Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1276 ggr
Blueberry95
11/20/18, 3:35 PM

Problem med egentid

Jag och min kille har bott tilsammans i ett par månader nu, innan traffades vi varje helg eller mitt i veckan. Han har alltid varit ganska tydlig med att han manste ha egentid och bara vara för sig sjalv. Det har  funkat bra när vi inte har bott tillsammans. Jag har själv haft stort behov av att vara själv hela mitt liv, men nu på senare år har det ändrats lite. Jag vill vara med honom mycket och alltid hitta pa saker med honom, mest för att det är av den anledningen jag vill ha en relation. Men nu på senaste tiden har jag märkt på honom att han ar irriterad och går iväg ibland. Han vill alltsa vara själv, för mig är det svårt att förstå. Jag får liksom för mig att han inte är intresserad av mig då. När han säger till mig att han måste få vara själv och att jag får gå och hitta på något annat tar jag det som en förolämpning. Är det fler som har det här problemet i era relationer? Hur kan man lösa det på bästa sätt?

Ska tillägga att jag är lite svartsjuk av mig, då han såg tjejer precis när vi började träffas. Det sitter liksom kvar att han kanske fortfarande har det behovet eftersom att han är en så pass egen individ.

Annons:
tlover
11/20/18, 3:44 PM
#1

Både jag och min man har stort behov av egentid så tack och lov har vi förståelse över att den andra har detta behov.

Men bara för att vi har behov av egentid så betyder inte det att vi inte älskar varandra, tvärtom så har vi snart hängt ihop i 13 år.

Personer som har stort behov av egentid brukar vara sådana som samlar energi av att vara ensam, medan andra tvärtom samlar energi av att vara med andra. Men det går inte att tvinga de som har stort behov av egentid att vara sociala när de inte orkar för då kan dessa helt enkelt behöva samla energi, det skulle vara som att tvinga den som är jättetrött att vara vaken.

Mitt tips är att antingen försöka hitta någon vän el liknande att umgås med om ni är ur fas, eller att försöka hitta något som ni kan göra tillsammans men separat. Tex att se på film är en sån sak för oss, så vi ser mycket på film.

l'm back

Caeli
11/20/18, 4:23 PM
#2

Du skriver att även du haft stort behov av egentid tidigare. Försök hitta tillbaka till den känslan och de aktiviteterna som du ägnade dig åt då! Och framförallt: ge honom hans egentid! I gengäld kommer du troligen att få en gladare och mindre irriterad pojkvän!

Herveaux
11/20/18, 4:54 PM
#3

Håller helt med #1, bra skrivet. 

Jag är också en ensamvarg som lever med en likasinnad sen snart 14år.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Blueberry95
11/20/18, 5:10 PM
#4

Håller med igentligen, måste hitta tillbaka till ensamvargen inom mig :) Kunde sitta och rita och läsa i flera immar förut. Men nu vill jag bara vara med nagån hela tiden.. Blir som ett beronde heheh

_Fisken
11/20/18, 7:33 PM
#5

Om jag är med en människa 24/7 så får jag inte den "smälta-allt-tiden" som jag behöver. Jag har en del att fundera på (som inte alls rör relationen) och då kan jag inte ha en massa input från andra personer. Min kvinna accepterar mig. Bra de…

Effie
11/21/18, 10:22 AM
#6

Jag läste för ett tag sedan en bok om att vara introvert (hette författaren Jonkman?).  Den var rolig, och gav mig en del insikter, trots att jag varit introvert I sextio år… Just det här med egentid.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
NatasjaHemby
11/21/18, 2:28 PM
#7

Jag tänker att du skulle tjäna mycket på att ligga steget före din sambo. Det kan vara så att en del av hans irritation grundar sig i att han behöver be om egentid. Om du istället ser till att skapa egentid för er båda innan han hinner be om det så hinner irritationen inte uppstå.

Dels så kan du arrangera egentid för din sambo som extra guldkant i tillvaron. Tycker han t.ex. om att bada så kan du se till att ha ett bad upptappat åt honom när han kommer hem från jobbet - eller något liknande som passar hans intressen. Dels så kan du fokusera på att skapa egentid för dig själv snarare än för din sambo (som ju ändå får egentiden på köpet om du hittar på något på egen hand). Exempelvis säga att "Ikväll har jag planerat att sitta och rita några timmar, så du får roa dig på egen hand" eller boka in aktiviteter i stil med en utekväll med vännerna eller en shoppingtur med någon familjemedlem. Fokusera på att njuta av din egentid! Att hitta på roliga saker på egen hand tillför också något till förhållandet i form av att man har något nytt att berätta för varandra när man väl umgås. 

En annan sak som i alla fall passar mig bra är att försöka att boka in gemensamma aktiviteter med jämna mellanrum. Det kan vara något så enkelt som att bestämma sig för filmkväll på torsdag eller att spela sällskapsspel på tisdag. Just att planera in någon gemensam aktivitet (hur enkel den än må vara) kan göra att man känner sig mer tillfredsställd och att man fått den där kvalitetstiden som man behövde. Då känns det kanske inte lika tomt när man sedan hittar på något på var sitt håll dagen efter. Nu menar jag såklart inte att man ska schemalägga hela sin fritid men att t.ex. ha en "date night" i veckan är trevligt tycker jag 🙂

SE*Simbelmynes

sp0ngeb0b
11/22/18, 4:45 PM
#8

Här kommer lite perspektiv. Jag är i din sambos sits. Jag behöver mycket egentid, vilket min partner inte förstår (vi är inte sambos dock). Jag behöver en paus från andra människor, från intryck, från aktiviteter. Nu bor jag med mina föräldrar tyvärr, samt att jag jobbar nästan varje dag i veckan och har andra aktiviteter. Min pojkvän är arbetslös och har mycket mer tid och större behov av att träffas. Han är inte speciellt nöjd och mår ibland dåligt när jag säger att jag inte vill umgås med honom, utan att ha nån speciell anledning. Jag förstår hur han känner men det är så jäkla svårt för mig med. Jag önskar att jag ville/kunde umgås mer men jag måste verkligen vara själv ibland, blir så mycket med allting annars och då känner jag mig stressad och uppjagad. Måste liksom varva ner emellanåt för att orka. Jag vill till exempel inte flytta ihop med min kille när det blir dags att flytta härifrån, jag vill bo själv. Som jag känner nu vet jag inte om jag vill bo med någon annan i framtiden heller.

Vad göra åt det? Vet inte riktigt. Försök hitta andra saker att göra, andra att umgås med. Tror dessutom att han blir mer peppad på att hitta på saker om han får dem ensamtid han behöver - så är jag i alla fall. Men det är ju inte bra om du måste lida för det så försök hitta på andra saker!

Upp till toppen
Annons: