Annons:
Etikettbarn
Läst 2006 ggr
Caeli
2018-10-10 21:11

Skolans respektive föräldrars ansvar

Så här skriver en mamma angående skolans respektive föräldrars ansvar när det gäller barnen. "Skolan ska lära barnen geografi, matematik, kemi och språk. DU som förälder ska lära barnet empati, ordning och reda, respekt för andra människor, turordning, tacksamhet och klockan. DU som förälder måste investera kraft, ork, tid och en massa innerlighet för att skapa en människa som kan vistas i möblerade rum. DU som förälder har satt en människa till världen och bär ansvaret att skapa en medborgare som kan fungera i ett samhälle. Om du har minsta lilla tvivel att kunna fullfölja detta livslånga åtagande, skaffa inte barn." https://www.expressen.se/debatt/uppfostra-ditt-eget-barn-sluta-skyll-pa-lararna/ Tycker du att hon har rätt eller fel?

Annons:
Herveaux
2018-10-10 21:42
#1

Låter som en klok mor. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

nottheonly
2018-10-11 19:14
#2

Delvis. Känns inte riktigt som det är så enkelt. En annan mamma skrev ett bra svar tycker jag; https://www.expressen.se/debatt/nar-ska-ni-fatta-att-min-son-inte-ar-ouppfostrad/

pyromanen
2018-10-12 07:49
#3

Håller med delvis. Men barnet är många timmar i skolan och inte "färdiguppfostrat" vid 6 års ålder, så skola och föräldrar behöver hjälpas åt. Ett "livslångt" åtagande är det inte heller. Går sällan uppfostra vuxna o myndiga människor.

oh-la
2018-10-12 09:01
#4

Nej, jag håller inte med. Med tanke på att de flesta av de punkter som räknas upp tas upp av Skolverket som en del i skolans mål och riktlinjer för enskilda individer. Skolans mål är att eleverna ska lära sig ta ansvar för sig själv, ta hänsyn till andra oavsett tillhörighet och kunna verka mot diskriminerande behandling av andra, bland annat. Skolan ser också barnen under tider och situationer där jag som förälder aldrig kommer kunna fostra, och därför måste skolan också ta ett ansvar för mitt barns uppfostran då jag inte kan göra det. Mobbar mitt barn andra barn under skoltid, kastar saker eller beter sig illa förutsätter jag att man pratar med barnet och inte låter det vara. Det jag däremot tycker, och som jag ibland tror brister, är hur en förälder tar skolans fostran, och kanske till och med misstror om skolan ser saker mitt barn gör som inte är ok. Det är mitt jobb att utanför skolan fortsätta arbetet med att få mitt barn till en bra vuxen i den mån jag kan. Det är heller inte ett livslångt åtagande. Vuxna barns egna åsikter kan jag inte fostra. Sedan kan jag bli galen på den prettoinställningen man avslutar med. Personer som säger så kan inte ha barn! Jag tror inte att det finns någon förälder som inte ifrågasätter sug själva och sin förmåga att uppfostra ett barn. Det gör dig INTE till en olämplig förälder.

moawi
2018-10-12 11:46
#5

Jag tycker egentligen inte att det behöver finnas någon motsättning mellan de två debattartiklarna. 

Självklart har skolan ett ansvar att ge elever verktyg att utvecklas inte bara rent kunskapsmässigt utan också socialt och som individer. MEN, det jag tror att den första artikelförfattaren försöker komma åt är det faktum att det finns föräldrar som verkar tro att de har rätt att kräva att skolan ska uppfostra deras barn - dessutom på ett sätt som passar just dem och deras barn. Det är inte skolans uppgift. Det är deras egen.

Barnen måste själva få lära sig grundläggande värderingar som respekt och hur man behandlar andra människor av sina föräldrar. Skolan blir sedan en plattform för barnen att öva vidare och där finns duktiga pedagoger som kan hjälpa till. Men huvudansvaret ligger såklart hos föräldrarna. 

Vissa barn har det enklare, vissa tuffare. Det behöver inte bero på att föräldrarna (eller skolan, för den delen) har gjort ett dåligt jobb, utan självklart finns det barn med diagnoser/olika förutsättningar. Det vet skolan om, och många lärare sliter hårt för att resurserna ska räcka till för de barnen. Det som tyvärr istället kan ta upp mycket av lärarnas tid är att hantera barn vars föräldrar helt enkelt struntat i/inte orkar uppfostra sina barn samt att hantera dessa barns föräldrar som ställer enormt höga krav på skolan, men som inte ser sin egen roll och sitt eget ansvar i det hela.

Honestyisdead
2018-10-12 12:36
#6

Klart även skola måste ha med uppfostran att göra.  Många barn har dåliga föräldrar.

Annons:
Maria
2018-10-12 12:57
#7

Hmm…

Jag vet inte om jag gillar texten alls. Den är alldeles för generaliserande.

DU som förälder har satt en människa till världen och bär ansvaret att skapa en medborgare som kan fungera i ett samhälle.

Det är inte alltid svart eller vitt. Hur tänker man här? Har jag ex ett barn med en funktionsnedsättning så är ju detta redan exkluderat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: