Annons:
Etikettpsykologi
Läst 4777 ggr
Honestyisdead
7/24/18, 5:37 AM

Tjej slår kille han slår tillbaka

Om jag som kvinna slår en man väntar jag samma sak tillbaka eftersom jag startat det. 

Men andra anser att en man aldrig får slå en kvinna även om hon ger fler slag. Han ska bara värja sig för hon är kvinna.

Hur ser ni på det? Ger du dig in i leken får du leken tåla. Eller man slår ALDRIG en kvinna.

Läste en gång att killen oftast är starkare och därför inte ska slå tillbaka. Men då får man väl välja en mindre kille att slå. För i vårt jämnställda samhälle får mannen en smäll ska ju kvinnan ha. Annars särbehandlas hon som något ömtåligt. Nej. Öga för ett öga.

Tar man det dumma beslutet att slå en man får man faktisk ta det som en kvinna och stå sitt kast.

Inte göra som en del fulla fjortisar som river och slår på killar och plötsligt  blir chockade och börjar gråta och kallar det misshandel när killen slår en smäll för han får nog.

Klarar man slå någon ska man tyst ta konsekvensen. Kvinnor som själv startar leken måste lära sig att det gör ont på männen med. Dom är inte stålmän utan känslor. Och vi är inga tramsiga offer. Vill man inte bli slagen, låter man bli att slå.

Blev så förvånad senast. En vuxen kvinna slog flera slag. Fick tillbaka ett ordentligt. Oj vilket drama. Hon skrek misshandel bad folk ringa polisen. Hon kunde inte stå upp osv.

Som tur är stack vi vittnen hål på hennes lögn. 

Så. Vad tycker ni?

Ingen bör slåss. Men det händer.

Annons:
Herveaux
7/24/18, 7:12 AM
#1

Jag håller med dig Hera.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
7/24/18, 7:29 AM
#2

#0 Principiellt har du helt rätt, Hera.

starhawk
7/24/18, 7:38 AM
#3

Tack för det, är själv kille och och att slå en kvinna är något som jag definitivt inte vill, men ger hon sig på mig med slag och sparkar så har jag väl rätt att slå tillbaka. 

Sen skall man förstås inte överdriva, bara för att man kan golva henne så gör man inte nödvändigtvis det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sommarek
7/24/18, 7:42 AM
#4

Slår man får man förvänta sig att bli slagen tillbaka, end of.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
7/24/18, 7:52 AM
#5

Om man blir slagen ska man ju helst bara försvara sig och helst inte slå tillbaka. Om man skulle råka skada den andre ordentligt kan man bli skyldig till ett brott beroende på omständigheter. Problem får man lösa på andra sätt än att slåss. Det är olagligt att utsätta andra för våld, oavsett om man är man eller kvinna. Så ja, en man bör inte slå tillbaka - men han kan gärna försöka skydda sig själv/lämna..

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
7/24/18, 8:05 AM
#6

Kan bara hålla med dig Hera. Fattar inte varför tjejer ska få någon slags misshandeln privilegier där enbart dom får slå.

Annons:
[Hayabusa]
7/24/18, 8:05 AM
#7

#5 Fast "…bara försvara sig…" kan ju trots allt innebära ett "motvåld" så att säga. 

Kvinnors våld mot andra kommer i regel i skymundan eftersom att i den frågan är män så totalt överrepresenterade.

Honestyisdead
7/24/18, 8:13 AM
#8

#5 Vi snacka ett slag tillbaka för att få bort henne. Tror inte på allvarliga skador där.

Så du är av åsikten att män inte får slå Kvinnor som slår dom?

Honestyisdead
7/24/18, 8:16 AM
#9

#5 Nu är detta hypotetiskt och handlar om.just att slås. Vi vet alla att man inte bör slåss.

Är ditt svar då att män inte ska slå tillbaka pga att det är en kvinna?

OlgaMaria
7/24/18, 8:37 AM
#10

#9 Män ska försöka undvika våld oavsett om det är en man eller kvinna som slagit. Försvar kan kräva motvåld ja, men här är det vad som krävs för nödvärn som är relevant - inte hur den första personen slagits.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
7/24/18, 8:49 AM
#11

#10 Svår gränsdragning. "Vad som krävs" blir en väldigt subjektiv bedömning. I stridens hetta är det omöjligt att väga in, vill jag påstå.

Honestyisdead
7/24/18, 8:51 AM
#12

#10 Varför ska män undvika det men inte Kvinnor?

Nä för mig är rättvisa det som krävs. Då kanske den som slår inte gör det igen för risken av konsekvenser.

Skulle nån ge mig en lavett på stan hade jag snabbt lappat tillbaka. Att bara ta det som en verkling finns inte på kartan.

Smällde till många ute på nattklubb som tog sig friheter och tafsade på dansgolvet. Blev ofta några smällar för det gör mig fly förbannad.

Och killarna blev utkastade när vakterna fick info.

[Hayabusa]
7/24/18, 9:01 AM
#13

#12 Ja, är det inte det som heter "Jämlikhet"?

Annons:
OlgaMaria
7/24/18, 9:14 AM
#14

#12 Kvinnor ska givetvis också undvika våld. Men alla har rätt till nödvärn, men man ska ju vara medveten om att man kan göra sig skyldig till brott även när man försöker skydda sig själv. Här kommer det väl in att allmänheten ser mildare på kvinnors våld mot män eftersom de kanske slår från ett underläge medan en man riskerar att göra större skada om han slår en kvinna. Graden av tillfogad skada är ju högst relevant vid bedömning av brott. Och det ÄR högst relevant. Därför antar jag att många inte lägger stor vikt vid att kvinna slår till en man men däremot när det omvända sker reagerar man starkare. Varken män eller Kvinnor ska slåss. Varken män eller Kvinnor ska försvara sig genom att slåss mer än vad som krävs för nödvärn. #11 Såklart det är svårt, men det innebär ju inte att vad som helst kan ursäktas (som nödvärn). Och det är till detta vi har ett rättssystem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/24/18, 9:33 AM
#15

Man kan ju undra vad som hade hänt på krogen om en kvinna hade tafsat på en man och han hade slagit till henne. Oklart om vakterna hade kastat ut kvinnan och inte mannen. Kvinnor kommer ofta undan väldigt lätt med både tafsande och våld, medan män ofta bedöms hårdare. Det innebär inte att någons tafsande och våld är okej. Men det innebär inte heller att det är okej att slå tillbaka om det kan undvikas. Bara för att någon annan gör fel behöver man inte göra fel själv. Det är inte jämlikhet att alla ska göra lika mycket fel.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
7/24/18, 9:38 AM
#16

#15 Jag ser inget fel i att agera om någon tafsar. Det är ett tydligt statement på att det inte är ok

Sjuttan
7/24/18, 9:42 AM
#17

Det gamla talesättet lyder "man slår aldrig den som är svagare!" Ofta är ju Kvinnor svagare men inte alltid. Men vad finns inuti en person som känner att hen måste slå?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Honestyisdead
7/24/18, 9:56 AM
#18

Ilska

OlgaMaria
7/24/18, 9:56 AM
#19

#16 såklart man ska agera - frågan är hur. Och här spelar det ju också in hur makt- styrkebalansen ser ut mellan de båda. Man slår t ex inte ett barn för att den slagits eller tafsat. Frågan är om man ska slå en kvinna som kanske är mycket svagare. Däremot är hon vuxen och måste ställas till svars för sina handlingar på ett eller annat sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
7/24/18, 9:57 AM
#20

Och viljan att visa att man inte accepterar sådant.

Annons:
OlgaMaria
7/24/18, 10:05 AM
#21

#20 Absolut

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
7/24/18, 12:45 PM
#22

#14 Nja. Kvinnor är segare och tål mer smärta än män, och dessutom har män sina mest känsliga kroppsdelar på utsidan. Sedan är ju män som antingen tafsar eller slår inte helt normalbegåvade, heller.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Katti
7/24/18, 1:20 PM
#23

Jag tycker inte att det har det minsta med vad man har mellan benen att göra. Sunt förnuft säger att slår en 5-åring en 12-åring så behöver denna inte slå tillbaka, utan kan lätt freda sig utan att slå. De flesta män är betydligt starkare än de flesta Kvinnor, och då gäller samma sak där. 

Sen kanske det spelar roll hur bråket uppstår, eller? Anser du alltså Hera att männen som tafsar på dig, och som du sedan lappar till, har rätt att slå dig? Hur mycket och hur länge har de rätt att slå? För du slog ju faktiskt först!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Vikan
7/24/18, 1:41 PM
#24

Gällande vuxna som förstår innebörden av våld anser jag om man slår till någon får man i princip förvänta sig ett slag tillbaka, oavsett kön. 

Något som jag alltid stört mig på är misshandel i förhållande. Visserligen är män vanligtvis starkare än Kvinnor och kan därför göra mer skada - oftast, utan vapen varefall - men att Kvinnor så ofta kommer undan med våld i förhållande. Om en man lappar till en kvinna en gång rådger man kvinnan att lämna direkt. Om en kvinna gör det ignoreras eller skrattas det bort, och tycker det är så fel

Honestyisdead
7/24/18, 1:51 PM
#25

#22 Ja jag vet många Kvinnor som lätt får ner en större man. Storlek säger inte mycket.

Och angående nödvärn #12 så tror jag man mest är glad att man klarade sig även om man blir dömd för att ha brukat mer våld än nödvändigt. För då har det handlat om mer än en smäll.

#17 Vad som finns inuti en person som tar till våld. Ilska, sorg, hopplöshet, droger, alkohol, hormoner, sjukdom, rädsla, hämdlystnad, viljan att visa att man inte är fri att röra, viljan att markera något ordentligt osv.

Finns hur mycket som helst.

För mig var det ilska, skam, tomhet/likgiltighet efter våldtäkt och en jäkla vilja att få svin att förstå att det faktiskt finns som som vågar reagera när dom blir utsatta för brott.

Såg så många gånger hur killar trängde in tjejer och juckade på dom och tafsade på dansgolven trots att det var uppenbart att dom inte ville. Oftast vågade tjejerna inte reagera ens med ord. Än mindre med puttar eller slag.

Då brydde jag mig inte om mig själv eller ens tänkte på faran. Så jag räddade många tjejer från svin genom att gå mellan på ett eller annat sätt. Spydde ur mig hat verbalt, ibland fysiskt.

Samtidigt var jag arg på tjejerna som inte agerade  och visade att sådant beteende inte tas emot.

För hade alla reagerat högt och ljudligt eller fysiskt så tror jag problemet hade minskat.

Idag är jag inte tom och är bara fysisk på instinkt om någon tror min kropp är fri för andra att ta på. Händer aldrig nu när jag inte är på krogen mer.

Senast jag var fysisk med knytnävar var ren reflex då några killar vi passerade plötsligt slog min bästa killkompis i ansiktet oprovocerat. Jag slog killen flera gånger andra la sig i och knytnävar kom från alla håll. Som tur är lyckades andra med civilcurage sära på oss. 

Sådana situationer reagerar många på reflex för att rädda dom man tycker om. Tror dom flesta har det i sig fast dom inte tror det.

OlgaMaria
7/24/18, 2:07 PM
#26

#25 Intressanta tankar! Jag tror väldigt många Kvinnor naturligt inte riktigt vet hur de ska värja sig när de utsätts för något, utan det är något man måste lära sig. Jag klarar att skydda mig själv idag (vill jag tro) men det gjorde jag inte när jag var tonåring och ung vuxen. Det kan nog vara så att många män tar sig friheter för att de är vana vid att tjejer inte försvarar sig ordentligt. Sen kan det nog absolut drabba män också och unga pojkar att man ”fryser” och inte klarar att göra något i situationen. Unga människor utsätts ju för en hel del nya situationer när man börjar festa osv… inte lätt att hantera saker man inte är van vid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
7/24/18, 2:21 PM
#27

Kanske är det så att män tar till knytnävarna medan Kvinnor använder andra metoder när de vill "besegra någon"?

Annons:
OlgaMaria
7/24/18, 2:29 PM
#28

#27 Kvinnor är ofta skickligare verbalt. Våldet kommer nog ofta in i bilden (för både män och kvinnor) när man inte förmår uttrycka sig med ord eller när man känner att den andre inte förstår vad man vill säga på annat sätt än genom våld. Det är sällan det första som händer är våld. Det sker ofta någon slags kommunikation innan och när den inte är framgångsrik så kan det leda till våld.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
7/24/18, 2:30 PM
#29

#26 Det borde införas självförsvar som ämne genom hela högstadiet så tjejer kan, vågar och tror på sig själv och sitt värde.

Ja många män tar sig friheter för att dom kommer undan med det. Och för att dom saknar grundläggande respekt och empati.

En frisk människa som växer upp i sverige i en familj utan stora problem och utan påverkan av religion lär sig rätt och fel agerande även om hjärnan vill något annat. Så klart när hjärnan utvecklats tillräckligt.

Många växer upp utan att få bra värderingar hemifrån och de är en risk. Så även lektioner om hur man visar respekt och hur man aldrig får göra borde vara obligatoriska.

OlgaMaria
7/24/18, 2:40 PM
#30

#29 Håller med. Jag saknar någon slags krigsförberedande från min uppväxt. Känns som ingen tog de risker unga människor kan utsättas för på allvar. När jag hamnade i situationer jag inte kunde hantera var jag totalt oförberedd på alla sätt och vis. Fast, om jag ska vara ärlig så tog jag nog inga varningar på allvar heller. Jag trodde jag var tuff men så stod jag där stel som en staty och fick men för livet. Hmm… det är svårt det där… men tyvärr är det en väldigt stor del Kvinnor som har erfarenhet av övergrepp och våld. Självförsvar kan vara bra att få lära sig…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
7/24/18, 2:41 PM
#31

#28 Ja, de absolut elakaste sakerna jag har fått höra har kommit från Kvinnor.

Honestyisdead
7/24/18, 3:07 PM
#32

Ja fy vad Kvinnor kan såra med ord. Dom vet vad som sårar mest.

Har också hört värst saker från Kvinnor. Tjejbråk i tonåren var brutala.

Cragan
7/24/18, 3:33 PM
#33

reaktions slag får man helt enkelt räkna med om man slår till någon 
är nästan alltid att föredra att ej slå utan att försöka dra sig undan men första reaktionen är inte alltid det man helst skulle vilja göra

Gronstedt
7/26/18, 11:14 AM
#34

#26: Jag tror inte att kvinnors oförmåga att försvara sig är naturlig. Evolutionärt är det knappast en fördel att stå hjälplös och förlamad när våld hotar en själv eller ens barn, husdjur eller förråd.

Annons:
OlgaMaria
7/26/18, 11:24 AM
#35

#34 Jo, det är faktiskt en evolutionär fördel i det fall man faktiskt är i underläge. Att spela död och låta förövaren göra sitt kan leda till en bättre utgång än om man kämpar emot. Så har många Kvinnor överlevt många övergrepp. Det är också en mental "black out" som gör att man hanterar traumat genom att stänga ner känslomässigt. Ibland, ofta, är det mycket bättre att kämpa emot, men jag tror det ligger i våra anlag att hantera trauman antingen genom att stänga ner eller genom att gå till attack. Spela död eller attackera, ifall man inte kan fly.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
7/26/18, 11:40 AM
#36

Jag tror inte vi är flyktdjur.

Gronstedt
7/26/18, 11:42 AM
#37

#35: Det agerande du beskriver ligger i människans gener, inte i kvinnans gener. Så har många Kvinnor och män upplevt och överlevt övergrepp när de varit i underläge, men underläge är i de flesta fall kulturellt. Individer och grupper har lärts att vara i underläge, till exempel när de varit slavar eller trälar eller tillhört en på annat sätt underordnad klass. 

Samma person som tar stryk av överordnade och tackar till har inga problem att ge sin jämlike en snyting om hen muckar. Samma person som utan att blinka slår ned och sparkar underordnade, tar stryk av sin överordnade och tackar till.

Det är inte könsbundet vem som är i underläge. Homo sapiens har ganska liten könsdimorfism och ännu mindre tekniskt motiverad  styrkeskillnad mellan könen.

EDIT: #36: Jag är i alla fall inget flyktdjur. Jag är alldeles för tung och har alldeles för ont för att springa någonstans 😃. Stanna och slåss är enda alternativet - även om det var länge sedan nu någondera var aktuellt.

OlgaMaria
7/26/18, 11:50 AM
#38

#37 Ja, som du ser inkluderade jag även män i mitt inlägg #26. Jag tror inte det är könsbundet men skrev först utifrån Kvinnor eftersom det var det samtalet handlade om där och då. Jag tror det är ett mänskligt anlag, inte bara hos Kvinnor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Roe Deer]
8/2/18, 9:16 PM
#39

Om en kvinna slår en man flera gånger bör han ju försöka avvärja dessa i självförsvar. Vissa Kvinnor verkar utnyttja situationen för att trigga killar att slå tillbaka och därmed kunna anmäla dem. De hamnar ju i ett underläge. Men jag tycker inte att man ska slå tillbaka på någon om det verkligen inte behövs, även om det kan verka rättvist. Detta gäller Kvinnor som män. Sandlådefasoner. 

Bra frågeställning dock!

[Forest]
8/3/18, 8:48 PM
#40

Håller helt med dig TS. Att sjunka så lågt att slå någon får man räkna med oavsett kön kan man få samma medicin tillbaka.

[Puupää]
8/5/18, 2:55 PM
#41

Nej han ska inte slå tillbaka. Och att slå någon från början, vem det än är, det är bara så jäkla dumt. Bara för att man är tjej, har man ingen för att slå. Att ge tillbaka är bara sandlåda.

Annons:
Linn Is The New
8/8/18, 8:30 PM
#42

Om jag slår min man får han slå mig. 

Varför skulle han inte det? Visst ska man aldrig ge tillbaka, men om man verkligen känner för det varför inte. Om du går in i leken får du leken tåla. Du kan inte förvänta dig att killen bara ska lägga sig ner och inte göra något. De behöver ju försvara sig också.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Upp till toppen
Annons: