Annons:
Etikettjobbet
Läst 1379 ggr
Lollo pop
10/23/18, 3:50 PM

Arbetsrelationer

Hej Har fram tills nu alltid haft lätt att skicka mail via mitt arbete och ha en fungerande arbetsrelation inom detta men nu funderar jag alvarligt på att avsäga mig allt vad som har med "kontakter"att göra. Då jag har märkt att personer som jag har arbetat upp en fungerande arbetsrelation med som tidigare har fört en dialog med mig endast svarar kort och väldigt enstavigt o absolut inte mer än arbete… Känner mig som något katten släpat in och förstår inte vad som händer har ransakat mig själv och vet än mindre vad som föranlett detta har bara försökt konverser mestadels om väder och vind och kanske i bland nått lite mer personligt som tex om man ska göra nått särskilt till helgen…Har den sista tiden börjat fasa för att gå till arbetet…har fått problem med min mage och känner mig fruktansvärt stressad då jag vet att mitt jobb inebär att jag har denna typ av kontakter förr var jag glad när jag gick till arbetet och har alltid tyckt om mitt jobb men nu funderar jag på att byta till ett där jag inte har med människor att göra mitt själv förtroende är i botten och tankar kring detta kretsar hela tiden i mitt huvud vad gjorde jag för fel Vad ska jag göra vågar bara hålla mig till enkl korta frågor eller svar absolut inte önska trevlig helg/dag.Det var en gång någon som sa till mig att vara mig själv…har försökt detta men med facit i hand tror jag inte att jag fort sätter Önskar bara att någon skulle kunna hjälpa mig att förstå då allt detta tär på mig.

Annons:
Maria
10/23/18, 4:42 PM
#1

Är det arbetsmail det handlar om?

Jag kan skriva något kort om jag skickar ett mail men ibland så skickar jag bara själva arbetet. Det beror alldeles på vad jag hinner.

Kan du inte prata med de berörda personerna och fråga om det är något som är förändrat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gronstedt
10/23/18, 4:50 PM
#2

Personerna du kommunicerar kanske helt enkelt har mycket att tänka på och inte gitter lägga krut på sådant som inte har med jobbet att göra?

Naturligtvis KAN man ha arbetsrelationer och vänskapsrelationer med samma personer, men det är inte nödvändigt.

Maria
10/23/18, 5:06 PM
#3

#2 Jag håller med. Det bästa är väl att inte alls blanda privata relationer med arbetet utan ta det på fikapauser och fritid istället.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Caeli
10/23/18, 7:53 PM
#4

Alla har inte lika lätt för att uttrycka sig i ord och bara några korta meningar kan ta tid att få ihop. Kanske är det så enkelt att arbetsbördan har ökat och tiden inte längre finns! Varför tror du att det skulle vara ditt fel?

Loris M
10/23/18, 9:03 PM
#5

Flera av mina kollegor är mina vänner också och jag har aldrig funderat över hur de eller jag skriver när vi mejlar via jobbmejl. Hur kommer det sig att du tänker på det här öht? 

Ibland skriver vi superkort och bara arbetsrelaterat så man skulle aldrig gissa att vi är vänner. Andra gånger kan det vara en blandning av jobb-privat. Och ibland blir det bara mejl av typen "Ska vi gå och fika nu?" Har aldrig funderat på att vi skriver olika eller analyserat det förrän jag läste det du skrev. Jag tror att du överanalyserar och som någon redan skrivit, de kanske inte har tid att sitta och skriva om annat än jobb. Och det är väl egentligen inte meningen heller att man ska använda jobbmejl till att skriva annat än jobb. Umgås ni annars och pratar på raster, lunchpauser? Känns lite drastiskt att fundera på att byta jobb för att dina kollegor svarar kort på mejlen.

Loris M
10/23/18, 9:06 PM
#6

… och som svar på din fråga om vad du ska göra och hur du ska svara…. svara precis så som du känner för i stunden och så kort/långt/privat/jobbmässigt som du vill utan att tänka så mycket.

Annons:
Lollo pop
10/24/18, 7:25 AM
#7

Tack alla ni för era kommentarer. Antagligen så som de flesta skriver bara jag som tänker för mycket så åter igen tack för att ni svarade.

Skogsväsen
11/11/18, 8:49 PM
#8

#7 lycka till! :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Devya]
11/12/18, 1:22 AM
#9

Ibland överanalyserar man lite för mycket. Om du gör det för ofta kan du börja må dåligt så det kan löna sig att du pratar med någon professionell. Min mamma är lite som du, åtminstone låter der så. Hon överanalyserar väldigt mycket och har en tendens att vara överkänslig. Det visar sig alltid att hon har haft helt fel. 🙈

[Forest]
11/14/18, 8:38 PM
#10

Är det ingen som du pratar med under rasten? Sen kan det vara så att den/dom du tidigare pratat lite med kanske har rätt mycket bollar i lyften just nu å då är det lätt att man blir "kort" tar bara det viktigaste tyvärr på jobbet blir mer bara jobb. Jag jobbar med en som ibland upplevs sur o det är hon inte dock rätt korta svar och rak på svar 😁 hihi Hur länge har du känt att något är fel? Trivs du jobba med det du gör så skulle jag prata med personen om hur du upplever det. Det kan vara som min arbetskamrat hon upplever inte sig själv som kort o lite tvär men det hjälper ju prata med henne o fråga hur det är visa att man stöttar henne 😇 Lycka till ❤

Upp till toppen
Annons: