Annons:
Etikettförhållande
Läst 2431 ggr
smeds
7/14/18, 3:15 PM

ekonomin

Är ni alltid överens med er partner om vad som ska köpas och inte? Eller händer det att ni är osams? En kanske tycker ni ska skaffa något som den andra anser vara alldeles för dyrt eller onödigt helt enkelt. Hur löser ni sådana saker?

Annons:
Martin
7/14/18, 3:41 PM
#1

Löses genom att man diskuterar och tar gemensamma beslut (om det nu är något dyrare). 

Vi är absolut inte alltid överens initialt och det kan mycket väl hända att ena parten inte delar uppfattning efter diskussionen heller, men då har vi ändå kommit fram till något (och såklart är det ett givande och tagande så ibland så kommer man fram till att det är ok att den andra handlar något som man kanske egentligen själv tycker är dyrt eller onödigt.

Detta gäller såklart om man har en gemensam ekonomi.

Har man delad ekonomi så kan jag tycka att så länge man löser ut vad man kommit överens om gemensamt (för jag gissar att man även vid delad ekonomi har någon form av gemensam överenskommelse om vad man skall ha råd med) så får väl var och en sedan göra vad man vill med sin del av kakan.

mvh Martin

[Devya]
7/14/18, 3:56 PM
#2

Vi har gemensam ekonomi och har alltid kommit överens om vad som måste införskaffas och vad som är onödigt. Vi har aldrig ens behövt ha någon diskussion om något sådant. Vi är helt enkelt på samma nivå. Vi bråkar aldrig heller om pengar i allmänhet. Väldigt skönt. :)

[IdaSoren]
7/14/18, 5:15 PM
#3

Är såklart inte alltid överens, men huruvida man bryr sig om vad den andra tycker eller inte beror ju på vad det handlar om för saker. Är det exempelvis något i matväg eller annat relativt billigt som bara den enda vill köpa så skiter vi i vad den andra säger och köper det ändå. Är det inredning/möbler/saker till hemmet så diskuterar vi förstås och respekterar om den andra säger blankt nej. Vi bråkar däremot aldrig om pengar eller ekonomi vilket är något jag verkligen uppskattar med vår relation.

[134643]
7/14/18, 8:23 PM
#4

Vi löser det genom att ha delad ekonomi helt enkelt, funkar finfint ;)

Martin
7/15/18, 9:16 AM
#5

Vi har gemensam ekonomi och det funkar fint. Visst kan det ibland bli diskussioner om vad man skall prioritera, hur mycket man skall spara och till vad eller vilka dyrare inköp som skall göras. Men för oss funkar gemensam ekonomi bättre och delad ekonomi hade dessutom begränsat oss i hur vi vill leva - just nu är det bara en av oss som har en vettig inkomst då den andra pluggar på 50% och är föräldrarledig andra halvan och den personen hade inte haft råd med det om vi hade delad ekonomi.

mvh Martin

[Roe Deer]
7/15/18, 12:09 PM
#6

När jag var sambo så köpte vi aldrig "prylar tillsammans" endast basmaten, städgrejor och hyran delade vi på. Vi hade separata "egna möbler" som vi använde tillsammans, men som vid separation tog med oss separat.  Inte mer gemensam ekonomi än så =)

Annons:
OlgaMaria
7/15/18, 12:14 PM
#7

Vi har gemensam ekonomi och om jag jämför oss och några andra relationer med människor jag känner väl så upplever jag att det är mer ekonomiska konflikter i de par där ekonomin är uppdelad. I en viss relation tycker jag dock att det är mycket befogat att ekonomin är uppdelad eftersom de har väldigt olika sätt att hantera pengar, men i vissa relationer känns det som att det hade varit mycket mer hälsosamt om de haft gemensam ekonomi. Nu utgår jag från långvariga relationer eller om man siktar mot en långvarig relation. Annars finns ju inte skäl att ha en gemensam ekonomi.

Pengar är hursomhelst en av de saker man vet att par bråkar mest om så man ska inte känna sig dålig om man bråkar om det ibland. Vi har också haft våra konflikter men vi har ju också lärt oss att bli mer synkade och ta mer hänsyn till varandra. Och på det stora hela känns det som att vi bråkar väldigt lite om just pengar. Det kan uppstå någon situation då och då, men vi lär oss av det. Konflikter gör ju att man lär känna varandras prioriteringar och kan förstå varandra bättre och förhoppningsvis synka bättre. Jag upplever att om man har en gemensam ekonomi så kommer det automatiskt att man vill uppnå harmoni och samsyn med det ekonomiska, medan om man har uppdelad ekonomi kan individerna vara envisa i sina egna prioriteringar och strunta i vad den andre tycker och det kan leda till att man bråkar, eller pikar varandra, om samma saker år efter år.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fruktgumman
7/15/18, 5:55 PM
#8

Vi har haft delad ekonomi de 20 år vi varit ihop. Inte för att vi är olika ekonomiskt men det har bara inte blivit av att ändra på något som fungerar bra. Vi hjälps åt med räkningar, mat och allt som måste betalas men sedan har vi varsin lön så om vi vill köpa något som den andra inte tycker är nödvändigt så kan vi göra det efter allt annat är betalt. Vi har aldrig bråkat om pengar.

Fien
7/16/18, 7:21 AM
#9

Bara för att man har delad ekonomi tycker man ju nödvändigtvis inte samma om allt och alla inköp…. Utan man diskuterar och prioriterar och kommer fram till ett gemensamt beslut vad gäller inköp. Vi har bara delvis delad ekonomi där vi för över pengar för gemensamma utgifter och sparande till ett konto. Sen har vi kvar resten på våra privata konton, dessa pengar får vi göra vad vi vill med. Men ibland så går det ju mer pengar än de vi för över (tex semester, bilinköp osv), då diskuterar vi och får ev använda pengar från våra privata konton. Detta funkar superbra för oss och vi bråkar aldrig om pengar (trots ej delad ekonomi). Man får hitta sina lösningar genom att kommunicera med varandra :).

Sarah
7/16/18, 11:40 AM
#10

Absolut inte alltid överens. Mer överens när vi är utvilade :p Vi har både gemensam och delad ekonomi. Vi har tre gemensamma konton, ett sparkonto till dottern, ett sparkonto till oss, och ett gemensamt för gemensamma utgifter som mat, transport, försäkringar och saker till huset. Till det sista kontot har vi varsitt kort. Jag tjänar mest så jag sätter över några tusen mer i månaden till de gemensamma kontona än vad han gör. Resten av pengarna är våra egna att göra vad vi vill med.

Maria
7/18/18, 7:05 AM
#11

Vi har alltid haft delad ekonomi och resonerat oss fram till vad som behöver köpas eller inte. För oss har det funkat i alla år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: