Annons:
Etikettdjur
Läst 2105 ggr
Ameliemunther
9/16/18, 7:10 AM

Vem ska ha djuren?

Hej! för ett tag sen så skulle min dåvarande överraska mig med marsvin (då jag de hade prarat lite smått om att skaffa de igen för hade de när jag va liten osv). Så han skaffade 3 marsvin till mig som jag fick, efter ett tag skaffade jag själv 3 st till och alla gick tillsammans hemma hos han osv. Nu när de tog slut, vilket kom väldigt hastigt så sa han "Hämtar du inte djuren samma sag som du hämtar dina saker så blir dom här" vilket jag inte tyckte va rätt vist då jag inte hade kunnat ordnat en bur den kvällen! Nu ensvisas han om att jag inte får hämta mina djur, efter mycket om och men så gick han med på att jag kunde hämta "mina" 3 marsvin som jag själv hade fixat nån dag han inte va hemma! Men menar på att dom andra 3 som han köpte ska han själv behålla fast att de va en gåva till mig? å då jag vet att han inte kommer sköta om dom tex pälsmässigt då dom e långhåriga, och vet att hans inte ens vill ha marsvin själv de e bara för de ska va så! Jag anser ju att dom andra 3 också är mina imed jag fick dom av han, och vill dom ska få de bra! Vad tycker ni? Ska jag fortsätta kämpa eller bara låta han få dom? (han e en av dom mest envisa jag känner) Ska hämta dom andra idag! Hade jag vetat att han hade brytt sig om dom å tatt hand om dom bättre så hade de inte varit några problem att han behöll dom. Vet verkligen inte hur jag ska göra just nu. mvh

Annons:
dixieQ
9/16/18, 8:48 AM
#1

De var en gåva till dig så då är de dina,sen kan du ju om du vill låta honom behålla dem om du känner att han tar väl hand om dem o att han kan ge dem den omvårdnad som krävs,(bara för att slippa ha mer kontakt med ditt ex).Sköter han dem inte bra,så tycker jag absolut du ska se till att få tbx dina djur).

Surpan
9/16/18, 8:49 AM
#2

Om du hämtar dom andra när han inte är där så ta med allihopa.

/Surpan

Ameliemunther
9/16/18, 8:57 AM
#3

Imed hab inte bryr sig om djuren som jag gör så vet jag att han inte kommer sköta dom, dom e långhåriga å kräver pälsvård en gång i veckan å de kommer han aldrig göra eller klippa klor osv! funderade på att ta med dom ändra ändå när jag hämtar dom andra och sa de till han men då kommer han tvinga mig till att betala för dom, annars vägrar han! och vet inte vad han kommer göra om jag bara hämtar dom utan att gå med på hans vilkor!

Fame2018
9/16/18, 9:56 AM
#4

Han kommer förhoppningsvis börja ta ansvar när han blir själv med marsvinen. Anledningen till att han hittills inte fixat päls, klor mm är förmodligen för att du funnits där hela tiden och gjort det åt honom. Men när han blir ensam med dem så blir han ju tvungen att fixa det själv.

Ameliemunther
9/16/18, 10:01 AM
#5

tro mig jag vet att han inte kommer göra de! han klipper tex inte klorna på sina hundar, kaniner eller katt!

Fame2018
9/16/18, 10:04 AM
#6

Ojdå. Undrar varför han så gärna vill behålla dem då om han inte är intresserad av att sköta dem. Är det bara för att "jävlas" med dig?

Annons:
Ameliemunther
9/16/18, 10:19 AM
#7

ja de d bara för å jävlas! ville jag ha dom fick jag betala för dom fast dom redan e mina

Lona
9/16/18, 10:58 AM
#8

Det där är otroligt vanligt, att det blir "vårdnadstvist" om djuren efter en separation. Även om inte båda parterna egentligen vill ha djuren så funkar det ypperligt för att jävlas… Att resonera med ditt ex verkar uteslutet och jag tror inte att du kan "bevisa" att marsvinen är dina. Visserligen går det rent juridiskt, om du har stått för alla kostnader för dem och kan visa kvitton mm - men det är knappast värt tid, möda och kostnader som det skulle medföra. Finns det något annat som DU har tillgång till och som han vill ha? Något som ni kanske kan jämka med? Vill du vara lite ful kan du ju låtsas som att det är något som du verkligen, verkligen vill ha fast du egentligen struntar i det. Annars, om du är rädd om dina marsvin, så är det lika bra att låta honom vinna och betala för dem. För marsvinen är det troligen den bästa lösningen. Se i så fall till att skriva någon form av överlåtelseavtal/köpekontrakt även om det "bara" gäller några marsvin. Alternativet är att ha is i magen och hoppas att exet dels blir lite medgörligare med tiden, dels inser att det är för mycket jobb att delta grisarna. Där känner ju du honom bäst - här han samvete att låta djuren komma i kläm för att hämnas på dig?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ameliemunther
9/16/18, 1:54 PM
#9

okej tack så mycket för alla svar :)

OlgaMaria
9/16/18, 3:18 PM
#10

Tror det är smartast att inte bråka om det. Och jag kan också tycka att det på sätt och vis kan vara ok om man ångrar en gåva vid separation ifall syftet med gåvan var att man skulle ha det tillsammans.

Kanske ger han med sig om du säger att det är okej att han behåller dem men att du kan ta dem sen om han känner att det blir jobbigt med pälsvård och att klippa klorna. Eller så kanske du kan betala för dem? Det kan det väl vara värt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

taxarärbäst
9/22/18, 4:39 PM
#11

detta är ju helt sjukt…klippa klor på katt! skulle jag aldrig göra någonsin min katt behöver sina klor! om han vill behålla marsvinen så låt honom….anmäl honom för vanvård för djur om det är så

Milkshake
9/22/18, 6:04 PM
#12

 #11 Väldigt konstig kommentar. Hur är det sjukt att klippa klor på menar du?

Lona
9/22/18, 6:10 PM
#13

#11, En innekatt (och ibland även utekatter) kan behöva få klorna klippta regelbundet. Det är väl mer "sjukt" att inte sköta sitt djur på ett adekvat sätt?! Jag tror knappast att du menar att en katt ska gå runt med alldeles för långa klor - en del vässar dem inte särskilt mycket själva…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
taxarärbäst
9/22/18, 7:18 PM
#14

#13 vad har ni för katter som behöver ha klorna klippta??? aldrig behövt klippa på min katt han är 10år och frisk som en nötkärna. Inte en grejj här där jag bor (finland)

Milkshake
9/22/18, 8:55 PM
#15

#14 Härligt att du inte behöver göra det, men bara för att du inte behövt klippa klorna på EN katt betyder det inte att det är så för alla. Jag har haft katt i hela mitt liv, många har skött klorna själva och andra har behövt kloklippning. Klipper jag inte klorna regelbundet på min ena katt växer de in i trampdynorna. 

Du kanske ska ta tagga ner på din dömande attityd lite grann?

[Thiah]
9/23/18, 7:40 AM
#16

#14 visst klipper vi klor även i Finland…

taxarärbäst
9/23/18, 5:14 PM
#17

#16 ingen har innekatt där jag bor så njäe inte här :p jag har själv haft 10katter (inte på samma gång) aldrig i världen hört talas om det är en grej ens!

[Thiah]
9/23/18, 6:02 PM
#18

#17 då är det nog mera du som inte har koll än hela Finland… Vi andra i Finland klipper nog klorna när det behövs

Gaara
9/24/18, 11:01 AM
#19

Man kan ju tycka att de är dina då de var en gåva, men om han har kvitto på dem så är det hans djur, det är alltså han som äger dem. Har han vanvårdade djur hemma så kan du ju kontakta länsstyrelsen och göra en anmälan så han inte får ha kvar dem. Just för djurens skull.

Kalli
9/26/18, 9:57 AM
#20

Fast nej, bara för att han har kvitton är det inte hans djur. Om hon har fått dem i gåva så är det hennes, sen är det en fråga om vad som går att bevisa. Jag skulle, om jag fått möjlighet, helt enkelt ta med mig dem och sedan får han bråka om det om han orkar.

Annons:
OlgaMaria
9/26/18, 11:41 AM
#21

Många här verkar tycka det är självklart att djuren är hennes men jag tycker absolut inte det är självklart, och jag anser också att det är allmänt hyfs att ta hänsyn till givaren vid en separation. Om min partner skulle vilja behålla något som han gett till mig skulle jag inte protestera. Finns ingen glädje i att ha kvar något som han inte skulle vilja att jag ska ha. Gåvor ges sällan totalt förbehållslöst, varför det också kan kännas obekvämt att ta emot en gåva ibland ifall man anar att något förväntas av en i retur, t ex om någon man dejtar ger en gåva fast man själv inte vill ta relationen vidare.

Läste nyss denna artikel på ämnet och den är ganska skarp med att det är dålig hyfs att hålla fast vid en gåva ifall ens fd partner önskar få tillbaka den.

https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2016/09/09/14539/

Utifrån detta kan man tänka att det är en dålig grej att köpa djur som gåva till någon ifall man inte från början bestämmer vad som ska hända med djuren vid en eventuell separation. Djuren ska ju inte behöva hamna i kläm, men jag tycker det hör till att man har något av en plan för resten av djurens liv redan när man köper dem. Så här har ni båda brustit när ni inte från början bestämt sådana saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ameliemunther
9/26/18, 12:29 PM
#22

Situationen är löst! jag tog 4 st (mina 3 å en av "hans") och lät han behålla 2 st! han har ingte sagt något om de så han brydde sig nog inte direkt! vet inte om han har dom kvar då vi inte pratar alls så!

[Devya]
10/2/18, 2:53 PM
#23

#17 Du vet alltså väldigt lite om katter hör jag. Även min veterinär rekommenderar att klippa klorna på en katt om de blir för långa. Min katt är dålig på att använda katträdet vilket leder till väldigt långa klor. Det låter högt då klorna rispar mot golvet om hennes klor inte blivit klippta. I värsta fall börjar hon att halta som min mors katt om klorna blir för långa så jag ser till att klippa dem regelbundet. Läs på om ämnet istället för att anta saker och ting. Du framstår som otroligt okunnig inom området.

Maria
10/3/18, 9:34 AM
#24

Jag har alltid regelbundet klippt klorna på mina katter genom åren. När jag hör att klorna låter mot golvet när de går så är det dags.

De har så klart klösträd på flera ställen och tillgång till liten trädgård men de är innekatter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: