Förhållande

Hemligt förhållande pga kultur

2018-07-22 15:04 #0 av: SashayShantay

Hej jag lever i detta och mår jättedåligt utav det och söker folk som också lever i detta att kunna prata/chatta med. (Jag är den svenska som blir gömd men spelar ingen roll vilken part du är eftersom båda parterna i förhållandet mår skit.)

Anmäl
2018-07-23 01:28 #1 av: Emptymoment

Jag lever inte i din situation, men vill ändå lämna några välmenande ord. Jag antar att du/ni blir jagade av släkt och bekanta på grund av ert förhållande eftersom du skriver att du "hålls gömd"(för din säkerhet antar jag). Jag hoppas och rekommenderar att ni kontaktar polis i det fall ert förhållande upptäcks av släkten och om  ni/du blir utsatta för våld eller hot. Litar ni inte på polisen så går det att få personskydd via ett bevakningsföretag, men det kostar en hel del då.

Om det är på grund av rädsla för våld och hot du hålls gömd, så önskar jag er allt lycka till och ber dig vara försiktig. Blir det illa nog hoppas jag du inser att ditt liv och välmående står över förhållandet du befinner dig i.

Du önskade prata med någon situation och det kan jag inte personligen erbjuda, men du skulle kunna söka dig till kvinnojourer och få tips och råd där av anställda och tidigare utsatta.

Om du önskar prata med någon som mött brottsoffer i sin vardag på arbetet, kan en del juridiskt och en hel del om säkerhet så erbjuder jag min hjälp.

Anmäl
2018-07-23 10:50 #2 av: OlgaMaria

Vad är anledningen till att du hålls gömd? Förr eller senare måste ju din partner välja att stå för att hen är ihop med dig. Går inte att hålla hemligt i en evighet. Man måste till slut välja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-07-23 11:59 #3 av: SashayShantay

Det har inte med våld att göra utan snarare att han är svag. Alltså han får inte ha flickvän, ens av "sitt eget folk", utan de ska ju ha inget alls, det är haram så att säga, ingenting tills de gifter sig med "en av sina egna".  I hans religion måste man dessutom vara 100 % det för annars blir barnen ingenting också och förskjuts så bryter typ hela deras släkt, den skulle ta stopp där enligt deras tankesätt. Så detta är dubbelt fel. Han vägrar välja utan vill ha båda delarna såklart så han är livrädd inför berätta. Hans föräldrar har dålig hälsa och äter massa mediciner så han har sagt att han är rädd de ska typ dö av chocken elr något... Vi har haft detta förhållande i över 3 år nu och det har brutit ner mig såpass så min personlighet förändrats. Jag har inga vänner längre pga det går inte ens prata om sitt vardagsliv knappt pga detta och det tar all min energi orkar verkligen ingenting, har inte lust eller idéer till någonting längre, minst av allt sociala aktiviteter. Nu har vi tom skaffat en lägenhet tillsammans men FORTFARANDE har han inte berättat för dom att vi ska flytta ihop. Det är aldrig läge. Han har berättat att jag finns för dom men de hoppades det skulle försvinna bara och slog det ifrån sig och lever i förnekelse. De mår alltid dåligt och ska till sjukhus och whatnot. Varje gång han är där blir jag helt isolerad, kan ju inte prata i telefon. Blir totalt ensam, verkligen totalt, för har ingen egen familj så brukar bara ligga i sängen och gråta för det mesta då. Vi har semester nu och han har spenderat den därborta en vecka nu för han skulle berätta för dom men tydligen mådde hans mamma dåligt så han gjorde det inte och när jag skällde ut honom i telefon lade han på i örat på mig och har gått till sitt gamla rum och surat sedan igår. Han är så passiv, det är alltid jag som löser allt så tänkte kolla vad som händer om jag också är passiv, men tydligen ingenting då för nu har han varit på sitt gamla rum sedan igår... Verkligen orkar inte. 

Anmäl
2018-07-23 18:30 #4 av: OlgaMaria

Det är ju tydligt att det absolut inte är hälsosamt att leva sådär. Tre år är för lång tid att vänta. Känns som att det vore en snäll gärning mot honom att göra slut så att han också kan få någon slags harmoni i sitt liv. Han vill ju inte göra föräldrarna besvikna men ert förhållande är en ständig påminnelse om att det är just det han gör. OM ni fortsätter tillsammans och gör det offentligt så lär ni utstå massa skit under lång tid. Alltså, är det värt det? Du borde ta tag i ditt eget liv, dina vänner och egna intressen. Du mår ju inte bra i detta och om han berättade hade det kanske inte alls blivit enklare heller.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-07-23 19:38 #5 av: Hera

Det är dags att sätta ned foten. Dags att han berättar eller att du går vidare och behandlas som någons allt.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-07-23 20:02 #6 av: Caeli

Du skriver "han vägrar att välja utan vill ha båda delarna". Han vill alltså både leva med dig och samtidigt leva det liv som föräldrarna/kulturen förespråkar? Låter som han lever precis det dubbelliv han vill ha och är inte intresserad av att ändra på något! Kanske därför som det inte "blir av" att berätta och förändra situationen...

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-07-23 20:53 #7 av: Hera

Är tyvärr inte ovanligt att sådana killar har tjejer i smyg sedan blir det en tjej av samma religion som väljs som brud och den hemliga tjejen står kvar med förlorade år.

Anmäl
2018-07-24 01:26 #8 av: Sarah

Det är dags att du går ifrån honom. Det finns alltid en ursäkt till och en till och en till.

Anmäl
2018-07-24 02:03 #9 av: Hera

Jag förstår personligen inte hur man kan attraheras av en person som 1. Är så feg  2. Accepterar en familj som stöter ut släktingar som inte följer normen 3. Kommer med undanflykter.

En person som älskar någon på riktigt skulle tala om sanningen för familjen även om det innebar att dom bröt kontakten. Klart det inte är lätt eller kul att göra men en självklarhet i min värld.

Jag hade själv brutit med min familj om dom inte accepterade den jag älskar. Och min mamma är min bästa vän.

Att efter 3 år fortsätta att dölja den man påstår sig vara tillsammans med visar åtminstonde mig att han inte på allvar ser en framtid med dig. Hans föräldrar blir ju inte yngre och friskare. Tänker han vänta till dom dör? Är det inte haram att ljuga för någon ända in i döden? Det är ju inte en liten sak han döljer.

Hur troende är han enligt dig? Är tex hundars saliv smutsig? Alkohol eller droger nångång? Ber han i moske? 

Har han tryckt ner dig eller bestämt hur du får klä dig eller vem du får träffa? Eller han avgudar dig?

Allt det jag skrivit gäller alltså om ingen hotbild  finns. 

Har själv muslimer i familjen och flera muslimska vänner. En del har en syn på förhållanden som är skrämmande. De flesta har som tur är liknande syn som oss.

Undrar hur ni har det.

Anmäl
2018-07-24 08:16 #10 av: Aleya

Är det verkligen värt allt trassel ts?
Ska du kanske eventuellt konvertera till hans religion för att han ska bli nöjd osv?
Jag tror inte du haft samma tålamod om detta hade gällt en kille som bara gjorde detta för att han var feg. Men det verkar ju bli annat om det skylls på religionen man tillhör.

Strunta i han för din egna hälsa.
Jag ser det inte som något att sträva efter eller tycka att detta förhållande är bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2018-07-29 10:01 #11 av: Vildsvin

Ni har varit ihop i 3 år, hur tror du det ser ut om 5-10 år? Kommer det vara likadant då som nu, även om hans föräldrar dör så kommer ingenting att förändras.

Du måste avsluta ditt förhållande, antar att du vill ha barn så småningom, kan bli så att fadern skiter i er, om mamma o pappa som bestämmer får reda på det.

Vågar han inte gå emot föräldrar,  farbröder, mostrar,  kusiner m.m.  nu så gör han det inte i framtiden.

För att vara snäll så tror jag att du är ett kk, tills hans av mamma o pappa utvalda brud kommer.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.