Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 965 ggr
JoannaLi
2018-08-11 00:53

Inneboende flyttar ut

Min rumskamrat flyttar ut nu. Avtalet säger 3 månaders uppsägningstid, vilket vi har räknat efter slutet av augusti, i och med att augustis hyra redan är betald. Rumskamraten väljer att flytta ut tidigare, nu på söndag, istället för att bo kvar månaden ut. Hur länge ska rumskamraten ha tillgång till sitt rum? Är det till slutet av uppsägningstiden, till slutet av augusti, eller har rumskamraten sagt upp sin rätt till rummet när hen meddelat sin intention att flytta ut ett visst datum? Vad säger "standard"?

Annons:
Aleya
2018-08-11 00:56
#1

När jag har flyttat så har jag fått ha tillgång tills sista utflyttningsdagen. Fast jag flyttat grejer innan jag ska vara ute. Så är det då när man hyr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JoannaLi
2018-08-11 00:58
#2

#1 och när är då sista utflyttningsdag?

Sugar Mist
2018-08-11 01:06
#3

När jag sagt upp lägenheter/boende så har jag alltid haft en månads uppsägningstid och då har jag då sagt till i mitten av juli så har jag hela augusti att nyttja boendet/flytta ut, eftersom jag ändå betalar hyra i förskott(dvs betalar 25/7 för hela augusti), vilket betyder att jag senast måste ha flyttat ut och lämnat nycklar 31/8.
Nu har jag alltid valt att lämna boende och nycklar tidigare än sista datum, och inte tänkt så mycket på det, så vad "lagen" säger där vet jag inte. 

Har din inneboende valt att säga upp lägenheten nu så tycker jag gott och väl att hen kan ha september, oktober och november som hen kan nyttja, om hen betalar hyran i förskott. 
Sen om hen flyttar ut sina saker tidigare väljer hen själv, men jag tror inte hen har något ansvar att lämna nycklar innan dess att uppsägningstiden är slut, dvs senast 30/11 :)

-

JoannaLi
2018-08-11 01:12
#4

#3 Tack så mycket för ett tydligt svar, som till och med trötta jag fick ihop! 😀

Lexie82
2018-08-11 01:15
#5

Jag är lite osäker på hur du menar i ditt inlägg, om de tre månaderna är slut sista augusti eller om de börjar då. Men din rumskamrat ska ha tillgång till sitt rum så länge hen har betalat hyra för det. Är hyran för augusti betald så ska hen ha tillgång till rummet augusti ut. Betalas hyran ända till och med november så ska tillgången gälla tills dess också.

Sedan kan man ju så klart avtala annat, om din rumskompis inte vill ha tillgång till rummet, men då ska hen inte behöva betala hela hyran heller, om du vill nyttja rummet till annat.

Aleya
2018-08-11 01:26
#6

#2 man har ju tre månaders uppsägningstid. Taget från hyresgästföreningen: Exempel 1: Om du säger upp lägenheten den 1 april räknas inte april som uppsägningsmånad. Istället blir maj, juni och juli dina uppsägningsmånader. Exempel 2: Du får uppsägningen den 8 september. Uppsägningstiden blir då oktober, november och december. Ditt hyresavtal gäller då till och med den 31 december. Så din inneboende har rätt till rummet tills den sista denna månaden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
JoannaLi
2018-08-11 04:53
#7

#6 så även om personen betalar uppsägningshyra september, oktober och november i det här fallet, så ha personen bara tillgång tills 31a augusti, inom att det är under augusti hen sa upp rummet?

Maria
2018-08-11 06:17
#8

Personen har tillgång till lägenheten de månader som är betalda oavsett om personen flyttar tidigare och oavsett datum på  själva uppsägningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2018-08-11 08:01
#9

Japp man har tillgång till lägenheten så länge som man betalat för den, har du nån annan som står redo att flytta in kan man ju göra så att personen som hyr nu slipper betala 3mån ut ifall hen inte behöver lägenheten  man kan inte ta betalt från 2 personer samtidigt för samma rum.

JoannaLi
2018-08-11 08:37
#10

#9 Nej, det var inte planen heller! 

Det handlar alltså inte om pengar, utan jag insåg helt enkelt att jag inte visste hur länge personen ska behålla sin nyckel, etc, eftersom att jag aldrig varit med om en inneboendesituation förut :) 

Tack så mycket för alla svar!

Aleya
2018-08-11 09:26
#11

#7 jag trodde på dig att det handlade om denna månaden. Men jag missförstod. Personen har rätt att vara där till den sista den månaden som rummet är uppsagt till. Så är det i oktober så då är det oktober osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: