för givet att personen pratar likadant om mig när jag inte är med. Varför skulle de inte göra det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Rafflan
6/26/18, 1:43 AM
#7

Nja, finns personer jag inte gillar, men ändå är jag "glad och trevlig" när vi stöter på varandra, handla väl om vanligt hyfs att vara snäll.
Sedan ska man ju inte snacka skit bakom ryggen på personen eller liknande.

[SuperNaturalBeing]
6/26/18, 2:33 PM
#8

Jag kanske är konstig, men jag  hade inte uppskattat det om någon som inte tycker om mig låtsades göra. Jag är orolig nog att folk kanske inte egentligen tycker om mig utan bara låtsas vara snälla, så hade jag fått det bekräftat att nån faktiskt gjorde så hade det verkligen skadat min tillit till andra.  Jag vill ju inte tro att någon är min vän om personen egentligen ogillar mig?

 Man  behöver  ju  inte var oförskämd eller så, men man kan ju hålla sig på avstånd i så fall. Undvika att prata om det inte är nödvändigt osv och om man nu MÅSTE hälsa så behöver man inte vara överdrivet glad och  ba NÄMEN HEEEJJJJ: KUL Å SEEEES *kram* .  Det räcker att vara artig och säga "hej" typ. 

Så med andra ord, ja.  Enligt mig är det väldigt falskt och fel att göra så.

JoannaLi
6/26/18, 3:51 PM
#9

Jag är inte en jättekramig person i grunden, så är knappast den som går fram till en person som jag inte gillar och kvittrar om hur roligt det är att träffas och massa kramar. Däremot händer det ofta att personer som jag inte är ett jättefan av kommer fram och vill kramas och tycker att det är roligt att träffas, och då tycker jag bara att det är artigt att svara med samma sentiment, men jag tar det inte längre än personen gör.

Upp till toppen
Annons: