Annons:
Etikettallmänt
Läst 4563 ggr
millan21
2018-08-27 13:29

Olika politiska åsikter.

Är det någon som har ett förhållande med någon där ni har väldigt olika politiska åsikter?

Hur funkar det i så fall för er? Leder det till konflikt mellan er ibland?

Jag och sambon röstar på vitt skilda partier. En av oss till höger, och den andra till vänster. Men det är sällan vi diskuterar det till vardags. Vi respekterar bara att vi tycker olika.

Alla mina vänner röstar på samma parti som sin partner. Hur är det för er?

Annons:
flocken
2018-08-27 14:15
#1

Jag o min man röstar helt olika. Men som han säger, det viktigaste är att man röstar. Så muttrar han lite över mitt val 😄 o jag över hans.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lona
2018-08-27 18:48
#2

Vi röstar inte lika, kan diskutera politik ibland men blir inte särskilt osams. Å andra sidan är ingen av oss uttalat för just ett specifikt parti, snarare åt "vilket håll man lutar". Funkar helt ok, däremot skulle jag aldrig kunna vara tillsammans med någon i extremhögern, vi har så fundamentalt olika uppfattning överlag. Min bästa kompis som är klar och tydlig moderat är sambo med en kommunist - de diskuterar inte politik… (Dock vet nog inte sambon riktigt hur kommunism funkar om man verkligen hårddrar det, tror att han helt enkelt är tydligt vänster.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Katti
2018-08-29 17:26
#3

Vi röstar helt olika, på olika block, trots att det känns som om vi faktiskt har väldigt likartade grundtankar.  Det är ingen källa till konflikter här. Leva ihop med någon som inte stod för allas lika rättigheter skulle jag dock inte kunna. Det skulle aldrig ens bli en liten flirt!

I år är ju valet väldigt annorlunda och vi velar båda när det gäller vad vi faktiskt ska rösta på.  Men samma parti blir det nog inte!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linn Is The New
2018-08-29 17:30
#4

Vi röstar lika. Jag har en väldigt stark politisk åsikt och skulle inte kunna vara tillsammans med någon som inte delade dessa. Jag debatterar dagligen i grupper om politik, och jag vill självklart att min partner inte ska vara en av de jag debatterar emot. Om min partner bytte politisk åsikt nu, hade jag gjort slut? Beror på. Vi hade nog kommit varandra på nerverna. Hade jag blivit tillsammans med någon från början som har en annan politisk åsikt? Nej det hade jag inte.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Sarah
2018-08-29 23:45
#5

Röstar ganska lika, men är av väldigt olika uppfattningar om väldigt mycket. Har lite svårt att förstå att vi oftast hamnar på samma parti :) Jag är mycket mer politiskt intresserad än vad han är.

Surpan
2018-08-30 09:37
#6

Innan jag träffade min sambo så trodde jag att jag aldrig skulle kunna vara tillsammans med en människa med en (väldigt) olik politisk åsikt, men nu är jag det. I slutändan så har vi samma värderingar för familj, barnuppfostran, hushåll, jämställdhet, kärlek och vår relation och det var inte helt enkelt att hitta en sån man så att han råkade stå på andra sidan politiskt blev helt enkelt sekundärt.

Det stör mig ibland. Rätt ofta. Speciellt såhär i valtider, men jag vet att han är en påläst och vettig människa som tar sina beslut utifrån vad han tror är det bästa för oss.  Det får räcka för nu.

/Surpan

Annons:
Gaara
2018-08-31 16:04
#7

Vi röstar på samma. Hade troligtvis inte varit något större problem ändå. Jag gillar folk för vilka de är. Inte för vilket parti de röstar på. Hade jag däremot varit väldigt engagerad på det här med politik så kanske saker hade sett annorlunda ut. Jag vet inte. Blir mest ledsen över att folk ska sitta och hata varandra pga vilket parti man röstar på. Vet flera av mina internetvänner som uttryckt sig på sociala medier om att ifall man röstar på vissa partier så kan man ta bort dem som vänner. Känns inte helt ok att det är det som ska avgöra ens vänskap.

Milkshake
2018-09-01 17:06
#8

För mig är det ett problem om vi röstar på väldigt olika partier, då handlar det ju oftast inte om politik utan om värderingar. Skulle min partner rösta på extremhögern skulle jag göra slut, då vår människosyn helt klart inte matchar.

vendelay
2018-09-02 22:52
#9

När vi träffades röstade min partner på ett parti som jag verkligen inte stod för men jag var inte speciellt insatt så det spelade väl ingen större roll. Nu har vi varit tillsammans i flera år och bott ihop i ca 5 år och lärt känna varandra såklart och med tiden lärt oss mer med politik (vi var ju väldigt unga ändå när vi träffades). Numera vet jag att min partner aldrig egentligen delade åsikterna som det partiet hade / har men pga andras inflytande föll valet ändå på dem… Vi tycker lika om de mest grundläggande grejerna, t.ex. allas lika värde, och röstar därför lika. I förra valet röstade vi inom samma block men på olika partier.

Jag skulle inte kunna leva med någon som inte delade de grundläggande värderingarna som min politiska syn grundar sig i. Som det ser ut idag är det max två "större" partier som har de åsikterna så det skulle lätt kunna bli problem om inte vi båda tyckte lika där.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

setfree
2018-09-03 08:24
#10

Vi röstar nästan lika. Värderingar ska nog inte skilja för mycket enligt mig.

Det gäller även andra saker som hur man hanterar pengar och uppfostrar barn etc.

Mina vänner har politiska åsikter som liknar mina.

Kalli
2018-09-03 12:12
#11

Jag har ingen partner just nu men har träffat folk med olika politiska åsikter. Jag tänker att det blir lättare om man är idelogiskt lika men att det är viktigare med liknande grundvärderingar. Jag tror att alla partier i riksdagen utom ett vill det bästa gör samhället, även om man har olika vägar dit.

Calcifer
2018-09-03 14:37
#12

Så länge vi delar samma grundvärderingar så skulle det inte vara nåt problem. Jag och mamma röstar t:ex inte lika, men har ändå samma grundvärderingar och vill samma saker i slutändan. Skulle t:ex aldrig kunna vara tillsammans med någon som röstar SD då det är ett parti som står för ALLT jag är emot.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2018-09-03 15:09
#13

Jag insåg nu inför valet att jag och min pojkvän röstar lika. Det är inget jag tänkt på, för ingen av oss är speciellt intresserade av politik och diskuterar inte det till vardags.

Annons:
Gurky
2018-09-04 18:31
#14

Skulle ha svårt att leva med någon som inte delar uppfattningen om allas lika värde. Partiet man röstar på är mer eller mindre en spegling av det.

gudilondon
2018-09-05 14:29
#15

Jag skulle inte fungera ihop med någon som inte hade samma politiska värderingar som jag. Man behöver ju inte rösta på samma parti, men jag tror ändå att man bör ha någorlunda samma inställning om förhållandet ska fungera. 

Men ibland väljer kärleken inte partitillhörighet och då måste man göra en överenskommelse, att inte diskutera politik. Det kan var nog så knepigt 😉

[11:11]
2018-09-09 10:43
#16

Nej.. jag tror allihopa röstar på samma parti. Fast skulle någon rösta på ett annat parti.. så hade jag inte direkt brytt mig. Det är inte som att jorden kommer att gå under eller nått. Hur det än är och vilket parti som än kommer att vinna.. så kommer det ändå ta omkring 100 år innan sverige blir stabilt igen.

Miss autumn
2018-09-13 01:41
#17

Vi röstar på olika partier inom samma block. Jag respekterar hans åsikter och han respekterar mina. Vi båda har ett sunt tänk och så känner jag även med vänner som röstar på motsatt block. Det är det som räknas.

[manny]1
2018-09-13 17:20
#18

Min hustru och jag har skilda åsikter politiskt men det är inget som har hindrat oss i vår vardag  tvärtom så lär vi av varandra varje dag.

Vi har 35 års äktenskap bakom oss och det med olika politik så allt går om man bara vill.

lunaticIam
2018-09-14 22:44
#19

Jag och min nuvarande partner röstar olika men håller oss inom samma block. Vi har liknande åsikter men skilda hjärtefrågor.

VeilofElysium
2018-09-20 15:26
#20

Jag och min respektive tycker inte helt lika och vi ryker ihop en del pga det. Jag hade aldrig kunnat vara tillsammans med någon som röstar på V eller andra kommunistiska partier.

Annons:
taxarärbäst
2018-09-26 20:15
#21

i finland så är det bäst för alla finlandssvenskar att rösta på samma annars blir vi utan svenskspråkig service så jag och pojkvännen röstar nog på samma :P

nypisnina
2018-10-09 16:35
#22

VI röstar rätt lika men vi har lite olika sätt att se på saker och ting. Men vi kommer överens om att vi inte alltid är överens. Det viktigaste för mig är att jag försöker förstå hur han tänker, likadant som det är viktigt att han kan förstå hur jag tänker och sen ska vi respektera varandras tankegångar, även om vi inte håller med varandra alltid. Det gäller troligen det mesta, inte bara politik.

Noctis
2018-10-15 20:24
#23

Jag faller sällan för någon som står väldigt annorlunda än mig politiskt sett. Det har ju att göra med gemensamma nämnare, grundpelare i livssyn, samhällets utveckling, hur vi ser på våra medmänniskor och vad vi vill ha ut av framtiden.  På ett sätt kan olika syner få en att växa och utvecklas såklart. Jag har levt med en person som dumförklarade mig för att rösta grönt, han var väldigt rak med sina åsikter och struntade blankt i hur de togs- på gott och ont. En annan mycket rar karl hade extremt blåa tankar, var han noga med att förklara i ett tidigt skede, kanske för att veta var jag stod och om vi passade… I slutändan vill vi väl alla bara ha vad vi anser vara en lycklig värld.  Jag är då holistiskt grön och röd.

Vildamyra2
2022-07-14 23:09
#24

Klart att man kan träffa någon med annan politik åsikt. Tror det kan vara bra att vidga sina vyer lite och och det kan kanske sluta med att man har mer gemensamt än vad man tror. Ofta vill alla partier nå samma mål men man har olika lösningar på hur man ska komma dit.

[Tismon]
2022-07-15 00:18
#25

Jag sätter inte så stor vikt vid politik. Inom politiken är det bara en massa sandkastning och ingen som vill ta ansvar. Min partner känner likadant. Hade min partner varit insatt och för ett parti hade jag nog inte brytt mig heller. Det som spelar roll är vilka värderingar man har och ens moral, inte vilket parti man röstar på. Hur man behandlar andra och hur man är som en person speglar inte vad man skriver på en valblankett.

Upp till toppen
Annons: