Annons:
Etikettsex
Läst 3073 ggr
OlgaMaria
2018-09-14 08:59

Potenshöjande läkemedel till unga män

Det här är så sorgligt. Läkemedel framhålls som en lösning men det som ska rättas till är ju givetvis roten till problemet. Det BLIR svårt med erektionen ifall man är mest van vid porr och onani och sedan ska ha sex tillsammans med någon annan. Hjärnan blir programmerad till ensamsex framför en skärm. Det blir självklart svårt att ställa om sedan när man ska vara med en annan person på riktigt. Sluta kolla på porr, begränsa onani om man är i en relation. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-vanligare-att-potenshojande-lakemedel-skrivs-ut-till-yngre-man

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-14 09:04
#1

 "Det blir självklart svårt att ställa om sedan när man ska vara med en annan person på riktigt. Sluta kolla på porr, begränsa onani om man är i en relation. "

Delar inte den åsikten. Tror att pressen att prestera är en betydligt större orsak.

OlgaMaria
2018-09-14 09:09
#2

Vart kommer pressen ifrån då om inte därifrån? Samt att press uppstår när man inte kan leverera för att man inte är van med tvåpersonerssex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Herveaux
2018-09-14 09:15
#3

Undrar hur många det är av dom som får utskrivet som faktiskt har potensproblem. 
En av makens yngre kompisar (25-års åldern) berättade att det är flera i hans vänskapskrets (inklusive han själv) som tar potenshöjande för nöjets skull, inte för att dom har problem med potensen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2018-09-14 09:18
#4

#2 Från flera håll, t ex den du ska till att ha sex med. Situationen är laddad så till vida att "när du ska till" så gäller det att den inte slaknar. Förväntningar och besvikelser från båda parter. Ställ frågan till ett antal män så får du höra. 

För att göra en liknelse så tänk dig följande: 

"Ok, här får du en kartong att bära ner för trappan. Den innehåller en Ming-vas värd 500.000 så för sjutton - tappa den inte!" 

Trots att du burit 100-tals kartonger i ditt liv utan minsta missöde så har just denna kartong aldrig någonsin känts tyngre, halare och besvärligare. Händerna domnar och har en stadga som liknar en överkokt spagetti.

[Hayabusa]
2018-09-14 09:19
#5

#3 Så kan det också vara.

OlgaMaria
2018-09-14 09:23
#6

#3 I artikeln beskrivs det som att problemet för unga män oftast är psykosomatiskt, inte medicinskt. Tror att läkare är mycket restriktiva med att skriva ut sådana här läkemedel till unga män. Men det kan ju hända att man får tag på dem på annat sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-14 09:29
#7

#6 Att få stånd sitter i huvudet…enkelt förklarat. 

PS Jo, det finns de som har fysiologiska problem - men inte så vanligt förekommande.

Lona
2018-09-14 10:46
#8

Antalet som har fysiologiska problem borde dessutom vara ungefär konstant och inte Öja rejält, även om man tar med i beräkningen att det är mindre tabu att prata om/be om hjälp för numera. Jag tänker också att det nog kan vara "lättare" att be om medicin om bristande erektion beror på sjukdom eller läkemedel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OlgaMaria
2018-09-14 11:08
#9

Kan också vara så att fler lider av en dålig livsstil som försämrar potensen även om den inte är sjukligt nedsatt. Testosteron påverkas mycket av livsstilsfaktorer som träning och kost. Om potensen svajar så kan det ju också bli en ond psykologisk cirkel där press kommer in.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2018-09-14 15:56
#10

Jag kände en kille som erkände att han hade problem med att bli hård. Han erkände även att han var så van med att titta på porr att vanlig sex i verkligheten räckte inte till för honom. Han hade dock planer på att minska på porren så han skulle kunna ha ett normalt förhållande med en kvinna. Han började minska ner på porren och såg omedelbart en viss effekt. Jag tror starkt på att porren kan bli ett stort problem om man kollar på sådant dagligen, vilket han då gjorde.

[Hayabusa]
2018-09-14 18:47
#11

#10 Vad är skillnaden mellan porr och "vanlig sex"?

_Fisken
2018-09-14 19:19
#12

Dessa magiska blå piller ökar väl blodgenomströmningen i hela kroppen och dessutom sätter fart på hjärtat. Så berusningen finns nog inte bara mellan benen. Så har jag förstått det.

[Devya]
2018-09-14 20:03
#13

#11 Porr = se på videos medan han masturberade Sex = att ha sex/samlag med en kvinna. Han blev endast hård av att se på porr. Han blev aldrig tillräckligt hård då han själv skulle ha sex med en kvinna för det visuella var inte tillräckligt stimulerande för honom. Han gillade Kvinnor som såg "perfekta" ut och tyvärr så levde inte kvinnorna han träffade upp till det han förväntade, hans egna ord.

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-14 20:37
#14

#13 Förefaller problematiskt. Det vore intressant om några män här ger sin syn på saken (inte porr utan vikande erektion i största allmänhet).

[Devya]
2018-09-14 20:49
#15

#14 Det är väl också problematiskt då det påverkar sexlivet med en partner. Senast jag hörde något från honom så hade det blivit bättre då han minskade på porren. Han gissade på att han hade blivit 'desensitized'. Kan stämma i hans fall. Min man kan lätt se på porr utan att det påverkar vårt sexliv. Har vi inte haft sex på flera dagar så går det snabbt, trots att han har sett på porr där tidigare. Så alla är ju olika tack och lov. :) Men sen tror jag inte att han ser på porr varje dag vilket den där andra killen gjorde.

[Hayabusa]
2018-09-14 20:54
#16

#15 Säkert. Men sviktande erektion och porr kan ju vara två helt olika ämne. Även den som aldrig/väldigt sällan tittar på porr kan "slakna". Det handlar oerhört mycket om situationen i sig t ex om det är en person du ska ha sex med för första gången. Lite spänt, lite nervöst…"bara nu inte den slaknar också…". Då gör den det så klart. 

Som sagt - hade varit intressant med olika mäns upplevelser på detta område.

[Devya]
2018-09-14 21:04
#17

#16 Absolut. Det finns ju såklart andra orsaker till varför det inte alltid fungerar. Sen är det också helt ok om det inte alltid fungerar vilket många tycks glömma. Inte fungerar det ju alltid för kvinnan heller.

[Hayabusa]
2018-09-14 21:10
#18

#17 Visst är det OK, men just där i stunden så är det en klen tröst. Båda parter kan uppleva någon form antiklimax, typ.

Katti
2018-09-14 21:12
#19

Hela grejen är så himla fixerad vid att sex = PiV (penis i vagina) . Det finns hur många sätt som hest att ha sex utan samlag  🙂.  Börjar man så, och dessutom pratar med varandra,  är jag övertygad om att pressen släpper och  problemet ofta löser sig av sig själv!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Hayabusa]
2018-09-14 21:36
#20

#19 Instämmer - det bästa sexet har man (åtminstone jag) med de som man känner allra bäst. Men, lättare sagt än gjort - det är min syn på det.

Annons:
pringles
2018-09-14 22:49
#21

Inget fel med porr även om man är i ett förhållande. Men såklart ska inte porren ersätta sex med sin partner. Men som ett komplement i lagom mängd behöver det inte alls vara fel

(Jag är man och sambo)

Kalli
2018-09-14 23:33
#22

Jag tänker att även om det finns en psykisk orsak kan det kanske behövas en fysisk knuff för att ta sig över det där hindret. Men självklart kan orsaken variera, den enda erfarenhet jag har så hade det noll med porr att göra utan främst nervositet.

Herveaux
2019-08-10 13:31
#23

Vet att tråden var aktiv i höstas, men hittade en dagsfärsk uppdatering i ämnet:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inget-samband-mellan-porrtittande-och-impotens

Jag är på läkarens linje.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Hayabusa]
2019-08-11 07:58
#24

#23 Samma här.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: