Annons:
Etikettförhållande
Läst 1953 ggr
_Fisken
2018-10-27 21:43

Äntligen hörde migrationsverket av sig!

I mars åkte min älskade sambo tillbaka till Peru för att kunna göra vårt förhållande mer riktigt och mer lagligt. Hon åkte tillbaka för att söka uppehållstillstånd hos mig. Vi har väntat och väntat. Som ritual har vi videosamtal flera gånger varje dag. Tidigt på morgonen när jag dricker morgonkaffe. Då ringer jag. Då ska hon gå till sängs och sova. Jag säger godnatt. Sen har vi videosamtal igen när jag kommit hem och ätit middag. Senare på kvällen när jag lagt mig ringer jag också. Så där har vi hållit på sedan i mars, varje dag. Ibland är det tröstlöst och jag ser på henne hur hon vantrivs. På nåt sätt så håller vi modet uppe. Jag vet ju att det är rätt kvinna för mig. Det finns ingen tvekan. 

För några dagar sedan så kollade jag statistiken på väntetid och jag såg "10-15 månader".  Det innebär att det kan bli ett beslut om uppehållstillstånd tidigast januari och senast juni nästa år. Jag såg håglösheten i hennes ögonen och jag försökte peppa henne ialla fall. 

Igår damp ett mail ner hos mig. Det var från Migrationsverket.  De har börjat behandla hennes ansökan och behövde kompletteringar senast 9 november!  Äntligen! Gissa om jag kastade mig på "telefonen" och ringde henne. Hennes ansiktsuttryck går inte att beskriva. Glädje. Så enkelt är det. Givetvis var jag nervös när jag klickade på länken i mailet. Jag visste inte vad MIG skulle be oss om. Det visade sig vara en fråga om henne civilstatus i hemlandet och att det skulle vara översatt av en godkänd tolk. 

Hon ringde ambassaden i Lima och fick råd och hjälp.

Så nu har hoppet återvänt.  Tänk om hon återvänder till jul !!

Annons:
Thaeri
2018-10-27 21:53
#1

Ja, handläggningstiderna hos Migrationsverket är sjukt långa i dagsläget 😕

Jag har en bekant som kom hit på arbetsvisum och första gången han behövde förnya det tog det tre eller fyra månader. Andra gången, ett och ett halvt år.

Han har permanent uppehållstillstånd nu och väntar på att ansökan om medborgarskap ska gå igenom, men det var svettigt ett tag då han både var och inte var här lagligt medan förlängningen av arbetsvisumet behandlades.

_Fisken
2018-10-27 22:00
#2

Usch. Undrar hur det blir när det ansökas om uppehållstillstånd efter två år då? Måste man börja 1.5 år FÖRE 2 årsdagen bara för att handläggningen tar sån tid?

Thaeri
2018-10-27 22:08
#3

#2 enligt min bekant så kunde han inte påbörja ansökan i förtid då det var viktigt att ha papper på att allting hade gått rätt till rent lagligt under varje tvåårsperiod.

_Fisken
2018-10-27 22:15
#4

Vad du säger nu betyder ju att personen ifråga måste åka tillbaka för att ansöka en andra gång?

Thaeri
2018-10-27 22:28
#5

Nej, han kunde fortsätta jobba här medan ansökan behandlades och eftersom den gick igenom blev allting godkänt i efterskott.

Om han däremot hade fått avslag så hade han kunnat få inreseförbud i ett antal år då han rent tekniskt befann sig här utan giltigt uppehållstillstånd mer än tillfälligt medan han väntade på besked.

_Fisken
2018-10-27 22:43
#6

Då finns det hopp då. Eftersom jag är en grundlig person som gillar att ge mig i kast med detaljerna så kommer jag att kontakta MIG ett flertal gånger för att bli säker på processen då det blir aktuellt.

Annons:
Grace2009
2018-10-27 22:53
#7

Grattis!!! Och vad kul att det i sammanhanget går så fort!

_Fisken
2018-10-27 23:01
#8

Tack. Ja. Det verkar rulla på snabbt. Hoppas på att det håller i sig!

Honestyisdead
2018-10-28 17:19
#9

Håller tummarna!

_Fisken
2018-12-13 17:22
#10

15 dagar kvar tills hon kommer. Klipper en centimeter varje morgon.

Maria
2018-12-17 16:05
#11

Så roligt❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
2018-12-29 13:21
#12

Nu är hon hos mig. Nu kan vi skapa en framtid.

Maria
2018-12-29 13:23
#13

Gratulerar🌺

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
2018-12-29 14:51
#14

#12 Fint att ni kan välkomna det nya året tillsammans :)

_Fisken
2018-12-29 14:58
#15

Ja. Dessutom fyller hon år den dagen. Har köpt ringar. Ska nog göra en framstöt då tror jag. Vi har pratat om det tidigare men det har inte haft fokus då hon måste tillbaka till sitt hemland…nu är läget annorlunda. Gissa om hon kommer o tappa hakan. Ha ha

Honestyisdead
2018-12-29 14:59
#16

#15 Ooh vad spännande :) Hoppas verkligen det blir lyckat! Du måste berätta sen :)

MonicaLagerquist
2018-12-30 12:41
#17

Härligt att allt har löst sig.

Stolt ägare till fem La permer

Magi-cat
2018-12-30 16:57
#18

Vilken glad och underbar nyhet!!! Grattis!!! ❤️❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

_Fisken
2019-01-01 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Nu är det gjort. Tänkte ju fråga henne på nyårsaftons morgon efter att jag bjudit henne på frukost på säng. Hade messat på kvällen med hennes spansktalande  moster HUR jag ska säga på spanska. Hon berättade. Ok, jag noterade det i telefonen.  
Kvällen kom….och midnatt kom. Det gjorde ju att vi hade det datum som stod i ringarna. Vi låg o pratade….jag tappade tålamodet och tog asken ur  nattduksbordslådan och lyfte på locket och visade henne ringarna och frågade henne.  Hon tappade fattningen totalt när jag lyckades haspla ur mig vad jag ville. Hon både skrattade och grät. Så den natten blev vi förlovade. Jajjamänsan.

Carmarino
2019-01-01 05:57
#20

Grattis! 🤗


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-01 09:45
#21

Grattis 🍸

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
2019-01-01 10:18
#22

Stort grattis och gott nytt är :)

Upp till toppen
Annons: