Annons:
Etikettkänslor
Läst 1872 ggr
Börjar_nu
10/28/18, 10:05 PM

Jag behöver också får höra...

Känner väl bara att jag behöver skriva av mig… vill bara först säga att jag inte alls är ytlig och ”needy”. Jag får nästan aldrig höra något positivt om mitt utseende av min sambo. Jag säger då och då att min sambo är snygg, fin, stilig o.s.v. speciellt om han har lagt tid på sig att göra sig i ordning inför att vi ska iväg någonstans. Man ser på honom att han växer och mår bra av att höra det. Men samtidigt så tänker jag… ”men jag då?” Förra helgen skulle vi iväg på middag hos några kompisar. Vi har två badrum så vi gjorde oss i ordning på vars ett samtidigt. Jag hade börjat innan med att färga håret, duscha och sminka mig. Köpt nya kläder hade jag också gjort. Jag själv tyckte att jag såg fin ut. När jag är klar får jag sitta en liten stund och vänta på min sambo. När han är klar och kommer ut så ser han fantastisk ut och jag säger till honom att han ser fantastisk ut. Varpå han säger ”Naaw, tack!” Och ser stolt ut. Då kan jag inte hålla mig längre när jag märker att han inte säger något alls. ”Ja det hade ju varit kul att höra det tillbaka” fast med en skämtsam röst. Trots att det inte alls kändes skämtsamt i stunden men att gömma sig bakom humor är lättare… (Vet inte varför jag gör så?!) ”Ja men du får liksom ta det som passar dig och inte det som är fint i klädväg” får jag då höra av honom. Till saken hör att jag är gravid och därav passar inte alla mina kläder längre. Vilket ju är självklart? Man blir ju inte mindre när man är gravid vanligtvis. Men saken var ju den att jag hade köpt helt nya kläder… blev sårad liksom. Har haft en jättejobbig graviditet än så länge och får hela tiden höra att jag ser blek ut, ser trött ut, ser tjock ut, är där tvillingar kanske, tänk på vad du äter du får inte bli för tjock, tänk på att du måste gå ner igen sen när bebisen är ute! + Massa tips om hur jag ska göra för att må bättre. Har ganska stora bröst sen innan och nu har de ju blivit ännu större. Får hela tiden höra att ”herregud vad dina bröst har växt, snart spricker dem, usch du kommer få hängiga bröst sen så mycket som de har växt nu, har du växt ur alla bh:ar nu?” Är exempel på kommentarer. I början av graviditeten så mådde jag extremt illa och bara kräktes. Låg inlag på sjukhuset mycket och gick ner 12 kilo. Då fick jag höra ”Vad skönt att gå ner så mycket, hoppas du inte på att du inte går upp igen?” Herregud, jag kunde inte äta, låg med dropp istället för att äta!!! Vad tror folk? Att jag inte kommer gå upp i vikt när jag börjar kunna äta igen? Alltså bara kommentarer om min kropp på ett negativt vis… varför måste folk kommentera? Aldrig fått höra något positivt om min graviditets utseende. Har gått upp ca 8 kg efter att kroppen tagit igen de 12 som jag förlorade och har 3 månader kvar. Känner inte att det är helt orimligt liksom. Visst jag har övervikt sen innan… men ja, ger det dem rätten att kommentera mig för det? Tror jag är extra känslig pga graviditeten. Men jag behöver få höra att jag är fin ibland. Iallafall från den som står mig närmst. Min sambo alltså. Han säger att han älskar mig och han visar det på många vis. Men vill höra något trevligt om mig också, inte bara att ge och ge utan att få tillbaka… Någon som varit i samma sits? Och jag förstår ju att detta inte löser sig om jag inte pratar med honom om hur jag känner såklart… men ja 😩

Annons:
_Fisken
10/28/18, 10:24 PM
#1

Jag har inte varit i samma sits eftersom jag är man men jag kan iaf tycka att de människor runt dig inte har hyfs och saknar all form av takt och ton. Du måste vara stark för att stå emot allt snack. 
Tråkigt att din karl inte fattat galoppen tycker jag. Du måste nog vara tydlig mot honom och ge exempel på vad han ska säga. Man tycker inte det ska behövas men…

Fien
10/29/18, 6:22 AM
#2

Vad ledsen jag blir av ditt inlägg. Vad ger andra rätt att tycka så mycket om en gravid kvinnas kropp? Har varit i situationen själv och då svarade jag oftast saker som liksom dödar diskussionen . Exempelvis, "jag är gravid, min kropp kommer att ändra sig, jag är fortfarande samma person, men vad är din ursäkt för att vara otrevlig/döma mig?" "Jaha, du tycker så, men testa att vara gravid själv då, sen kan vi diskutera". Trevligt men med en röst som visar att det räcker, tack! Det du beskriver är en form av härskarteknik som dina nära utövar mot dig, vad du än gör så är det fel. Går du upp är det fel, går du ner är det fel…. äter du är det fel, äter du inte är det fel…. läs på om härskartekniker och hur man bäst bemöter dem. Lycka till med graviditet och bebis!

OlgaMaria
10/29/18, 8:05 AM
#3

Men vem är det som säger dessa kommentarer? Jag hoppas inte att din sambo säger något sådant? Isåfall hade jag kastat ut honom. Alltså, man ska inte behöva ta att folk säger sådana dumma kommentarer. Det är fruktansvärt elakt och totalt ouppfostrat. Det första du måste göra är ett snack med dig själv - att folk inte får säga sådana saker till dig. Du har all rätt att reagera kraftigt om du får höra sånt och om folk inte inser att de beter sig illa och ber om ursäkt är frågan vad de ska vara i ditt liv för? Hoppas att du har vänner och familj också som inte beter sig så här? ❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
10/29/18, 10:41 AM
#4

Jag får inte heller höra av min man att jag är vacker och fin nu då jag är i vecka 36 men jag tar inte illa upp. Jag brukar dock säga till honom ofta om jag tycker att han ser stilig ut. Jag förväntar mig inget tillbaka. Sen igen har jag inte alls varit hormonell under hela min graviditet. Kanske du är lite överkänslig nu då du är gravid? Många Kvinnor brukar nämligen bli det och jo då skulle det ju vara på sin plats att ens partner är extra gullig men man kan tyvärr inte förvänta sig det. Jag känner igen de där kommentarerna. Jag fick höra det hela tiden från vänner och bekanta. Inte alls kul och det gör att man isolerar sig själv lite mer men jag fattar nu att de är bara idioter som inte förstår bättre. Vissa av dem är inte ens mina vänner längre för jag tycker att de gick över gränsen. Skulle dock min man komma med sådana taskiga kommentarer så skulle han inte vara min man längre!

Börjar_nu
10/29/18, 10:48 AM
#5

#1, Tack för svar!
Ja jag försöker vara starkt och viffta bort det. Men går inte alltid.

Det bästa hade ju varit om han fattade galoppen själv. Men förstår mer och mer att jag antagligen behöver vägleda honom rätt… Men jag vill ju gärna att han ska vara spontan och själv komma på att jag också behöver höra positiv feedback. Inte att jag ska behöva säga åt honom vad han ska säga. Om du förstår mig.

#2, Tack för svar!
Blir också ledsen inombords liksom… Jag får nog börja med att svara så de får sig en tankeställare. Har aldrig fått kommentarer innan om min kropp. Men det är precis som att när man blir gravid så är det fritt fram att påpeka saker och säga "Hej tjockis". Förstår att folk inte menar illa och vill egentligen bara väl… men det blir så fel…. Ska absolut läsa på om det! Tack!

#3. Tack för svar!
Nej min sambo säger inget negativt om min kropp, men inte heller något positivt. Han säger att han älskar mig oavsett hur jag ser ut. Men då känns det som att han menar typ att han godtar hur jag ser ut. Men att han inte attraheras av mig(min känsla alltså). Man vill ju gärna höra något fint ibland liksom. Känna sig fin som är, att ens sambo finner en attraktiv och inte bara "mjääh"

De personer som säger dessa kommentarer är folk som inte är mig så nära. Alltså arbetskollegor, släktningar som man bara träffar då och då, sambons släktingar.
De menar säkert inte illa och tänker inte nämnvärt på att de säger en gång "Oj vad stor du är, ska du äta det där, är du säker på att det inte är tvillingar" o.s.v. Men när man hör det om och om igen så blir ens självförtroende påverkat. 

Jag ska verkligen börja agera och ifrågasätta (på ett snällt sätt) så att folk får sig en tankeställare istället för att bara ta och svälja det och sen gå och må dåligt…
När någon säger "Oj vad stor du är, hur mycket har du gått upp?" så ska jag fråga, "Hur menar du?" så att de får förklara sin fråga istället för att jag ska stå till svars. Det är ju en störd fråga egentligen?! Vad ger det den personen att få reda på det och varför är det så viktigt liksom?! Har aldrig fått frågan innan jag blev gravid  om man hade lagt på sig lite under vintern eller tvärtom om man gått ner lite?!

Tack för alla era svar!!

OlgaMaria
10/29/18, 12:15 PM
#6

Nu minns jag att en vanlig fråga under och efter graviditet var hur mycket man gick upp i vikt. Jag tror att många tänker att det är en "neutral" fråga för att det är en speciell situation. Man glömmer bort att det faktiskt kan vara känsligt att prata om vikt vilket det ju oftast är i normala situationer. Så, vissa kanske bara inte har tänkt efter - men det är bra att säga ifrån, typ - "jag har ingen lust att prata om min vikt och jag tycker inte att det är något man frågar om" så borde ju de allra flesta fatta vinken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Effie
10/29/18, 1:29 PM
#7

Jag tycker du skulle kunna vara väldigt tydlig mot sambon: Jag skulle bli väldigt glad om du ibland talar om att du tycker jag är vacker, för det är en väldigt jobbig period för mig det här. Jag vill veta och känna att jag är viktig för dig, och att du är attraherad av mig.

Inte halvspydiga kommentarer alltså (" det vore kul att höra det tillbaka" räknar jag nog som halvspydigt), utan en tydlig förklaring hur du känner det och att det är viktigt för dig. Det är inte alla som begriper sådant av sig själva.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Forest]
11/9/18, 5:54 PM
#8

Men fy vad ger folk rätt att säga så till en vacker gravid kvinna ? 😤 Jag skulle bli sårad om jag inte fick fina komplemanger från min man denna tid. Jag gick upp 23 kg och 22 kg när jag var gravid gick ner dom snabbt. Är 156 cm lång och jag såg ut som en badboll med små ben 🙊😉

Tissetass
11/17/18, 12:41 AM
#10

Män fattar ingen galopp what so ever! Never! Nej, du kan inte köra med spelet , du måste be ordagrant vad du vill ha, och kräver! Ta ingen skit. Jag brukar låtsas jag ska ge instruktioner till en 5-åring, funkar varenda gång !Tragiskt jag vet. Du är värd all världens support från din karl. We teach other how to treat us 

🌺

_Fisken
11/17/18, 6:53 AM
#11

"fattar ingen galopp".  Ha ha. Dock, bra råd där Tissetass. Jag kan bara tala för min del nu och jag själv behöver raka och tydliga instruktioner och det viktiga får INTE föregås av mycket annat prat. Då försvinner det i allt annat. Så, gärna en konstpaus sen typ säg "Jag förväntar mig att du fixar middagen ikväll då du är ledig".  Säg inte "mysmiddag ikväll?". Då finns det risk att jag tror hon har idéer på mysmiddag som hon ska göra när hon kommer hem och det gör att  jag slår direkt undan tanken att hon menade att det var jag som skulle ordna middagen.
Missförstånd är största orsaken till slitningar så var gärna övertydlig.

Tissetass
11/19/18, 5:23 PM
#12

#11  Man krånglar till det så mycket, bra inlägg du tydliggör det så bra!! 😃 'Jag vill att du…. jag förväntar mig att du… och så vidare.. .' eller  'skulle du vilja……. ? ' när man behöver hjälp med något . (en del hävdar positiv betingning funkar, men det är en annan diskussion ) 😂

Upp till toppen
Annons: