Annons:
Etikettallmänt
Läst 2197 ggr
yolanda1
2018-09-27 18:31

svår relation med mamma

Hej

Jag har en komplicerad relation till min fostermamma.. hon fäller alltid elaka kommentarer till mig och jag vet inte varför. Hon säger att jag tolkar det fel.

T.ex. om jag har sökt ett jobb så säger hon: du ska inte tro att du får det jobbet, detta säger hon inte till mina bröder eller deras flickvänner när dom sökt ett nytt jobb. 

Sen om hon ser en bild på mig som jag själv tycker att jag ser bra ut på så säger hon: Ja så där smal ser du inte ut i verkligheten.

Eller: När jag fått ett nytt jobb och hon är där och hälsar på, det enda hon säger då är: ja det här stället är lite för fint för dig, här passar du inte in.

Är det enbart jag som tolkar saker fel?!

Annons:
_Fisken
2018-09-27 18:53
#1

Om hon säger så som du säger så tycker jag hon gör fel. Relationen är inte komplicerad. Det är hon som inte vet hur man uppför sig.  Gillar hon inte läget/utseendet så kan hon vara tyst eller säga nåt mer neutralt. Det är trist med såna där människor som klankar ner på en. 
Utan att veta helt säkert så tycks det finnas en rivalitet mellan döttrar och mammor? Har sett och upplevt det med egna ögon och den enda förklaringen jag har är rivalitet och kanske avundsjuka. 
Du får ta på dig "regnrocken" och låta hennes ord rinna av dig. Du är bättre än vad hon säger du är.

Herveaux
2018-09-27 18:55
#2

Hade jag fått höra likadana kommentarer hade jag blivit väldigt sårad. 😕

Hur tycker hon du ska tolka såna gliringar? Stöttning? Uppmuntran? Tough love?
Fy vilken ragata. 

Håller med #1. Försök att inte ta åt dig av det hon säger.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tjeja
2018-09-27 18:57
#3

Är det verkligen så hon säger med dessa orden du beskriver? Eller är dessa orden du skriver så som du upplever att hon egentligen menar även om hon säger på ett annat sätt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

yolanda1
2018-09-27 20:02
#4

#3 vad menar du? Hon säger så ordagrant, ska jag då tolka det som nåt annat?

yolanda1
2018-09-27 20:05
#5

#2 jag jag blir väldigt sårad när hon säger så och det har jag alltid blivit, det är typ 1 % av det hon har sagt genom åren.  

Jag vet inte hur hon tror jag ska tolka det.. jag förstår verkligen inte varför hon säger så..  jag är nu i 30 års åldern och tar fortfarande åt mig..

yolanda1
2018-09-27 20:07
#6

#1 jag kan inte ta på mig regnrocken  och bara låta hennes ord rinna av mig, jag vet verkligen inte hur jag ska göra för dom fastnar :(

Annons:
_Fisken
2018-09-27 20:12
#7

#6. Nej, jag förstår det. Det är lättare sagt än gjort. Du får skaffa ett jobb så du kan skaffa en egen lägenhet och sen en partner som lyfter dig. Inte slår ner på dig. Tyvärr ska du nog miminera kontakten med fostermamman verkar det som.  (också lättare sagt än gjort).

Tjeja
2018-09-28 01:35
#8

#4 Det var vad jag frågade, säger hon verkligen ordagrant så som du har skrivit i #0?  Det låter helt otroligt  i mina öron att en vuxen människa som fått ett förtroende att vara förälder skulle vara så korkad och elak.!

Stämmer det verkligen ordagrant borde hon genast fråntas rätten att vara fosterförälder helt och du borde få både skadestånd och hjälp att bygga ett eget liv nu utan hennes svikande "stöd".

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2018-09-28 01:37
#9

Har hon däremot uttryckt sig annorlunda men detta är vad du uppfattar att hon menar, så är det ju inte helt omöjligt att du kan ha missförstått ändå?

För så som du skriver att hon sagt, det skulle givetvis vem som helst bli riktigt sårad över för det är hemskt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lona
2018-09-28 08:40
#10

#8, Jodå, det förekommer med fosterföräldrar / i familjehem, oftare än man vill tro. Hur det är med just TS vet jag förstås inte. TS, jag förstår att det är lättare sagt än gjort, men har du försökt att prata med din fostermamma om det här? Min mamma kunde komma med liknande kommentarer vilket hon inte ens var medveten om, hon menade absolut inget illa och fattade inte att jag tog åt mig. (Lite korkat kan jag tycka, men så var det i alla fall.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

yolanda1
2018-09-28 11:52
#11

#9 vet inte hur annorlunda hon kan ha uttryckt sig? Jag har uppfattat  det på det här sättet iaf men jag kanske tolkar det fel som hon säger. 

Men om vi tar exemplet när hon såg bilden på mig och sa "så där smal ser du inte ut i verkligheten" så sa hon så ordagrant. Då blev jag ledsen och det märkte hon tydligen och då sa hon att jag tolkar det fel. Sen blev jag mer irriterad och till slut sa hon att hon var elak och sa förlåt.  wtf? Ja kul att hon för en gångs skull sa förlåt men sen gör hon om samma sak igen och igen och igen…

yolanda1
2018-09-28 11:54
#12

#10 nej inte så mycket men ibland har jag sagt att jag blir ledsen och då säger hon att jag tolkar det hon säger fel.  Så hon verkar inte bry sig om att jag blir ledsen..

yolanda1
2018-09-28 11:58
#13

Jag är i 30 års åldern nu och hon påverkar fortfarande mig och gör mig ledsen.. tror jag måste prata med någon om detta men har svårt att prata om mina problem och särskilt med en psykolog..

Annons:
_Fisken
2018-09-28 12:12
#14

Egentligen har hon rätt och få konstruktiv kritik från dig. Det är en form av feedback. Prova. Vad har du att förlora?

Jag fick konstruktiv kritik av en kvinnlig kollega på jobbet om nåt jag hade skojat om. Jag är fortfarande tacksam för den kritiken. Ibland gör man fel utan att veta av det - fram tills nån säger nåt.
(Hon och jag är goda vänner)

-hanna-
2018-09-28 13:55
#15

Om min mamma sagt de kommentarer som du skriver i #0 skulle jag i första hand pratat med henne och förklarat att jag blir ledsen när hon säger sådana saker.  Men om hon fortsätter uttrycka sig så osmidigt igen och igen så jag bara blir ledsen av att prata med/träffa henne, så hade jag nog valt att bryta kontakten med henne, åtminstone för en tid. Och du är ju 30 år så du måste inte umgås med henne bara för att hon råkar vara din fostermamma.

flocken
2018-09-28 20:01
#16

Jag har brutit kontakten helt med min mor pga liknande situation som din. Åkte alltid därifrån gråtandes. Jag orkar inte berätta allt. Men tillslut rann bägaren över. Det är över 7 år sedan nu och kommer ALDRIG mer ha kontakt med denna person. Har hört nu flera år senare att ingen trodde jag skulle överleva min tonårstid. Många har sagt att detta är övergående. Men nej. Vi kan säga såhär, när jag inte var välkommen på pappas begravning… Det var droppen. Så visst finns det såna som har barn som de egentligen inte vill ha.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

_Fisken
2018-09-28 20:14
#17

Min fd fru har en sån morsa. Smila åt mig o var elak som attan mot dottern. Falsk som vatten.  Det tråkiga är att mina barn inte har en vettig mormor och sen se att mormor är elak mot barnet sitt. Kärringen har stora problem och det skvätter på andra.

Tjeja
2018-09-29 02:19
#18

#16

Men herregud vad hemskt!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

flocken
2018-09-29 05:53
#19

#18 brukar tänka att det är från min uppväxt min envishet kom ifrån. Idag är jag gift, 2 barn och egenföretagare. Vägrar ge upp trots flera kroniska sjukdomar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

_Fisken
2018-09-29 08:58
#20

Det som förvånar mig med folk som är elaka (på det sätt som beskrivs i tråden) mot sina medmänniskor är att de tycks sakna all form av självrannsakan och insikt.  De har inte förmågan att se sig själva och hur de beter sig. De är ofta också oförmögna att ta till sig kritik. 
Sådana personer ska man hålla sig ifrån.

Annons:
FataMorgana
2018-09-29 12:55
#21

Eller så kanske hon tyckte att du såg för smal ut på fotot och att du inte ser Såå smal ut i verkligheten, att du är kanske är finare i verkligheten och att stället som du jobbade på var lite FÖR fint för dig. Nu vet jag ju inte var du jobbade, så jag kan bara spekulera, men för henne kanske det var fisförnämt?   Ser du skillnaden eller förklarar jag dåligt? Det är verkligen himla lätt att misstolka saker och ting och jag har själv varit väldigt lätt sårad en gång i tiden och tagit åt mig av minsta lilla, tills jag insåg att det för det mesta var jag som tolkade andra fel, Dom menade sällan illa, men eftersom jag var så känslig av mig förstod jag det inte. Men naturligtvis finns det människor som också är elaka, så jag vet ju inte hur det är i ditt fall. Kanke tolkar du allt riktigt och jag har fel. Men hur som helst, så om nu någon på rikigt kommer med elaka kommentarer eller tycker att jag klär mig  fult t.ex så är det faktiskt den personen som har det problemet och inte jag. Det är hon eller han som lever med den fulheten i sina ögon och inte jag. Det bästa rådet jag kan ge dig är att börja jobba med dig själv, att lära sig att inte ta andra och vad dom tyker och tänker som så vikigt.

yolanda1
2018-09-29 15:02
#22

#21 jo fast när jag blev irriterad på att hon sagt den kommentaren om hur jag såg ut så sa hon själv att hon var elak , så då var det inte bara jag som misstolkade det.

Sen var även min bror och hälsade på mig där jag jobbade och sa att jag verkligen passade in på stället och tyckte det var kul att jag fått jobb där. Men min mamma sa bara att det var ett för fint ställe för mig och ingen mer kommentar, inte ens att det var kul att jag fått jobb eller nåt annat. 

Hon vill hela tiden få mig att tro att det bara är jag som är känslig och tolkar allt fel..

Men du har rätt i att jag borde jobba med mig själv men det är svårt..

yolanda1
2018-09-29 15:13
#23

#16 det låter väldigt jobbigt :( var det din riktiga mamma eller fostermamma? 

Varför trodde dom inte att du skulle överleva din tonårstid? pga av din mamma?

usch va hemskt att inte få gå på sin pappas begravning :(

flocken
2018-09-29 15:25
#24

#23 yes min biologiska mor. Vill inte gå in på allt. Men känslan jag haft hela min uppväxt att något är galet och det fick jag bekräftelse på som vuxen. Man får välja. Fortsätta leva o må dåligt. Bryta upp och börja om. Prata? Jo visst om.man vill höra att man ljuger.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Kalli
2018-09-29 21:02
#25

Behöver ni ha kontakt?

_Fisken
2018-09-29 22:30
#26

--- Helt fel. Skulle skriva ett mail i full fart och skrev en kommentar istället. Totalt hjärnsmälta. ---

[Forest]
2018-10-01 10:07
#27

Ursh hur kan man säga så till sitt barn 😱 Du har sagt till henne att hon klankar ner och säger att du upofattar det fel. Säg nästa gång "Det är hos mottagaren som dina ord får sin betydelse". Kanske hon skulle fundera på sen kan du säga har du inget snällt att säga så behöver du inte säga något. Lycka till . Jag ger din mamma en spark på smalbenet 😇

Annons:
OlgaMaria
2018-10-01 13:42
#28

Det verkar jobbigt att behöva ha kontakt med en sådan människa som trycker ner en. Man måste inte behålla relationen till någon anhörig eller fostermamma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sjuttan
2018-10-01 16:53
#29

En sådan förälder kan ge livslånga skador! Min far var inte fullt så elak men kränkte, kritiserade, nedvärderade ständigt! Vad jag än sa eller gjorde så hade jag alltid fel. Blev tystare o tystare och är fortfarande väldigt osäker. (70+) Inte förrän i 50-årsåldern fick jag kraft att säga ifrån och bryta kontakten. Han blev jätteledsen o hade inte fattat vad han egentligen gjorde. Men jag hade äntligen fått nog och vi hade ingen mer kontakt förrän jag besökte honom på dödsbädden. Men har skador som inte går att läka. Uppmanar den som har en liknande situation att skydda sig själv. Att bryta kontakten, tror att få människor kan skaka av sig elakheterna o gå oskadad genom eländet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

eli1991
2018-10-02 10:22
#30

Känner spontant att du behöver försvara dig när hon hela tiden hackar på dig, vilket är rätt sjukt eftersom en förälder SKA stötta, lyfta och bygga upp sina barn. (oavsett biologiska eller inte…). Att trycka ner andra bottnar oftast i en osäkerhet hos personen, dvs din fostermamma.
Jag tycker inte att du ska ta åt dig av alla hennes elakheter MEN jag tycker du ska svara med exempelvis: Sluta säg sådär jag blir ledsen. Osv, försvara dig för det ÄR du värd. Och om inte hon inser ditt värde så måste du inse det och försvara dig.
Om hon tycker att du "tolkar" saker fel, så är det hennes uppgift att förklara vad hon menade och hur hon ser på saken. Inte bara säga "du tolkar fel".
Om hon säger saker som sårar dig är det hennes uppgift att försöka göra det bra igen, i en perfekt värld….

Du inser ju själv att detta är fel så snälla ta inte åt dig. Låt hon inte såra dig och ta din energi. Du är värd så mycket bättre, ALLA är värd bättre än att bli sårad och nedtryckt. Håll huvudet ovanför vattenytan, ifrågasätt varför hon gör såhär och kämpa, för det är du värd ❤️

Upp till toppen
Annons: