Annons:
Etikettjobbet
Läst 1385 ggr
_Fisken
2018-10-03 08:46

Företag som hobbyverksamhet. Suck.

Det är visserligen roliga arbetsuppgifter här på fåmansföretaget men styrningen av företaget är dock under all kritik. Det finns två ägare men ingen ledare. Han som äger 51% driver alla projekt men är totalt urkass som projektledare. Han anser alla former av möten är ineffektivt arbetssätt vilket leder till informationsbrist och osäkerhet. 
I tider av mindre att göra (vilket kan hända då o då inom konsultbranschen) finns ingen ledare som säger "gör detta medan du väntar".  VD:n, som 51%-ägaren satt dit så han själv slipper syssla med löner och försändelser, sitter som Ulla-Bella och pysslar med lagersaldot. Där finns inga ledaregenskaper.  Ingen LEDER. Inget mål. Inga rutiner. Inga instruktioner.

Jag har försökt förändra men det går INTE.  Det rinner av alla som vatten på gås. Jag var in till "51:an" och sade att "detta företag är en hobbyverksamhet och om jag hade varit chef hade jag tagit av dig telefonen och projektledarrollen". Han höll med mig MEN vad hände?  Inget….allt rann ut i sanden.

Nu har jag gnällt av mig lite. Skönt.

Annons:
Niklas
2018-10-03 10:17
#1

Har du erbjudit dig att ta ledarrollen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

_Fisken
2018-10-03 13:06
#2

Jo. Har funderat på att visa framfötterna men jag hur ju faktiskt försökt i 3 år. Presenterat olika arbetssätt och instruktioner.  Gör iordning allt så det ska gå lätt men inget beslut om att de verktygen ska användas fattas.  Ingen pekar med hela handen. Tills nästa möte är det "borta".  Så jag tröttnar ju ur.  

Status Quo upprätthålls  nog för att "51%:arn" är nöjd med storleken på sitt företag. Han får syssla med sin hobby och han har sina drängar runt sig. Nu, när verksamheten börjar svälla så visar sig bristerna mer o mer.

Upp till toppen
Annons: