Annons:
Etikettförhållande
Läst 2485 ggr
sally77
6/26/18, 3:34 PM

Oro för särbons hälsa

Hej! Första gången jag skriver här, vet inte vart jag ska vända mej annars. Kanske kan få lite råd och hjälp av någon. Min särbo (tillsammans 14år) blev för ca 3år sedan sjuk (stroke 3ggr) och är inte bra än idag. Blir snabbt trött, ibland lite skakig och behöver vila osv. Det som gör mej orolig är att han passar sina 3 små barnbarn. I början var det 1-ibland 2ggr i veckan men har nu blivit till 4 dagar varje vecka. Han är så trött och sliten men ställer ändå Alltid upp . Detta gör mej så ledsen, ligger och gråter om nätterna, orkar inte göra något. Är orolig att detta ska leda till en till stroke eller annat. Det känns som det går åt ett håll, jag ser o hör hur han mår.  Av personliga skäl kan jag inte hjälpa honom med barnpassningen, önskar bara det fanns någon mer som kunde ställa upp ibland och inte enbart han. Vet inte om jag skrivit i rätt grupp men provar. Kramar

Annons:
MonicaLagerquist
6/26/18, 3:47 PM
#1

Prata med barnens föräldrar och berätta att du är orolig för din särbo.

Stolt ägare till fem La permer

-hanna-
6/26/18, 3:47 PM
#2

Träffar du din särbos barn någon gång? Kan du kanske försöka förklara läget för dem? Att det blir för mycket med barnpassning så pass ofta. Berätta hur han ligger vaken och gråter på nätterna för att han inte orkar. Och att du är orolig för hans hälsa då han inte kan säga nej fast han inte orkar.

Maria
6/26/18, 4:02 PM
#3

Vad säger din särbo själv om det hela?

Han kanske vill detta? Om inte så kanske han behöver hjälp med att prata med sina barn och där kan ju du ställa upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[[eskils_]]
6/26/18, 4:03 PM
#4

Låter horribelt!

Säg ifrån att av hänsyn till hans hälsa (som hans barn verkligen borde bry sig om!) så kan han i fortsättningen passa de 3 små barnen högst en gång i veckan, och då ska helst du eller någon annan vara med och hjälpa till. 🤓

Passa barnbarn är ansträngande även för en frisk person.

Maria
6/26/18, 4:19 PM
#5

Jag missuppfattade nog. #0 Är det din särbo som ligger vaken på nätterna och gråter så är det givetvis inte ok. Då får han göra något åt situationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sally77
6/26/18, 4:50 PM
#6

Tack för alla svar. Så skönt att få andras råd o förslag. Det är jag som gråter om nätterna o är orolig för vart detta ska leda till. Tror inte föräldrarna ser eller förstår hur trött han kan bli efteråt, det får jag se när jag väl träffar honom o han brukar säga till mej hur sliten han blir. Känns som han inte vågar säga det till dem, vill Alltid ställa upp (han är för snäll)  men känns som han glömmer bort sig själv o sin hälsa. Frågar de nån gång hur det går med honom säger han Alltid att det går bra, inga problem. Träffar jag dem blir jag bara ledsen eller lite arg (det vill jag inte visa) för att de inte ser eller förstår hur sliten han blir, så det undviker jag. Han vill säkert passa det är klart men det blir för mycket o ofta. Han vill ut med sin båt ibland o fiska/koppla av. Har tankat den men kommer inte ut pga detta o orkar inte. De få dagar han är "ledig" går åt till att vila o hämta lite kraft tills det är dags att åka o passa igen.

Annons:
MonicaLagerquist
6/26/18, 5:00 PM
#7

#6 om du är rädd för att bli för arg eller ledsen skriv ett brev till barnen och förklara för dem.

Stolt ägare till fem La permer

sally77
6/26/18, 7:01 PM
#8

Tack igen. Ska prata med särbon och se hur det går. Men om det fortsätter på samma vis framöver kan jag försöka skriva till någon nära, tex hans son eller hans bror som han lyssnar på.  Vill bara väl o är rädd om honom, hoppas någon mer av de närmaste kan se detta o förstår vad det kan leda till.  Kramar till er ❤️

MonicaLagerquist
6/26/18, 7:34 PM
#9

#8 Hoppas att det löser sig för er.

Stolt ägare till fem La permer

tiger tok
6/26/18, 8:08 PM
#10

Varför går inte barnen på förskola?

sally77
6/26/18, 9:56 PM
#11

Barnen har sommarlov/ledigt och den minsta av syskonen har nyss fyllt ett år och har inte börjat än på förskola.  Tack MonicaLagerquist. Pratade förut  i telefon med en mycket trött särbo. Gick inte så bra, han förstår inte o jag blev ledsen. Berättade att detta skulle fortsätta o att han nästa vecka skulle ta med husvagnen dit så han kan passa o bo där hela veckan.  Tar ca 20-30minuter att åka dit, blir en del turer med 4-5 ggr under veckorna ( som det blivit på sistone).  Gick bra med 1-2ggr under veckan men nu känns det inte så bra längre. Hoppas på en bättre dag i morgon o att man kan sova i natt ,trots tankar o månen🌛

Maria
6/26/18, 10:06 PM
#12

#11 Han är trött skriver du men samtidigt förstår han inte. Är detta något han vill göra? Eller handlar det om din oro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sally77
6/27/18, 12:34 AM
#13

Han är trött, skakig m.m.  Ju fler dagar det nu har blivit med barnpassning desto mer sliten blir han. Ingen ork eller tid för annat som han vill eller önskar emellanåt. Han säger Bara till mej hur han mår men inte till hans son o sambon. Jag är orolig att han sliter ut sig och det leder till en ny stroke eller något annat. Han förstår inte Det, tänker enbart på att alltid ställa upp så fort de vill o ringer.  Han hade mycket omkring sig (inre stress m.m) för ca 3år sedan innan han fick 3st strokar. Därför är jag orolig nu hur det har blivit o hur mycket igen, som då.  Om han vill passa?  Både ock,  både hjälpa men även få dagar till annat också. Det har han sagt till mej i alla fall men eftersom han ej kan säga nej till dem o övriga dagar går åt till att vila så blir det svårt.  Ursäkta om jag kanske har upprepat mej på meningar o förklaringar, lite trött (sover dåligt) 😴

Annons:
sally77
6/27/18, 11:51 PM
#14

Pratade förut med särbon , ett långt samtal. Mycket förklaringar och utrett blev det under samtalet. Kanske kan bli bättre o lugnare framöver, hoppas det i alla fall. Kramar o God natt 😴

Maria
6/28/18, 7:06 AM
#15

#14 Vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
6/28/18, 7:56 AM
#16

14 Bra att ni har pratat ut.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
6/30/18, 5:30 PM
#17

Blir det ingen bättring hade jag lagt mug i och pratat med hans barn. Inte anklagande utan förklarat att jag var orolig och varför.

sally77
7/1/18, 7:59 PM
#18

Tack till er alla 🙂 Tar till mej era bra råd om det inte blir bättre. Väntar/avvaktar  just nu då särbon sagt att det ska bli lugnare/mindre med passning framöver. Kanske föräldrarna inser att det blivit för mycket (hoppas det). Kramar 🌺

Upp till toppen
Annons: