Annons:
Etikettförhållande
Läst 2386 ggr
Vax_malin
2018-07-19 09:23

Bli sambo, hyra, bostadsrätt

Hej, Jag har just blivit sambo och undrar om jag betalar en rimlig hyra till min partners bostadsrätt. Bostadsrätten köptes för ca 1500000kr och månadsavgiften är ca 3700kr(Ink. bredband, el etc.) Driftkostnaden är ca 3500kr/år. I bostaden finns både min partners möbler och mina egna. Jag betalar 3000kr/mån. Jag tycker en rimlig summa borde vara 3500/12+3700/2= Ca 2200kr Är jag helt ute och cyklar eller vore det rimligt att begära den hyran? Jag är inte delägare i bostaden utan den ägs helt av min partner. Både jag och min partner är studenter.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-07-19 09:27
#1

Vad kostar lånen?

Stolt ägare till fem La permer

Gronstedt
2018-07-19 09:29
#2

Finns det lån? 

Det brukliga om man ska dela kostnaden jämnt för ett boende som ena parten äger, är att man delar avgift, ränta och driftkostnader, men inte amortering.

[Hayabusa]
2018-07-19 09:31
#3

Driftskostnad per månad = 3.500/12 = 292,- SEK

292/2 = 146,- SEK

Månadsavgift: 3.700/2 = 1.850,- SEK

1850 + 146 = 1.996,- SEK

Möjligen bör du också betala hälften av räntan (netto, inte brutto). Det vore rimligt. Räntan på eventuellt banklån, alltså.

Fien
2018-07-19 09:33
#4

Vad kostar lånen? Just nu betalar du ju 800 kr i månaden av lånen. Det låter ganska mycket för en lägenhet för 1,5 miljon så förmodligen är du med och amorterar också. Utan att veta så kan jag tycka att du borde betala 2000 + lånedelen, vilket borde landa någonstans mellan 2000 och max 3000. Amorteringen tycker jag inte att man ska stå för om man inte äger lägenheten utan det får ägaren stå för själv (du får ju ingen del av vinsten den dagen han säljer heller). Det bästa vore nästan att köpa in sig på lägenheten men förstår om det kanske inte går rent ekonomiskt.

Vax_malin
2018-07-19 09:35
#5

Jag måste medge att jag inte har superbra koll. Men min partner sa till mig att månadskostnaden för lgh låg på 6000kr. Antar att amorteringen borde vara på 6000-(3500/12+3700)= ca 2000kr Vet inte om jag tänker rätt eller om det är ngr övriga kostnader? Borde jag be om att få se papper på lägenheten eller är det för misstänktsamt? Alltså att det framstår som om jg inte vågar lita på min partner.

Stallmima
2018-07-19 09:38
#6

Min första tanke är att varför ska du vara med och betala del av lånet när du inte deläger bostadsrätten!

Annons:
Gronstedt
2018-07-19 09:39
#7

#5: Vad är det för relation om du inte vågar fråga din partner vad det är du betalar för? Självklart måste ni diskutera exakt vad som ingår i din del av hyran! Om du till exempel betalar del av amorteringen ska motsvarande del av lägenheten skrivas över på dig vid varje betalning.

Vax_malin
2018-07-19 09:52
#8

Okej, ja jag misstänkte att det var ngt lurt med detta. Ska fråga min sambo när denne kommer hem. Misstänker att min partner utnyttjar mig ekonomiskt. Jag blir alltid bedd om att köpa saker, typ mat inredning etc. Jag bjuder på restaurang ibland men blir nästan aldrig bjuden tillbaka. Någon gång köper min partner något men det är ytterst sällan. Står säkert för 75% av våra gemensamma utgifter just nu. Jag har bett om att få öppna ett gemensamt matkonto i nuläget och jag hoppas det kommer fungera. Blir så ledsen bara att jg nu också blivit lurad på hyran:( Vad skulle ni göra i min situation?

[Hayabusa]
2018-07-19 09:59
#9

#8 Den avgörande frågan, när det gäller bostaden, är hur din sambos bostadslån ser ut.  Är din sambo en vettig människa så visar han hur det ser ut.  

Vad det gäller övriga kostnader så är det fullt rimligt att ha ett gemensamt konto för mat, förbrukningsvaror etc. där ni "cashar in" 50/50.

Maria
2018-07-19 09:59
#10

Jag hade tagit upp detta till diskussion. 

Säg att du behöver betala en rimlig kostnad för boendet och att ni delar övriga utgifter som mat och annat som behövs. Gemensamt matkonto är inget du ska behöva be om utan det är något ni bara ska ha. Kan han inte acceptera det så får han handla sin egen mat.

Du får sluta att bjuda när ni är på restaurang.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
2018-07-19 10:05
#11

Prata med partnern och kräv öppenhet och ärlighet!

Om du blir utnyttjad, bestäm dig för om du tycker det är OK eller inte. Tala om hur du vill ha det, låt partner tala om hur hen vill ha det. Därifrån får ni se om ni kan hitta en kompromiss som ni båda kan leva med, eller om ni ska gå skilda vägar.

Men du vet ju inte om du blivit lurad på hyran, det beror på hur stora lånen är. Ta reda på det först, så att du har hela situationen klar för dig.

Och köp inte saker, i synnerhet inte inredning eller restaurangbesök, om du inte är bekväm med din andel av utläggen!

Caeli
2018-07-19 10:24
#12

En tanke som slår mig är varför han snålar med sina pengar. För jag antar att om ni båda studerar så har ni i grova drag in lika mycket i månaden. Vad använder han sin inkomst/studiebidrag till? Hur tänker han när han uppenbart inte vill dela lika? Sparar han till något speciellt? Har han en dyr hobby? Lägger pengar på cigaretter, snus mm? Har lån/skulder som du inte känner till? Spelar? Får intrycket att ńågonting inte stämmer, men håller med alla andra som säger att ni måste diskutera saken. Det är det viktigaste!

Stallmima
2018-07-19 10:42
#13

#8  Du kan alltid kontakta en jurist som är insatt i sambofrågor, googla på så hittar du säkert någon nära dig   👍

Annons:
Vax_malin
2018-07-19 10:49
#14

Min sambo studerar och jobbar extra på ett jobb på 80% under terminerna och 100% under sommaren. Min partner drar in ca 10-15 tusen kr/mån via jobbet samt ytterligare 9k per CSN. Vad jag förstår har min sambo väldigt lite sparat och är missnöjd över det, så jag antar att en del går åt sparande. Jag har ganska mkt pengar sparat, strax över 100k, som jag ska leva på under kommande 1.5 åren. Därmed inget CSN(har förbrukat det)och just nu inga andra inkomster. Jag har lagt undan under min studietid och planerar att leva på dessa sista året på utbildningen. Jag undrar också vart pengarna går åt för min sambo. Men blir väl en del restaurangbesök och shopping i samband med jobbet. Förstår verkligen inte hur hen kan klaga på att inte ha ngr pengar. Vill helst inte tro att denne lägger undan allt och ljuger mig rätt upp i ansiktet! Jag får alltid höra att jag kan ju köpa för jag har ju så mkt pengar sparat. Jag försöker förklara att det är allt jag har men det verkar inte förstås.:( Jag tycker min sambo är snål men vi gör saker tsm. Vi ska åka på en resa i sommar och den har vi betalt separat. Men det har liksom blivit ett irritationsmoment för mig när denne liksom alltid försöker smyga in grejer som jag ska betala. Direkt när min partner betalar ngt så ska det däremot delas lika. Jag tycker helt enkelt det vore rimligt att bjuda tillbaka om man ber ngn annan betala ngt. Eller iaf kompensera på ngt sätt! därför misstänker jag att jag kanske blir lurad och utnyttjad..

Gronstedt
2018-07-19 11:09
#15

#14: Ställ krav på ändring, annars blir det ingen ändring. Om du vill att det ska delas lika när du betalar måste du göra det tydligt.

Stallmima
2018-07-19 11:11
#16

En sak att göra är att bokföra ALLA utgifter för att se var de går till, sedan får man utgå från detta vad man kan spara in på och göra bättre

Sarah
2018-07-19 11:12
#17

Kommunikation är ju a och o i en relation. Du har svårt att fråga, du frågar om du får öppna ett gemensamt konto, du känner dig lurad, hen lyssnar inte då du säger att du måste leva på sparpengarna… Är det här verkligen en relation du vill ha?

MonicaLagerquist
2018-07-19 11:30
#18

     #8   säger som #17 är det en relation att bygga vidare på om du inte litar på honom och du känner att han lurar dig på pengar.

Stolt ägare till fem La permer

OlgaMaria
2018-07-19 11:42
#19

Fråga hur mycket han amorterar varje månad och vad som är kostnad för lägenhet minus amortering. Du ska inte betala hans amortering. Däremot ränta kan vara rimligt att vara med och betala. Men på det stora hela låter han som en snål person. Kanske triggas han av att du har mycket pengar sparat och vill komma åt de pengarna så att säga. Vill du verkligen vara med den här personen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2018-07-19 11:56
#20

Kortfattad kalkyl:

10-15.000,- + 9.000,- = 19-24.000,- netto per månad. För att göra det enkelt, säg ett genomsnitt på 21.500,- netto per månad. Utgår vi ifrån att boendekostnaden är 6.000,- SEK per månad och du betalar hälften:

21.500 - 3.000 = 18.500,- SEK netto. Delat på 30 dagar ger det 617,- SEK netto, i snitt,  att använda på levnadskostnader per dag. Det är inte dåligt, vill jag påstå.

Antingen utnyttjar han dig ekonomiskt eller så har han betydliga utgifter på annat håll, så att säga.

Annons:
Vax_malin
2018-07-19 12:07
#21

Nu har jag frågat min sambo rätt ut. Amorteringen är på 2000kr/mån och 4000kr/mån i hyra, enligt hen. Jag har alltså betalat 1000kr/mån extra. Vet inte vad jag ska tycka om det, till saken hör att personen är kunnig i ekonomiska frågor och vet om detta med amortering. Vet inte om det är värt att fortsätta med ngn som uppenbart och i vetskap har blåst mig på 1000kr/mån:(

[Hayabusa]
2018-07-19 12:10
#22

#21 4.000,- SEK /månad är alltså ränta på lån + månadsavgift + driftskostnad?

Amorteringen är inget du ska betala eftersom det kan räknas som ett sparkapital - för din sambos del, inte din del.

Vax_malin
2018-07-19 12:15
#23

Ja precis. Allt som rör mig är inom de 4000kr/mån. 2000kr/mån är amortering. Därmed är min hyra egentligen 2000kr/mån, allt som allt. Lurad med andra ord:(

Gronstedt
2018-07-19 12:15
#24

#21: Det är ju upp till dig om du vill fortsätta. Vad hade hen för förklaring till att hen låtit dig betala del av amorteringen? Och vad säger hen om den övriga ekonomiska fördelningen mellan er? 

Om ni inte får upp allt på bordet och kommer fram till en lösning som ni båda accepterar och håller er till, är det ju inte stor mening att fortsätta tillsammans

Vax_malin
2018-07-19 12:17
#25

Tänker nog försöka kräva tillbaka alla pengar från hyran. Om det inte passar så kommer jag göra slut. Klarar inte av personer som utnyttjar!

Gronstedt
2018-07-19 12:25
#26

#25:Fast du har ju gått med på dealen, så egentligen har du gjort en dålig affär snarare än att du blivit utnyttjad. Man har ett visst ansvar för att inte låta sig utnyttjas också. Men se allra minst till att det blir ändring i framtiden.

Vax_malin
2018-07-19 13:13
#27

Efter att jag kommit med förslaget så ska hen betala tillbaka mig för hyran imorgon. Jag berättade också om att jag tyckte det var orättvis fördelning i övrigt också, speciellt när det gäller inhandling av mat. Min sambos ursäkt var väl att hen tänkte fel och därför blev det fel med hyran. Jag tror dock egentligen inte på det, jag tror att hen tog tillfället i akt och nafsade åt sig lite extra. Tror inte min sambo tror att jag har så bra koll på boendet. I övrigt så har min sambo gått med på att öppna det gemensamma matkontot, samt att sambon ska betala lite extra pengar i kompensation för att jag betalat så mkt senaste tiden, typ 2k(engångsutgift) Det tragiska i situationen var att jag var tvungen att be om allt, sambon kunde inte ens komma med förslaget att betala tillbaka sj. Sambon säger att denne har haft så mkt att göra och helt enkelt nonchalerat situationen fast denne har uppmärksammat obalansen i ekonomin. Mina känslor har sammanfattningsvist svalnat och jag vet inte hur jag känner inför fortsättningen tsm:(

Annons:
Maria
2018-07-19 13:28
#28

#27 Det behöver ju inte innebära att han har försökt att lura dig utan han har kanske bara räknat med totalt vad han betalar och inte tänkt på att amorteringen faktiskt är hans egna "vinst"

I vilket fall så verkar du inte ha så varma känslor för honom ändå Det här är ju ändå ett problem som går att lösa om båda kompromissar och tänker efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MissClue
2018-07-19 20:57
#29

Jag har träffat en del killar som jag också känt har snyltat eller utnyttjat ekonomiskt. En sambo som tyckte jag skulle betala mer för jag hade sparpengar. Var inte mycket utan ca 50.000 som jag skulle leva på under ett halvår då jag jobbade gratis på djursjukhus. Sen hade jag en pojkvän som alltid under våra pubkvällar valde dyra drinkar till sig själv när jag betalade (vi körde varannan runda) men när han själv betalade rundan köpte han den minsta fatölen till sig själv 😂🍸 jag tog alltid billigaste ölen oavsett, inte så att jag köpte drinkar till mig och skulle inte falla mig in att göra det när det var hans runda. Jag är egentligen ganska givmild och bjuder ofta men kan bli skitsur om jag känner mig "lurad" till det. När jag tog upp det med honom slutade vi gå på puben, enligt honom hade jag plötsligt blivit för svartsjuk för att kunna gå ut tillsammans 🤔 så din kille verkar ju ändå tagit det bra och är med på att reda ut det…

I love not man the less, but Nature more…

Upp till toppen
Annons: