Annons:
Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
Rosen82
11/13/18, 10:16 PM

Nej är ett nej

Vet inte om detta är på rätt ställe men det handlar om relationer mellan kollegor. Jag jobbar 11-19 varje dag och trivs med mitt jobb. Ibland kommer folk på saker man ska göra tillsammans efter att alla slutat på kvällen. Det händer vissa gånger att jag säger nej för att jag inte orkar (jobbar inom restaurang) och finns personer som blir irriterade och vill veta vad jag ska göra i stället. För att så länge som jag inte har man eller barn så har jag ingen anledning att säga nej tror jag vissa tycker. Men jag är ganska trött och vill inte behöva hitta på olika anledningar för att ibland bara åka hem och ta det lugnt. Om någon frågar så ska jag bara kunna säga nej för dom behöver inte veta. Hur gör ni? Det är inte roligt för jag känner mig stressad över vad jag ska säga

Annons:
Aleya
11/13/18, 10:28 PM
#1

Jag vet att du har haft problem innan med hur det är i relationer för dig. Det är väl bara att säga sanningen att du är trött efter att ha jobbat. Kan inte folk acceptera det är det deras problem

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rosen82
11/13/18, 10:37 PM
#2

Nej det är bara i arbetsrelationer detta uppkommer inte i privata relationer och det är speciellt en kollega som irriterar sig och säger jag nej ska hon tjura och vill veta varför och jag själv blir irriterad så ibland följer jag med fast jag inte vill

Aleya
11/13/18, 11:56 PM
#3

#2 då tycker jag att problemet ligger hos dig som inte kan säga nej och acceptera att folk inte alltid kan få som dom vill och att dom "tjurar". Lär dig att sätta gränser, så det är bara att du börjar jobba på det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rosen82
11/14/18, 8:10 AM
#4

Jo jag vet att jag måste lära mig det men det är tråkigt att behöva förklara varje gång

Emptymoment
11/14/18, 11:31 AM
#5

#4 Säg nej, och gå hem sen. Inget mer behöver sägas. Sen får de tjura bäst de vill.

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

[Devya]
11/14/18, 11:35 AM
#6

Jag förstår inte riktigt problemet. Det är bara att säga nej och vill de vara sura pga det så är det deras problem och inte ditt. Om du ibland säger ja fast du inte vill så kommer de ju inte att fatta poängen. Då är det bättre att du är konsekvent och säger nej varje gång om det är så att du inte alls har intresse att följa med. Så småningom slutar de nog att fråga dig.

Annons:
Rosen82
11/14/18, 12:24 PM
#7

Tack för alla råd Ha en bra dag Kram

Giiiiina
11/14/18, 2:02 PM
#8

Det är väl lite samma på mitt jobb. Åtminstone en gång i månaden vill de hitta på saker utanför arbetstiden. Bowla, gå ut och äta osv. För min del räcker det att jag träffar dem 40 timmar i veckan på jobbet.  För mina kollegor är det obegripligt att man inte vill umgås MER. Och har man inget annat inbokat förväntas man vilja följa med. Annars är man knasig som hellre stannar hemma.

Aleya
11/14/18, 3:13 PM
#9

#4 men säg då: Nej jag orkar inte för att jag är trött efter att ha jobbat. Om du nu anser att personen vill ha en förklaring. Svårare än så är det inte

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Forest]
11/14/18, 8:26 PM
#10

Du möter mängder med folk i ditt jobb och jag förstår helt om man är trött efter jobbat 8 tim i ditt yrke. Jag skulle säga ärligt nej jag vill verkligen hem o koppla av framför tvn med kopp ☕ ☺

Milkshake
11/14/18, 11:53 PM
#11

Tycker det är lite fel att lägga skulden/ansvaret på TS i en sån här fråga. Att "bara säga nej" är inte så lätt för alla, speciellt inte om det följs av tjat och förhör. Det är en fight man inte orkar ta varje gång.

Problemet är ju att kollegorna inte accepterar ett nej, alltså är det dem det är fel på. TS, jobba på att säga nej till saker du inte vill göra. Du är inte skyldig någon att vara social efter jobbet, blir de sura så ligger problemet hos dem och inte dig. Hur du spenderar din lediga tid har bara du med att göra.

[Devya]
11/15/18, 6:51 AM
#12

#11 Man kan endast styra över sina egna handlingar. Ts har ingen kontroll över andra och därför är det hennes eget ansvar att kunna säga nej. Så ansvaret ligger givetvis endast på ts.

mostermimma
11/15/18, 10:29 AM
#13

Du har ingen skyldighet att förklara dig, men jag förstår att det förväntas dig och att det då kan vara svårt att veta hur man ska stå fast vid sitt nej utan att trassla in sig i någon slags bortförklaring som kanske den andra uppfattar som en situation man vill ha hjälp att lösa för att kunna komma. På så sätt är ett enkelt "nej, jag vill inte" väldigt stängt, det finns inte mycket övertalningsutrymme där och det är det man behöver få fram. Att det inte är något man vill övertalas till och att det inte är en diskussionsfråga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: