Annons:
Etikettallmänt
Läst 1649 ggr
Milly82
9/7/18, 10:50 AM

Att inte rösta

Jag tycker det är lite dåligt att inte utnyttja sin rösträtt. Min mamma  tänker inte rösta i detta val och hon gjorde det inte för 4 år sedan. Jag tjatar/bråkar på henne om det vilket inte hjälper ett dugg. Hon blir bara mer envis.

Om man tycker att alla politiker är lika dåliga kan man ju åtminstone rösta blankt tycker jag.

Har ni några i er närhet som struntar i att rösta? Vad tycker ni i så fall om det?

Annons:
[Stoffe.]
9/7/18, 11:18 AM
#1

Blank röst räknas inte.

Milly82
9/7/18, 11:33 AM
#2

Jaha det visste jag inte. Jag trodde att en blank röst räknades som en blank och inte som att man inte lagt i någon röst alls.

[Stoffe.]
9/7/18, 11:51 AM
#3

#2 Det är många som tror det, men tyvärr så räknas det som att man inte har röstat.

Magi-cat
9/7/18, 11:56 AM
#4

Blank röst räknas som - en blank röst. 

Har man inte röstat räknas det inte alls.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

parsley
9/7/18, 12:08 PM
#5

Det finns en del som röstar blankt och menar att de accepterar det demokratiska systemet, men inte dess företrädare.

Blankröster räknas inte, så till vida att det inte blir några tomma platser i riksdagen,  landstinget eller kommunfullmäktige, om det blir tillräckligt många blankröster. Blankrösterna läggs åt sidan och platserna fördelas mellan de andra partierna. Det blir t ex inte tio tomma platser i riksdagen, som "tillhör" blankröstarna, om de skulle bli tillräckligt många.

Magi-cat
9/7/18, 12:40 PM
#6

#5 Nej, tomma platser blir det förstås inte till följd av blankröster.

Men antalet blankröster räknas och kan på så sätt räknas som en protest, kanske.

Personligen tycker jag man ska rösta på ett parti…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Honestyisdead
9/7/18, 12:40 PM
#7

Från Valmyndigheten. 

"Röstar du blankt, det vill säga lämnar valsedeln tom, räknas valsedeln som ogiltig och påverkar inte mandatfördelningen mellan partierna. Valmyndigheten och länsstyrelserna redovisar vid den slutliga sammanräkningen hur många som röstat blankt."

Fridaaaa
9/7/18, 1:01 PM
#8

Tycker inte du ska tjata på henne. Det är hennes beslut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
9/7/18, 1:25 PM
#9

Lever man i en demokrati så är det inte bara en rättighet att rösta - det är även en skyldighet mot vårt gemensamma samhälle. Ett TVÅNG är det givetvis inte och kan heller inte vara i en demokrati där fri vilja råder, men alla borde använda sin möjlighet att påverka. Om inte annat så för att se till att de partier de ogillar inte ska komma till makten… Min främsta anledning att rösta är inte att "mitt" parti ska komma till makten, det är att förhindra vissa andra att göra det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Huygens
9/7/18, 2:56 PM
#10

Svensk lag (länk):

"7 § En valsedel är ogiltig om den 1. saknar partibeteckning…"

Dock kan valmyndigheten lattja lite med reglerna och blankröster räknas ibland in i kategorin "Ogiltiga röster blanka" (sedan år 2006).

Troligen är lagen utformad så att blankröster inte ska påverka 4-%spärren bland giltiga röster. Om t ex 90 % av rösterna är blanka och giltiga, kommer många partier missa riksdagen.

Jag är inte helt säker, men jag tror att beteckningen Schackpartiet på en valsedel är en giltig röst.

Magi-cat
9/7/18, 3:13 PM
#11

#10 Om Schackpartiet registrerat sig i förväg, inte annars.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
9/7/18, 3:32 PM
#12

Det ligger mycket i talesättet Den [röstberättigade] som inte röstar kan inte komma och klaga på politiken Fullgör man inte sina skyldigheter kan man inte klaga om man inte får de rättigheter man önskar sig, Gäller på de flesta håll i verkligheten.

pyromanen
9/7/18, 4:05 PM
#13

Om en inte är för demokratiska val är det logiskt att inte rösta. Tycker en det är rätt och bra med demokratiska val, då tycker jag definitivt en ska rösta. Är det ingen som är riktigt bra, så rösta på det minst dåliga… eller engagera sig politiskt själv.

Annons:
Gurky
9/8/18, 10:00 PM
#14

Vad är hennes argument för att inte rösta? Vill man inte rösta bara för att, kan man åka till en diktatur ett tag och ånjuta att man slipper rösta. Demokrati är ingen självklarhet, utan något som alla måste värna om och kämpa för. Det är vår skyldighet gentemot våra medmänniskor.

Milly82
9/8/18, 10:22 PM
#15

#14 Ja hon säger väl ungefär :

"Jag är inte ett dugg intresserad. Antingen är det dom där 4 snobbarna i alliansen som ska styra landet eller så är det den rödgröna röran med den extremt trötta och intetsägande statsministern vi har nu… och förresten, jag bryr mig faktiskt inte. För mig får dom göra som dom vill"

Gurky
9/8/18, 10:25 PM
#16

#15 Vad har hon för syn på demokrati generellt? Är det något hon tycker att vi borde avskaffa?

Milly82
9/8/18, 10:32 PM
#17

#16 Nej då det tror jag inte. Hon tycker bara att "rösta ni som verkar bry er så mycket. Det är ju valfritt så jag låter bli "

Typ så. Samma fraser. Jag får aldrig någon annan förklaring.

Gurky
9/8/18, 10:41 PM
#18

#17 Demokrati bygger på att folk röstar. Är man missnöjd med alla partier finns valet att rösta blankt. Hon kanske skulle må bra av lite kunskap, då hon inte har något argument?

Upp till toppen
Annons: