Annons:
Etikettallmänt
Läst 1243 ggr
Caeli
7/23/18, 3:36 PM

Grillning i torkan!

För många har det ju nästan blivit som en livsstil sommartid - att samlas och umgås runt grillen. Men hur går det nu i torkan? Det är ju fortfarande tillåtet att grilla på egen tomt på de flesta ställen i landet men man avråder starkt ifrån att göra det. Kalmar län har gått ut med ett totalförbud, där är det inte tillåtet ens i egen trädgård! Hur gör ni som är inbitna hemmagrillare? Grillar ni fortfarande?

Annons:
andres
7/23/18, 3:59 PM
#1

Nä men vi saknar det här har det nu varit snustorrt maj /juni /juli och vi är riktigt sugna på allt från grillspett till flinta stekar. Även grillad ölburkar kyckling Bara jag tänker på marulks spett med jätte räkor och paprika / oliv olja ,lime marinad. Snart kommer regnet så väl kan grilla igen. Stor kram från Ljunghusen i södra Skåne. Peter

Honestyisdead
7/23/18, 4:19 PM
#2

Nej inte just nu.

Maria
7/23/18, 4:30 PM
#3

Tur att vi inte är några grillare så jag saknar det inte tack och lov.

Vi har en gasolgrill som mest används 1-2 gånger om sommaren😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
7/23/18, 6:09 PM
#4

Vi gillar på altanen ibland, men inte med ved som lättare kan knäppa iväg gnistor och med vattenslang bredvid.

Åsa S
7/23/18, 7:42 PM
#5

Vi har inte lidit så hårt av torkan eftersom sommarstugan ligger i ett blött område så vi har fortfarande grön gräsmatta. Vi grillar kanske max nån gång per vecka nu när det varnas för bränder i kolgrill med vattenslang och vattenkanna nära + enbart när vi är hemma flera timmar efter att vi avslutat grillningen

Scorpio97
7/23/18, 9:53 PM
#6

Nej, vi har inte grillat på många veckor. Även om det är väldigt gott med grillat så känns det onödigt att riskera något. Vi kan ta igen det när det inte är lika torrt och varmt. Det går att grilla i höst eller i vinter också


//Jessie

Annons:
[Hayabusa]
7/23/18, 10:22 PM
#7

Från och med idag 23/7 klockan 15 råder totalt grill- och eldningsförbud i Skåne. Det innebär att det endast är tillåtet att grilla på sin egen tomt, meddelar Länsstyrelsen på sin hemsida. Även pyroteknik omfattas av förbudet.

Emo
7/31/18, 5:29 AM
#8

Enklare att grilla i mikron och bära ut maten om man nu kan äta ute i denna hetta. Om man inte kan grilla i mikron brukar det gå i ugnen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
8/4/18, 2:28 PM
#9

Saknar grillningen, även om det går att lösa på andra sätt så blir det inte samma sak. Med tanke på hur det ser ut på många håll i landet så är det ändå inte så svårt att avstå. Finns värre saker vi har fått våra utan den här sommaren - och då bor jag ändå inte i de värst drabbade områdena.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Åsa S
8/4/18, 3:12 PM
#10

Fast nu får man ju grilla i egen trädgård igen på många håll så vi grillade igår vi har 1v kvar här i sommarstugan att njuta av och här är det inte så torrt längre vi har haft flera kraftiga regn det kom ex 20mm inatt fast vi har haft grön gräsmatta hela sommaren så vi har inte varit så utsatta. Kan nog hinna bli mer grillning innan semestern är slut

Garm
8/4/18, 4:18 PM
#11

Jag saknar att grilla, ska erkännas, men jag skulle för mitt liv aldrig sätta igång grillen nu när det är så torrt och råder totalt eld- och grillförbud. Hur mycket jag än saknar det så är det inte värt risken.
Det står regn i prognosen för nästa helg nu, kanske blir det så och kanske hävs grillförbudet på egen tomt då. Vi får se hur det blir. Jag tror nog att jag så småningom hinner grilla några gånger till innan vintern är här. Hoppas kan jag iaf.

KimE
8/4/18, 6:50 PM
#12

I dag har jag grillat inget förbud här i västernorrland , får se om eldningsförbudet hävs här nästa vecka. Brandrisken har minskat med de senaste regnen.

Upp till toppen
Annons: