Annons:
Etikettjobbet
Läst 2566 ggr
Miss autumn
9/13/18, 1:38 AM

Vad jobbar du med?

Vad jobbar du med? Vad är det bästa med ditt jobb och vad är det som är minst bra? Trivs du? Om du valde en helt ny inriktning, vad skulle du då välja att jobba med istället? Tycker att det är intressant att läsa om hur andra har det på sina arbeten :) Jobbet är en stor del av livet.

Annons:
[rumelle]
9/13/18, 4:20 PM
#1

Jobbade som tandhygienist i tio år, tills i somras då jag gav upp pga mobbing från både chef och kollegor. Nu jobbar jag som maskinoperatör och stormtrivs.

Denna kommentar har tagits bort.
Stallmima
9/13/18, 6:12 PM
#3

Jobbar tyvärr på bemanningsföretag och får göra massor med ovidkommande inhopp överallt på diverse företag, vissa bra vissa usla. Det jag har jobbat med tidigare innan bemanningsbranschen tog fart var som operatör på Ericsson, det skulle jag vilja jobba med igen som fast anställd. Dock finns ju inte Ericsson kvar i den befattningen som det gjorde tidigare. Så frågan om jag trivs är det ett stort NEJ! söker jobb men i 9 fall av 10 är det bemanningsföretag! Någon ny inriktning vet jag ej vilket jobb jag skulle kunna trivas med.

citytjejen
9/13/18, 6:54 PM
#4

Jag jobbar som administratör inom stadsbyggnad/samhällsbyggnad i en kommun. Har stor variation i mina uppgifter och håller bland annat på med upphandlingar, introduktion av nyanställda, ekonomisk redovisning i EU-projekt, GDPR,  akthantering, IT-frågor och diverse annat. 

Trivs otroligt bra och det bästa med jobbet är kollegorna och att det är så stor variation på arbetsuppgifterna. Uppskattar även att det är flextid och att vi har möjlighet att jobba hemifrån ibland, samt att ha 37 semesterdagar per år 😃
Sämsta är nog att jobba med arkivrelaterade uppgifter, det är inte särskilt kul men men vägs upp av de roligare grejerna!

/Christina

flocken
9/13/18, 7:04 PM
#5

Jag driver hunddagis o pensionat. Utb hunddagis föreståndare. Varit egen i 4 år. Det bästa? Allt. Så länge man älskar hundar och att vara ute i alla väder. Sämsta? Bokföringen och långa dagar. Jobbade innan på ett metall gjuter. Utb svetsare i grunden. Hunddagiset är min ändring i livet. Mina sjukdomar tvingade mig att ändra livet eller sluta i rullstol

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Forest]
9/13/18, 9:29 PM
#6

Jag är butiksbiträde. Jag gillar mitt jobb mycket då ingen dag är den andra lik. Jag trivs med alla nya utmaningar och gillar hjälpa kunder med det dom letar efter. Har inte vi det så kan jag ofta tipsa om vart man närmast kan hitta det dom letar efter :)

När jag var 18 år visste jag exakt vad jag ville jobba med jag skulle ha eget stall och jobba med rida in och köra in hästar/ponnys samt vidareutbilda dom. Men när jag var 20 år så fick jag en son som inte tål pälsdjur så då fick jag stryka mina planer helt. Jag sålde då min häst och sonens blivande ridkompis en liten shettis.   Jag har jobbat med allt möjligt genom åren. Allt från jobba med travhästar,avbytare på gård med kor,vara "allt i allo "klippt gräs,häckar,träd  till bytt kranar, målat, klädbutik,café mm

Något jag tycker är intressant nu är bilar (renovering,trimning både nya och äldre bildar) och detta med arkitektur. Tror det verkar vara rolig utmaning med hitta lösningar beroende på vart "huset" skulle byggas. 😃

Annons:
Herveaux
9/13/18, 10:03 PM
#7

Jag är hästskötare. 
Det bästa med jobbet är kontakten med hästarna och att jag får jobba med kroppen, får vara ute mycket, jobba självständigt. 
Det mindre roliga är att det är dåligt betalt. Fast jag föredrar helt klart att jobba med något jag tycker om för låg lön än tvärtom. 

Saknar att vara egen företagare, som jag var i 9 år innan jag gick in i den ökända väggen. Skulle vilja starta ett litet företag där jag säljer handgjorda saker för häst, hund, katt och deras tvåbentingar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

angest
9/14/18, 12:29 PM
#8

I Hemtjänsten

Trivs väl sådär. Det bästa är mötet med människorna det sämsta är den ständiga stressen och det dåliga samvetet man har när man måste rusa vidare när den man hjälper helst vill att man stannar en stund och pratar. Men tiden finns inte då man redan är sen till nästa.  Många bor hemma trots mer behov av vård och vi får springa benen av oss och får inte fler anställda. Politikerna bara pratar om att "anställa fler i vården."

sophiedorothea
9/14/18, 2:52 PM
#9

Jobbar som undersköterska på en akutvårdsavdelning. Det bästa är att jag lär mig något nytt varje dag på jobbet, och att man träffar så många olika människor, allt från 18 åringar som tagit överdos, till 90 åringar med KOL. 

Det sämsta är när det blir för mycket stress och alla tidigare mornar :P

Fransu
9/14/18, 3:36 PM
#10

Alla ni som jobbar inom vården på ett eller annat sätt är hjältar i mina ögon. 🌺 Ni borde ha högre lön och bättre arbetsvillkor.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
9/14/18, 6:11 PM
#11

#10, Instämmer! Har jobbat inom vård och omsorg under kortare perioder, jag gillade jobbet i sig men förhållandena är under all kritik! Det är ändå ett antal år sedan, det lär inte ha blivit bättre… Statusen borde dessutom höjas rejält, det är ett otroligt viktigt jobb!!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Åsa S
9/15/18, 8:40 AM
#12

Jobbar på systembolaget i butik och trivs till stor del, gillar de varierade arbetsuppgifterna + jag sitter i ledningsgruppen så jag gör en massa olika administrativa saker mm. med. Det som är mindre bra är att arbetsmiljön blivit tuffare på senare år och ergonomi och liknande verkar mindre viktigt så man lägger om arbetssätten så det inte går att använda lyfthjälpmedel, så jag blir mer och mer orolig över att inte rygg och händer kommer klara av att lyfta så mycket ända till pensionen.

Gaara
9/15/18, 2:28 PM
#13

Jobbar som lagerarbetare. Det bästa är mina fina kollegor och underbara chef samt själva teamkänslan vi har då vi har deadlines som vi måste nå. Det är ett fysiskt tungt jobb och på sätt och vis är det skönt att få jobba med kroppen. Vi plockar inte med truck utan går med vagnar och plockar och packar allt för hand. Tyvärr har vi det sjukt stressigt ofta. Förr var det bara runt jul och fram till februari som det var tokstress men förra året stressade vi från hösten och in nästan till sommaren så jag gick i stort sett nästan in i väggen. Tål inte stress längre vilket är ett problem för jag vet att vi snart går in i en stressperiod igen och jag är rädd att jag kommer gå sönder på riktigt då. Men trivs gör jag, tack vare just folket jag jobbar med. :)

Vi letar hus på helt annan ort så när vi väl hittat det så kommer jag inte kunna jobba kvar. Då är tanken att jobba hemifrån med diverse frilans skribentjobb. Men vi får se hur det blir med det. Måste ju kunna leva på det också. :)

Annons:
spiritoffalconer
9/19/18, 12:06 AM
#14

Restaurang . Det bästa är kollegerna och några få stammisar .det sämsta är nedskräpning runt omkring .

eli1991
9/20/18, 9:52 AM
#15

Studerar just nu men har tidigare jobbat som lastbilschaufför.
Positiva med det var lönen, man vet aldrig vad som ska hända under dagen och att få se nya platser. Ett annat plus är att jag gillar att arbeta med kroppen och vara trött när jag går hem från jobbet.
Ett STORT minus är att de första åren inom branschen som kvinna är att man de första året får "slå sig fram" för att få respekten hos männen. Visa att man visst kan trots att man är kvinna.  Efter det trivdes jag som tusan :)

VeilofElysium
9/20/18, 3:21 PM
#16

Jobbar som servitris och cafébiträde. Har två jobb i nuläget. Är tänkt att jag ska gå polishögskolan längre fram.

sp0ngeb0b
9/22/18, 5:58 AM
#17

Jag är brevbärare och trivs helt okej. Jag är tjänstledig just nu dock men innan dess var jag timmis, jobbade dock nästan heltid. Fördelarna är en aktiv vardag, underbara kollegor och att jag har utvecklat mitt lokalsinne sjukt mycket och lärt mig hitta mycket bättre i stan, plus att jag har fått se nya delar av staden. En annan väldigt skön grej är att jag behöver aldrig jobba kväll eller helg. Annars som timmis vet man ju aldrig när man kan bli inringd, men jag vet att jag är alltid ledig kvällar och helger oavsett vad som händer. Så när fredagskvällen kommer kan man slappna av och njuta av helgen utan att behöva tänka på jobbet.

Nackdelarna är att det är mycket enformigt arbete, alla dagar ser likadana ut i princip och det är mycket upprepande rörelser. Slitsamt för knäna är det också, har själv fått problem med det men som tur är kunnat få arbetet anpassat efter mina behov. En annan nackdel är att man ofta måste jobba över, och för min som timmis blir det snarare att jag inte har någon sluttid utan jag får jobba tills jag är klar så det är lite frustrerande - att inte veta när man får gå hem. Lönen är inte heller speciellt bra.

Men överlag trivs jag och ser fram emot att komma tillbaka efter tjänstledigheten.

taxarärbäst
9/24/18, 4:29 PM
#18

jobbar på ett loppis, bästa med mitt jobb är att träffa alla gamla damer och herrar! trivs inte med folk i min egen ålder

[134643]
9/24/18, 8:38 PM
#19

Studerar just nu men mitt förra jobb var i djuraffär. Trivdes otroligt bra med mina kollegor och kunder! Vi hade ett stort ansvar när det kom till rådgivning, vi hjälpte till med allt från utrustning till foder, träning, beteende och även sjukdomar. Fruktansvärt lärorikt också med mycket utbildning! Alla underbara hundar, valpar, katter och andra djur som kom på besök var också hur kul som helst. Det negativa är väl det vanliga inom serviceyrken, upprört folk. Elaka kommentarer. Men också att vara runt djur som inte mår bra, ägare som inte delar samma uppfattning om träning och livskvalité som jag gör. Hade också rätt svåra arbetstider som varierade mellan 06 och 22. Var inget problem då men långsiktigt hade det nog blivit jobbigt. Nu studerar jag till djursjukskötare för att kunna fortsätta med det jag tycker är allra viktigast, att våra djur möts med kärlek och respekt!

Upp till toppen
Annons: