Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 1014 ggr
MissVanlig
9/25/18, 7:15 PM

Svärmor

Tycker min svärmor är lite jobbig och kontrollerande. Ofta gäller det maten men även annat som t.ex motion.

Hon ringer varje kväll till sin son. Det är sällan hon pratar direkt till mig, det blir i så fall när vi ses och det kanske är 5 gånger per år. Men i telefon så pratar hon med sonen. Och han (liksom jag) börjar alltmer reta sig på hennes ständiga förmaningar.

Hon frågar varje dag vad vi ätit under dagen. Från frukost till kvällen. Och ofta har hon synpunkter. Om tex inte alla måltider innehåller potatis så är det inte bra enligt henne. Och hör hon att vi ätit ägg både till frukosten och ett även till middagsmaten så har hon långa utläggningar om att man bara bör äta ett ägg om dagen och hur viktigt det är att tänka på kolesterolet.

Också vilken tid man "ska" äta midag är väldigt viktigt för henne. Har vi inte ätit senast kl 18.00 så är det väldigt dåligt för hälsan och hon måste tjata lite extra en sådan dag. 16.00 ska middagen serveras.

Hör hon att vi varit ute på en joggingtur så är inte det bra heller. Då tycker hon att vi som har villa och trädgård måste väl få tillräckligt med motion som det är så varför fara ut och springa "helt i onödan" Hon vet bäst och så är det bara.

Det är ingen mening att säga till henne att hon får äta och motionera som hon vill och vi gör som vi vill göra.  För hon är ju så orolig för sin lille son. Som för övrigt är över 40 och hon själv nästan 80.

Det låter nog som löjliga problem när man läser min text, det tycker jag med, men det är ändå jobbigt att leva i det. Och att se hur min sambo alltid är så irriterad  efter varje telefonsamtal med mamman. Och hon är envis vill jaga lova. Hon ger sig verkligen inte. Svarar han inte ringer hon och skickar sms tills hon fått svar.

Jag ville väl egentligen bara skriva av mig då det känts extra jobbigt några dagar.

Annons:
kattöga
9/25/18, 7:29 PM
#1

Har läst, hinner inte skriva så mycket… Men det låter mycket som min gamla mamma.  Som alldeles nyligen fick diagnosen vaskulär demens.

Så, jag gissar att det är nåt liknande som är på gång med din svärmor. Min mamma började med ett evinnerligt tjat - om allt. Så ska man göra, så ska man inte göra, det bästa är att göra så här osv, osv.

Jag har dock, insett att det bästa man kan göra är, att låta henne prata, inte ta in så mycket i sig själv, kanske verifiera att "ja, jag hör vad du säger", "jaha, så kan det va" osv. Men se'n leva sitt liv som man vill i alla fall. Varken du eller sonen behöver gå i svaromål eller försvara er. Ni lever ju som ni vill i alla fall.

Det kan ta ett tag innan man lär sig att bita ihop och inte gå i svaromål. Det kan ta en tid att inse att hon inte kan släppa sin identitet som "mamma". För då har hon ju ingen identitet… 

Men jag lärde mig. Och det har hjälpt enormt! Ibland kan jag svära eller gråta efter ett samtal med henne, men det tar bara några sekunder tills jag hämtat tillbaks mig själv igen. Och hon behöver inte ta "barnets" (= barnet i mig) frustration, för det kan hon inte heller hantera.

Det enda de egentligen vill är att bli "hörda" och sedda. 

Min mamma är nu 83 år.

(det blev mer än jag trodde i alla fall… ;) )

Lycka till! Låt svärmor prata! Men ta inte in det som inte känns rätt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Spectabile
9/25/18, 7:58 PM
#2

Självklart äter ni när och vad och hur ni vill. Ni tar en joggingtur när och hur ni vill.

Men, tänk på att hon börjar bli till åren kommen, så i ert ställe skulle jag ge henne de svar jag vet att hon vill ha. Då blir hon förhoppningsvis nöjd och glad och ni slipper en massa irritation 🙂

Caeli
9/25/18, 9:59 PM
#3

Om det här är ett nytt beteende tycker jag att ni ska försöka få med svärmor till en läkare. Låter som hennes stora intresse och vilja att veta allt om hur ni lever inte är helt normalt. En annan tanke är hur ser hennes egen vardag ut? Har hon vänner? Någonting att göra på dagarna? Någonting som hon kan intressera sig för på hemmaplan? Eller har hon helt enkelt tråkigt och så "fastnar" tankarna på er familj och hur ni har det?

Surpan
9/26/18, 9:17 AM
#4

Om hon inte säger dom här sakerna till dig utan bara i telefon till din sambo så tycker jag nog ändå att du ska försöka släppa det. Alla familjer har lite knäppt folk i sig. Du förstår ju själv att ni får äta vilken tid eller vad ni vill. Bara försöka skaka av sig. Om du störs massor av det så kanske din sambo ska undvika att berätta för dig vad hans mor säger till honom.

/Surpan

OlgaMaria
9/26/18, 11:52 AM
#5

Blev alldeles bestört när jag läste din text men sen läste jag att hon var 80 år och då känns det helt lugnt. Haha. Jag förstår att det måste vara jobbigt men en hel del av det här kan nog ha att göra med hennes ålder och ensamma, långtråkiga dagar och det enda som känns meningsfullt i hennes liv kanske är att hålla koll på vad ni äter osv. Kära nån… känner lite kärlek för henne mitt i allt. Tycker det #1 skriver är bra. Ta inte åt er! Bara låt det rinna av er. Självklart gör ni som ni vill och ni behöver inte berätta allt för henne. Helt förståeligt om din man blir lite irriterad och att du blir trött på allt - men det hör nästan till när man har gamla föräldrar. Att din man pratar med henne en stund varje dag är en väldigt god gärning mot en gammal, säkerligen ganska ensam, människa. Min farbror dog i våras och jag beundrar min pappa så mycket för att han ringde honom varje kväll samma tid för att påminna om medicin och kollade hur dagen varit. Det är lite arbetssamt att vara anhörig till någon sjuk eller gammal men det är mycket beundransvärt. Ofta är det väldigt påfrestande att hantera gamla föräldrar som kanske blir dementa eller sjuka. Lätt att demens som utvecklas tar sig i uttryck i överdriven oro över petitesser, kontrollbehov osv. Ha överseende och kom ihåg att hon inte alltid kommer finnas kvar i era liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: