Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 3951 ggr
eli1991
2018-08-20 14:45

problem med svärmor

Jag och min sambo sedan 3 år tillbaka ska snart gifta oss och jag har stora problem med hans mamma. Inte hur hon är men hur hon behandlar mig.
Jag och svärmor kommer från väldigt olika bakgrunder och är fruktansvärt olika, vi har verkligen inget utbyte av varandra.
Men sen dag 1 har jag försökt komma henne nära, lära känna henne och visa henne vem jag är.
Men trots 3 år kommer vi ingen vart, vi är fortfarande främlingar.  Vilket känns otroligt tråkigt då jag verkligen vill ha en god relation till henne, hon är ju trots allt familj.
Nu har hon satt i system att varje gång hon kommer hit så ska hon på ett eller annat sätt klanka ner på mig, självklart när vi är ensamma. Detta sammantaget med att vi inte ens känner varandra och att jag alltid haft en stark känsla av att hon inte gillar mig blir för mycket. 
Problemet i grund och botten kan jag med nästan säkerhet säga ligger i att jag är tatuerad, piercad och har ett "manligt yrke". Svärmor har en bestämd uppfattning om hur människor som tillhör dessa grupper är….

Jag har verkligen inget emot henne som människa och jag kan definitivt överkomma våra olikheter, men jag kan inte acceptera hennes vilja att trycka ner mig/nedvärdera mig.
Jag känner en enorm frustration för min sambo är extremt ledsen, känner inte alls igen sin mammas beteende och vill ju precis som jag att det verkligen ska fungera. Blir frustrerad av att jag inte kan lösa situationen, jag kan inte göra den bra…

Annons:
SuperLimm
2018-08-20 15:15
#1

Har din sambo försökt prata med sin mamma och frågat vad som egentligen är problemet?

Mvh Linn

eli1991
2018-08-20 15:25
#2

Inte rakt ut nej. Känner att vad ska det hjälpa när hon inte gillar mig :/ Får en stark känsla av att hon anser att hennes son är värd "någon finare", och att jag aldrig kommer duga oavsett.

-hanna-
2018-08-20 16:59
#3

Även om hon skulle anse att du inte är "fin nog" osv så måste hon acceptera dig som svärdotter. Jag tycker absolut att din sambo ska prata med sin mamma om det är så att hon  klankar ner på dig. 

Man måste ju inte vara kompis med svärmor. Jag kommer aldrig komma min svärmor nära. Vi är alldeles för olika, men vi är hövliga mot varandra och accepterar varandra ändå.

eirwen
2018-08-20 18:23
#4

Om inte din sambo vill prata med henne om det så ser jag inget fel i om du själv gör det. Viktigt i en sådan konfrontation är att vara saklig. Det är inte okej av henne att göra så och det är viktigt att du visar det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

eli1991
2018-08-20 21:23
#5

Tack för alla kommentarer! Har insett sedan länge att vi inte kommer bli bästisar och det är helt okej. Men vi borde kunna vara runt varandra och det går inte förens hon accepterar mig. Att hennes son är lycklig borde normalt sett räcka men inte i detta fall… Vilket gör mig ledsen att det finns så trångsynta och fördomsfulla människor. Men det är tyvärr inget jag kan åtgärda. Hon får mig att må fruktansvärt dåligt och jag kommer att "backa" ifrån henne nu, för min egen skull. Ingen är värd att få mig att må dåligt. Jag eller sambon ska definitivt prata med henne. Ska bara lista ut vad som behöver sägas…

OlgaMaria
2018-08-20 21:54
#6

Helt ok att backa, och att skydda sig själv.

När det gäller släkt så är folk oftast mycket mer känslomässiga och klarar inte att ta sig runt fördomar och känslor som man kanske klarar att göra mot någon som inte är så nära. Men man har också ett band som ofta varar i decennier. Under den tiden kan mycket förändras, och mitt råd är att låta tiden ha sin gång. Det är otroligt svårt att lösa en sån här situation, och risken är att man förvärrar den om man försöker reda ut saker. Man kanske inte kommer kunna reda ut det och då kan försöken bli mer till skada än till nytta.  Du kan nog tuffa till dig lite dock och säga ifrån när hon sårar dig. Och din sambo kan också tuffa till sig och också han säga ifrån. 

Om ni ev. får barn i framtiden t ex kanske hon inser att hon måste förändra sin approach om hon ska ha en del i barnbarnens liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Milkshake
2018-08-20 21:59
#7

Jag tror det kan vara bra att din sambo säger ifrån om det visar sig att hon inte lyssnar på dig. Visst, detta är mellan dig och din svärmor, men hon beter ju sig såhär enbart pga din relation till hennes son och det är viktigt att han sätter ner foten och berättar för henne att hennes beteende inte är okej. Jag hade aldrig tolererat att min mamma behandlade min sambo på det viset, och hade sagt ifrån direkt. Hade aldrig låtit min sambo behöva ta den konversationen med henne. 

Tyvärr verkar det väldigt vanligt att män inte vågar säga ifrån till sina föräldrar (särskilt mammis), vet inte om det stämmer i ert fall men jag får intrycket av att svärmor inte skulle lyssna om du sa ifrån, troligtvis bara tycka om dig ännu mindre.

_Fisken
2018-08-21 07:15
#8

Jag brukar hålla mig undan människor som drar ner mig. Kanske svårt när det gäller svärmor men du kan minimera tillfällena. Varför utsätta sig för verbal syra?

Bra om ni pratar med henne. Hon  blir troligtvis stött och håller sig undan sen (vilket din partner redan anar kommer att ske) men jag tycker att  ditt mående har högre prio än hennes självbild och ego. Hon har inte rätten att komma hem till er och trycka ner dig. I ditt hem ska du vara fredad.

eli1991
2018-08-21 08:49
#9

Tack #28 precis vad jag tänker!

gudilondon
2018-08-22 19:34
#10

En sak måste du lära dig - du kan ALDRIG bli bästis med svärmor - aldrig! Ju mer du försöker desto mer kommer hon att "slå" tillbaka.  Av någon märklig anledning så brukar inte sönernas mödrar "godkänna" sönernas val av partner. 

Det du ska göra med din svärmor är att sluta be om nåder! Var självständig och  säg ifrån om hon klagar på dig. Fråga henne vad hon har för anledning att klaga på dig! Om hon vill ha ett kyligt förhållande - låt henne få detta. Artighet och respekt ska vara ömsesidigt.  Du behöver inte hennes godkännande! Lär dig detta!

Maria
2018-08-22 21:34
#11

Jag har en helt underbar svärdotter #10 Jag tycker knappast det stämmer som du skriver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
2018-08-22 22:04
#12

#11, Och jag har en underbar "svärmor" - fast vi kände varandra långt innan jag blev tillsammans med hennes son…😉

TS, det där är jättesvårt, och tyvärr inte alltför ovanligt. Jag är själv uppvuxen i en familj där det skar sig totalt mellan svärdottern (min mamma) och svärföräldrarna (mina farföräldrar). Visserligen var mina farföräldrar rätt extrema och sakerna drogs till sin spets till slut - men det hade nog varit bra om framför allt pappa hade satt  ner foten tidigare och sagt ifrån att mamma var hans val och att de fick vara så goda och acceptera det.
Med andra ord, jag tycker att din sambo vänligt men bestämt kan klargöra för sin mamma att det inte är ok att hon klankar ner på dig och om det inte funkar, säg ifrån när hon sårar dig! Även om ni inte behöver gilla att umgås så ska hon respektera dig - det är vanligt jäkla hyfs, helt enkelt! 🌺
(Det blir för övrigt inte alltid bättre när det kommer barnbarn, tvärtom kan det bli än värre. Jag tror att det är bra att sätta ner foten innan dess, om det nu skulle bli aktuellt. Dessutom är det fruktansvärt obehagligt att växa upp i en familj med gnisslande relationer.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

gudilondon
2018-08-22 22:19
#13

# 11 - Jag har också en underbar svärdotter.  Genom livet har jag däremot träffat olika typer av "svärmödrar", och det livet har lärt mig är att man inte ska försöka bli bästis med sin svärmor.  Visst, vi människor är olika men att försöka bli bästis med en föräldrageneration, det fungerar helt enkelt inte.

Annons:
Katti
2018-08-22 23:01
#14

#13. Att det inte fungerar för dig innebär inte att det inte kan fungera för andra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Madde
2018-08-23 07:47
#15

#13: Jag har världens bästa svärmor. Så det stämmer inte det du skriver. Det är olika för alla.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Maria
2018-08-23 07:58
#16

#13 Fast ingen här pratar väl om att bli "bästis" med sin svärmor. Det är bara du som skriver om det i dina två inlägg.

Man kan ha en underbar relation med sina svärföräldrar men bästis…Det är ju inte alla som ens har en bästis bland sina egna vänner så varför svärmor?

Det finns med all säkerhet alla märkliga former av relationer till svärföräldrar som det finns människor. Jag tror det är svårt att ge goda råd när man har så dåliga erfarenheter själv. Det färgar förmodligen av sig.

Jag tycker TS ska försöka prata ut med sin svärmor och förklara känslan. Gärna med hjälp av sambon. Ett samtal där man bara ärligt talar om hur man känner och vad det är som gör en ledsen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-08-23 08:53
#17

Det jag skrev skrev jag utifrån att relationen med min svärmor var bedrövlig från början men har blivit så mycket bättre med tiden. Tror att min svärmor kanske också valde lite grann att ändra på sig när jag och hennes son väl gift sig och fått barn. Hon valde att acceptera och lära sig tycka om mig skulle jag tro, vilket kanske visar att hjärtat ändå var rätt men att hon inte kunde ta sig förbi sina missuppfattningar och oroskänslor i början. Hur som helst hade vi en del samtal som jag ångrar att jag ens gav mig in på. De var fruktlösa kan man säga. Däremot är jag glad att jag markerat smått men tydligt då det behövts. Men som sagt förändrade tiden allt för oss. Jag tror också att det var till min fördel att jag var hyfsat mjuk och ovillig att gå i konflikt. Till slut var det tydligt att hon var den bråkiga medan jag var vänlig. Vi är absolut inte bästisar men har ändå en bra relation idag 12 år senare. En relation med ett visst avstånd men med ömsesidig respekt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
2018-08-23 10:30
#18

Jag har inte problem med min svärmor. Men med min mans ena syster som kommer med glid-kommentarer. Ibland blir man snopen av dessa men ibland så får hon samma skit tillbaka så dessa kommentarer  vart mer sällan. Nu har vi tagit avstånd av olika skäl så nu är det inget sånt. Jag tycker du gott kan säga ifrån eller fråga varför hon säger som hon gör. 

Julklapp tips att köpa till henne är bok/böcker omgiven av idioter 😎

MonicaLagerquist
2018-08-23 15:36
#19

#11 Jag har en underbar svärdotter och en underbar svärmor.

Men min mamma gillade aldrig min man.Men de kunder umgås och vara trevliga mot varandra.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: