Annons:
Etikettsex
Läst 717 ggr
Mrsleeves
11/19/18, 3:02 AM

Att säga ifrån

Hejsan! Jag har jättesvårt att säga ifrån när jag tycker att något inte känns bra när ens partner tar på en. Det kan vara allt från att jag inte vill till att personen är för hårdhänt etc. Någon här som har liknande problem? Hur brukar ni göra, hur säger ni ifrån eller hur visar ni att något inte är skönt om personen inte är så bra på att läsa av ditt kroppsspråk? Jag är så rädd att personen i fråga ska känna sig illa till mods eller att det ska bli dålig stämning. Det här har varit ett ganska stort problem genom relationer jag haft och jag känner att jag måste börja säga ifrån, men jag vet inte hur jag ska klara av det.

Annons:
Sindri
11/19/18, 7:27 AM
#1

Väldigt svårt att svara på, för hur man upplever saker är ju väldigt subjektivt.

Min första tanke är att om personen i fråga inte märker att du blir illa till mods så är förhållandet kanske inte något att satsa på.

Men det är antagligen inte så enkelt.
Du skriver att det varit ett problem genom relationer du haft, och då undrar man om du rent allmänt har problem med beröring av andra. T.e.x. om du känner dig illa till mods när någon du möter kramar om dig. 
Det är inte alls ovanligt och det är inget fel på dig för det. Och en bra partner förstår och respekterar naturligtvis det.

Hänger din känslighet ihop med andra sorts känsligheter och svårigheter?
Din svårighet  att tala med din partner kan tyda på det.

Om man i början av ett förhållande på ett vänligt och lugnt sätt berättar för sin partner vad man tycker om och vad man har svårt med borde det inte vara ett problem. Om det är rätt sorts partner. 

Om du säger till din partner att det är ett rent fysiskt problem och att det inte har något att göra med dina känslor för den personen kan det visserligen kännas lite jobbigt för partnern i början, men med kärlek, lyhördhet och träning så kan det absolut funka ändå. En vettig partner förstår och respekterar och vill bara att du skall må bra och känna dig bekväm.
Ligger problemet djupare än så  kanske du behöver hjälp från vården. 
Ligger inte problemet hos dig utan hos dina partners så skall du tänka på att söka partners på ett annat sätt.

Herveaux
11/19/18, 10:55 AM
#2

Det är aldrig fel att säga ifrån och blir det dålig stämning av det så ligger problemet hos din partner och inte dig. 

Jag har varit en sån som bet ihop istället för att säga ifrån när något inte kändes bra,
t ex att partnern var för hårdhänt. 
Nu i efterhand förstår jag inte varför jag inte sa något. Vem tjänade på det liksom? Jag var inte bekväm och min partner trodde att allt vara frid och fröjd… 🤦‍♂️
Inte lätt att göra något annorlunda om min partner inte vet om att det ens är ett problem. 

För mig löste det sig så enkelt att jag träffade en underbar människa som jag kände mig så trygg med redan från början att jag inte hade några problem med att faktiskt säga till om något inte kändes bra. För honom är det väldigt viktigt att jag har det bra när vi är intima (oavsett om det är en kram eller sex), så han uppmuntrar bara till kommunikation. 

Om något inte känns bra, t ex igen då, att han är för hårdhänt så säger jag bara med mjuk röst "Ta det försiktigt älskling" eller liknande, så är det inget mer med det.🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: