Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2255 ggr
hannulena
2018-11-12 13:12

Köpa dyra saker utan partners samtycke

Vill fråga vad ni tycker

Om man är ett par som även bor ihop i ett gemensamt hem. Var går gränsen? för hur mycket pengar som är ok att spendera på saker som ens partner tycker är alldeles för dyrt/onödigt?

Eller är det helt ok att för var och en köpa det den vill utan att partnern måste vara med på det?

Annons:
vendelay
2018-11-12 13:15
#1

Det beror ju på otroligt mycket grejer. T.ex. om en har råd med det, om en inte sparar till något tillsammans, om det inte är för stort för att förvara osv. Men jag tycker generellt att det är lite konstigt eller tråkigt med par som inte pratar med varandra. Min sambo är min bästa vän och vi pratar om allt, oavsett om det handlar om att köpa en motorcykel eller ett hårspänne liksom. Inte för att be om lov, utan för att vi gillar att prata med varandra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

hannulena
2018-11-12 13:21
#2

#1 Jo vi pratar med varandra.  Men min partner avstår inte från att köpa en sak för att jag tycker det är för dyrt. Han säger bara "Jag vill köpa en sån"  Och säger jag att den ju är alldeles för dyr som går på över 25 000 så säger han bara att han tycker den är värd det och så köper han det bara.

Gronstedt
2018-11-12 13:21
#3

Det beror också på vad man har för deal. När man har delat på de gemensamma kostnaderna och lagt undan vad man kommit överens om att spara, så borde det vara fritt fram att köpa vad man vill för resten av sina pengar. 

Däremot tycker jag inte att det är OK att köpa saker som ska vara gemensamma, eller som betalas med gemensamma pengar, utan att båda är överens.

[Hayabusa]
2018-11-12 13:27
#4

En klar fördel, i en situation som denna, är att ha separerad ekonomi. Dvs, var individ har ett eget konto som hanteras efter eget smak & tycke - men det förutsätter också att paret har ett gemensamt konto. Ett gemensamt konto med klara "regler" om vad det ska användas till.

hannulena
2018-11-12 13:51
#5

Ja vi har separerad ekonomi. Vi har var sitt lönekonto där vi får in våra löner, och vi tjänar ungefär lika mycket. Det skiljer bara några hundralappar/månad. Vi betalar 50/50 av räkningar och mat. Men sedan går hans resterande pengar upp i rök medan jag sparar mina.

Vi har inget gemensamt konto. Så om det blir oförutsedda utgifter så blir det jag som betalar eftersom jag är den som har pengar kvar. Vill vi hitta på något extra, som en resa eller restaurangbesök tex så blir det att jag betalar för han har slut pengar.

Fien
2018-11-12 13:59
#6

#5 det där hade jag aldrig gått med på. Skaffa ett gemensamt konto där ni har pengar för både räkningar, hyra, mat osv samt ett sparande för sådant som du nämner, resor, äta ute osv…. gör en budget så ni vet ungefär hur mycket det går på gemensamma saker varje månad. Annars sätter du in dina sparpengar på ett annat konto (eller typ fonder/aktier) så du inte kommer åt dem. Det gör du samma dag som du får lön. Då är ju dina pengar också "slut". Det baserar jag helt på att ni tjänar ungefär lika mycket, hade det varit annorlunda hade jag tänkt annorlunda kring det….

Annons:
Honestyisdead
2018-11-12 14:01
#7

Sluta betala för hans saker och blir det oförutsedda utgifter får han ta lån. Så länge du bjuder på resor och mat mm så lär han fortsätta eftersom han kan.

[Hayabusa]
2018-11-12 14:02
#8

#5 Vore det inte bra att då ha 3 konto? Om din partner går med på det, vill säga. Som det är nu så får du kompensera och agera buffert - vilket i min värld inte är OK.

Gronstedt
2018-11-12 14:06
#9

Säger som flera andra, acceptera inte det beteendet! Bjud inte när han inte har pengar. Varför bjuda någon som aldrig bjuder igen?

Kommer det oförutsedda utgifter som han inte kan betala för sådant som ni äger gemensamt, så ska den gemensamma egendomen i motsvarande grad skrivas över på dig.

Det kan vara klokt att skapa ett gemensamt konto, som han inte kan teckna ensam, där ni båda sätter in lika mycket varje månad, så att det finns en buffert för större engångsutgifter för gemensamma resurser.

vendelay
2018-11-12 18:29
#10

Jag säger som övriga, han utnyttjar dig. Det är inte okej, du ska inte betala för att han inte kan hålla i sina pengar.

Alltså, det är en fin egenskap att vara generös - men om du är den enda som är generös så blir du bara utnyttjad. Hemskt men sant. Troligen gör han inte det med flit utan han fattar antagligen inte varför det är fel. Försök förklara och säg att du inte kommer betala hans del av oförutsedda kostnader eller restaurangbesök längre.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lizelda
2018-11-12 18:32
#11

Vi har helt gemensam ekonomi, fast han tjänar tre gånger så mycket som jag. Jag skickar över alla mina pengar till honom när jag får dem, sen portionerar han ut alla pengarna på buffertkonto, matkonto, bilkonto, sparkonto och huskonto. Tanken är även att djuren ska ha ett eget konto men det tas just nu från buffertkontot, som fylls på de månader som man inte beställer hem mat t ex, förutom försäkring som går löpande med de andra räkningarna. Jag får fickpengar och han likaså. Jag ser matkontot och huskontot, resten ser jag inget behov av att se, även om jag skulle få om jag bad om det. Hans privata pengar är hans, precis som mina är mina. Bildelar ifrågasätter jag aldrig när han köper, även om det behöver tas från buffertkontot, för där kan jag ingenting och jag vet att han köper det som behövs, annars är det hans lekpengar som går. Men allt annat som ska införskaffas till oss pratar vi om. Köper vi något för våra egna pengar så är det fritt fram och eftersom han tjänar mycket mer än jag gör så anser jag att han har mer att säga till om när det gäller spenderandet, även om han aldrig spelar det kortet. Men har ni lika lön och lever ihop så tycker jag att det är rimligt att åtminstone ha ett gemensamt buffertkonto, även om ni inte delar upp det i så många olika varianter som vi gör.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

oh-la
2018-11-12 20:33
#12

Vi har helt gemensam ekonomi. Alla våra intjänade pengar går in under samma konton. Vi har inga "mina" eller "dina" pengar, och inga egna "fickpengar" utan allt vi köper kommer från samma pott. Vi pratar alltid med varandra när vi köper saker. Absolut inte så att vi ber om lov, ocb inte ens så att vi säger det innan vi köper om det gäller småsaker, men vi berättar allt. Skulle vara meningslöst att inte prata om det vi köper eftersom alla våra kortköp registreras så vi båda kan gå in och se. Dyrare saker pratar vi alltid om innan, men det är aldrig tal om att någon inte får, men vi pratar och berättar alltid för varandra.

Surpan
2018-11-13 07:24
#13

Vi gör som #12. Men det funkar ju bara om man har ungefär samma syn på ekonomi och hushåll. 

I ert fall tror jag det är bättre att prata om hur ni vill lägga upp ekonomin och vad ni vill göra i framtiden istället för att bara rakt av förbjuda honom från att köpa saker. Kanske ska ni öppna ett gemensamt konto där ni bägge för över säg en tusenlapp varje månad och ha det som hushållsbuffert?

/Surpan

Annons:
setfree
2018-11-13 15:18
#14

Vi har gemensam ekonomi och inga större inköp görs utan att båda är med på det. Det är för mig helt självklart. Först betalar vi av alla lån och sedan skapar vi en buffert. Nu när allt är betalt och min fru fick ny bil för några år sedan så ville jag köpa en Ducati för 75 000 bara till mig. Lite extra utrustning krävdes dessutom och försäkring etc.  Lite mycket för leksaker kan man tycka.

Jag köpte den men inte utan hennes medgivande. Nu börjar hon vilja åka med och då byter jag till en som man kan åka två på. Den jag har nu är så mycket supersport att man inte kan åka två på den. 

Jag gör inget som medför att vi får spara in på något annat. Bara för pengar som vi har över.  

Nu gällde ju frågan om ens partner tycker det är för dyrt. Jag skulle aldrig köpa något som hon tycker är för dyrt.

[Hayabusa]
2018-11-13 16:14
#15

#14 Det fina med att var och en får bestämma hur de vill ha det 🙂

Sarah
2018-11-13 20:54
#16

Självklart ska du inte betala för hans överkonsumtion. Vi har 3 gemensamma konton, ett för rörliga kostnader, ett sparkonto och ett för barnen. Sen har vi våra egna konton. Jag tjänar mest och betalar mer till de gemensamma. Det som blir över på våra egna konton gör vi vad vi vill med. Jag har två hästar som killen tycker är sjukt onödigt. Dock har jag haft dem sen långt innan hus och barn och samboskap var aktuellt. De är inte förhandlingsbara för mig. Inte så länge jag betalar mer på det gemensamma. Men skulle det bli så att vi inte har råd med vårat gemensamma liv så hade jag fått lösa det med just hästarna.

[Forest]
2018-11-14 10:32
#17

Gemensam ekonomi då ska man verkligen prata om det innan. Delad ekonomi då kan man väl köpa vad man vill.  

Här har vi som 12, gemensam ekonomi. Sen ska man veta att intressen kan kosta olika men man bör även prata om detta. Som 16 nämner det är ett intresse som redan fanns där och det anser jag inte man ska kräva  att man tar bort det intresset. Hästar är en livsstil visst det är dyrt intresse men det anser jag många intressen är :)

Martin
2018-11-15 22:56
#18

I min värld är det enkelt. Har man separat ekonomi så har man och väljer han då att spendera pengarna på "egna" saker får han väl avstå restauranger och semestrar med dig. Det drabbar såklart dig också, men sålänge han kan välja båda sakerna verkar han inte mogen nog att inse skillnaderna.

För egen del har jag en betydligt dyrare hobby än min fru. Vi har dock helt gemensam ekonomi och för tillfället lever vi dessutom i stort sett på min lön så hon får vad hon behöver av den. Jag har ett konto där jag sätter av en summa varje månad till, pengarna på det kontot använder jag som jag vill till min hobby. Hon har inget behov av att göra motsvarande, men hade hon haft det så hade hon såklart fått ha det på samma sätt. 

Hon tycker säkert att de saker jag sparar till är ganska orimligt mycket pengar att lägga på det, men hon vet att det är saker jag vill ha och behöver och då unnar hon såklart mig det. Det kommer hon göra även när vi inte lever bara på min lön, tvärtom då kommer jag öka sparandet för att snabbare nå målet. 

Så i korthet är mina tankar så här:
Har man separat ekonomi så har man, då får man faktiskt göra vad man vill för sina pengar - men man bör inte räkna med att den andra står för kulorna när det saknas.

Har man gemensam ekonomi är det rimligt att sätta upp regler och tankar om vad som gäller, och att begränsa varandras hobbys eller vad man vill använda pengarna till finns inte för mig i alla fall.

mvh Martin

OlgaMaria
2018-11-18 13:06
#19

Hannulena - det låter som en enkel lösning på er situation är att ni startar ett gemensamt konto som ska räcka till alla gemensamma utgifter samt nöjen m.m. Ni får avsätta mer pengar än tidigare helt enkelt. Ni får sätta in lika mycket den dag ni får lön och det ska räcka månaden ut (och gärna bli över så att ni också bygger upp en gemensam buffert).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: