Annons:
Etikettkänslor
Läst 1805 ggr
Honestyisdead
2018-07-24 07:06

Är våld naturligt?

Man ser små barn slåss och bråka över leksaker. Man sen tonåringar slåss. Man ser vuxna slåss.även äldre.

Är det en instinkt som finns kvar från våra föregångare eller en del av människan som helt enkelt är en våldsam art?

Annons:
[Hayabusa]
2018-07-24 07:28
#1

Ja, det är reptilhjärnan som talar.

OlgaMaria
2018-07-24 08:41
#2

Ja, man kan nog säga att våld är naturligt på så sätt att det är väldigt vanligt förekommande bland oss, men här finns också stora individuella skillnader. Alla barn/vuxna/äldre slåss inte. Det ligger nog mycket i våra gener samt uppväxtmiljö.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sjuttan
2018-07-24 09:52
#3

En elvaårig flicka i England dödade två små pojkar. Orsaken fanns i hennes hemmiljö som skapade ett hat i henne som till slut fick henne att döda. (Se boken Fallet Mary Bell) Det här är inte ovanligt även om det inte ofta leder till så här hemska saker. Ett barn som växer upp utan kärlek och respekt, som bara blir kränkt och nedvärderad utvecklar ett inneboende hat som leder till elände. Jag önskar så innerligt att ssmhället kunde komma till insikt om detta och ta fram metoder att hjälpa dessa barn i ett myckrt tidigt skede. Vi kunde i så fall slippa mycket kriminalitet och mycket lidande.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

OlgaMaria
2018-07-24 10:05
#4

Vi kan dock inte skylla allt våld på brist på kärlek och respekt. Däremot behöver barn som har svårt med affekt- och impulsreglering extra bra och professionellt stöd från föräldrar och omgivning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2018-07-24 10:10
#5

#4 Vilket är svårt idag med stora klasser och få lärare.

Sommarek
2018-07-24 12:46
#6

Jag skulle nog säga både ja och nej. Våld har varit naturligt för att överleva (även om det lustigt nog är bevisat att arter som samarbetar får det bättre), precis som många andra våldsamma yttringar, men vid det här laget borde vi som ras veta bättre.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Honestyisdead
2018-07-24 13:12
#7

#6 Att veta bättre hjälper inte när man agerar på instinkt. 

Och intresse för våld verkar alltid ha funnits. Brottning, mma, boxning mm.

Jag tror alla har kvar en del instinkt från förr. Men bara vissa har så stark att den används.

Maria
2018-07-24 13:22
#8

Jag har nog aldrig slagit till någon vad jag kan minnas.

När det blev bråk i lekparken när jag var liten så blev jag så förvånad när min bästa kompis mamma sa att det bara var att slå tillbaka.😮 Så hade inte jag lärt mig. Det är ett minne som fastnat hos mig. Det blev ju så kluvet när man lärt sig att man inte ska slå men helt plötsligt är det OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2018-07-24 13:36
#9

#6 Klart det gör, annars hade ju alla varit våldsamma, hela tiden.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
2018-07-24 13:45
#10

Till viss del har vi väl frikopplat oss från vårt evolutionära arv. Bland många arter dödar ju exempelvis hannar ungar de inte är far till om de får chansen, för att stärka möjligheten att sprida sina egna gener maximalt. Hos människan väljer ju många att helt avstå från barn/sprida generna. Och så vidare.

Men visst kan man väl ibland säga att våld är naturligt, så till vida att beteendet gynnats av det naturliga urvalet. Därmed inte sagt att det ska accepteras.

OlgaMaria
2018-07-24 13:56
#11

Visst kan man önska att vi som ras skulle veta bättre men att vi inte gör det är ju inte förvånande nånstans. Människans intresse för våld är enormt stort om man ser till kultur m.m. Våldsbrott är oerhört vanligt. Det är krig och olika slags konflikter på oräkneliga platser på jorden. Människan är på det stora hela ganska våldsam. Samarbete och våld har gått hand i hand för att säkra flockens ställning mot diverse hot.. Det är inte lätt att få bort våldet från människan…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2018-07-24 14:07
#12

#9 Nej för alla är olika.

I en del situationer än idag slåss jag i ren reflex eller instinkt. Ofta har jag fått blackout och minns inte slagen. Jag vet bättre men har ingen kontroll i vissa situationer.

Som barn slogs jag med killarna ofta även då svartnade det ofta när adrenalinet tog över. Började lugna mig någon gång över 20 år.

Om mina utbrott och reaktioner beror på min diagnos vet jag inte. Jag är bara glad att få saker får mig dit idag. Och det som får mig dit är situationer som jag anser kräver hårt agerande.

Tror få här hade sett på när någon man håller kär blir slagen. Tror de flesta hade slått för att hjälpa den i nöd. Adrenalin är kraftfullt.

[Hayabusa]
2018-07-24 14:19
#13

#12 Man ska inte underskatta det biologiska arvet. Titta på hur individer reagerar vid olyckor, katastrofläge, trauma etc. Hur många undermedvetna val gör inte människor? Eller agerar på ren instinkt?

Våld är otrevligt men för att komma till rätta med ett beteendemönster så är det bra att ta reda på varför det uppstår.

Annons:
kamera0710
2018-07-24 14:22
#14

#13 Vår samarbetsförmåga är väl också, av allt att döma, en viktig del av vårt biologiska arv.

[Hayabusa]
2018-07-24 14:26
#15

#14 Säkert - men i grund & botten handlar det om att äta eller ätas. Kolla på t ex Estonia - hur många var det som samarbetade? De fanns, men det stora kollektivet handlade med tanke om att rädda sitt eget skinn.

Förmåga att samarbete gissar beror på det faktum att människan är ett flockdjur. Så inom flocken är samarbete viktigt för överlevnad, men andra flockar ses som potentiella hot.

kamera0710
2018-07-24 14:29
#16

#15 Det har ju i alla fall hittats gamla skelett från personer med så svåra sjukdomar att de aldrig skulle ha klarat sig på egen hand. Flocken har uppenbarligen tagit hand om dem, trots den börda det innebar.

Men visst har vi våldstendenser också i våra gener, inte tu tal om det.

OlgaMaria
2018-07-24 14:33
#17

#16 det ena utesluter ju inte det andra. Vi har anlag för både samarbete och våld. En sjuk person lan ha bidragit på massor med sätt till flocken och därför varit värd att tas hand om. Men man kan både vara omhändertagande och våldsam - det beror på vilken egenskap som behövs för stunden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2018-07-24 14:38
#18

#13 Varför skrev du så till mig?

Jag säger ju att instinkt och adrenalin kan klå bättre vetande. Och att en del har mer instinkt än andra. Men alla normalbegåvade kan bli våldsamma om man hamnar i en extrem situation. Många nekar dock eftersom dom inte varit i situationen. Människor är olika men lika gällande mycket. Som instinkten att skydda eller försvara.

[Hayabusa]
2018-07-24 14:39
#19

#16 Banden inom flocken är säkert starka. Det kan man se bland djur t ex. Gissar att det ett sätt för att binda samman flocken djupare dvs samhörighet & gemenskap. Det blir ett slags kontrakt där den friske, starke visste att han aldrig skulle lämnas utanför - så länge han gjorde sitt jobb. Motivation för att jaga föda och skydda flocken från angrepp.

kamera0710
2018-07-24 15:40
#20

#19 Och i grunden handlar det ju hela tiden om vilka beteenden som gynnas av det naturliga urvalet. Många tycks tro att det med någon sorts automatik alltid är egoistiska beteenden som gynnas, så behöver det inte vara.

Annons:
[Hayabusa]
2018-07-24 16:02
#21

#20 Nej, naturen känner inte av egoism. Den har inga känslor alls, det är ett rationellt mönster som följs.

Honestyisdead
2018-07-24 16:09
#22

Är det verkligen samma mönster? Så mycket vi har påverkat borde naturen också påverkats i det rationella

[Hayabusa]
2018-07-24 16:13
#23

#22 Bra fråga…😉Men faktum är att ingen civilisation överlevt, de har alla tagit slut förr eller senare. Det om något är ett mönster.

Honestyisdead
2018-07-24 16:28
#24

Men visst finns det arter som levt genom flera civilisationer?

[Hayabusa]
2018-07-24 16:32
#25

#24 Kanske? Ingen aning, men alla större civilisationer har dött ut. Finns det någon art som varit med sedan dag 1? Tveksamt.

Honestyisdead
2018-07-24 16:36
#26

Jag undrar om dag 1 fanns.

[Hayabusa]
2018-07-24 16:40
#27

#26 Haha, det kan inte ens jag svara på 😉

Annons:
Honestyisdead
2018-07-24 17:22
#28

Jag hatar frågor som aldrig blir besvarade och frågor som om universum har ett slut, vad finns där? För ingenting måste ju ändå vara något. Eller är det oändligt? Hur stort är det? Hur kom allt till? Har något där ute alltid funnits utan att ha skapats? Men hur kan något sakna en början? 

Saknar vi svaren för att vi inte kan förstå ännu eller för att dom inte finns?  Finns det frågor som helt saknar svar eller har alla frågor ett svar?

[Hayabusa]
2018-07-24 19:54
#29

#28 Det är frågor som övergår människans förstånd.

Honestyisdead
2018-07-24 22:36
#30

#29 Kanske vi i framtiden lär oss använda hela hjärnan och då kan förstå. Vi har ju mer motor, som säkert har ett syfte.

Kanske är vi försöksråttor till något och fått delar av hjärnan inaktiverade för att inte förstå detta. Vi kanske är till för att aliens vill se om vi dödar varandra först eller planeten. Kanske är vi underhållning. ;) 

Oerhört frustrerande i alla fall. Gillar att lära mig och förstå. Eller i alla fall ha möjligheten till det :)

fladdy
2018-07-25 00:50
#31

Frekvensen av en variant av genen MAO-A, den så kallade krigargenen, varierar mellan folkgrupper och ökar risken för våldsbeteende vid provokation. I en studie förekom den hos 5,2% av afroamerikanska män men endast hos 0,1% av vita män. 

Så ja, jag tror absolut att det är naturligt. Speciellt hos män.

aaaaaaaaaaaangelina

Sommarek
2018-07-25 07:41
#32

#12 Alltså vet somliga bättre medan andra inte gör det. Jag menar såklart inte självförsvar; där hoppas jag de flesta agerar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kamera0710
2018-07-25 08:44
#33

#21 Det kan knappast kallas ett rationellt mönster. Ta bara det faktum att evolutionen frambringat arter som gäss och elefanter, som är så ineffektiva i sin ämnesomsättning att 60-70 procent av födan passerar tarmkanalen osmält. Eller ta oss själva, med luftstrupen placerad så nära matstrupen att vi riskerar att kvävas om maten hamnar fel…

Och eftersom evolutionsprocessen saknar mål och mening är vi ju alla levande varelser mer eller mindre "halvmesyrer".

kamera0710
2018-07-25 08:46
#34

#24 Att det finns arter som överlevt flera civilisationer är väl ganska självklart. Vår art är ju bara omkring 200 000 år gammal.

Annons:
kamera0710
2018-07-25 08:58
#35

#28 "Saknar vi svaren för att vi inte kan förstå ännu eller för att dom inte finns?  Finns det frågor som helt saknar svar eller har alla frågor ett svar?"

Jag vill nog hävda att alla frågor har ett svar, men om människan lyckas finna dem är en annan sak. En engelsk filosof vid namn Colin McGin har framfört intressanta tankar om detta. Han menar att vi inte riktigt vill inse att det måste finnas gränser för vad människohjärnan kan förstå och betonar vikten av att inse att människohjärnans gränser inte är verklighetens gränser.

kamera0710
2018-07-25 09:08
#36

Mer intressant om våra släkting själviska/osjälviska beteenden: Det har gjorts studier på såväl råttor som apor (vet inte exakt vilka arter) där vissa individer fått trycka på en knapp för att få föda, med kruxet att en annan individ samtidigt fick en elstöt. Såväl råttor som apor har då avstått från föda i flera dagar, hellre än att se sina artfränder plågas.

Förklaringen är sannolikt inte i första hand omtanke om någon annans väl och ve utan en känsla av smärta som härrör från någon annans smärta. Ett sådant beteende kan ha ett betydande överlevnadsvärde. (Detta gäller äldre studier. I dag vill de tydligen inte göra studier av detta slag av etiska skäl, glädjande nog.)

Källa: Vår inre apa av Frans de Waal. Han har länge forskat om just schimpansers beteende och den boken kan varmt rekommenderas.

[Hayabusa]
2018-07-25 10:41
#37

#36 Schimpanser, till skillnad från Bonobo apan exempelvis,  kan vara väldigt våldsamma vilket borde ha med det biologiska arvet att göra. Åtminstone delvis. 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/aggressiva-schimpanshannar-far-fler-ungar

Honestyisdead
2018-07-25 18:00
#38

#32 Och en 2 vet lika mycket. Den ena saknar impulskontroll och agerar mot samma vetande som du.

kamera0710
2018-07-25 19:19
#39

#37 Ja, hos schimpansen är inte minst så kallat barnamord inget ovanligt. Hos bonobon finns inte ett enda dokumenterat fall av våld med dödlig utgång. Och ändå är de så nära släkt att de för några decennier sedan räknades som samma art.

Sommarek
2018-07-26 08:52
#40

#38 Det där förstod jag inte?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
2018-07-26 09:30
#41

#40 Man vet inte mindre för att man saknar impulskontroll.

Annons:
Sommarek
2018-07-26 11:22
#42

#41 "Mot bättre vetande" är ett uttryck. Det är inte jag som har myntat det. Vad menar du då är "felet" på de som inte vet att man inte slår så fort det går en emot?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2018-07-26 11:33
#43

#42 Har du aldrig gjort något som du egentligen kunde ha förstått var osmart? Vi har massor av olika tankar och instinkter på gång samtidigt. Det är inte alltid förnuftet är den starkaste drivkraften i stunden. Vi behöver frihet från stress för att kunna fatta bra beslut t ex. 

Hera förklarade ju att det handlar om impulskontroll. Alla har inte samma impulskontroll. Det handlar inte om att de vet sämre. Vissa har starkare känslor och impulser. Då är det inte lika enkelt att agera förnuftigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2018-07-26 11:38
#44

#42 Du förstår tydligen inte vad jag skriver. Har förklarat. Prova igen.

Sommarek
2018-07-26 12:46
#45

#43 Konstig fråga, var skriver jag att jag aldrig gjort något osmart? Då kanske du menar att det inte finns olika grader av osmart och att korsa en gata på rött ljus när man har bråttom är samma sak som att klippa till någon?

Så med sämre impulskontroll är allt ursäktat?

#44 Enligt gammal kommunikationsprincip så är sändaren ansvarig för  meddelandet som skickas ut. Du kanske kan uttrycka dig lite bättre? Och så kanske lägga ner med din attityd om att alla som inte förstår dig eller håller med automatiskt har fel?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2018-07-26 12:53
#46

#45 Du verkar mena på att antingen vet man bättre eller så gör man inte det. Men jag menar att det inte bara är det det handlar om ifall man är våldsam eller inte. Jag ställer alltså inte upp på beskrivningen att den som är våldsdam "inte vet bättre", utan att det finns så många fler förklaringar också.

Det handlar inte om att saker ska ursäktas, men det är bra att förstå lite grann om olika personlighetstyper och att en våldsdam typ kanske har utmaningar som en annan inte har. Att bara vara fördömande och säga att den inte vet bättre tror jag inte är konstruktivt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sommarek
2018-07-26 12:57
#47

#45 Nej.  I "att veta bättre" ingår naturligtvis också impulskontroll.  Om man inte kan kontrollera sig själv är man farlig. Alla har utmaningar, större eller mindre, men det ursäktar inte att man klipper till i trängt läge. Att det kan förklara det är en helt annan sak.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OlgaMaria
2018-07-26 13:10
#48

#47 Det är detta jag motsätter mig. Du likställer bättre vetande med impulskontroll. Jag säger att det är inte samma sak.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sommarek
2018-07-26 13:12
#49

#48 Nej, det gör jag inte. Jag säger att det ena ingår i det andra, vilket också står (jag använder till och med ordet "ingår") i #47. Om inte du vet att du inte ska slå finns det ju heller ingen anledning att låta bli.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Honestyisdead
2018-07-26 13:55
#50

#44 i kommunikation krävs det att mottagaren kan förstå likaväl som att man kan utrycka sig.

Jag har uttryckt mig solkklart. Impulskontroll har noll och inget med intelligens eller kunskap att göra. Många medicineras för bland annat impulskontroll.

Och ser inte någon som ursäktat bara förklarat.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: