Annons:
Etikettförhållande
Läst 4147 ggr
Ankan85
11/19/18, 10:14 PM

Negativ sambo

Min sambo har alltid varit en sån som analyserar och kritiserar saker väldigt ofta. Saker som i mitt tycke är helt onödigt att lägga sån energi på. Vi har nyss fått barn och jag känner att jag är bara irriterad på honom hela tiden och orkar inte höra på hans gnäll hela dagarna. T.ex imorse var jag glad över hur vackert det var ute när jag stod på balkongen. Då börjar han genast prata om hur opraktisk balkongen är, den borde vara större, han använder aldrig balkongen, det är bara ett ställe var man dammar av täcken etc… Allt sånt bara för att jag sade det var fin utsikt! Annat exempel, jag höll på att rensa bort lite böcker och en del av dem var ganska tjocka, då börjar han tjata om varför författare skriver så tjocka böcker då ingen orkar läsa sånt osv… Vi har nyligen renoverat huset och jag är jättenöjd med resultatet, men han har nu genast börjat prata om hur vi borde ha gjort si och så för att det skulle vara ännu bättre. Känns som att han aldrig kan vara nöjd! Jag har försökt ta upp detta med honom men då blir han sur och menar att han nog borde få ha en åsikt. Han känner att han inte får prata nåt. Så vi är så olika här. Jag är för det mesta en positiv person men känns som om han tar bort all glädje. Stämningen i huset går helt efter hur hans humör är. Jag försöker prata positivt men känns som att jag bara hör negativt tillbaka. Eller tolkar jag helt fel?!!

Annons:
Dimocarpus
11/19/18, 10:22 PM
#1

Jag rekommenderar dig eller er att läsa boken: "Make it work" av Annika R. Malmberg. Jag har själv varit på hennes föreläsning och hon pratar om olika karaktärsdrag hos oss människor och varför vi inte förstår varandra. Lite likt "Omgiven av idioter" om du har läst den. För hon pratar också om färgerna men på ett väldigt humoristiskt sätt och hon gör det mer objektivt och enkelt sätt att förstå än "idiot-boken". 

Det bästa är ju att gå på hennes föreläsning, för den är så rolig. Hon är så rolig!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sindri
11/19/18, 10:56 PM
#2

Det låter som om det är något annat i bakgrunden som gnager hos din sambo. Vad det är är omöjligt att veta. Han verkar missnöjd med livet på något sätt. Eller är han skärrad över att bli pappa? Känner han sig utanför? Onödig? Eftersom han verkar så angelägen om att få framföra åsikter som går emot dina?
Jag tror ni skulle behöva prata lite med varandra om era tankar, rädslor och försöka ta den andres åsikter och känslor på allvar, utan att behöva säga emot.

Har han alltid varit så här negativ och du tyckt det varit jobbigt så är det ju något du visste innan ni skaffade barn. Men det är verkligen inte ovanligt att män känner sig hjälplösa, onödiga, utanför när man får barn, speciellt med första barnet. 

Försök att svara mer av -Jaså, känner du så? Hur tror du att det kommer sig? Hur tänker du mer kring det?
Vad gäller sånt praktiskt som renoveringen så säg att du är jättenöjd som det är, men att det är jättebra att han har idéer, och be honom skriva upp det för eventuella kommande renoveringar. Säkerligen glömmer han det, eller är nöjd bara du tar honom på allvar.

lizton
11/19/18, 11:53 PM
#3

Det finns människor som alltid ska säga tvärtemot. Jag tror att det har blivit en vana eller en ful ovana  hos dem. Det behöver inte vara så att de egentligen tycker tvärtemot, utan det har blivit ett sätt att svara. Jag har pratat om det här med en vän utan att säga att hon är sån ibland.  Hon kom på det själv. 

"Du har rätt", sa hon, "det finns såna människor och jag inser att jag är en sån. Jag vill inte vara så negativ och jag ska sluta med det." 

Om du pratar med din sambo om att det finns tvärtemot-människor,  så kanske han kommer på att han är en sån.

TheaV
11/20/18, 12:09 AM
#4

Åh vad jag känner igen det där, min man är exakt likadan! Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon lösning på problemet, mer än att jag undviker att kommentera saker som jag misstänker att han kan ha tusen åsikter om 😅

Katti
11/20/18, 4:33 PM
#5

Det där  med att en är positiv och en negativ känner jag igen från mitt tidigare äktenskap. Min dåvarande man var negativ och det gjorde mig löjligt positiv… Jag tog liksom den andra ytterligheten för att uppväga, och det blev bara helt fel…Jag kände inte igen mig själv och han gjorde troligen, utan att veta om det, samma sak och blev mer negativ för att jag var så lavrvigt positiv!

Jag tror att man måste ta ett samtal om det här, och verkligen rannsaka även sig själv. Och, om det går, försöka se på det med lite humor!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Caeli
11/20/18, 4:49 PM
#6

Som jag förstår det så är det ett beteende som har hängt med länge? Smyger sig dessutom de här negativa kommentarerna in i vardagen i smått och stort så har det troligen blivit till en vana som är svår att bryta. Tror det kan behövas professionell hjälp.

Annons:
taxarärbäst
11/22/18, 4:53 PM
#7

jag är en väldigt negativ människa och tycker synd om den idioten som ska leva med mig

OlgaMaria
11/22/18, 8:47 PM
#8

Jag tror det här handlar mycket om att ni bara är olika som personer och att du tolkar honom som negativ fast han bara är lagd åt det hållet att han gillar att analysera och hitta brister och bättre sätt att göra saker på. Tror ni skulle behöva förstå varandras personligheter och behov bättre. Han kanske kan bli bättre på att känna av vad du behöver lyssna på för tillfället, och du kanske också kan lyssna på det han säger som en intressant åsikt istället för negativism. Försök att inte lägga så mycket värdering och känsla i det han säger, men du kan t ex säga - jag vill inte höra dig prata om balkongen nu, jag vill att du njuter av utsikten tillsammans med mig en stund. Hjälp honom att förstå vad du behöver. Tror det blir lättare för dig att lyssna och ge honom utrymme att prata om du inte lägger så mycket negativ känsla i det han säger. Om du hade sagt samma sak hade det kanske varit med en negativ känsla, men för honom kan det vara mycket mer neutralt. Tänk bara - jaha, ja så kan man också tänka. Och det blir nog lättare för dig att förklara vad du behöver om du inte anklagar honom för att vara gnällig och negativ, utan istället förklarar att du blir stressad och på dåligt humör när han pratar om saker som kunde vara annorlunda, att du bara vill njuta av renoveringen t ex och att han kan tänka på de där sakerna själv som kunde gjorts bättre. Men när man gör saker - en renovering - så lär man sig jättemånga saker och kommer kunna göra det bättre nästa gång. Han processar ju renoveringen och försöker dra lärdomar för att kunna göra det ännu bättre någon annan gång. Det är inte farligt eller negativt att han fungerar så. Sådana människor behövs. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Forest]
11/26/18, 7:51 PM
#9

Eran balkong kanske vill han bygga ut den för sen kunna njuta mer av den? Att renovera ser man även på olika sätt han kanske ser att det vart bättre o finare men bättre kan det bli. Han kanske har ett tonfall som låter klagande men att han inte menar det så. Nästa gång du tycker han låter negativ ställ en lr flera frågor på det. Som renoveringen vad vill han förbättra? varför vill han det? och när vill han göra det? 1 tackar för boktipset finns dom i ljudbok också? Jag har läst idiotbok o ännu inte helt fallit mig i smaken "dom är ju så bra säger andra" 😂😋

Dimocarpus
11/26/18, 8:27 PM
#10

Ja, det finns som ljudbok tror jag, var länge sen jag använde min app, iaf på Nextory finns hon. Annika Malmberg har skrivit flera böcker. Tänd vätska var tänkt till hennes unga vuxna till barn. Om man har tonåringar eller unga vuxna hemma så kanske den är en bra bok för den yngre generationen.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Forest]
11/28/18, 11:08 AM
#11

10 Tack för tipsen 👍

Noctis
12/22/18, 11:18 PM
#12

Jag har en "kollega"/delar arbetsplats som är just sådär! Det är en osund vana i tankemönster. Om man tar sig tid att se sina tankar och ifrågasätta dem kan man förändra dem.

Det är egot.

Det finns en "lek" för att göra sig mer medveten om hur ofta man tänker negativa tankar. Du behöver ett gummiarmband/färglad snodd som du sätter på ena handleden. Varje gång du upptäcker att du tänker en negativ tanke så flyttar du detta armband till andra armen och detta fortsätter du med gärna i 21 dagar! Grejen är att man vill försöka minska antalet förflyttningar =) och bli medveten om och ändra sina negativa tankar (byta ut mot antingen neutrala eller positiva!) Jag är idag neutral eller positiv gällande det mesta. Man måste inte ha en åsikt om allt. Det tar energi (livsålder) och man åldras snabbare när man är grinig.

-Aida-
12/23/18, 10:08 AM
#13

" då börjar han tjata om varför författare skriver så tjocka böcker då ingen orkar läsa sånt osv… " Till såna här kommentarer brukar jag svara tillbaka: "Bara för att DU inte orkar läsa den så betyder de ju inte att alla är så." Det har satt perspektiv i folk att tänka större än från sig själv.
Jag känner igen mig själv i de du skriver, jag är fett negativ, kan kasta såna kommentarer på min sambo som är fett positiv av sig. Jag är dock väldigt medveten om min negativitet och tar stunder tillsammans med min vän och syster som också är fett negativa och kallar de för "klagokvällar", då vi bara klagar om saker.
Min sambo gillar inte heller att ha negativitet omkring sig, så jag får helt enkelt tona ner på det i hans närvaro, men då ska inte han lägga sitt carpe-diem skit i mitt nylle. 😂
Jag kan tycka själv att man ska ha respekt för varandra, tillräckligt för att ta in att "det jag säger eller gör får min sambo att må dåligt" och tona ner på det för bådas trivsel.

Annons:
Åsa S
12/23/18, 2:21 PM
#14

Kan ju även vara hur man är uppväxt min svärmor klagar en hel del min man brukar klaga på hur slut han är när han varit där. Även min man har klagat en hel del som sin mor och det har varit mycket som är negativt men sedan jag påpekade att han var lik sin mor så blev det bättre och jag brukar bara säga "positivt tänkande" när han återfaller ibland för han  verkar inte vilja vara lik sin mor på det sättet.

Upp till toppen
Annons: