Sex

Porr = otrohet?

2018-08-15 13:40 #0 av: Kiwi00

Först o främst, jag är troende. Som 15 åring blev jag tvingad till avsugning av en annan troende kille, han försökte även penetrera mig mot min vilja men jag lyckades få bort honom. Det var början på ett självskadebeteende där jag använde sex för att skada mig själv. Jag tillät mig bli utnyttjad av killar jag visste inte ville ha nåt mer med mig att göra, även om de sa det.

Nu är jag gift med en man, som tyvärr har problem med porr. Jag har försökt förklara att jag ser porr som otrohet. Jag märker även hur det påverkar vårt sexliv och jag känner ingen lust längre då jag jämt tänker på det han sett när han tar på mig och får känslan av att han gör allt för sin egen skull även om han säger att han gör saker även för mig. Men kan bli irriterad om jag får ont eller säger ifrån ibland. Jag ser porr som otrohet då jag tror på att bibeln menar att man inte ska se på en annan med lust, för att det är otrohet. Min man är troende också, men menar att han är den som har problem och att det inte ska påverka mig. Samt att han inte ser det som otrohet då han menar att det inte är av lust, utan av tvång.

Det blev rörigt det här, jag mår extremt dåligt över det här då jag vill ha ett bra sexliv, glädjefyllt och med njutning. Jag vill kunna längta efter sex med min man.

Hjälp mig, hur kan jag och vi lösa det här?

Anmäl
2018-08-15 13:45 #1 av: Herveaux

Om han själv ser sitt porrtittande som ett problem så låter det ju som en bra början för honom att söka hjälp för att komma tillrätta med det.

Jag skulle aldrig acceptera att min partner blir irriterad på mig när jag får ont eller säger ifrån. En person med den inställningen skulle bli väldigt kortvarig i mitt (sex)liv.

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2018-08-15 13:48 #2 av: Kiwi00

Jo han ser det som problem men vill inte söka hjälp, troligen pga stolthet..
Vi pratar om det och han mår dåligt själv över det och vill inget illa med det. Jag tror själv att hans porrtittande har påverkat hans syn på sex och det känns som att han tror att det är så det ska vara, och jag har ingen aning om hur det borde vara då det är så jag blivit behandlad innan honom. Men eftersom jag inte mår bra av det så är det ju uppenbarligen nåt som är fel.

Anmäl
2018-08-15 14:05 #3 av: Herveaux

#2 Nu handlar absolut inte all porr om tvång och att endast mannen s behov ska tillgodoses, men jag förstår vad du menar.

Har du själv fått prata med någon och bearbeta det du upplevt? 

Det låter som att ni båda är lite vilsna och inte riktigt vet vad ni kan, borde eller ska ha för förväntningar på er partner i det sexuella?

Även om han inte vill söka hjälp ensam, tror du han (och du själv) skulle kunna tänka sig att ni träffar en parterapeut, sexualrådgivare eller en sexolog för att få lite vägledning och hjälp både med era egna känslor och ert gemensamma samliv?

// Harley

Anmäl
2018-08-15 14:17 #4 av: Kiwi00

Jag tror inte att han vill men kan ju självklart prata med honom om det. Vi skulle behöva det tror jag. Och jag har pratat med någon om det tidigare men det går som en ond cirkel. Pratat om det, det lugnar ner sig, påminns igen, pratar om det, lugnar ner sig osv

Anmäl
2018-08-15 14:35 #5 av: Herveaux

#4 Ja du kan ju alltid fråga iaf. Kanske finns bra böcker ni kan jobba med tillsammans om det känns enklare? Kan tyvärr inte rekommendera något, men det kan säkert finnas tips att hitta här på nätet. 

Jag är så dåligt insatt i hur man hanterar ett trauma som sexuella övergrepp och ett destruktivt beteende, men det låter som att du skulle behöva få fler verktyg eller strategier att ta till när det kommer en ny sån påminnelse-kris så att du kan bryta den eländiga spiralen. Eller att du skulle behöva få fler samtalstillfällen. 

Känns inte som att jag har så mkt mer råd att komma med här men jag hoppas verkligen det löser sig för dig och din partner.

// Harley

Anmäl
2018-08-15 22:09 #6 av: _Fisken

Vad avser porrtittande och beroendet av det hörde jag nån som tidigare led av det rådde som bot att avhålla sig från ALL porr och sex i 3 månader.  Då skulle man, enligt honom, bli renad och hjärnan blir normaliserad. 

Anmäl
2018-08-19 08:33 #7 av: OlgaMaria

#6 Var den personen gift? Tror inte man ska avhålla sig från sin fru så länge. Då skapar man nya problem. Men avhålla sig från porr - Ja. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-08-19 08:40 #8 av: OlgaMaria

Hej Kiwi. Jag tycker också porr är otrohet och det tycker tack och lov min man också så vi har samma syn på den saken vilket underlättar mycket. 

Jag tror det är viktigt att du står upp för dig själv, vad du känner och anser. Ditt äktenskap ska ju inte vara en fortsättning på ett självskadebeteende sen innan. Från en troende till en annan vill jag säga - man måste inte hålla ihop till varje pris och man måste inte acceptera saker som inte känns ok. Det är ok att lämna. Jag hoppas det finns en chans för er, för din man - att vända detta, men jag tror inte det är bra för dig att acceptera att det här problemet pågår år efter år och inte löses på riktigt. Stå upp för dig själv och var sann mot dina instinkter och din känsla. Var tydlig med hur det här påverkar dig och att det inte fungerar. Du får gärna skicka PM om du vill skriva mer privat. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-08-19 09:26 #9 av: Wonnalesan

Tänk så viktigt att prata om allt innan man ingår en relation!

Hos kvinnor kan porr ge stor osäkerhet om att duga och räcka till. Porr ger också så fel information om vad kvinnor tycker om. Den är kärlekslös och trist mekanisk!

Som ung upplever man ofta att det känns som otrohet. Många män ser det som skilt från kärlek, som en stimuli.

Men då man träffar någon man vill leva med så berättar man om allt man inte accepterar i sitt förhållande så slipper man överraskningar senare.

Jag tror att porr kan ge input till skadligt beteende mot partnern, krav som man varken kan eller vill leva upp till. Sex är inte en rättighet. Min kropp är min!

Man får arbeta tillsammans för ett bra samliv. Lycka till!

Anmäl
2018-09-09 22:45 #10 av: 11:11

Jag ser också porr som otrohet.

Lyssnar på musikRednex - Spirit Of The Hawk.

Anmäl
2018-09-10 22:11 #11 av: Hera

Port är absolut inte otrohet för mig. Lika lite som ett romantiskt drama eller en krigsfilm.

Fiktion och verklighet är olika saker.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2018-09-11 08:05 #12 av: setfree

Att han inte starkt påverkas av hur du upplever detta indikerar att han har problem. Att inte vilja anpassa sig efter sin partner är inte ett bra utgångsläge.

Om man är i en relation så är ju målsättningen att se till att ens partner mår bra. 

Jag tror detta är väldigt vanligt. Det du skrev vare inte rörigt, det är väldigt lätt att förstå.

Om jag nu övergår till att skriva som troende till dig: Jag kan själv vittna om att bön fungerar. Genom bön har jag upplevt hur min egen åtrå till min fru har ökat. Jag älskar att se henne må bra .  Jag vill inte vara mer personlig än så. 

Har bön fungerat för oss kan det fungera för er. En förutsättning är trots allt att ni har en gemensam målsättning. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.