Annons:
Etikettförhållande
Läst 519 ggr
moa.al
11/15/18, 8:13 PM

Flytta make från USA

Hej allihopa!

Jag och min partner i USA har planerat att gifta oss - dels för att vi vill gifta oss, och dels för att USA inte är en säker plats för honom för tillfället (pg.a hans identitet och psykiska hälsa). Han planerar på att studera deltid och jobba deltid, och jag studerar fulltid. Jag vill gärna veta om någon annan har erfarenhet med att flytta sin make/maka till Sverige, och vad kraven är - vet att det är inkomstkrav, och bostadskrav, men är väldigt osäker på vad dom är, trots googling haha. 

Han är 18 år gammal, och jag är 19 och studerar för stunden.  Jag vet att det kan verka som en "men ni är för unga" typ av sak, men vi två tycker att detta är rätt för våran relation just nu. Vill gärna inte få kommentarer om våran relation, utan bara tips för hur det fungerar med att flytta över en partner från USA.

Annons:
Herveaux
11/15/18, 8:23 PM
#1

Har du svenskt medborgarskap och han amerikanskt?

Här kan du läsa mer om vilka krav som ställs på dig vad gäller boende och försörjning:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html
Fast det kanske var den infon som inte gjorde dig så mycket klokare? 
(Myndigheters texter är inte alltid de enklaste att bena ut…)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

moa.al
11/15/18, 8:40 PM
#2

Tar gärna emot tips till universitet/högskolor/folkhögskolor i Göteborg som är helt på engelska, då han inte kan tala Svenska för stunden!

#1 Yepp, exakt så! 

Har läst igenom den texten flera gånger nu och är fortfarande lite osäker på vad det faktiskts står, haha

Herveaux
11/15/18, 8:59 PM
#3

Kan någon på den svenska ambassaden vara till hjälp att reda ut saker och ting kanske?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Torparmor
11/15/18, 10:09 PM
#4

Försöker sammanfatta det viktigaste:

  1. Du ska ha egen bostad på minst 1 rok alt 1 r och kokvrå

  2. Du skall ha en lön på minst 7952 kr/mån (2018-års nivå) 

  3. Studiebidrag räknas inte som arbetsrelaterad inkomst däremot a-kassa


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: