Annons:
Etikettförhållande
Läst 1311 ggr
anonymis
2018-10-19 16:14

Troende och relationer/sex

Hej!

Jag är en tjej född på 90-talet och jag är troende. Jag är med i svenska kyrkan, jag har som tonåring varit med i kyrkans aktiviteter. Jag tror inte på allt som står i bibeln och jag går sällan på gudstjänster. Jag går ibland till kyrkan för att be och få en stilla stund.

Jag var väldigt mobbad i grundskolan. I gymnasiet upphörde mobbningen och jag började må bättre och utvecklas som människa. Efter gymnasiet flyttade jag till en universitetsstad i en annan del av landet och lärde känna en del nya människor. Det blev en nystart i mitt liv.

Nya vänner i universitetsstaden kunde bli förvånade när jag berättade att jag tror på Gud. Det verkar finnas en del fördomar som jag krossade, jag har haft sex utan att vara i ett förhållande, jag dricker alkohol och jag har en positiv syn på homosexuella. Jag kan mest le åt det när de har undrat om min syn på det ena och det andra, även om jag ibland kan bli lite trött på det. Jag berättar inte heller för alla människor att jag är religiös.

Jag var tillsammans med en kille som blev förvånad över att jag har oral och analsex. Han trodde att religiösa är mer återhållsamma när det gäller sex. Jag har varit i en längre relation och några kortare relationer.

De flesta jag känner är ateister, men har några gamla vänner som är troende. För mig är det inte så viktigt att umgås med människor enbart för vad de tror på. Jag har också träffat på människor som är mer religiösa än mig och som är med i andra samfund, men som kan ha en negativ bild av mig utifrån mina val i livet. Eftersom jag varit mobbad, så vill jag inte döma människor.

Det skulle vara roligt med en diskussion om dessa ämnen. Vad har ni för erfarenheter och syn när det gäller religion, sex och förhållanden.

Annons:
MonicaLagerquist
2018-10-19 16:35
#1

Många fördommar finns det.

Stolt ägare till fem La permer

Skogsvittra
2018-10-19 17:02
#2

Jag tror många även tänker på katolicismen och dens syn, som är rätt annorlunda från den kristendom vi har i Sverige, med tanke på hur mycket amerikansk media vi konsumerar idag. Där värderas ju återhållsamhet på ett annat sätt. 

För övrigt har jag endast positiva erfarenheter av olika kristna som jag mött själv. Även när jag sagt att jag är asatroende så har det bemötts med respekt vilket är skönt. Mina vänners livsåskådning är inget jag finner  viktigt att den måste vara si eller så, så länge de är bra människor. 🙂


Maria
2018-10-19 17:13
#3

Det finns hur många typer av kristna som helst. Frikyrkor av olika de slag, de som går i Svenska Kyrka och de som tror på sin "kammare"

De mest liberala som jag upplever är Svenska kyrkan men det varierar med all säkerhet från församling till församling.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

himalaya27
2018-10-20 15:30
#4

Jag är troende och med i svenska kyrkan och även homosexuell.  Självklart så är det inga problem att vara både kristen och homosexuell tycker jag men tyvärr håller inte alla med om det.

Angående relationer och sex så är jag så att jag inte vill ha sex med någon jag inte har en kärleksrelation med. Men det har nog inte med min tro att göra att jag känner så. Det är bara så jag fungerar. Och jag tycker inte att det är fel att ha sex  utan att vara tillsammans, det är bara inget som lockar mig. Jag har bara varit med kvinnan jag bor ihop med nu också och vi har varit ett par i 9 år.

sp0ngeb0b
2018-10-23 06:35
#5

Jag har minst två vänner som är troende och ändå dricker alkohol och har sex utanför förhållande osv. Har inga speciella fördomar egentligen mot troende, däremot har jag ju fördomar om väldigt religiösa personer, men det är nog för att jag aldrig har träffat en sådan person vad jag vet.

setfree
2018-10-29 14:40
#6

#0 Jag är en sån där djupt troende som till och med tror på bibeln. 

Jag skulle aldrig komma mig för att påpeka att andra gör fel. Däremot så dricker jag inte alkohol och jag menar att sex har med äktenskapet att göra. 

Bibeln säger inget om oral eller analsex men däremot om homosexualitet. Men bibeln säger mycket mer än så. Min uppgift är inte att påpeka andras fel och brister. däremot så vill jag leva "rätt" för min egen del.

Jag måste erkänna att jag har gjort saker som bibeln säger är fel så jag är väldigt ödmjuk i min attityd. Jag har omvänt mig och bekänner mina fel och brister.

Det finns anledningar till att vara försiktig med sex. Jag som tror på en andlig dimension menar att man sammanfogas på ett andligt plan med den man har sex med. På gott och ont. Om man har sex med många olika så påverkas man av det.

Var och en gör som man vill och jag tar bara ansvar för mitt eget liv inte andras.

Annons:
[Forest]
2018-11-08 10:50
#7

Haha vi bodde granne med präst som svor. Vi var på fest med flera präster och dom spotta inte i glasen. Dom hade många vänner som inte var religiösa även på denna fest var det olika åldrar på deras andra bekanta och dom var inte alla så lena i munnen som man trodde dom skulle vara. Jag har själv haft en syn på mer trista präster den vart bortblåst då våran bekant är otroligt rolig o bjuder på sig själv. Hon svär inte och det tycker jag passar henne fint 🙂

Lona
2018-11-08 19:50
#8

#7, Prästen som döpte mig råkade samtidigt lära min då tvååriga storasyster att svära.😇
Han berättade någon historia där "Åh fan" ingick varpå hon gick omkring och sade det resten av dagen. Mina föräldrar hade väldigt roligt åt den stackars generade prästen…😃

#4, Ja, så känner jag också. Jag är inte troende men skulle ha väldigt svårt för att ha sex med en person jag inte har en kärleksrelation till, helt enkelt för att det känns fel för mig.
Min partner är för övrigt troende vilket inte är ett problem alls, vi kan ha rätt intressanta diskussioner där vi båda respekterar den andres tankar och tro. Hade han däremot varit väldigt rättrogen och slaviskt trott på Bibeln hade vi nog inte kunnat ha den relation vi har idag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: